Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s_v

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:12

Herkenbaar hoor, dat je er zo chagrijnig van kan worden als je man iets eet wat jij niet mag, ik heb vooral veel trek in salami, verder mis ik niet echt was, maar een broodje met salami is toch een van de eerste dingen die ik eet als ik bevallen ben :))

Overigens mag je in BE wel gewoon garnalen eten als je zwanger bent volgens de voorschriften, dus het is ook maar net hoe strikt je erin wil zijn...

Voelen jullie je baby'tjes al? Hier begin ik steeds meer kleine dingen te voelen, maar zo lastig altijd in het begin om het onderscheid te maken tussen wat baby is en wat gewoon je darmen ofzo zijn :+

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 01:37

Wat heb jij een mooi buikje s_v! <3

Oeps, ik heb van de week ook nog een gebakken eitje met zachte dooier gegeten. Het zit nog niet helemaal in mijn systeem. Ook kroepoek bij gerechten met rijst kan ik niet zo goed laten staan.
Ik let wel goed op rauw vlees en alcohol drink ik al ruim 2 jaar niet meer.
Ik ben niet de enige die carpaccio heel erg mist, zo te lezen... :=

De zwangerhap app had de assistent van de verloskundige aangeraden, maar ik heb die nog niet gedownload.
Ik was het eerlijk gezegd al weer vergeten.. zoals zoveel korte termijn geheugen dingen... :')
Daar heb ik erg veel last van. Vanmiddag vroeg ik aan mijn vriend waar de waterpomptang lag. Hij gaf als antwoord: in de koffer in de schuur.
Ik sta 20 tellen later beneden en ik weet het antwoord al niet meer. En zo zijn er nog wel meer van die kleine dingen. Heel irritant! _-:(

Ik denk dat het bij mij nog vrij pril is om iets te voelen van de baby. Ik heb vandaag wel iets een buikje, maar dat zijn waarschijnlijk gewoon mijn prikkelbare darmen, waar ik ook wel wat last van had vandaag.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:05

Alcohol drink ik al ruim 5 jaar niet meer, sinds de zwangerschap van de 1e, sinds die tijd ben ik of zwanger of had/heb ik een kind aan de borst :o maar dat mis ik niet echt, gelukkig :)

Vergeetachtigheid is ook wel een ding als je zwanger bent ja. Het wordt ook niet beter als je bevallen bent helaas en bij elke zwangerschap worrt het heftiger lijkt het wel :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:16

Een tip voor degene die van salami houden... Ff in de koekenpan.
Verhit het. Lekker door een eitje ofzo.

De smaak blijft hetzelfde, en ik vind het nog echt heerlijk ook! :))

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 09:06

s_v schreef:
Alcohol drink ik al ruim 5 jaar niet meer, sinds de zwangerschap van de 1e, sinds die tijd ben ik of zwanger of had/heb ik een kind aan de borst :o maar dat mis ik niet echt, gelukkig :)

Vergeetachtigheid is ook wel een ding als je zwanger bent ja. Het wordt ook niet beter als je bevallen bent helaas en bij elke zwangerschap worrt het heftiger lijkt het wel :=

Hier ook al jaren niet tot nauwelijks alcohol vanwege zwangerschap en omdat ik mijn zoontje geen baileys wil geven. Vind het ook niet fantastisch meer dus missen doe ik ook niet. Maar ik moet zeggen dat mijn normale eetgedrag al heel dichtbij het “zwangerschapsdieet” zit. Dingen die ik nu minder of niet eet zijn bepaalde vis of schaaldieren maar ook taugé. En die laatste vind ik wel jammer want damn bij de la place hebben ze zo’n heerlijk broodje met kip en taugé :Y) (en nee gebakken taugé vind ik niet te tjappen)

Die vergeetachtigheid is drama. Hoe vaak mijn man wel niet zegt dat hij iets wel heeft gezegd maar er letterlijk niks terug te halen is mijn geheugen is drama.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:19

Een oh chips moment...
Mijn vader weet al dat hij opa word...
Mijn moeder ivm moeilijke relatie nog niet...
Mijn buik is best al aanwezig..
3x raden wie ik net bij de plus tegen kwam _O-
T is de dichtstbijzijnde supermarkt in Nederland voor ons allemaal _O- _O-
Sta je dan met een T-shirt die eigenlijk net te kort is en een zwangerschapbroek _O- _O-

Hopelijk was ze genoeg met zichzelf bezig zodat ze niks in de gaten had _O- _O- _O-
Binnenkort zal ik het haar ook moeten vertellen maarja..
Ze was nu bezig met commanderen hoe haar rolstoel de auto in moest...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 16:47

Je MOET niks hè hagelslag!
In principe ben je niemand verplicht om te vertellen dat je zwanger bent.
(Hier weet de schoonfamilie ook van niks, dat hebben ze zelf verpest)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:07

Ik heb het mijn vader met een appje verteld.... Maar dat komt omdat mijn nichtje het al aan haar moeder (gescheiden van mijn broer) en opa en oma heeft verkondigd, en ik bang ben dat hij een van hun een keer tegenkomt en hij dan gefeliciteerd word waarvan hij dus niet eens weet waarmee :+ . We wonen allemaal op hetzelfde dorp namelijk. Bij de vorige zwangerschap was ik zo teleurgesteld in zijn reactie, dat ik nu echt niet erop zat te wachten om het hem weer te vertellen....

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 17:22

Klinkt als een prima oplossing dan toch met een appje?

Persoonlijk vind ik het nog altijd lastig dat je als je zwanger bent of bevallen, je rekening moet houden met de gevoelens van andere.
Alsof je eigen gevoelens op die momenten niet genoeg zijn :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:32

En net een appje van mijn vader dat ze dus teveel met zichzelf bezig was en ze niks in de gaten had _O- _O-
Toch van voordeel de "dingen" die ze heeft.

Ik weet dat het niet moet.
Alleen is de relatie met haar gewoon echt slecht. Van mijn kant uit met opzet slecht. Omdat het gezonder is voor mij....

Ik ben trouwens even slecht in het reageren op iedereen appart _O-
Maar ik zag een hele mooie foto voorbij komen.
Ik zag een heleboel buisjes bloed afnemen voorbij komen.
Ik zag renee met een post waarbij ik toch even dacht, chips. Het is ook echt niet niks zo'n zwangerschap.
Het gooit je lichamelijk soms toch even terug. Vooral als je normaal wel meer bezig bent en nu al te veel last hebt :(:)

En dan gaan we over op de laatste postst
Het lijkt mij inderdaad echt heel moeilijk om rekening te houden met anderen als ik net ben bevallen.
Ik ben al niet echt een mensen mens. En dan nog rekening houden met... dat gaat moeilijk worden.
Mijn nicht is 3 maand terug bevallen en m'n zusje en ik gaan volgend weekend pas op bezoek.
Deels tijdgebrek van m'n zusje en deels zodat ze gewoon zelf tijd voor elkaar hebben

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 19:28

Ik sta meestal ook niet als eerste op de stoep hoor.
Heb zelfs afscheid genomen van een vriendin die beledigd was dat ik niet meteen op kraamvisite kwam tijdens de RS besmetting en ziekenhuisopname van mijn zoontje (geen grap).
Zelf zeg ik het ook niet meteen als ik bevallen ben, heb daarvoor al genoeg uitgevoerd.
Laat mij maar even wennen aan de nieuwe situatie, de kraamverzorgster en vooral even herstellen.

Een vriendin van me heeft nu ook afstand gevraagd omdat ze over een paar weken uitgerekend is.
Wat voor mij heel vervelend is maar voor haar helemaal begrijpelijk en ik respecteer het volledig.

Heeft iemand hier toevallig last van spierspasmes/tremoren in de hand (of andere plek).
Ik kan in mijn rechterhand mijn duim en wijsvinger een groot gedeelte van de dag en nacht niet stil houden.
Het is niet pijnlijk wel heel hinderlijk.
In de vorige zwangerschap nooit zo iets gehad en ik “herken” het ook niet echt als een zwangerschapskwaal.
Maar misschien gebeurt het heel vaak.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:36

Misschien magnesium tekort ofzo? Of onbewust teveel stres waardoor er iets knel zit in je schouders/nek?

Naja ik ben ansich graag op mijzelf.
Al is het nu al bijna teveel dat ik bijna zin heb om met mensen spontaan af te spreken _O-

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:43

Oh nee Renee, niet herkenbaar zo'n tremor... Maar inderdaad wat hagelslag zegt, magnesium tekort zou wel kunnen? Je kan ook even contact opnemen met je VK toch, als je vragen hebt? Niet te lang mee blijven lopen zou ik denken..

En Baileys ipv melk had ik nog niet gehoord, dat vind ik een goede. :') Krijgt jouw zoontje nog BV? Of stopte je voor de zwangerschap?

Heftige situaties zo zeg, hagelslag, met je moeder... Altijd lastig dat soort kwesties, gelukkig lijkt het nu alsof ze niks door had en kan je het haar vertellen op de manier waarop het voor jou het beste voelt.

Sowieso inderdaad een ding, mensen vinden gelijk dat ze op zo veel dingen 'recht' hebben als je zwanger bent. Onze vorige 2 kindjes werden in corona tijd geboren, dat scheelde heel veel qua ongevraagd bezoek enz...
Ben daar ook best stug in zelf... Onze baby, onze beslissingen. Ook ivm vasthouden/doorgeven in het begin enz. De 1e weken hebben wij alleen zelf onze kindjes vastgehouden, dat doen we nu gewoon opnieuw zo. Mag iedereen wat van vinden, is wat het beste voelt voor ons :))

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:16

Heftig he families en sociale verplichtingen. Vooral doen wat goed voelt en je vooral niet verplichten. Ben ook benieuwd hoe het deze keer gaat zonder corona, vond het stiekem wel heerlijk rustig. Gelukkig hoor ik vaak dat voor een 2e minder belangstelling is voor kraambezoek.

Renee wat een heftige klachten. Maar even bellen met vk lijkt me

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 04:13

Ik ga even contact opnemen met de HA omdat ik niet echt durf te zeggen dat het zwangerschap gerelateerd is. Misschien dat ik überhaupt de VK even bel of app door kramperige pijnen (menstruatie achtig) die ik niet kan plaatsen als groeipijn, bandenpijn of bekkenpijn.

@s_v mijn zoontje krijgt voor zijn ontbijt en voor zijn nachtslaapje borstvoeding, dus ik doe het nog steeds. Al is volgens mij niet iedereen overtuigd dat het gezond is vanwege de misselijkheid (potentieel voedingstoffen te kort). Maar het voelt niet goed om te stoppen. Weet ook nog niet helemaal hoe ik twee kindjes ga voeden. Al ben ik ervan overtuigd dat dit zijn weg wel vind :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:02

Ja vond ik inddd ook een prima oplossing gevoelsmatig! Ik wilde niet weer gekke/verdrietige opmerkingen horen bij dit blije nieuws, dus op deze manier beschermde ik mezf daarvan.

Wij hebben toen ik bevallen was in de geboortekaartjes gezet dat deze nieuwe situatie voor ons heel nieuw is en graag een maand de tijd en ruimte wilden krijgen om eerst aan elkaar te wennen. Hierdoor hebben we veel mensen al "afgestoten" omdat die na een maand de behoefte toch niet zo groot meer vonden om te komen. Mensen die echt graag willen, die komen na die maand wel!

We hadden wel wen uitzondering voor de naaste familie overigens. Sterker nog, ik was op een vrijdagnacht bevallen, zaterdagmiddag thuis. Op zondag was iedereen druk met de verhuizing van mijn broer (woont ook op het dorp) en hebben we ze dus allemaal laten langskomen. Daar zou ik nu niet weer voor kiezen, maar dat kwam toevallig zo uit!

Ouders waren in het ziekenhuis al welkom.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 07:29

Als ik jullie reacties lees verbaast het me echt dat er nog zo veel mensen zijn die de drang hebben om vroeg te verschijnen of dat er kersverse ouders zijn die verwachten dat je er met een week staat.
Mochten wij samen een groep vormen die vergelijkbaar is met het gemiddelde dan is het misschien toch een norm die een keer veranderd moet worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:59

Ik wil ook eerst in alle rust gaan genieten als dat ons gegund is.

De geboorte kaartjes gaan ook pas na een of twee weken de deur uit. Die rompslomp heb je toch geen zin in als je net bevallen bent.

En dan eerst maar eens de kraamtijd door. En bezoek zien we later wel.

Op de (schoon)ouders uiteraard na, die zijn wel welkom.

Renee, wat voor.klachten heb je?
Ik had.ook vaak kramp in mn baarmoeder, dat bleek de groei te zijn.
Dit is nu verminderd.
Bel gewoon bij twijfel even je verloskundige, daar is ze voor.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:15

Je bent inderdaad niemand verplicht om het te vertellen hagelslag (ik vind jouw boktnaam echt heerlijk, haha :') )

Dan is een appje toch helemaal prima, iirrssjjee.

Wat betreft op kraambezoek gaan: Bij onze vriendengroep zijn wij zo laat mogelijk gegaan. Wij hoeven niet als eerste op de stoep te staan. Tot nu toe was de reactie daarop prima. Vrienden hadden het wel fijn gevonden.
Bij mijn twee beste vriendinnen heb ik aangegeven: Geef maar aan wanneer jij wilt dat ik/wij kom(en). Bij beide kreeg ik na een week of 2 na de bevalling een appje dat ze heel graag wilden dat ik kwam :)
Zo laat ik de bal bij een ander en dring ik mezelf niet op.

Ik herken de tremoren/spierspasmen niet, Renee. Hopelijk kan de VK of de HA er wat aan doen voor je. Lijkt mij super vervelend!

Wij hebben het in de afgelopen week alleen aan de naaste familie en 2 belangrijke vrienden van ons verteld. Vrijdagmiddag waren wij bij mijn vader. Hij kreeg tranen in zijn ogen toen ik hem vertelde dat hij opa wordt. Een reactie die ik absoluut niet had verwacht! Mijn vader is niet zo'n held in het uiten van zijn emoties :+

Ik heb nog geen idee hoe ik het kraambezoek voor mij zie. Dat ligt denk ik aan hoe de bevalling gaat en hoe ik er op dat moment in sta.
Ik verwacht wel dat mijn schoonouders en schoonzusje zsm willen komen na de bevalling. Zij zijn ook erg goed in het onverwachts aankomen.. Daar houd ik absoluut niet van. Ik ga tegen die tijd echt aangeven dat ze dat ook zeker niet moeten doen na de bevalling. Bel of app gewoon even als je wilt komen... kleine moeite toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:46

Hebben jullie tips voor een newbornshoot fotograaf?
Ik ben zelf fotograaf,maar niet op dit gebied.

Ik schrik nogal van de prijzen die ik tegenkom online... 400/500 euro voor 5 nabewerkte foto's..

Iemand tips in regio rotterdam/dordrecht?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:34

Jeetje, wat een geld :oo
Ik ken niemand in die regio.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:45

Afspraak bij de HA morgen voor de spasmes en de VK wilt graag dat ik mijn urine op kweek laat zetten vanwege de krampen. Zeker omdat ik duidelijk herken dat het geen bekken of bandenpijn is. Maar ik moet eerst uitzoeken hoe dat werkt bij de huisarts want ik heb eigenlijk nooit blaasontstekingen.

Wat betreft fotograven, ik ken er maar 1 in “die regio” en dat is Pauline:
https://www.paulinestienstra.nl/lifestyle-newborn/
Ik weet niet of het de stijl is die je zoekt maar wij hebben al 2 keer bij haar foto’s laten maken.
Fijn persoon en levert ontzettend snel aan.
Ruime keuze voor bewerking etc.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:55

S_imonee schreef:
Jeetje, wat een geld :oo
Ik ken niemand in die regio.

Dit is nog de goedkoopste die ik tegenkwam...
Anderen lopen tegen de 700/1000 aan .. echt belachelijk vind ik het..

Ik weet dondersgoed dat het veel werk is..maar zo duur!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:19

Heftig al die familiesituaties! Hier is iedereen heel blij die het weet en na de echo deze week willen we het wat breder gaan vertellen.

Kraambezoek nog niet over nagedacht eigenlijk :')

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:40

Jolliegirl schreef:
Een tip voor degene die van salami houden... Ff in de koekenpan.
Verhit het. Lekker door een eitje ofzo.

De smaak blijft hetzelfde, en ik vind het nog echt heerlijk ook! :))

Dit doe ik (of eigenlijk mij man voor mij) ook!

Fijn dat je even contact opneemt met de HA en Verloskundige Renee.

Ik vond het bij de eerst ook wel erg gezellig dat er iemand op bezoek kwam. Max 2 mensen (stellen) per dag, maar de muren kwamen zo op me af die eerste week. (Na een keizersnee was ik minder mobiel)
Alleen doen we het anders met mn schoonmoeder deze keer. Die had de kleine al uit mn armen getrokken voor ik er erg in had, terwijl ik nog half in een andere wereld was na een weekend lang bevallen, uiteindelijk keizersnede en weinig slaap na de geboorte.
Dus daar gaan we wel afspraken over maken.

Wat is zo'n shoot ongelooflijk duur! |o