hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:45

Ik ben vanavond trouwens ook naar een nieuw matras wezen kijken.
Dit wordt op jouw lichaam aangepast.
Eerst moest ik op een elektronisch bed gaan liggen en dan registreert de computer precies waar jij druk hebt op een matras.
Dit wordt weergegeven in verschillende kleuren.
De kleuren staan voor verschillende hardheden per segment, vervolgens worden de gekleurde segmenten op de zelfde volgorde als wat de computer berekend had, in het matras gelegd en die wordt dichtgeritst.
Je kan kiezen voor een traagschuim of koudschuim toplaag.
Als je besluit dat je dit matras wilt , krijg je het thuisgebracht en mag je het een week of 3-4 proberen, als je dan niet tevreden bent, kunnen er vervolgens segmenten veranderd worden , net zolang tot het "jouw" matras is.
Als na een aantal jaren het matras op de bekende punten inzakt (wat ieder matras doet), hoef je alleen maar die segmenten te vervangen en niet heel het matras.
Tevens kun je heel de toplaag van het bed halen en wassen, wat bij een gewoon matras dus niet kan.
Je kunt dit matras dus eindeloos aan je wensen aanpassen en als je een ander duur matras koopt en na een week of 6 bevalt het toch niet zo, dan zit je er wel aan vast en hier niet.
Ik zal nog een keer de site geven : http://www.customatraz.nl

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:35

@Darwin,ik hoop voor je dat deze missie zal slagen maar zitten er ook nog nadelen aan?

Voor degene die al een keer geopereerd zijn,hoe zat het met de klachten na de operatie?

Waren de klachten allemaal weg of juist nog niet? Hoelang duurde het dat de klachten afnamen?

De stekende pijnen in mijn voet zijn weg,het koude gevoel in mijn rechterbeen wordt al iets minder.
Maar af en toe heb ik nog behoorlijke last van mijn bil hebben waardoor ik niet goed kan lopen.
Herkennen jullie dit en werden die klachten na verloop van tijd minder?
Misschien is het ook wel een spierenquestie ,maar toch,ik maak me dan wel zorgen of dat wel goed komt.
Ik begrijp ook wel dat het herstel tijd nodig heeft,
stiekum had ik een beetje gehoopt dat alle klachten weg zouden zijn.
Maar ik snap ook wel dat na z'on lange tijd van rugklachten dat dat niet helemaal mogelijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:58

Ik heb veel spier problemen en de fysio zegt tegen mij dat het na zo een lange uitval en verkeerd compenseren wel een half jaar kan duren. Dat beaamde de chirurg ook zonder tijd. Hij zei, het kan wel een tijd duren. Daarnaast heb ik ook wel meegekregen dat het heel soms niet helemaal 100% wordt, maar ik blijf heel goed de fysio doen voorlopig, want alles helpt en kan geen kwaad.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:51

Hoe gaat het met alle rugpatienten?

Met mij gaat het iets beter,heb nog last van stekende pijn in m'n bil/bovenbeen,
en het geopereerde gebied in mijn rug is gevoelig,het gaat langzaam maar, we gaan vooruit.
Ben maandag zelfs even bij mijn paard geweest,het was heerlijk om d'r weer even te zien,
alleen kijken en aaien natuurlijk. Haha!
Mijn man was chaffeur,mag nl. zelf nog niet autorijden,het is niet zo ver,12 miuten met de auto.
Mag van de week rustig aan beginnen met kleine stukjes fietsen.

Een goede tip voor rugpatienten,koop een fiets met zadelvering ,
dat is veel beter voor je rug,om de schokken op te vangen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:12

En daarbij een geluitvoering van een zadel is ook aan te raden. Heerlijk voor je bibs en vangt de schokken in je rug ook voor een gedeelte op.

De genezing na de operartie is denk ik bij iedereen anders. Leeftijd speelt denk ik ook een rol. Bij mij is dat toendertijd verteld. Je bent nog jong dus dan gaat het herstel ook sneller. Direct na de operatie had ik geen pijn meer. Moest de ochtend daarna meteen mijn bed uit om te gaan lopen. Heerlijk om vanaf het eerste moment je benen weer normaal te kunnen gebruiken. Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:40

He, ik ben ook nog bezig met kracht terug krijgen. Ik oefen veel en je merkt wel verschil, maar langzamer dan ik verwachtte.
Ik heb een mountain bike, dus nog niet gefietst, maar mijn zoontje heeft hem vd week ook ingepikt toen zijn bike ter onderhoud weg was.
Autorijden doe ik wel. Mocht van KR na 4 weken, maar in mijn moeders auto is het iets astiger dan in mijn eigen, terwijl ik andersom verwachtte. Dat komt gewoon echt omdat alles vast zat, maar wordt ook wel beter.
Het ligt niet alleen aan je leeftijd, maar ook waar de hernia zit en hoelang je ermee rond hebt gelopen. Ook is het afhankelijk van je fysio ervoor en begeleiding en waar je bent geopereerd. KR geeft je een streng protocol mee. Ik hoor al dat dat overal heel anders is.
Ik heb overigens gister mijn nieuwe traagschuim matras met kussen ontvangen en heb goed geslapen!!
Ook heb ik voor thuis een nordic stepper gekocht, dus moet goedkomen.
Als alles meezit ga ik zaterdag naar onze pony's en er zelf iig op zitten, serieus rijden zal wel niet, maar toch.......

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:25

Tigarida, voor zover ik weet zitten er geen nadelen aan de behandeling.
Ik moet 17 Maart komen voor gesprekken en onderzoeken en dan wordt er een datum geprikt wanneer alle patienten naar daar moeten komen voor die behandeling.
Dan worden we allemaal op dezelfde dag behandeld zodat ze naderhand heel die groep kunnen volgen.

Ik krijg deze of volgende week mijn nieuwe op maat gemaakte matras.
Ben heel benieuwd hoe het ligt.
Mijn toplaag is van koudschuim,omdat ik nogal veel draai en het snachts nogal warm heb.
Maar mocht dat niet bevallen, dan ruilen ze toplaag gewoon om voor een traagschuim en zo wordt het matras net zolang aangepast todat het "mijn" matras is.
Had ik de link al gegeven ?
http://www.customatraz.nl

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:33

Ik heb dan eindelijk een afspraak bij de dokter gemaakt Bloos .
Het wordt gewoon steeds erger die rugpijn...nee geen hernia maar gewoon rugpijn. Ik trek weer helemaal scheef en ben er soms misselijk van. Een papiertje in de vuilnisbak gooien is een hele opgaaf en als ik mijn schoenen aantrek(zit ik op een stoel) dan kom ik gewoon niet meer rechtop Duivel

Morgen moet ik heen...ben benieuwd. Ik wil me zo graag weer beter voelen en vooral weer kunnen paardrijden want ik mis het zo verschrikkelijk. Huilen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:39

Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt en er toch iets aan kan doen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:27

@Cowgirl,balen voor je dat het niet gaat.
Ik hoop dat de dokter wat voor je kan doen,sterkte!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:59

De dok nam lekker de tijd voor me Haha!
Hij was zelfs verbaasd dat ik niet voor de hernia kwam Pling Tong uitsteken

Mijn SI gewricht zit gewoon vast en ik stond idd niet goed. Mijn linker schouder hangt zo'n 2 cm lager dan de rechter.
Omdat mijn klachten erger werden na het sporten kreeg ik het 'flauwe' advies niet meer te sporten. Goed.... iedereen zegt dus weer wat anders.
Ik vind het sporten leuk en ik wil ook wat afvallen want ben het laatste jaar 7kg aangekomen door die hernia. Te zwaar ook niet goed voor je rug denk ik.

naja...ik heb een doorverwijzing gekregen voor de fysio en daar ga ik morgen een afspraak bij maken. gek genoeg heb ik er nu wel vertrouwen in dat het goed komt..in iedergeval beter.

We wachten het weer af... Slapen Slapen
Volgens mij bestaat het leven alleen maar uit afwachten..bij mij wel .

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:22

@Cowgirl,Hoplijk kan de fysio je helpen!
Aan de ene kant wel fijn dat het niet je hernia is maar ja,je zit wel weer met rugpijn.

Ben je wel eens bij een podoloog geweest,wegens je houding?

Ik ben nu zwaar verkouden maar,ik moet echt giga veel niezen ,niet normaal,
Niet zo zachtjes ook ,ik hou mijn mond dan al open maar het voelt niet echt prettig in mijn rug kan ik je zeggen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:39

Heeft er trouwens iemand hier ervaring met de operatie in munchen? wat ze in NL nog niet kunnen en daar wel? ik heb dus 1 goed verhaal gehoord maar dat is er dus maar 1 Knipoog vind het wel interessant... helemaal omdat ik nu weer achter uit ga met mn rug Boos!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:51

Jen33, wat is daar anders dan? Ik vind het heel netjes en goed gedaan hier. Was ook vlot aan de beurt, dus of het dan de moeite waard is moet je afwegen.

Ik heb zelf weinig last van mijn rug na de operatie. Beetje stijf af en toe na veel doen of verkeerde houding. Maar mijn been en voet zijn nog heel erg vervelend.

Nieuwe matras en kussen zijn wel een groot verschil!!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:14

In Munchen zetten ze er nieuwe tussenwervelsschijven tussen wat ze hier nog niet kunnen dacht ik... en aangezien ik al 2 tussenwervelschijven versleten heb + nog een hernia,kan een gewone operatie niet, mn rug kan die klap dan niet meer opvangen...

maar als ik er al na over zou denken dan moet er eerst een miljoen binnen komen aangezien die operatie 30.000 euro kost en het word niet vergoed... maar ben dus wel benieuwd naar verhalen van anderen omdat het wel een oplossing zou zijn voor mij waarschijnlijk...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:17

Check hiervoor nvvr.
Heb veel positieve maar ook negatieve verhalen gehoord.
Je kunt de test eens doen en praten met Dr. Seegers, heb ik ook gedaan, uiteindelijk uitgesteld aangezien opereren altijd nog kan als al het andere niet meer helpt. Met name de negatieve berichten die ik allemaal ontvangen heb hebben mij hiertoe doen beslissen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:36

Jen33, aan de ene kant lijkt het me een goeie opolossing als de tussenwervel schijf niet meer goed is en dus niet functioneerd.
Aan de andere kant, zou ik wat garanties willen dat het echt beter is na zo een operatie, want je kan niet meer terug.

Mijn matras bevalt me nog steeds. Hoewel de gewone slaapproblemen er nog wel zijn......Maar dat is puur slecht slapen.

Ik heb vandaag weer voor het eerst op mijn pony gezeten. Dat was al even geleden. Ik had nog wel moeite met opstijgen. Dat was eerder de reden dat ik voelde dat ik moest stoppen, maar ben er nu op geklommen en dat voelde wel even heeeeeeel fijn. Op zich is stappen geen probleem. Ik voelde mijn bovenbeen door de houding en ik moet weer wat kracht krijgen voor gericht drijven. Mijn been is nog wat ongecontrolleerd in die stand. Paar pasjes gedraaft en was ook oke. daarna steeds even halt gehouden en wat rek en strek oefeningen met mijn benen gedaan. Volgende keer weer meer!! Maar ze staan 150km verder, dus kan niet zoveel nu.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:57

[quote="superpony"]Jen33, aan de ene kant lijkt het me een goeie opolossing als de tussenwervel schijf niet meer goed is en dus niet functioneerd.
Aan de andere kant, zou ik wat garanties willen dat het echt beter is na zo een operatie, want je kan niet meer terug

quote]

Dat is dus ook mijn probleem, ik heb alleen last van de tussenwervelschijf opzich en niet van de 3 hernia's, dat hebben ze met die discografie:en vastgesteld.
Bij mij zou het ook alleen een optie zijn om de wervels vast te zetten of een kunstdiscus te plaatsen, maar dit laatste werd mij ernstig afgeraden, omdat er veel is gaat met die operatie.
Daarom ben ik nu zo blij dat ik mee mag doen aan dat nieuwe onderzoek, wat mij misschien wel kan helpen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:10

@Superpony,wat heerlijk dat je erop gezeten hebt,smaak vast naar meer.

Ik slaap ook niet altijd even lekker maar de pijn in mijn been gaat wel wat beter,
heb wel een moe gevoel in mijn rug,ik heb wel een idee dat ik weer een stapje vooruit ben gegaan.

Hoelang is het nou ook alweer terug dat jij geopereerd bent?
Wat zeiden tegen jou in de kliniek en je fysio over paardrijden wanneer je weer mag beginnen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:20

Hoi, ik heb alleen last van lang staan bijv. Maar verder is het echt mijn bovenbeen/heup/bil en kuit, enkel, voet.

Het smaakt naar meer, maar ze zijn uit logeren, dus staan te ver om er volop tegenaan te gaan weer. Is wel oke ook.

Ik ben 21 dec geopereerd.

In de kliniek niks over paardrijden gehoord. Ze geven een protocol mee wat je mag en kan doen en oefeningen voor de fysio. paardrijden is dan het laatste traject natuurlijk, als de rest kan en mag.

Ik heb wel de ideale pony, dus is ook makkelijker. Alleen opstappen is lastig. Eraf bijna onmogelijk, maar zwaai ik mijn been over de manenkam en glij naar beneden. Verder heeft ie super gangen en ken hem door en door. Als je paard hoog opgooit ofzo, kan ik me voorstellen dat het anders is.

Ik heb me echt ingehouden en ik was ook wel afgestapt als het fout voelde. Dat heb ik tijdens de hernia op het laatst ook gedaan. Ik hebhet dus niet geforceerd, want dan kan alles.

Ik had dus op mijn pony nog wat oefeningen gedaan. daar later met mijn fysio over gesproken en gister wat oefeningen gedaan die het straks makkelijker maken om breed te zitten en op en af te stappen. Dus wel begrip, want had het er natuurlijk al vaak over.

Overigens heb ik ook al weken geschaatst. Nou kan ik wel goed schaatsen, maar ik merkte dat het ook wel een fijne oefening was, goed 2 benig.

Dus overleg en uitproberen. Succes

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:09

Hoe is het nu met alle hernia patienten?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:58

Hallo,

Ik lees dit topic nu pas voor het eerst. Bij mij is geen hernia vastgesteld, maar ik ben er wel bang voor. Ik word door de dokter elke keer afgewimpeld met dat het aan mijn spieren moet liggen.

Ik zal even proberen mijn complete verhaal uit te leggen:
Een jaar of vier geleden had ik vaak pijn in mijn onderrug. Ik naar de fysio, die kwam tot de conclusie: Zwakke rug. Daar heb ik toen oefeningen voor moeten doen ed. en dat is nu al veel beter. Ik heb er bijna geen last meer van. Door de jaren heen is de pijn in mijn rug niet alleen verplaatst maar ook erger geworden. Het is rechts onderaan mijn rug, het stukje wat je bekken aan je wervelkolom hecht, dat erg veel pijn doet. Ook doet mijn rechterheup vaak pijn, met uitstraling naar mijn been (Die voelt aan alsof de bloedvaten afgekneld worden, dat is vooral nadat veel inspannende dingen heb gedaan). Het zit overigens dus allemaal aan de rechterkant.
Ik persoonlijk vermoed dat mijn nekklachten hiermee verband houden, omdat die namelijk ook voornamelijk rechts zitten. De rechterspier in mijn nek doet veel pijn en het doet ook pijn bij die grote knobbel. Hierdoor heb ik heel vaak hoofdpijn.. Ook heb ik last van gevoelige schouders, als ik 1x te veel doe. Dan voel ik die spieren 3 dagen later nog en kan ik mijn arm niet meer goed bewegen. Ook hierbij geld: rechts is veeel gevoeliger dan links.

Mijn dokter vond dus dat ik moet leren mijn buikspieren en mijn rugspieren op de juiste manier te gebruiken. Terwijl ik al 2x fysiotherapie heb gehad (1x voor de zwakke rug, 2e x voor mijn nek), ik heb ook mensendiecktherapie gehad (hielp niet). Kraken hielp ook niet bij de manuele therapeut (ja tijdelijk, maar de blokkades kwamen steeds terug). Dus wat dat betreft heb ik op spiergebied genoeg geprobeerd, maar ik heb ook echt het gevoel dat het in het bot ziet en niet die spieren zijn die er omheen zitten. Mijn nekpijn werd verklaard doordat ik op het moment cassiere ben. Ik ben het met haar eens dat het feit dat ik nu ineens werk ipv studeer mijn klachten in mijn nek ernstig verergeren, maar desalniettemin waren ze daarvoor ook al aanwezig. Ik voel ook vaak schokken tot in mijn nek. Die is gewoon heel gevoelig. Dat kan ik opzich verklaren doordat er dus iets mis is in mijn onderrug, maar volgens dezelfde dokter hielden deze klachten geen verband met elkaar. Bijv. als mijn paard een keer bokt of wegspringt. Dus voor mijn gevoel is mijn werk niet de oorzaak. Maar ik kon er tegenin brengen wat ik wilde, mevrouw luisterde niet meer na het onderzoek. Mijn rug is dus overigens wel recht en ze voelde niks.

Wat denken jullie? Zou het een hernia kunnen zijn?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:54

Wat vervelend zeg Spoekie.. Het zou inderdaad een hernia kunnen zijn.. Misschien een keer zeuren om een MRI?
Mensen met lage rughernia's hebben ook een vergrote kans op een nekhernia. Ik kan bij jou de pijn in de schouders en nek niet zo 123 verklaren, maar ik heb het zelf ook heel erg, dus ik snap het precies!

Met mijn rug gaat het supergoed. Ben vorige week op wintersport geweest, heb gesnowboard en nergens last van gehad *LOL* Doe echt steeds meer 'rare' dingen en heb echt het gevoel dat de boel daar begint te slinken. Dat zou in theorie ook kunnen na 1,5 jaar.
Heb inderdaad ook wel gruwelijk last van pijn in mn nek en schouders, oh oh wat zit de boel daar vast!! Maar veel dressuurruiters hebben dat, dus dat zou t ook kunnen verklaren Nagelbijten / Gniffelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:27

Mijn rug is nog steeds een brok bagger.

Ik ben nu 6x bij de fysio geweest en de ene week ging het wat beter dan weer wat slechter en dan nog slechter. het wisseld elkaar af maar het blijft op een bepaald punt hangen zeg maar.

Na 3x helemaal gechecked te zijn door de fysio is wel uitgesloten dat het met de harde delen te maken heeft.
Het zijn echt de banden, spieren en pezen.

Maandag moet ik weer en moet hem dan weer zeggen dat het weer slechter gaat als vorige week(toen ging het wel de goede kant op). Ik doe niet meer als normaal, vermijd til werk...maar goed een propje papier in de vuilisbak gooien is soms al een hele opgaaf.

Ik wil zo graag weer wat doen.....ik moet ook weer aan het werk maar zie het op dit moment niet zo zitten eigenlijk.
kortom nog een hoop zooi bij mij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:51

Het gaat nog steeds niet goed met mij.

Ik ben sinds vandaag uitbehandelt bij de fysio....het heeft eigenlijk niks geholpen. Nu gaat de fysio met zijn collega overleggen wat voor andere therapie ik kan gaan doen.

Ben er behoorlijk depri en sjaggie van. Ik was/ben weer volop aan het solliciteren maar ik houd werken nog geen 2 uur vol.
Morgen maar weer een belletje naar het uwv.