Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:27

Doubtless schreef:
EmptyWords schreef:
Waar woon je perA?

Nou daar ben ik ook benieuwd naar :D

@Linoleum: Fijn dat het idee je niet tegenstaat en dat je goede ervaringen hebt. Ik deel jouw ervaring: Ziekenhuis personeel was heel kundig, lief en betrokken. Kijk er dus ook niet tegen op om weer naar het ziekenhuis te gaan.

Wik hebben helaas een andere ervarinf met 1 verpleegkundige die mijn vrouw dwong om op te staan waardoor ze flauw viel (na veel bloedverlies) en heel naar ons zoontje aam de borst deed forceren. Dat hebben we ook gemeld

EmptyWords

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:31

Mja, ik denk dat je overal mensen hebt die niet passen. Kraamzorg thuis, kraamzorg ziekenhuis.... ben bang dat je niet aan zulke mensen ontkomt.

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:48

Ik snap dat jullie nieuwsgierig zijn..
Er wonen hier bijna geen mensen maar als er daar van toch 1 hier op bokt zit ben ik het bokje.
Ik wil niet dat mijn zwangerschap perongeluk bekend word hierdoor. :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:05

Logisch

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:17

pfff wat spannend van de cyste! Ik zou inderdaad ook de hele tijd zitten te 'wachten' op wanneer ik iets voel... Maar goed ze laten je er niet voor niks gewoon weer mee naar huis gaan dus kans is heel groot dat het wel goed komt hoor ik zo. Fijn!

En wat heftig zo'n bevalling met veel bloedverlies door de placenta die niet loslaat, heb dat laatst ook gehoord dat bij iemand het leek dat de placenta er volledig uit was, mocht gewoon naar huis, 1,5 week later ineens mega heftige bloeding omdat er toch nog wat zat. Moest ook met spoed geopereerd worden gelukkig allemaal goed gekomen. Je zou haast zeggen maak het voor de zekerheid even helemaal schoon nadien. Maar goed.

Om bovenstaande voorbeelden ben ik er 100% over uit dat ik in het ziekenhuis wil bevallen, omringt door artsen, operatiekamers en andere experts mocht het nodig zijn. Ik begreep ook van mijn verloskundige dat 58% van de bevallingen medisch is, dus kans is schijnbaar vrij groot dat je thuis wel kan beginnen maar je alsnog naar het ziekenhuis moet. Nou dat lijkt me helemaal een nachtmerrie.
Ieder z'n ding natuurlijk hoor, van thuis kan ik de voordelen ook wel inzien dat je lekker meteen thuis bent en niet een reis hoeft te maken heen en weer. Maar ik ben te doem-denkerig qua complicaties en wil wellicht pijnstilling dus voor mij is het een makkelijke keuze.

Toch ergens wel fijn te horen dat iedereen die zorgen wel een beetje heeft, alleen merk ik dat ze bij mezelf disproportioneel beginnen te worden. Net heel goed nieuws van de 20 weken echo gehad en het is net alsof mijn brein weer zoekt naar iets nieuws om zorgen om te maken...
Toch maar eens over praten met mijn VK denk ik. Moet wel een beetje leuk blijven vind ik. (met de nadruk op een beetje haha)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:46

Oei die cyste, dat is wel spannend lijkt mij.

En over voeding, ik volg een speciaal voedingsschema via de sportschool en ben daardoor sinds oktober vorig jaar van 89 kilo naar 73 kilo gegaan.
In overleg met de verloskundige mag ik dit schema gewoon blijven volgen zolang ik niet snel teveel afval.
De dingen die ik eet zijn voor de baby ook heel goed en de hoeveelheid is enorm dus ze vond dat alleen maar super.
Gisteren op de sportschool geweest,sport nog steeds en ze denken goed mee met wat ik wel of niet (meer) kan, en ik weeg nu 74.5 dus heel netjes.

Thuis of ziekenhuis bevalling,ik ben 2x thuis bevallen en ga dit weer doen.
1ste keer was de bevalling verschrikkelijk maar naderhand vonden we het zo fijn dat we gewoon lekker thuis waren en niet hoefden te slepen met koffers enzo dat we de 2de keer ook gewoon thuis bleven.
Wel met een badbevalling in de woonkamer en dat was een super bevalling.
Zo relaxed redelijk vlug,dat was wel een voordeel.

Leeneliefje, die zorgen komen soms idd naar boven maar ik heb dan ook in februari een miskraam gehad van een tweeling.
Maar over het algemeen voelt het gewoon goed.

En zag nog een jongetje voorbij komen! Super leuk!

Over 17 dagen weten wij het (ja ik ben aan het aftellen hahaha)

Inmiddels 16+4
Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:07

@Doubtless hier altijd enkel ziekenhuis gewild. Als er iets mis gaat ben je thuis gewoon te ver weg (30 min hier), en geen rotzooi in huis is ook fijn haha. Al is het wel makkelijk, ben medisch dus moet het ziekenhuis.

@Maartje1990 hopelijk lukt het om het thuis te doen dan! Zou fijn zijn als die wens uit mag komen. Goed dat jullie hebben gemeld van de minder prettige verpleegkundige. Hebben jullie ook een ander gevraagd en gekregen toen? Weet dat je altijd dat recht hebt he, ook bij verlos of kraamzorg

@Linoleum is het bij jou dan ook zo dat je ingeleid wordt zodat je nooit zonder begeleiding bent? Is Groningen lang rijden voor jullie en is er ook een optie voor gedeelde zorg tussen vk en gyn? Hier gedeelde zorg tot in ieder geval 20 weken en dat vind ik heel fijn, vrijwel alles bij de vk en met 12 en 20 weken naar de gyn. Dan hoor ik hoe verder weer. Fijn dat ze jou en je kindje(s) wel heel goed in de gaten houden, dat lijkt me wel een opluchting?

@Peramanga hebben jullie een lange reistijd voor het ziekenhuis ook? Ow wacht na je volgende post viel het kwartje over waarom, gelijk dat je dan sowieso naar het ziekenhuis wilt, dat is wel echt gekkenwerk als er dan nog iets verkeerd gaat of je toch ineens besluit pijnstilling te willen oid. Mag je zonder complicaties dat wel via gewoon vervoer doen zodra het start?

@Eilinora wat knap dat je zoveel afgevallen bet zeg! Geeft een badbevalling echt veel verlichting kwa pijn?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:23

Als ik niet een medische indicatie had, zou ik heel graag thuis bevallen. Lijkt me heel fijn namelijk.

Betreft dat percentage van 58%, je wordt ook medisch als je pijnstilling wil. Een groot deel van de thuisbevallingen die alsnog naar ziekenhuis gaan, is omdat de vrouw toch graag pijnbestrijding wil gebruiken, maar er verder gelukkig geen medische noodzaak is. Daarnaast is al een flink deel van de bevallingen medisch voordat de keuze voor een thuisbevalling wordt gemaakt. Dus het overgrote deel van de thuisbevallingen gaat gewoon goed en hoeft niet naar het ziekenhuis.

Eilinora, wat goed dat je zoveel bent afgevallen! Ik was ook net begonnen met op mijn eten letten, sinds ik met de borstvoeding gestopt was. Maar nu dus direct alweer zwanger. Dus ik probeer nog even op te letten. Maar hier gaan groenten er alweer niet in, net als vorige zwangerschap. Dus maar meer fruit eten en toch elke avond proberen of beetje groente lukt.

Bellex, ik word niet ingeleid. Wel eerder contact opnemen dan bij een reguliere bevalling in een ziekenhuis nabij. Groningen is ongeveer een uur rijden vanaf hier, dus wel een stukje. Vorige bevalling begonnen de weeën rond 11.30 uur, heb toen rond 16.00 ziekenhuis gebeld, 18.00 waren we in ziekenhuis, 21.30 verloskamer (met 2cm ontsluiting) en om 00.20 is mijn dochter geboren in bad. Relatief vlot, maar niet zo snel dat een volgende bevalling een inleiding wordt geadviseerd, of er moet natuurlijk een andere aanleiding bij komen.
Ik heb alle controles in het ziekenhuis, vind ik niet erg, want de controles voor mezelf moeten sowieso in UMCG en ze plannen het wel altijd zo netjes dat ik alles op dezelfde dag kan doen. En ik combineer het gewoon elke keer met een lunch of even koffie of shoppen in de stad. Beetje lief zijn voor mezelf :D

Ik ben dus in bad gevallen en dat was echt hemels. Om 21.30 had ik ongeveer 2cm ontsluiting, dus nog niet zover. Ik begon steeds pijnlijkere rugweeën te krijgen. Heb toen gezegd dat ik het bad nog wilde proberen als verlichting en ik anders een ruggenprik wilde. Ik was toen van 18.00-21.30 van 1 naar 2cm ontsluiting gegaan en dus al verwachting dat nog heel lang zou duren. Ik zat uiteindelijk rond 22.45 in bad, en dat gaf zoveel verlichting dat de weeën veel minder pijnlijk waren en ik tussendoor door de warmte goed kon ontspannen. En toen kreeg ik om 23.55 ineens al persweeën die ik totaal niet verwacht had. Heb tegen mijn man geschreeuwd dat hij op de bel moest drukken voor verloskundige _O- en uiteindelijk na 8 minuten persen is mijn dochter dus in bad geboren. Mijn man ging tussendoor tijdens het persen nog even naar de wc en toen zij de verloskundige al dat hij wel moest opschieten :+ . Nog paar minuten samen in bad gezeten voor we in het bed moesten voor de controles en bevalling van placenta en dergelijke.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:36

Oh dat is wel heel fijn Linoleum dat het dan op 1 dag gepland wordt, ik was daar inderdaad even niet vanuit gegaan hahaha. Fijn dat je niet voor een inleiding hoeft te gaan en het gewoon mag afwachten. Klinkt alsof je een goede bevalling hebt gehad en inderdaad ook vlot maar niet te vlot. Klinkt goed van dat bad ook! Dank voor het delen van je ervaring :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:37

Ik kijk echt op tegen die bevalling. Maar goed, hoort erbij.

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:43

@ Bellex, nee ook dan ga je gewoon medisch heen. Voor het geval dat je net zoals bij mij na een krappe anderhalf uur al kan gaan persen. Mijn man verheugd zich alweer op het ritje. Ik iets minder :evaw:

@EmtyWords ja dat herken ik! Nachtmerries de vorige keer.. en echt de bevalling was het minst erg. Zwanger zijn en herstellen daarvan vond ik erger dan die hele bevalling. _O-

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:49

Dat helpt niet he pera :') :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:17

@ bellex ja ik vond de weeën zoveel minder pijnlijk in het bad en kon heerlijk ontspannen.
Was zelfs zo ontspannen dat ik er een paar keer uit moest en moest gaan lopen omdat de weeën afzwakten haha.

Voordeel vond ik ook wel dat de baby een stuk schoner werd haha.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:26

Thanx dames voor jullie ervaringen met het bad! Fijn om te horen!

@Pera ah hemel dat is ook wel heel snel! Snap dat je je daar minder op verheugd hihi

@Emptywords same, vind het bloed spannend!

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:42

EmptyWords schreef:
Dat helpt niet he pera :') :+

Ik zeg juist dat de bevalling het beste van alles is! :oo
Mensen mogen het graag alleen vertellen als het tegen valt. Ik vond de bevalling dus juist heel erg meevallen. :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:52

Ja, maar nu kijk ik tegen de bevalling op, en de rest. :')

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:53

Ik had mazzel met een bijna droom zwangerschap en bevalling. Het kan echt!!
Zoontje kwam al wel vroeg (36+4, dus net prematuur), en bevalling begon met gebroken vliezen (echt zo raar, kom 's ochtends uit bed (op mn eerste dag van mijn verlof) en vroeg me af hoe het kon dat ik nou ZO nodig moest plassen dat ik het niet op kon houden :') ).
Dus daardoor werd het medisch en mocht ik niet in bad bevallen..

Verder ging het vlot (8.15u gebroken vliezen, rond het middaguur begonnen weeën, rond 4uur al 4cm ontsluiting. Tijden daarna weet ik niet meer, maar om 17.02u is zoontje geboren) en zei ik ongeveer een kwartier na de bevalling al dat ik dat best nog wel een keer kon doen.
Geen hechtingen ofzo ook!

Nu dus hopelijk niet prematuur (al hoeft 40 weken ook niet persee van mij :') ) en gewoon thuis bevallen. Wil wel graag een bad regelen! Maar we moeten nog wel even kijken hoe we dat dan met de hond gaan doen...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:43

Oooh tegen het herstel kijk ik ook op. Daar kwam ik nog wel een paar verrassingen tegen waar niemand me over verteld had. En omdat ik me zo breed ingelezen had viel me dat vies tegen :')

Ik ben vandaag weer gestart bij een sportschool! Vorige zwangerschap heb ik tot 34 weken krachttraining kunnen doen. Daar heb ik veel profijt van gehad in de zwangerschap en de kraamperiode. Dus nu ga ik er weer voor *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 20:44

Doubtless schreef:
Oooh tegen het herstel kijk ik ook op. Daar kwam ik nog wel een paar verrassingen tegen waar niemand me over verteld had. En omdat ik me zo breed ingelezen had viel me dat vies tegen :')

Ik ben vandaag weer gestart bij een sportschool! Vorige zwangerschap heb ik tot 34 weken krachttraining kunnen doen. Daar heb ik veel profijt van gehad in de zwangerschap en de kraamperiode. Dus nu ga ik er weer voor *\o/*

Je krijgt 9 maanden niet ongesteld zijn in 1 vloedgolf terug he :') daar verteld niemand je ooit wat over.

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:45

EmptyWords schreef:
Ja, maar nu kijk ik tegen de bevalling op, en de rest. :')

Zo lang er niks geconstateerd word bij jou is er niks aan de hand hoor!
Genoeg moeders om mijn heen die de volgende dag weer volledig op de been waren.
Mijn probleem was dat mijn baarmoeder te snel groeide wat pijn veroorzaakte en mijn herstel ging niet heel goed omdat ik een depressie had.
Er was zo veel gebeurd, wat niks met de zwangerschap of bevalling te maken had hoor, waardoor ik een depressie kreeg, angstaanvallen en dat soort dingen waar ik veel te lang mee rond gelopen heb.
Dat zorgde ervoor dat mijn lichaam ook niet goed aan het herstellen was.
Dus voor mij was dat echt het ergste.

Ik denk dus niet dat je je daar heel erg druk over hoeft te maken.
Dat doe ik deze keer ook zeker niet want mijn situatie is heel erg veranderd waardoor mij echt niet hetzelfde gaat overkomen. :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:57

Bloedverlies had ik niet zoveel last van gelukkig! Maar de eerste paar keer ongesteld zijn had ik wel kramp… niét normaal %) echt op het ziekmelden af.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:05

Ik beval ook in het ziekenhuis/ ben medisch ergens eerdere bevalling en speed keizersnede maar wel via een zorgpad met mijn eigen verloskundige. Ik wilde bij de vorige eigenlijk thuis bevallen maar het ziekenhuis is goed bevallen, zo lief en fijn personeel. En het is nu niet anders, al zou ik wel graag een badbevalling proberen en dat mag ook als ze de keizersnede 'wond' goed in de gaten kunnen houden.

CynThier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:26

Gezellig ! Nog een aantal erbij, het wordt alleen maar gezelliger :D

Wij hebben 18 augustus de echo voor geslachtsbepaling, maar er gaat een vriendin van ons mee en wij weten het dan een weekje later :):)

Betreft voeding voor mij zeg ik voor nu kunstvoeding, als ik erover nadenk betreft borstvoeding voel ik er echt niks bij. Wellicht dat het nog gaat veranderen als we verder in de zwangerschap zijn.

Ik slik nu wel een aantal supplementen erbij. Vitamine D, calcium, visolie en bijzuur (dit werkt tegen de zuur oprispingen).

Verder slik ik ook een lage dosis bloedverdunner op advies van de artsen omdat ik onder een risicogroep val. Dit is tot 36 weken, het zorgt ervoor dat de doorbloeding vanuit placenta/navelstreng beter blijft.

Ik heb aangegeven in het ziekenhuis te willen bevallen, en omdat ik onder een risico groep val hebben ze dat extra genoteerd dat thuisbevalling geen wens is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 08:08

CynThier schreef:
Gezellig ! Nog een aantal erbij, het wordt alleen maar gezelliger :D

Wij hebben 18 augustus de echo voor geslachtsbepaling, maar er gaat een vriendin van ons mee en wij weten het dan een weekje later :):)

Betreft voeding voor mij zeg ik voor nu kunstvoeding, als ik erover nadenk betreft borstvoeding voel ik er echt niks bij. Wellicht dat het nog gaat veranderen als we verder in de zwangerschap zijn.

Ik slik nu wel een aantal supplementen erbij. Vitamine D, calcium, visolie en bijzuur (dit werkt tegen de zuur oprispingen).

Verder slik ik ook een lage dosis bloedverdunner op advies van de artsen omdat ik onder een risicogroep val. Dit is tot 36 weken, het zorgt ervoor dat de doorbloeding vanuit placenta/navelstreng beter blijft.

Ik heb aangegeven in het ziekenhuis te willen bevallen, en omdat ik onder een risico groep val hebben ze dat extra genoteerd dat thuisbevalling geen wens is.

Je moet als moeder ook gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

Ik slik nog zo'n multivitamine voor zwangerschap daar zit nog foliumzuur, niet noodzakelijk maar mag wel. Slik ook calcium omdat ij dus niet aan die 5 melkproducten per dag kom. En ook een bloedverdunner ivm risico zwangerschapsvergiftiging al moet ik hem geloof ik tot 37 weken slikken? Maar dat zal ik nog eens checken. Edit en ook visolie want 2 x per week vis red ik evenmin.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 12-08-23 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:36

Hi!!! Ben even weggeweest en heb de tijd niet gehad om bij te lezen. Zijn van de week terug gekomen van een waanzinnig mooie reis door Jordanië. Deze week
De geslachtsecho gehad <3 maar dat is nog even geheim tot we het iedereen verteld hebben. Al deze ervaringen hebben een zwart randje omdat mijn omaatje van 99 donderdag is overleden ;(

Ik voel mij verder goed maar merk dat mijn lijf aan het groeien is. Ik ben nu ruim 17 weken en ongeveer 1 kilootje zwaarder. Ik slik ook nog steeds Davitamon multivitamine en visolie. Verder neig ik ook nog steeds naar kunstvoeding ipv borst.