Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:16

Haha Sherivey :')

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:22

Sherivey schreef:
Dat relatief weinig mensen buiten gaat hier niet op :+
Ik ben de afgelopen week zeker 4 keer de berm in gereden door bestuurders die over de polderweg waar ik start heen scheuren, in de hoop sneller op hun werk te zijn.

Ik geloof dat ik ook ongeveer een jaar erover heb gedaan voor ik 10 km liep. :)

Net bij de apotheek: "doe je topsport? Ventolin staat namelijk wel op de dopinglijst, dat je niet ineens positief test."
Ik: "nee hoor, ik eindig doorgaans dusdanig ver achteraan dat niemand mij ervan verdenkt aan doping te doen" :+

Fijn bermdrukkers, not.

Ventolin, dat is toch hetzelfde als ventipulmin voor paarden? Maar wie weet loop je een pr nu. Haha.

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:24

Volgens mij wel, soortgelijk iig.
Verwijdt de longblaasjes.

Dat PR zal niet hoor, heb eerder iets soortgelijks gehad (foster), dat verrichtte ook geen wonderen :+

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:47

Wat vervelend zeg, die oog migraine!

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:24

Ik ben ook even geweest voor een kort rondje. Afgelopen dinsdag avond ging niet door ivm het weer maar ik had ook nog last van mijn stuitje. Vandaag geen last meer. Maar had het wel snel erg benauwd daardoor iets minder lekker gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:55

Hier vandaag 6km gewandeld. Dit was een rustdag.

Vanmiddag bij de fysio geweest voor een echo, en eigenlijk was er heel goed nieuws, maar ook een maar. De pees vertoont veel 'wit' op de echo, dat betekent dat het lichaam bezig is wat op te ruimen, maar er was geen beschadigd weefsel te zien, alles lag mooi evenwijdig. Iets vocht was zichtbaar. Maar niet iets wat theoretisch niet op te lossen is. Het was alleen het beeld van een acuut iets en ik heb er al bijna 2 jaar last van, dat is dus wel het rare. Maar ik heb sinds dinsdag ook gewoon weer slechte dagen, dus de pijn is weer erger sinds dinsdag. Maar er heeft geen gat in de pees gezeten, de pees is niet gescheurd geweest, er is geen weefsel wat niet mooi 'gestroomlijnd' ligt, dus de pees is gewoon op wat vocht en meer 'werking van mijn lichaam om iets te herstellen' na zoals die zou moeten zijn.

Omdat er geen duidelijke beschadiging zit zou EPTE niet geschikt zijn, maar shockwave weer wel. Dat heb ik natuurlijk al gehad in combinatie met lasertherapie, en bracht niet de genezing die je zou mogen verwachten. Maar hier kom je op een punt waarom het mogelijk niet gewerkt heeft. Het is inmiddels bekend dat tot wel 9 maanden na gebruik van die *^&%^$%^$ antibiotica de pees verzwakt/aangetast blijft. En dat is iets wat niet bekend was toen ik zodra de klachten ontstonden naar de fysio ging (niet verteld bij fysio, niet bij huisarts). De huisarts had mij deze antibiotica niet mogen voorschrijven omdat ik al eens een hielspoor en een achillespeesontsteking gehad heb.
Maar als je dan problemen krijgt, dan moet je acuut stoppen (mocht ik ook niet).
Hier staat een heel stuk hier over, want het is echt iets wat heel erg onbekend is helaas. Ook bij fysiotherapeuten:
https://www.prorun.nl/gezondheid/peespr ... tibiotica/

Citaat:
Uit onderzoek is nu naar voren gekomen dat personen die fluorchinolonen gebruiken 70 procent meer kans hebben op een beschading van de achillespees, omdat de kwaliteit van het peesweefsel afneemt. Bovendien hebben ze 30 procent meer kans op een afgescheurde achillespees.
Vanzelfsprekend is het risico groter naarmate de dosis hoger is en het medicijn langer gebruikt wordt. Daarbij kan het overigens soms weken, maanden en zelfs jaren duren voordat het effect merkbaar is.
Vanwege deze gevolgen adviseert de FDA het middel alleen in uiterste nood te gebruiken. Als het toch niet anders kan, adviseert de FDA hardlopers om met hun arts in gesprek te gaan over het aanpassen van hun hardloopprogramma. Dit kan door de omvang of de trainingsintensiteit terug te brengen, met name in de eerste zes tot negen maanden na inname.


Dit is een artikel van nadat ik het heb moeten slikken (er waren achteraf alternatieven overigens, maar die zijn niet voorgesteld):
https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... indicaties

Citaat:
Omdat ze ernstige, langdurige en mogelijk blijvende bijwerkingen kunnen hebben op spieren en het zenuwstelsel, is het gebruik van deze medicijnen beperkt tot ontstekingen waarbij andere geadviseerde antibiotica voor behandeling van deze ontstekingen niet geschikt zijn. In Nederland gaat het om ciprofloxacine, delafloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, norfloxafine en ofloxacine.

Advies aan artsen en apothekers
Informeer patiënten over het risico van deze ernstige bijwerken
Informeer patiënten over de mogelijk lang aanhoudende en ernstige aard van deze bijwerkingen
Adviseer patiënten om bij de eerste tekenen van deze ernstige bijwerkingen direct contact op te nemen met een arts voordat zij verder gaan met de behandeling


https://www.henw.org/artikelen/peesklac ... chinolonen
Citaat:
Hoewel tendinitis en rupturen in alle spieren als bijwerking van fluorochinolonen kunnen optreden, betreft het in ongeveer 95% van de gevallen de achillespees (circa de helft van de klachten doet zich bilateraal voor).


Kortom, peesproblemen kunnen blijvend zijn door die antibiotica. Maar daar gaan we nog niet van uit.
Wat wel zo is dat ik achteraf gezien waarschijnlijk te vroeg bij de fysio geweest ben en dat het daarom niet geholpen heeft. Dat is mij niet verteld en het zit ook niet in een opleiding van fysios. Dat is dus jammer. Ook had ik het absoluut niet door mogen blijven slikken toen de eerste bijwerkingen optraden.

Dus we gaan weer voor shockwave. Trainen zoals ik doe mag gewoon, er is helaas niet te voorspellen wat de belastbaarheid is, dus dat is 'op gevoel' proberen te trainen. Dat doe ik dus al steeds, en dat er de ene keer meer pijn is dan de andere keer, dat is iets wat helaas onvoorspelbaar is en waar ook geen advies voor te geven is.
De excentrische oefeningen moet ik wel proberen te blijven doen. Als het zoals vandaag te pijnlijk is na opstaan, dan moet ik het een uur later nogmaals proberen als dat gaat (met werk enzo). Dat deed ik ook steeds al. En dan is het te hopen dat nu de shockwave wel werkt. De pees zelf zou niet zwakker zijn in ieder geval en eigenlijk zag de pees er dus beter uit dan wat je op basis van het klinische beeld zou verwachten. Of de bobbel ooit weggaat is maar de vraag, maar er zit geen verkalking in. Eigenlijk is maar 1 cm extreem gevoelig/pijnlijk, en de rest is allemaal in orde (aanhechtingen e.d.).
Pijn in de heup na het hardlopen komt volgens de fysio hoogstwaarschijnlijk dat ik toch iets anders loop dan normaal. Dus we gaan ons focussen op de pees eerst.

En dus een waarschuwing voor iedereen die hier hardloopt: antibiotica uit de groep fluorochinolonen is niet aan te raden als er alternatieven zijn (waren er bij mij zeker achteraf gezien).

Ik ben in ieder geval vandaag enorm gepijnigd met shockwave, maar ja, alleen kijken naar de pees doet al pijn. :+

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:10

Sherivey :')

Lekker rondje befunny. Jammer dat dinsdag niet doorging.

Supervixen schreef:
Waar was je op vakantie?
Frankrijk. Ik heb 4 runs gedaan waarbij 1tje van 10k met 300 hm. Dat viel me opzich nog niet tegen op 1 hele steile helling na.
Wandelend echt geen idee hoeveel hoogte meters we in het totaal hebben gedaan. De zwaarste dag zijn we 1400m geklommen EN gedaald.

Voor wie het leuk vind trouwens een gratis Adventure/obstacle run op 15 juni net onder Eindhoven:
https://eindhovenbackyard.com/#bergeijk

Vandaag een heel rustig rondje gedaan, mijn vaste kleine rondje is nu aan het veranderen in festival terrein. Vorig jaar was het pad dicht gegooid maar nu hingen er borden dat het open was. Dat was niet echt waar uiteindelijk en ik liep echt tussen het grote gereedschap, heftruckers, truckers, noem het maar op. Maar wel tof om te zien hoe het word opgebouwd. Wet niet of er liefhebbers zijn voor Intens, maar zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
tentje met prive dixie :')
Afbeelding
En het rondje zelf:
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 13027
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:39

Klinkt goed die vakantie!

En een privé dixie, die wil ik ook :+

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:18

Haha een privé dixi die had ik zondag ook willen hebben

xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:18

Ik ga eind september meedoen met een hardloopevenement (social run) en zal dus vanaf volgende week het hardlopen weer op moeten pakken. Het heeft een tijdje stilgelegen, dus ik ga vanaf volgende week weer gestructureerd trainen. Eerst richting de 5km en dan door naar de 10km.
Eerder deed ik dit met online schema's die ik dan in mijn telefoon of op mijn smartwatch zette, maar dat vond ik stiekem ook wel veel werk := Ik vroeg me af: zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een app die zegt wat je moet doen etc? Net zoals hardlopen met Evy?

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:07

Daar ben ik mee begonnen, tot 5km. Daarna zelf verder gegaan.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:19

xMyrth schreef:
Ik ga eind september meedoen met een hardloopevenement (social run) en zal dus vanaf volgende week het hardlopen weer op moeten pakken. Het heeft een tijdje stilgelegen, dus ik ga vanaf volgende week weer gestructureerd trainen. Eerst richting de 5km en dan door naar de 10km.
Eerder deed ik dit met online schema's die ik dan in mijn telefoon of op mijn smartwatch zette, maar dat vond ik stiekem ook wel veel werk := Ik vroeg me af: zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een app die zegt wat je moet doen etc? Net zoals hardlopen met Evy?


Geen app, maar ik heb gewoon zo'n schema van runner's world en dan voer ik m'n intervallen in in een simpele app. Dus 8 keer 3 minuten dit en 1 minuut dat, oid. Werkt wat mij betreft prima. :)



Hier toch woensdag maar even naar de fysio. Die knie blijft lastig doen, inmiddels voelt het alsof er iets "tussen" zit? Het doet vooralsnog geen pijn maar ook als ik tijdens fietsen druk zet voelt het een beetje week aan.

Sall

Berichten: 6789
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:46

Die privé dixi :')

Klinkt naar je knie soepblik, ben benieuwd wat je fysio zegt


Ik gebruik een schema van Lotte van leeuwen vooral toen ik van 3km naar 14km ging opbouwen
Dat schema is eigenlijk om te trainen naar een (halve) marathon
Dus wie weet :+

Vanmorgen 30 minuten rustig met aan het eind een sprint interval

Komt ook uit het schema, bouw nu op van 5,5 naar 10k en ik vind de afwisselende trainingen erg leuk
Afbeelding
Afbeelding

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:49

Ik gebruik evy en vind het heel fijn, de muziek gaat ook vanzelf even zachter als ze wat instructie geeft en ik vind het heel helpend om af en toe gemiddelde snelheid en afstand enzo te horen. En als ze dan 'wacht op miiiiiiiij' roept, moet ik daar ook altijd weer om lachen.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:49

Is dat een aanrader, een schema van Lotte van Leeuwen?
Ik ga nu opbouwen naar Marathon, heb nu een gratis schema online gevonden.

Sall

Berichten: 6789
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:42

Ik persoonlijk vind het heel fijn, maar hoor ook goede geluiden over Evy
Wel zo gezellig onderweg :+

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 17:29

Ik heb de app van Evy nog nooit gebruikt :') als een van de weinige lopers geloof ik.
Heb helemaal aan het begin de Nike Running app gebruikt, maar ik vond die stem irritant :o

Soepblik, balen van je knie!

Sall, mooie interval!

Ik mag morgen weer lopen.
Ben net thuis. Op de heenweg naar stal door de zeikregen en onweer gefietst. Stallen gedaan, een van mn paarden gelongeerd en weer terug.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:16

Ik ook niet hoor. Ik had toen de mp3 bestanden van jaren geleden gebruikt.
Ja het is nogal dramatisch met het weer nu.

Ik heb vanochtend 5 km gelopen. Zondag doe ik mee met Amsterdam UMC run 10 km.

Supervixen

Berichten: 13027
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 19:09

Ik heb ook nooit een app of schema gebruikt.

Succes alvast Samantha.

Ik heb voor het avondeten 6km gelopen met 5x400 meter flink tempo.
Lekker gelopen, al vond ik het wel erg benauwd.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:44

Lekker bezig allemaal!


Ondanks knie vandaag toch gerend. Tijdens het rennen zelf ook geen last van gehad.

Afbeelding

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:20

Lekker loopje Soepblik!

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:14

Mijn wekker stond vandaag om 6u voor mn duurloop. Zat al klaar in mn hardloopkleding, maar toen was er dit:

Afbeelding

Bleef ook maar hozen. Dus besloten mijn duurloop te verwisselen voor een kort loopje.
Dat ging best lekker. :)

Afbeelding

En zit op mn piek, blijkbaar :))
Hoop dat dat morgen dat een goede duurloop gaat zijn.
Afbeelding

Goof

Berichten: 29106
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:31

Lekker soepblik.
Jeetje, waarom zet jij je wekker zo vroeg joh? Of heb jij geen vrije dag vandaag?

Ik heb een suggestie van 2 uur lopen en daar heb ik onwijs veel zin in eigenlijk. Maar ik heb afgesproken dalijk met een vriendin te wandelen, dus ik moet nog maar zien of ik nog tijd en zin heb later vanmiddag.

Tamara1991

Berichten: 682
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:48

Hi allemaal, ik lees sinds kort mee en heb al heel wat inspiratie uit jullie berichten gehaald! Super leuk om al jullie verhalen mee te lezen

Ik ben sinds begin dit jaar aan het hardlopen. Even eruit geweest door een nare val met snowboarden, maar inmiddels sinds april weer lekker bezig.
Vandaag een nieuw pr, voor het eerst 10k gelopen wel even trots op mijzelf, normaal loop ik eigenlijk altijd 5-6 km.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik woon in Schoorl dus heb ontzettend veel km mooie onverharde paden om te verkennen.
Het was flink nat in het duin door de regen deze week. Heerlijk plassen stampen haha.
Volgende week ga ik voor het eerst aan een kleinschalige georganiseerde loop meedoen in het Robbenoordbos (nh). Iemand nog tips daarvoor? Het is geen grote afstand, ik twijfelde eerst 6 of 8 km, nu denk ik misschien 8 of 10 km te doen. Inschrijving is ter plaatse dus ik kan er nog over nadenken.

Nog iemand in dit topic uit deze regio?

Goof

Berichten: 29106
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:34

Wat een mooie omgeving heb je. Leuk lopen. En mooie 10km gelopen, goed gedaan.

Ik ging mijn suggestie van 2.02 op 7.55 lopen. Tempo dat ik lastig loop dus ik heb gemikt op 7.45 en dat ging me beter af.
Kreeg na een uur helaas behoorlijk last van mijn nek, dus ik heb mijn rondje ingekort en kwam uit op 1.17 en ook 10km.
Lekker rondje.
Ik heb volgens mijn horloge ook een nieuwe maximale hartslag, dus mijn zones zijn iets gewijzigd.

Afbeelding