Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:47

Wat vervelend dat er zo naar hoestje bij komt kijken. Bij mij op het werk gaat het ook rond met name hoesten en verkouden.

Ik zit elke keer een beetje op het randje. Heb al een aantal dagen naarmate de dag voorbij gaat dat ik hoofdpijn heb, mijn neus dicht gaat en de keel wat droog aanvoelt. Ben dan ook heel moe ineens. Het zet niet echt verder door. Maar als ik ziek wordt komt het 9 vd 10 keer via mijn werk.

Mondkapjes heb ik de maand november, december en januari weer mee moeten werken. Dit keer een zeer hardnekkige buikgriep. Gingen meerdere varianten rond en sommigen hebben alle varianten ook gehad. Zo erg als dit heb ik het nog niet meegemaakt. Daar ben ik de dans mee ontsprongen door denk ik ook wel bescherming , goede hygiëne en zo min mogelijk aan je gezicht zitten. Ik zag toch mensen bepaalde regels niet naleven, en ze waren er behoorlijk ziek van. Ik denk dat sommigen wel 2 tot 3 keer in een zeer korte periode de buikgriep hebben gehad. Nou dan wil ik wel even met een mondkapje oplopen.

Als ze bijv echt erg verkouden zijn pak ik er ook nog wel eens een. Maar meer omdat je soms dicht met je gezicht er boven op zit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:52

Balen joh..veel beterschap!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:29

ivy_power89 schreef:
germie schreef:
En dan kom je ziek terug van vakantie en moet nog even met het OV naar huis. Dan kun je het niet voorkomen.

Pff echt Germie, in elk topic komen er reacties bij jou voorbij dat ik wel eens denk, er bestaan dus echt mensen die geen rekening met andere willen houden. Of van die adviezen die je geeft die tegen het advies van een arts in gaan.
Het is écht niet erg om een keer niet tegen de haren in te strijken en een beetje aan de medemens te denken.

Vaak ook niet met Germie eens, maar met OV naar huis omdat ik die kaarten al heb ipv een kneiter dure taxi erbovenop zou ik ook gewoon doen in zon geval, asociaal dat ik ben := Terwijl je eigenlijk zou moeten lopen want ook met de taxi kan je die chauffeur besmetten, of de mensen die na hem komen. Je kunt niet alles voorkomen als ziek zijn je overkomt.

Zo werd ik laatst opeens ziek toen we terug kwamen van een buitenrit. Moesten nog lunchen (stond gepland), met iedereen in de auto 2 uur terug. Dat was de start van mn griep. 3 weken ziek geweest. En nog net niet due auto onder gekotst, maar wel koorts die opkwam als poepen en hondsberoerd naar huis. Maar je moet toch naar huis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:31

veneri schreef:
Het is een drama, heb al meerdere flesjes bisolvon genuttigd, maar het helpt niks....
Ik hou rust, werk inmiddels een paar uur per dag vanuit huis, en dan mn bed weer in.
Langer kan ik mij niet concentreren omdat ik gewoonweg bekaf ben, spierpijn heb en hoest.
Lig je eindelijk in bed, ga je nog meer hoesten.
Tis om te janken. En dan maar weer je bed uit van ellende....

Beterschap... en hou een longontsteking ook in de gaten :(:) Wat bij mij hielp was met bovenlichaam iets hoger liggen. Verder zo min mogelijk bewegen want elke verligging was een mega hoestbui. Was bij mij wel door een longontsteking...

Sterkte :(:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:56

veneri schreef:
Celebi schreef:
Vooral nog niet inspannende dingen gaan doen waar je van gaat hoesten. Echt even langer pas op de plaats, al is het maar wandelen.

Je kunt even overleggen met de huisarts of assistent. Soms kan er een longontsteking ontstaan natuurlijk. Maar twee weken is nog niet heel gek hoor voor een nare griep. Zeker de hoest klachten houden vaak nog een tijd aan. Y;(

Even de trap op en af of 10min rustig wandelen lokt al een hoestaanval uit....savonds hoest ik vrijwel aan 1 stuk door, totdat ik in slaap val en weer wakker wordt van een hoestaanval. Gaat tot diep in de nacht door.

Zo herkenbaar! Hier al anderhalf week gevloerd en eigenlijk nog niet echt verbetering. Vooral dat hoesten is zo vermoeiend in de avond en nacht. Ik hoest dan zo erg dat het uiteindelijk overgaat in kokhalzen/braken, dus echt heel intens. Slaap dus ook erg slecht. Verder enorme hoofdpijn, spierpijn/rugpijn (door hoest denk ik), koorts en keelpijn inmiddels wel weg, nog wel wat neusverkoudheid.

Bij mij is het een droge hoest, maar hoestdrank lijkt niet echt te werken en verder voelt het inderdaad alsof ik een marathon heb gelopen als ik alleen de trap maar rustig op loop.

Ben dat hoesten inmiddels echt wel zat, herken dit ook totaal niet, eigenlijk hoest ik nooit tijdens een verkoudheid of griep.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:06

Nou check bij de huisarts gehad.
Longen klinken schoon.
Hoest is een postvirale hoest die (met een beetje pech) weken kan aanhouden en waar geen medicatie tegen is.
Enige wat helpt is voldoende drinken en op snoepjes sabbelen.
En paracetamol tegen de spierpijn overal.
Had ook wat bloed in speeksel na het vele hoesten iedere avond, maar waarschijnlijk door een gesprongen adertje.
Nog vele hoestbuien en slapeloze nachten te gaan dus....
Sterkte voor alle lotgenoten!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:07

Tancreda4 schreef:
ivy_power89 schreef:

Pff echt Germie, in elk topic komen er reacties bij jou voorbij dat ik wel eens denk, er bestaan dus echt mensen die geen rekening met andere willen houden. Of van die adviezen die je geeft die tegen het advies van een arts in gaan.
Het is écht niet erg om een keer niet tegen de haren in te strijken en een beetje aan de medemens te denken.

Vaak ook niet met Germie eens, maar met OV naar huis omdat ik die kaarten al heb ipv een kneiter dure taxi erbovenop zou ik ook gewoon doen in zon geval, asociaal dat ik ben := Terwijl je eigenlijk zou moeten lopen want ook met de taxi kan je die chauffeur besmetten, of de mensen die na hem komen. Je kunt niet alles voorkomen als ziek zijn je overkomt.

Zo werd ik laatst opeens ziek toen we terug kwamen van een buitenrit. Moesten nog lunchen (stond gepland), met iedereen in de auto 2 uur terug. Dat was de start van mn griep. 3 weken ziek geweest. En nog net niet due auto onder gekotst, maar wel koorts die opkwam als poepen en hondsberoerd naar huis. Maar je moet toch naar huis.

Als je op een station bent dan kun je daar ook ergens een mondkapje halen. Meestal zit er wel iets waar je dat kan halen bijv bij de kiosk.
Dus dan hoef je helemaal geen dure taxi. Ja moet naar huis en dat kan ook zonder dat het veel geld kost en toch rekening houdend met de overige reizigers. Zo moeilijk is dat toch niet?

Die taxi zou ik ook niet doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:33

Ik ben ook weer ziek. En als buiten de deur zou moeten test ik nog altijd. Hebben altijd tests in huis. Wil het niet op mijn geweten hebben dat ik COVID zit te verspreiden. Zou ik namelijk met mijn gesteldheid ook echt niet tof vinden. Griep is ook niet grappig om door te geven, maar helaas is daar geen thuistestje voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:47

BeFunny schreef:
Tancreda4 schreef:

Als je op een station bent dan kun je daar ook ergens een mondkapje halen. Meestal zit er wel iets waar je dat kan halen bijv bij de kiosk.
Dus dan hoef je helemaal geen dure taxi. Ja moet naar huis en dat kan ook zonder dat het veel geld kost en toch rekening houdend met de overige reizigers. Zo moeilijk is dat toch niet?

Die taxi zou ik ook niet doen.

En dan blijkt dat germies gedachten dus gewoon heel normaal zijn en helemaal niet asociaal of wat dan ook. *\o/* Maar niet iedereen durft het hier uit te spreken, daar ben ik inmiddels ook al achter.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:10

Jij deed toch ook geen mondkapje op als je hoestend en proestend en de trein gaat zitten?
Dat vind ik dus wel aso.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:25

BeFunny schreef:
Jij deed toch ook geen mondkapje op als je hoestend en proestend en de trein gaat zitten?
Dat vind ik dus wel aso.

Nou dit dus...

En het is nu specifiek weer een voorbeeld zoeken om er toch nog even mee te slaan en dat gebeurd dus vaak. Zo hebben we natuurlijk allemaal wel een voorbeeld, het gaat om de standaard situaties waar we elke dag in verkeren.
En dat heeft niets te maken met wel of niet je mond opentrekken.

Ik ben inmiddels echt honds en honds beroerd... maar het is een echte verkoudheid, slijmvliezen opgezet, en mn longen zitten helemaal vol.
Het hoesten doet echt echt pijn, normaal gesproken zou ik hiervoor opgenomen worden en aan de ketamine gelegd worden, maar ik probeer het uit te zingen met extra oxycodon want over een week naar de finale van de friezen competitie. En ik heb inmiddels zoveel moeten afzeggen dat ik dit echt heel graag wil.

Maar ik lig dan al dag 3 op bed, en niet onder de mensen.

Maar mn vent kwam net, uh ik heb keelpijn..

Oh joy, daar gaan we

pmarena

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:27

Ojee.... hopelijk waait het toch sneller over dan verwacht :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:28

Hannanas schreef:
Ik ben ook weer ziek. En als buiten de deur zou moeten test ik nog altijd. Hebben altijd tests in huis. Wil het niet op mijn geweten hebben dat ik COVID zit te verspreiden. Zou ik namelijk met mijn gesteldheid ook echt niet tof vinden. Griep is ook niet grappig om door te geven, maar helaas is daar geen thuistestje voor.

Maar het is hoe dan ook een virus :)
En COVID is inmiddels uitgedoofd, is nu net zo heftig als influenza, RSV, Rhino of wat dan ook :) met elk van die virussen komen mensen op de IC.

Dus testen maakt nu niet meer uit. Eerder wel, toen COVID nog onbekender was en niemand immuniteit had.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:39

veneri schreef:
Longen klinken schoon.
Hoest is een postvirale hoest die (met een beetje pech) weken kan aanhouden en waar geen medicatie tegen is.
Had ook wat bloed in speeksel na het vele hoesten iedere avond, maar waarschijnlijk door een gesprongen adertje.

Heb jij ook zo’n enorme hoofdpijn/druk op je hoofd van het hoesten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:00

veneri schreef:
Longen klinken schoon.

Ik vind de hoest siroop met codeine er in fijn voor het naar bed gaan. Gewoon een beetje over doseren. Gewoon bij de drogist te koop.Slaap je ook nog eens lekker door

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:16

verootjoo schreef:
Hannanas schreef:

Maar het is hoe dan ook een virus :)
En COVID is inmiddels uitgedoofd, is nu net zo heftig als influenza, RSV, Rhino of wat dan ook :) met elk van die virussen komen mensen op de IC.

Dus testen maakt nu niet meer uit. Eerder wel, toen COVID nog onbekender was en niemand immuniteit had.

Nou, recent heeft een vriendin van mij nog long covid opgelopen na een infectie. Dus nee, het is nog steeds een gemeen virus voor mensen met wat minder weerstand. Er wordt niet voor niets voor gevaccineerd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:27

pmarena schreef:
Ojee.... hopelijk waait het toch sneller over dan verwacht :(:)

Nouja ik ben al vanaf zondag avond niet fit... dus opzich niet zo heel snel toch?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:34

Susanne schreef:
veneri schreef:
Longen klinken schoon.

Heb jij ook zo’n enorme hoofdpijn/druk op je hoofd van het hoesten?

Af en toe wat hoofdpijn,komt en gaat.
Hoesten doet vooral erg pijn in gehele rug en nu ook onder mijn borst links bij rib. Wil echt niet meer hoesten, doet zo'n zeer,maar kan het niet tegenhouden.

@Popstra:
Codeine zou volgens de HA niet helpen tegen deze kriebel/droge hoest.
Is jouw ervaring anders?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:47

Codeine niet helpen? Apart want die is juist om een droge hoest te dempen zodat je nog wat kunt slapen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:52

Codeine doet hier ook vrijwel niets voor m’n droge hoest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:06

Hoort juist wel te helpen.
Ik zelf doseer altijd wat over. Meer dan een maatbekertje. Rustig weg drinken.
Codeine kreeg ik ook toen ik in het ziekenhuis lag met een longontsteking. In tablet vorm met paracetamol.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:02

Maar de hoest van een longontsteking is denk ik wel anders dan een droge post virale hoest?
Misschien dat daar verschil in zit?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:04

Ben bang dat ik toch ook iets te pakken heb nu.. Ben al de hele dag vreselijk moe, koud, koortsig gevoel zonder echt koorts te hebben. Duimen draaien en nog maar een extra vitamine genomen voor het idee. 8)7

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:08

Oh jee....beterschap!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:07

Maar met een longontsteking moet je toch juist blijven hoesten om de rotzooi uit je longen te hoesten?

Tenminste op de longafdeling waar ik nu oneindig vaak heb gelegen zijn ze niet zo heel happig op codeïne voorschrijven. Ook wel omdat die oudjes in combinatie met koorts etc een delirium kunnen krijgen van codeïne. Ik wist niet dat het kon maar toen mijn lieve buurvrouw die in bed moest blijven. na het innemen van codeïne veranderde in een wandelende zombie die met haar katheter slepend over de grond opzoek was naar haar hond...