ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:29

Nadat mijn exvriend een donor hartklep moest hebben (hij was toen 20 jaar) heb ik besloten om ook donor te worden. Stel dat ik ooit een auto ongeluk krijg en ik sterf op jonge leeftijd, en je hebt een goed hart, ben ik van mening dat iemand mijn hart goed kan gebruiken.
Uiteraard ook andere organen, maar dat was voor mij een goede reden om donor te worden!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:50

Boertjes schreef:
Ik kan beide kanten begrijpen. zowel Griebels als Liesjelover. Mijn mening trekt voor het grootste deel naar Griebels toe, maar dat komt ook omdat wij niet in de situatie van Liesjelover staan.
Door ervaringen krijg je een andere kijk op dingen.
Maar toch heb ik af en toe wel het idee dat er meer respect is voor wel donors en dat niet donors maar als egoisten gezien worden en er minder respect voor hun mening getoont word. En dat vind ik jammer. Maar kan het ook verkeerd opvatten hoor.

Nouwja opzich heb ik respect voor mensen die er goed overnadenken en een duidelijke reden hebben om geen donor te zijn hoor. Maar die opmerking van Griebels was voor mij echt hard Bloos.
Wanneer iemand er echt goed over nadenkt en niet met een halve reden of een of ander vaag iets komt waarom die geen donor zou zijn respecteer ik het wel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:20

maar waarom is het voor jou dan een halve reden/vaag iets? Omdat jij het niet begrijpt? Dat is dan toch gewoon een verschil van mening?
Het is ook echt niet bedoeld om je kwetsen hoor... Dat spijt me zeer...

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:36

Ooh sorry ik bedoelde niet dat dat van jou een vage of halve reden is, ik bedoel meer de dingen van; ik heb er geen goed gevoel bij of mensen die door slechte voorlichting geen donor willen worden omdat ze bv denken dat het hele oog eruit gehaald wordt enzovoorts.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:53

Ik lees nu pas de reactie van Griebels.

Ik snap dat dit flink hard kan aankomen, maar het is griebels mening.

Ik vind niet dat iemand die per ongeluk gezond is geboren meer recht op leven heeft dan iemand die met een zwak hart is geboren. Natuurlijk gaat iedereen als het tijd is, maar ik vind dat iedereen evenveel recht heeft om het leven. Als het echt tijd is ga je toch wel, dat zou toch niet van mijn donororgaan af moeten hangen.
Vroeger toen we nog rondrende in de natuur met berenvelletjes was een natuurlijke selectie van mensen misschien nodig, maar dat vind ik toch in de huidige maatschappij niet meer.

@Griebels, ik heb nog wat vragen (en niet bedoeld als verwijt, maar als oprechte interesse naar waar de grens voor jou ligt en waarom) ben je ingeënt? ben je wel eens bij een doktor geweest? want eigenlijk vind ik dat vanuit jouw mening gezien dan ook niet echt kunnen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:04

Ik kan op alle vragen "ja" beantwoorden. Mijn grens ligt bij levensreddende operaties of behandelingen...
Dus mocht ik een ziekte en/of afwijking hebben waar ik dood aan zou gaan, wil ik ook niet geholpen worden

Mijn kat met hartruis krijgt ook geen medicijnen... Als het haar tijd is, laat ik haar gaan... Wel met hulp van de DA overigens, lijden hoeft voor mij niet

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:52

@ Griebels: Ik had toen ik baby was ook hartruis. Ze laten mij dan toch ook niet maar rustig gaan als het tijd is terwijl er iets aan te doen is?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:00

Mijn kat kan geen medicijnen innemen. Ik heb het 3 weken geprobeerd, maar dat brengt teveel stress met zich mee. Ik heb dit met de DA besproken. Ze heeft ernstige hartruis, zodra ze oedeem in haar longen krijgt is het afgelopen voor haar. Ik heb liever dat ze een korter maar veel fijner leven heeft dan een langer leven omdat ik haar niet kan missen maar ondertussen de kat me niet meer aankijkt vanwege de medicijnen...

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:01

en er zijn echt helemaal GEEN andere oplossingen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:08

Nee want als ik haar medicijnen zou geven op wat voor manier dan ook (pasta's, pillen etc) ik moet haar toch vangen en dwingen. Stress is echt slecht voor hartruis.
Waarom zou ik het anders doen.. Ze is gelukkig nu Ja

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:10

ja, maar dat heb je ook met gewoon ontwormen. Dat doen paarden heus niet vrijwillig!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:21

Ik mag haar ook niet ontwormen Knipoog

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:27

das fijn, dus dan krijgt die kat wormen etc?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:28

Nee, wormen krijgen ze van vlooien... En mijn katten hebben geen vlooien Knipoog

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:30

Hoe kan je nou weten dat je katten geen vlooien hebben? Kan zo. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:31

Dat weet ik gewoon... Lijkt me erg onzinnig om daar hier in dit topic over donororganen over door te gaan...

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:34

oke, maar nog 1 ding. De natuur kan jij niet voorspellen dus je kat kan zo vlooien krijgen als het tegenzit! Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:53

griebels schreef:
Ik kan op alle vragen "ja" beantwoorden. Mijn grens ligt bij levensreddende operaties of behandelingen...
Dus mocht ik een ziekte en/of afwijking hebben waar ik dood aan zou gaan, wil ik ook niet geholpen worden

Mijn kat met hartruis krijgt ook geen medicijnen... Als het haar tijd is, laat ik haar gaan... Wel met hulp van de DA overigens, lijden hoeft voor mij niet

Maar waarom ligt daar voor jou de grens dan? Inenten is toch ook iets van de huidige wetenschap, daarmee voorkom je dat je dodelijke ziektes krijgt? Wat is in dat opzicht dan het verschil tussen een enting en een levensreddende operatie? Een enting is ook een wetenschappelijke uitvinding om je leven te redden. Dat deden ze ook niet in de oertijd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:58

Het is ter voorkoming van.. Niet een behandeling als je terminaal ziek bent...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:51

Het valt me wel op dat je over het nemen van medicijnen bij een levensbedreigende ziekte wel heel makkelijk praat griebels..
Ik denk dat het maar goed is dat je niet beter weet hoe medicijnen je beter kunnen laten voelen en je verlichting geven..
Ik hoop voor je dat je het ook niet hoeft te ervaren, maar uit eigen ervaring ben ik zo blij met mijn pillen, puffers en andere medicijnen om normaal de dag door te komen en mijn leven hierdoor te verlengen..en ja als het mijn tijd is zal ik ook gaan, maar zeker niet zonder slag of stoot!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:47

jullie gaan wel erg offtopic met het verhaal van de kat met vlooien en wormen haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:54

Het valt me op dat ik telkens weer mijn mening moet verdedigen en daar heb ik geen behoefte aan. Laat iedereen gewoon zijn eigen mening hebben. Neem het niet zo persoonlijk...

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:04

viv77 schreef:
Het valt me wel op dat je over het nemen van medicijnen bij een levensbedreigende ziekte wel heel makkelijk praat griebels..
Ik denk dat het maar goed is dat je niet beter weet hoe medicijnen je beter kunnen laten voelen en je verlichting geven..
Ik hoop voor je dat je het ook niet hoeft te ervaren, maar uit eigen ervaring ben ik zo blij met mijn pillen, puffers en andere medicijnen om normaal de dag door te komen en mijn leven hierdoor te verlengen..en ja als het mijn tijd is zal ik ook gaan, maar zeker niet zonder slag of stoot!

Ja idd, er is een verschil tussen doorzettingsvermogen en zomaar opgeven en zeggen; 'zo is het leven'.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:04

griebels schreef:
Het valt me op dat ik telkens weer mijn mening moet verdedigen en daar heb ik geen behoefte aan. Laat iedereen gewoon zijn eigen mening hebben. Neem het niet zo persoonlijk...

Als je daar geen behoefte aan hebt post hier dan niet.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:07

Jup ik ook. heb van de week een papier gehaald en meteen op de post gedaan.