Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 01:25

Iedereen bedankt voor alle verhalen.. Ik heb ze met veel aandacht doorgelezen.. Paar dingen die mij even deden schrikken Knipoog Slangetje door je neus naar je maag jakkie, dat wil ik echt niet. Maar na mijn 1e operatie heb ik mezelf helemaal leeggekotst door alle bloed in mijn maag, ook geen pretje,maar dat toch liever dan dat slangetje denk ik...

En ik las iets over pompje voor morfine, ik ben vrij anti pijnstilling en zie mezelf niet echt voor me al ijlend van de morfine Knipoog En die elastiekjes van boven naar onder, dat was te verwachten heb al die tijd al de haakjes er voor op mijnbeugel zitten maar vooralsnog heeft mijn kaakchirurg hier niks over gezegd??

Pffff 2weekjes en dan is het alweer zo ver, en grappige is dat ik nog steeds niet op mijn ode gewicht ben van voor de 1e operatie! Zelfs niet na de feestdagen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:18

Megan, zo'n slangetje voel je helemaal niet zitten.. Alleen het indoen is vervelend, maar dat doen ze als je onder narcose bent denk ik..

Ik heb morgen om 1430 afspraak, ben zeeeer benieuwd wat ie gaat zeggen!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:46

ik heb geen slangetje gehad hoor megan gelukkig..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:47

Megan_ schreef:
Iedereen bedankt voor alle verhalen.. Ik heb ze met veel aandacht doorgelezen.. Paar dingen die mij even deden schrikken Knipoog Slangetje door je neus naar je maag jakkie, dat wil ik echt niet. Maar na mijn 1e operatie heb ik mezelf helemaal leeggekotst door alle bloed in mijn maag, ook geen pretje,maar dat toch liever dan dat slangetje denk ik...

En ik las iets over pompje voor morfine, ik ben vrij anti pijnstilling en zie mezelf niet echt voor me al ijlend van de morfine Knipoog En die elastiekjes van boven naar onder, dat was te verwachten heb al die tijd al de haakjes er voor op mijnbeugel zitten maar vooralsnog heeft mijn kaakchirurg hier niks over gezegd??

Pffff 2weekjes en dan is het alweer zo ver, en grappige is dat ik nog steeds niet op mijn ode gewicht ben van voor de 1e operatie! Zelfs niet na de feestdagen!!

Ik heb geen slangetje gehad hoor, tenminste.. niet meegemaakt, misschien wel toen ik al onder narcose was?! Je krijgt enkel het infuus in je hand gedrukt in de O.K. Dan zo'n kapje op je mond en binnen een minuut ben je weg. Helemaal niet eng. Lachen

Ik heb mezelf inderdaad ook helemaal leeggekotst na de 1e operatie (uitsnijden verstandskiezen onderkaak) Oud bloed wat in de maag zat en later dus ook nieuw bloed van de wonden die wat open gingen... Zeker geen pretje, heb zeker zo'n 3 uur gekotst.

Pompje morfine; die kun je dus zelf bedienen! Er zit een beveiliging op van ... om de 10 min oid? Ze halen hem al vrij snel weg hoor, tenminste ik vond het veel te snel. Nagelbijten / Gniffelen Ik was 5 uur op de kamer terug na operatie. De volgende ochtend rond 9 uur werd de morfine 'afgepakt', losgehaald van het infuus.

Hm, die elastiekjes heeft hij ook nooit iets over gezegd hoor. Ja, toen ik er om vroeg, wanneer mn beugel eruit zou gaan na de operatie. Hoelang dat zou duren. Toen begon hij erover dat ik waarschijnlijk dan nog enkele weken/maanden elastiekjes moest dragen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:23

Nou ik moet morgen ochtend vroeg weer... Ben benieuwd!!

Iedereen bedankt voor de ophelderingen!

En relaxed, keep us noticed! Succes vanmiddag!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:05

zo zie je wel dat er veel verschillen zijn in ziekenhuizen ik heb geen morfine gekregen en geen antibiotica ook.. pas nadat ik voor de 2de keer een ontsteking had kreeg ik antibiotica, terwijl iemand op mijn werk na de operatie meteen een kuur had gekregen

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:48

Ik kreeg diclofinac natrium en paracetamol 1000mg, beide in zetpil vorm. Diclofinac helpt super tegen de pijn in je kaken/mond, alleen... ik kreeg er enorme buikpijn van! Daar ben ik dus al snel mee gestopt, vervangen door ibuprofen. Morfine dus alleen de eerste uren na de operatie en de nacht. Antibiotica heb ik ook niet gehad. Weet je wat ik zelfs heb gehad?! Valium! :lol: Ze vonden me een beetje depri. Vind je het gek man, met een dikke opgezette kop, groengele kaken en pijn. Nagelbijten / Gniffelen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:06

ROFL valium Nagelbijten / Gniffelen nee hoor, ik heb volgens mij pijnstiller via infuus gehad, en toen ik de volgende ochtend naar huis ging ben ik over gegaan op paracetamol met codeine, heftig spul, maar werkte wel Clown

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:22

Phoe wat een verhalen hier. Vandaag is mijn beugel eruit gegaan. Ik stond eigenlijk ook voor een kaakoperatie maar mijn verzekering ging niet akkoord, dus dat ging over. Uiteindelijk ben ik toch heel blij met het resultaat. Alles staat weer netjes recht en kan nu weer lachen op de foto. Daar ging het me uiteindelijk ook om.
Voor de mensen waarbij de operatie nog uitgevoerd moet worden........ Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:54

Zow ik ben weer terug en het gaat een complete verbouwing worden Clown
Eerst moeten er 6 kiezen uit (2 verstandskiezen die ik nog heb en 4 kleine kiezen) Dan beugel en dan operatie.. Mijn bovenkaak moet iets gekanteld worden, mijn onderkaak moet wat naar voren gezet en mijn kin wordt een plakje tussenuit gehaald. Hij doet dat allemaal in 1 operatie.. Ik heb dus gewoon 1 cm overbeet!
Ik vroeg hem nog of de ortho dat niet had moeten zien toen ik 12/13 was. Ja zei die, dat kan ie wel voorzien, maar bij kinderen wordt er niet geopereerd en wordt er altijd alleen met beugel gedaan. Hij liet ook de foto zien van na de beugel en toen stonden mijn voortanden precies goed boven elkaar. Hij kon alleen toen wel ook al zien dat ik mijn kin teveel moest spannen om mijn lippen op elkaar te krijgen..

Hij stuurt deze week de boel op naar de verzekering. Hij zei wel dat ik een gunstige verzekeraar heb, die doet over het algemeen niet moeilijk hierover.. Maar ja, eerst zien.. Ik ga er iig bovenop zitten bij die verzekeraar, want wil zsm beginnen..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:03

jij gaat dus de molen in..
bij kinderen kunnen ze ook met zo'n boksbeugel zorgen dat de onderkaak sneller groeit oid, daarom worden die niet geopereerd..
hoop idd voor je dat je verzekering niet moeilijk doet.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:23

Hoi!
Ik kom hier ook eventjes binnenvallen. Ik heb niet heel de tekst gelezen maar wou me toch even melden.
Op mijn twaalfde ben ik voor het eerst naar de orthodontist geweest. Na een paar keer bijten in zo'n klei-achtig ding en enkele foto's vertelde de orthodontist me dat ik 2 mogelijkheden had. Ofwel: voorkomen dat de kaak zo groeit, (kon niet meer worden uitgevoerd aangezien ik twaalf was)Ofwel: Bracketbeugel, Operatie onderkaak naar voren, Beugel Ofwel: Tanden trekken en diverse beugels. Het laatste resultaat zou niet zo'n goed effect hebben. Mijn neus ( die tamelijk groot is) zou nog meer opvallen en mijn kaak zou zo blijven en zelfs nog minder mooi zijn. Het enige positieve was: rechte tanden. Mijn moeder was gegarandeerd voorstander van de operatie. Ikzelf was tamelijk bang van de operatie en was er best wel triest van. Ik ging naar de ortho voor een (toen vond ik dat Clown ) coole beugel en rechte tanden. Niet voor een operatie. Ik kreeg nog wat nadenktijd. De operatie zou toch pas uitgevoerd mogen worden als mijn kaak volledig volgroeid zou zijn. Ik zou dan 17 zijn.
Een dik jaar geleden begon ik eigenlijk zelf te beseffen dat optie twee het alleen maar slechter zou maken. Ik zou zoiezo rond mijn zestien jaar beginnen met beugelen. Zodus nam ik vrede met de laatste optie, wat niet maakt dat ik niet meer bang ben voor de operatie. Ongeveer vijf maanden geleden ( Midden Augustus 2008) werden mijn brackets gezet. Best wel lastig in het begin. Buiten dat het de eerste week flink zeer deed, zit ik ook met het feit dat in een vijfde middelbaar maar 1 meisje van de 25 een beugel heeft. Nu zijn het er twee ( met mij erbij). Maar die van haar mag er binnenkort uit. Iedereen heeft de beugeltijd al gehad. Waarschijnlijk wordt ik in de kerstvakantie van volgend jaar geopereerd, best wel spannend! Het is verder wel interessant om hier ervaringen te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:59

Megan, vraagje voor jou..Ik zat nog eens het topic goed bij te lezen en ik kwam van jou tegen dat ze boven en onder niet in 1 x gaan doen ivm zwelling (klinkt logisch) Maar wat moet er aan jouw onderkaak gebeuren?
Bij mij gaat ie namelijk wel alles in 1 x doen.. Heb ik zelfs nog aangevraagd of dat echt kan.. En dat kon..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:37

Volgens mij had dat oa te maken met het feit dat ze bij mij die dystractor gingen plaatsen. Ik moest nl ongeveer 3weken dat ding elke dag aandraaien. En ze gaan mijn onderkaak verlengen en mijn kin aanpassen.

Vanmorgen bij de ortho geweest, weer allerlei rontgenfoto´s en afdrukken laten maken... 19e moet ik terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:38

O ja en als je steeds moet aandraaien moet je natuurlijk wel je mond goed open kunnen doen! Ja klinkt toch logisch haha!
Ik vind het wel fijn dat ze het in 1 x gaan doen, dan maar een paar weken uit de running, maar ben ik er wel vanaf..

Cheyentic, las dat jij ook bij CZ zat? Hoop dat ze bij mij ook meteen accoord gaan Ja Ortho wordt zoiezo al 80% vergoed, dus dat scheelt al Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:12

bij mij was het medisch noodzakelijk (niet dat het geholpen hgeeft maar het was te proberen) ze hebben bij mij helemaal niet moeilijk gedaan had ook 100procent de beugel vergoed Ja zou mooi zijn als dat bij jou ook zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:19

Ik weet niet of het echt medische noodzaak is, maar het feit dat ik mijn lippen niet dicht kan houden... Ben benieuwd..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:20

Bij mij was het ook medische noodzaak. beet met mijn onderkaak in gehemelte, auw..
Ik zit bij CZ geloof ik, en alles wordt helemaal vergoed.
Wel met een aanvullende tandartsverzekering natuurlijk!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:53

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van OZ (nu CZ) naar Trias omdat deze een uitgebreidde aanvullende tandartsverzekering had. (dat was zo, nu dus niet meer Boos! )
Bij mij is de operatie afgewezen met als reden dat het niet ernstig genoeg was. Ik had van 3 kaakchirurgen een handtekening erbij staan en nog zijn ze niet akkoord gegaan. Uiteindelijk dus geen keus gehad want mijn ortho zei dat de operatie zelf niet te betalen is. Helaas zijn wel bijna alle kosten voor mezelf maar ben blij dat het zonder operatie ook netjes is geworden.

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:17

helaas!

Uit het onderzoek is gebleken dat mijn linkerkaakkopje nog groeit.
Dit betekend dat een kaakoperatie nog niet mogelijk is.
Het groeigedeelte van het kaakkopje word binnen 3 maanden verwijderd. Die kant van m'n kaak word hierdoor korter(?) en wellicht word mijn overbeet dan iets minder zodat een beugel toch kan helpen. Ook is er de kans dat de kaakoperatie hierna wel kan plaatsvinden.

Too bad Boos!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:52

das wel vervelend elmo..
dat van jou is helemaal klo te zeg hippo.. ik had slotklachten en pijn inde kaakgewrichten, had een minimale overbeet eigk.. 3mm oid

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:36

cheyentic schreef:
das wel vervelend elmo..
dat van jou is helemaal klo te zeg hippo.. ik had slotklachten en pijn inde kaakgewrichten, had een minimale overbeet eigk.. 3mm oid

En heb je nu geen pijn meer in de kaakgewrichten?
Ben jij trouwens in de Clara geholpen? (zie dat je uit de buurt van Rotterdam komt)

Een neef van mij heeft pas ook de operatie uit laten voeren, staat nu wel erg mooi maar hij heeft er erg last van gehad als ik dat dan weer hoor ben ik toch wel blij dat ik dat niet mee hoef te maken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:52

mijn klachten zijn erger geworden, heb behoorlijk spijt van de operatie omdat ik ook een zenuwletsel heb opgelopen.. ben in den haag geopereerd, geen aanrader vind ik Nagelbijten / Gniffelen

@sullebulle ik heb helemaal geen aanvullende verzekering hoor, en alles is vergoed

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:20

@cheyentic wat vervelend zeg al die rompslomp voor niets geweest

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:35

BALEN!!!!!!!!!

Mijn operatie is 2dagen uitgesteld...

( in eerste instantie zelfs ruim anderhalve week, maar daar ging ik niet mee akkoord!)