Wie heeft er ook "meerdere ziektes" en hoe ga je hiermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Wie heeft er ook "meerdere ziektes" en hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:42

Gelukkig wel al heb ik een naar gevoel dat het de komende tijd wel erg spannend gaat worden,... als dit weer niks wordt,... wat dan wel Scheve mond

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:40

Wauw een topic voor ziektes! Haha!
haha, nou, eigenlijk zeg ik nooit wat ik heb enzo, omdat mensen me meteen anders aan kijken.

Maar ik ben van "meerdere kwaaltjes" naar minder gegaan, toen ze er achter kwamen wat ik nou precies had.

Ik heb dus Hypothyreoidie, een rotwoord, ik weet niet eens of ik het goed schrijf Vork .
Dat is een afwijking aan je schildklier, die niet meer overgaat.
Daar slik ik dus medicijnen voor. Daardoor zit ik een stuk lekkerder in m'n vel meestal, alleen het is een beetje lastig met de docering ervan, omdat m'n bloedwaardes niet altijd goed zijn bij controles..
Dus dan blijf je bezig met verschillende doceringen.

Verder heb ik een wat hoge bloeddruk gekregen hierdoor..die in de gaten wordt gehouden, maar vooralsnog geen problematische vormen aan neemt.

Voor de mensen die niet precies weten waar een schildklier nou weer goed voor is; de schildklier zou je kunnen zien als de thermostaat van je lichaam, het regelt je spijsvertering, zorgt voor de verbranding bij inspanningen enz.
Ik moet dus heel goed opletten dat ik met regelmaat eet, genoeg eet, niet teveel eet, niet teveel zoet eet enz. omdat ik anders niet normaal kan functioneren, heel misselijk, benauwd, duizelig koud, trillen enz.. Dat zijn dus dingen die in het dagelijks leven regelmatig dwarszitten, aangezien ik een beetje een chaoot ben Clown ..

Zooo ik heb lekker kunnen zeuren over mijn ziekte:P, ben ik daar ook weer voor een tijdje vanaf!

af en toe is het echtwel prettig, lang niet iedereen begrijpt me altijd als ik een keer niet op school ben s'ochtends omdat ik k*tsend mn bed uitkom

@ Sassy, ookal is het een andere vorm, toch heel herkenbaar!! Nergens zin meer in hebben, moe, lusteloos.. idd, ik kan heel goed om half 10 in bed liggen hoor, je moet wel, als je niet meer kunt Clown

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:48

Volgens mij heb ik met de ts een tijdje gepm't ! Haha! ook al over onze aandoeningen haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:14

Wauw, een afwijkingen-topic, lekker even klagen Haha!

Ik zeg altijd maar dat mijn ouders hartstikke bezopen geweest moeten zijn toen ze mij gemaakt hebben, er klopt namelijk helemaal niks van.
Ik ben hartstikke hypermobiel en heb nu op mijn 26e al fikse artrose met name in mijn handen, enkels en heupen. Daarnaast ben ik ook nog de gelukkige bezitster van een fijne hernia, op een plek waarvan ze zich nog steeds afvragen hoe ik het voor elkaar gekregen heb, namelijk ter hoogte van mijn schouderbladen.
Qua lijf klopt er ook niet heel veel van, mijn ribbenkast heeft zacht uitgedrukt een nogal vreemd model, ik heb extreme 'flared ribs'. De onderkant van mijn ribbenkast buigt dus naar buiten ipv naar binnen, wat aan 1 kant veel erger is dan de andere, en mijn ribben aan de rechterkant eindigen zo'n 15 cm hoger dan links.
Mijn linkerarm klopt ook niet meer, maar dat is niet aangeboren. Die heb ik ooit eens compleet verbrijzeld door, jawel, over mijn broertje te struikelen. Arm hebben ze weer in elkaar kunnen puzzelen, maar hij doet het niet best meer. Ik kan mijn elleboog niet meer draaien en mijn linkerhand is voor een groot deel verlamd (de enige vinger die het nog vrijwel helemaal doet is gelukkig mijn wijsvinger, duim een beetje, de rest hangt er een beetje bij). Door de verlamming op jonge leeftijd (12) is mijn hand scheef en krom gegroeid, en doordat mijn ellebooggewricht ook verbrijzeld was is mijn linkerarm nu korter.
Als klap(pen) op de vuurpijl, heb ik ook nog clusterhoofdpijn, ADD en psoriasis.

De meeste dingen heb ik vrij weinig last van, die ribben en arm boeien me niet (al wordt ik er af en toe schijtziek van als mensen vragen 'Wat heb jij met je arm gedaan?' als ze de 2 dikke littekens zien van mijn pols tot elleboog). Clusterhoofdpijn is erg vervelend, maar heb ik gelukkig niet heel veel last van. Psoriasis heb ik gelukkig niet in erge mate, en niet in mijn gezicht, met name op mijn bovenarmen en benen. ADD.... tja, dat stempeltje is er ooit opgeplakt, ben weleens een beetje vreemd en de grootste chaoot die je ooit tegen zult komen, maar ach.
Hypermobiel, op zich niet erg, als het uit de kom gaat zit het ook zo weer in Haha! Maar wel de klachten die er erger door worden, zoals de artrose. Ik werk met mijn handen, ik ben o.a. restaurateur (antiek), en als mijn vingers/handen te stijf en pijnlijk worden gaat dat toch een probleem worden. Ook paardrijden in de winter is soms echt hel.
Die hernia heb ik eigenlijk vrij weinig last van gehad het afgelopen jaar (afkloppen), maar er zijn tijden geweest dat ik niet kon lopen, nauwelijks zitten.....

Zo, dat is eruit Haha!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:54

Ook goedemorgen supertje Ziek
Dat is een hele waslijst, van mij dan een opbeurend knuffeltje Ach gut en voor de rest blijven we lekker positief en vrolijk toch? Haha!
Maar wat is ADD?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:49

Pfoe,... idd supertje,... Ach gut

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:36

ADD Is ADHD zonder hyperactiviteit. Is dus een aandachtsstoornis. Althans, ik denk dat het zo is..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:22

Supertje, damn stond bij je geboorte ook vooraan in de rij van 'minstens 1 afwijking Tong uitsteken'
ADD is inderdaad een aandachtsstoornis Lachen

Ik heb bronchitis gekregen, hoera! Prednisolon werkt bij mij niet dus ik mag nooooooit meer alleen prednisolon alleen in combi met antibiotica. Ik zit nu aan de antibiotica, hoera Clown Ben nu al 2 week ziek, slaap 's nachts niet door de benauwdheid en ben kapot overdag. Nog 1 weekje kuren en dan ben ik weer zo gezond als ehhhh ik normaal ben Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:57

Nou, jij blij Haha!.

Meisjes, dat gaat weer goed hier. Je gaat je bijna afvragen of er wel mensen bestáán die nooit wat hebben (maar ik ken ze Hamer )

Nee hoor, is alleen maar fijn als je niks hebt (voor als we meelezers hebben Lachen )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:17

Tot mijn 18e was ik ook nog redelijk gezond hoor. :p
En sinds ruim 1 jaar weten we ook wat er aan de hand is als ik extreem druk, chaotisch en kattig ben.
Dan word/ben ik overprikkeld en voel ik veel druk in mijn hoofd en word ik zelfs ziek.
Maar het lukt me nu aardig om die fase te voorkomen door een stap terug te doen en even rust te nemen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:16

Welshcobfan schreef:
Supertje, damn stond bij je geboorte ook vooraan in de rij van 'minstens 1 afwijking Tong uitsteken'
ADD is inderdaad een aandachtsstoornis Lachen

Ik heb bronchitis gekregen, hoera! Prednisolon werkt bij mij niet dus ik mag nooooooit meer alleen prednisolon alleen in combi met antibiotica. Ik zit nu aan de antibiotica, hoera Clown Ben nu al 2 week ziek, slaap 's nachts niet door de benauwdheid en ben kapot overdag. Nog 1 weekje kuren en dan ben ik weer zo gezond als ehhhh ik normaal ben Clown

moet je eens valeriaan pillen van de tuinen gebruiken, ik heb namelijk ook slaap problemen van de hoeveelheden antibiotica, al sik een zware kuur krijg is dat bijwerking nummer 1..twee van die pillen en ik slaap als een roosje, misschien het proberen waard want slecht slapen voel je een hele dag..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:53

Ik stond inderdaad redelijk vooraan geloof ik Haha!
Maar een hoop dingen hebben met elkaar te maken, de hypermobiliteit, artrose en hernia bijvoorbeeld. Ik heb al aanleg voor atrose (of eigenlijk zoals mijn huisarts het liever noemt reumatoide artritis of zoiets), dat wordt door de hypermobiliteit verergerd. De hernia is omdat mijn ruggegraat zo flexibel is dat hij zover kan buigen dat er een tussenwervelschijf kapot ging.
Die arm was gewoon een stom ongeluk, als mensen vragen hoe ik dat heb gedaan verwachten ze minstens een horrorverhaal over een enorm ongeluk o.i.d., maar nee, ik struikelde over mijn broertje tijdens een spelletje trefbal Haha! Helaas liepen er achter mij ook nog wat mensen, die mijn arm die door de val al naar brak verder vermorzeld hebben door er ook op te vallen.
Verder zie je bijna niks aan me hoor, ik zie er heel normaal uit verder, niks heel opvallends (ben bang dat mensen nu een soort van Quasimodo voor zich hebben Clown ).

ADD is inderdaad een aandachtsstoornis, kort samengevat 'The mind of a pentium 4 with the memory of a 286'.
Je zou het inderdaad kunnen omschrijven als ADHD zonder hyperactiviteit. Bij mij is het in mijn hoofd heel erg druk, en ook erg veel problemen met mezelf aanzetten tot activiteit/alertheid. Vooral de verdeling van concentratie is niet helemaal zoals het hoort, in mijn hoofd is het zo druk dat ik me heel moeilijk ergens volledig op kan concentreren en ik ben heel snel afgeleid. Behalve in sommige gevallen, dan kan ik me juist heel erg concentreren maar heb ik nergens anders meer oog voor.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:22

Supertje schreef:
Vooral de verdeling van concentratie is niet helemaal zoals het hoort, in mijn hoofd is het zo druk dat ik me heel moeilijk ergens volledig op kan concentreren en ik ben heel snel afgeleid. Behalve in sommige gevallen, dan kan ik me juist heel erg concentreren maar heb ik nergens anders meer oog voor.

Ik ken dat en krijg er nog wel eens klachten over als er voor de vierde keer, en dan geschreeuwd wordt, "mam!!!". Bloos

@lor1_1984 Als je erg veel aan je hoofd heb loop je er ook gewoon min of meer overspannen bij.
'Overspannen' ben ik nu al 6 jaar dankzij mijn verminkte breintje en hoe meer info er van buiten komt hoe hekseriger ik ben. Haha!
Nu heb ik 2 schatten van kinderen die dat wel weten en ze stoppen pas met klieren als ik op eucalipta ga lijken. Boos!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 15:09

Achilles als Eucalipta.... ha ha ha, heb er gelijk een beeld bij Ja

Ik ben dankzij mn antidepressivum juist een heel ander mens geworden, heb mn woedeaanvallen onder controle en eigenlijk gaat het hartstikke goed wat dat betreft. Ik ben dus één van die mensen die dat stofje in de kop mist waardoor je altijd pieken en dalen hebt, nooit eens normaal blij, maar overdreven, nooit eens gewoon boos, maar heeeeel erg, tot dat andere mensen zoiets hebben van: Wat doet dat wijf gek zeg, over zoiets lu-lligs Haha!

Mn aanvallen zijn nog niet onder controle, duidelijk... gisteren heb ik in de supermarkt een "zwart gat" gehad, het laatste dat ik mij kan herinneren is dat ik tegen mn vriend zei: Ik pak twee van die pakken ijsthee, want die zijn in de aanbieding. Daarna weet ik weer vanaf het moment dat we in de auto zaten en al bijna thuis waren... Ik begon keihard te huilen want ik schrok me rot, gelukkig besefte ik daarna dat het gewoon een aanval geweest is en dat er niks erg was gebeurd. En volgens vriendlief heb ik ook geen gekke dingen gedaan, ook wel fijn te weten Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:43

Ooow, geef mij ook alsjeblieft zo'n zwart gat als ik boodschappen ga doen. Lekker met volle tassen thuiskomen en van niets meer weten. Haha!
Effe dollen hoor Knipoog maar dat was vast schrikken en helemaal niet leuk Ach gut
Maar ging je gewoon op automatische piloot of heeft je vriend wel wat aan je gemerkt? Wist hij dat er wat aan de hand was of was er niets aan je te zien?

Citaat:
Achilles als Eucalipta.... ha ha ha, heb er gelijk een beeld bij

Ik ben alleen wel blond hoor! Maar voor de rest lijk ik sprekend. Nagelbijten / Gniffelen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:51

Achilles schreef:
@lor1_1984 Als je erg veel aan je hoofd heb loop je er ook gewoon min of meer overspannen bij.
'Overspannen' ben ik nu al 6 jaar dankzij mijn verminkte breintje en hoe meer info er van buiten komt hoe hekseriger ik ben. Haha!
Nu heb ik 2 schatten van kinderen die dat wel weten en ze stoppen pas met klieren als ik op eucalipta ga lijken. Boos!

Fijn he, kinderen? Knipoog

Ik merk het wel hoor, als ik overprikkeld raak/ben...
Ik word chaotisch, druk in mijn hoofd (uitspraak: mijn hoofd zit vol/dat past niet meer in mijn hoofd), sneller geïrriteerd, ik raak mijn ritme kwijt, etc. Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:48

Valeriaan hmm is een ideetje Haha!

(ik pak 'stiekem' wel eens de diazepam van moeders als ik echt niet meer kan slapen Nagelbijten / Gniffelen Ik weet dat ik daar tegen kan: heb het ooit voorgeschreven gekregen voor een spierontsteking in mijn arm)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:55

zelfs mijn vriend heeft die valeriaan geslikt toen hij van de week zo verkouden was en niet kon slapen.en die roept altijd dat het toch niet helpt!! dus wel, hij sliep als een roosje en ik dus ook..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:56

Zodra ik in de stad ben haal ik dat even Lachen Is wat gezonder dan de diazepam Clown

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:38

Hallo,
Ook maar even klagen.
Ik heb astma en inspanningsastma.. Volgens ziekenhuis is er ook nog verschil Knipoog Maar ik weet het niet Knipoog
En hyperventilatie...
Ben ook heel druk... maar hoe dat komt kan men ons niet vertellen...
Voor astma en hyperventilatie gebruik ik wel medicijnen... En ik kan je wel vertellen dat et af en toe knap lastig is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:43

Ik heb eerst aan de temazepam gezeten (inslaper, moet je binnen 1 uur omvallen) maar dat hielp niet.
Toen aan de seroquel dat hielp, maar toen werd ik 's ochtends bijna niet meer wakker. Clown
Nu ben ik medicijnloos en dat werkt voor mij toch het beste (heb stiekum nog een voorraad seroquel liggen, opgespaard ipv ingeslikt).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:55

Achilles: mn vriend had het in de gaten hoor, hij was druk bezig mij niet steeds tegen alles op te laten botsen en rare dingen zoals luiers in mn karretje te flikkeren Haha! (Ben kinderloos)

Blonde eucalipta...... wel met die wrat dan??? Haha! *LOL*

Rivotril, wat ik gebruik voor mijn epilepsie in noodgevallen, daar slaap ik gegarandeerd van, binnen een uur Ja Dus heerlijk als bijwerking! Verder is het wel gewoon dope, echt raar spul, maar goed, zijn alle medicijnen niet eng, ergens?

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:22

paintedblack schreef:
Citaat:
Volgende week heb ik een adem-test om te kijken of ik een lactose-allergie heb.

Hoe gaat dat dan zo'n ademtest?
Ik heb nl ook steeds een nare smaak in mijn mond nu, en alles smaakt bitter[/quote]

Ik heb heb eenpaar weken ook gehad.
Ik kreeg een drankje te drinken en moest 4keer blazen, en dan om het half uur.
Het drankje had geen smaak, en het blazen heel makkelijk het was net alsof je een blaastest doet bij politie. Ik heb 4keer 0 geblazen wat het inhoud weet ik ook niet, ik heb de uitslag nog niet gehad.

Groetjes.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:44

Ik kreeg de uitslag direct Clown

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:01

Barmat schreef:
Achilles: mn vriend had het in de gaten hoor, hij was druk bezig mij niet steeds tegen alles op te laten botsen en rare dingen zoals luiers in mn karretje te flikkeren Haha! (Ben kinderloos)

Maar bij het gebak en lekkere dingetjes heeft hij je zeker niet tegen gehouden? Nagelbijten / Gniffelen

Barmat schreef:
Blonde eucalipta...... wel met die wrat dan??? Haha! *LOL*

Ach ja, is wel veel camoufleerwerk iedere dag weer, dan valt hij niet zo heel erg op. Haha! Haha!