adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:21

Ik meld mij ook voorzichtig aan in dit topic.

Een maand geleden is er een burnout bij mij vasgesteld. Ik ben net begonnen bij de psycholoog. Daarnaast veel angst en paniekklachten.

Nu kwam mijn psycholoog ermee dat ik ook wat kenmerken heb van ADHD. Diezelfde avond was ik wel nieuwsgierig hoe dat bij volwassenen vrouwen zich uitte. Nu kwam ik wel een hoop herkenbare kenmerken tegen, maar ook een aantal kenmerken heb ik niet.

Mijn ouders en mensen die mij al lang kennen zeggen dat ze het niks zou verbazen als ik ADHD zou hebben.

Nu wil ik eerst aan de slag met de burnout en weer een beetje normaal functioneren , voordat ik allemaal testen ga doen. Door de burnout heb ik nog wel last van dingen goed begrijpen , onthouden en lezen. Dus nu hele ongewikkelde kwesties gaan behandelen is niet heel zinvol.

Maar nu was wel mijn vraag hoe start je zo'n onderzoek op? Ik kwam er in mijn woonplaats niet echt uit waar je terecht kan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:27

Ik ben fijn geholpen door de praktijkondersteuner van mijn huisarts. Ik kreeg kortsluiting van teveel opties en duinen uitzoeken. Zij heeft toen 2-3 opties voor me uitgezocht waarvan zij dacht dat ze bij me zouden passen en ook hoe lang de wachttijd is (die is erg lang momenteel). Dit scheelde voor mij een hele hoop. Zo hoefde ik alleen die opties te bekijken en te beslissen waar ik mezelf op de wachtlijst wilde laten zetten.

Ik zou niet te lang wachten met op de wachtlijst zetten want als je wacht tot je klaar bent om ermee aan de slag te gaan en je gaat je dan pas oriënteren, ben je zo een jaar verder als je pech hebt, voor je aan de beurt bent.

Je kunt altijd nog beslissen of je er klaar voor bent als er wel plaats is voor je.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 23-11-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:28

het kan via een lokale psycholoog (vaak maar deels vergoed) of via een 'diagnose fabriek' om het maar ff een naam te geven, dat is vaak wel volledig vergoed maar wel enorm lange wachttijden. ADHDcentraal in groningen bijvoorbeeld. Sowieso dus zaak om snel aan je huisarts een doorverwijzing te vragen want als je op een wachtlijst moet dan is dat maar al vast in gang gezet.

Ik heb bij adhdcentraal ruim 1,5 jaar op de wachtlijst gestaan. (Ik wist toen niet dat het dus ook via de andere optie kon)

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:55

Ik zou je inderdaad snel ergens op een wachtlijst laten zetten. In mijn geval kwam ik niet uit de burnout omdat het gerelateerd is aan de neurodivergentie. Door de ADHD en autisme heb ik mezelf jarenlang overbelast. Daar deed geen enkele behandeling/therapie wat voor.. En zeker met die lange wachtlijsten is het goed om van te voren je te oriënteren en je ergens aan te melden.

Er zijn helaas wel veel psychologenpraktijken die echt niks kunnen met vrouwen.. Heb zelfs een keer een SMSje terug gekregen na lange tijd op de wachtlijst staan dat ze alleen mannen wilden diagnosticeren en helpen. En veel andere plekken zijn ook nog heel rigide in de signalen wel of niet toekennen aan ADHD/Autisme bij vrouwen. Het is dus goed om je daarover in te lezen. Een voordeel is dat wanneer je niet naar zo'n ADHD fabriek gaat er ook diagnostiek gedaan kan worden op andere vlakken zodat je meteen het totaalbeeld hebt.

Uiteindelijk ben ik via de zorgverzekeraar bij een online praktijk uitgekomen die zowel vergoed was als heel kundig met vrouwen. Dat was echt heel fijn. Ging wel een heel lang proces aan vooraf met misdiagnoses en verkeerde praktijken..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:23

Zebrastreep schreef:
Maar nu was wel mijn vraag hoe start je zo'n onderzoek op? Ik kwam er in mijn woonplaats niet echt uit waar je terecht kan.

Je huisarts moet je doorverwijzen. Mijn tip in deze regio is ForteGGZ.
Ze zitten o.a. in Assen en Groningen, maar de wachtlijst is ook in Assen ongeveer de helft korter. Als je slim bent wacht je niet te lang met de doorverwijzing i.v.m. de wachttijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:24

SilverLining schreef:
Op de website van CAK staat dat het originele documenten moeten zijn en geen scans of kopieën.

Ik stuur altijd scans naar mijn patiënten, nooit terug gehad van het CAK ;).

Ik zou überhaupt kijken of niet al je psychofarmaca naar de psychiater kan als je daar in behandeling bent, overzicht hebben op alle medicatie is fijn voor zorgverleners :).

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:09

Oh dat scheelt dan weer.. Mijn autistische kant vindt dat heel moeilijk als de website aangeeft dat het echt geen kopieën mogen zijn. _O-

Het was volgens mij juist het idee om het opstart traject te doen bij de psychiater en dat de huisarts daarna het voorschrift over zou nemen voor het gemak aan mijn kant als ik helemaal juist ingesteld was. Dus de oxazepam over zetten naar de psychiater is dan niet zo relevant denk ik. Ga het wel even aankijken allemaal. Misschien valt het allemaal mee.

Heb trouwens wel weer lichte bijwerkingen van de ophoging methylfenidaat (van 3x daags 2,5mg naar 3x 5mg). Meteen weer lichte hoofdpijn, licht misselijk en had ook net een doorbraakbloeding door mijn anticonceptie heen. Geen idee of dat erbij kan horen, want ik slik dat spul ook maanden achtereen door dus het kan ook toeval zijn of de combinatie van. Hopelijk is de hoofdpijn/misselijkheid net als bij de start binnen een paar dagen weer weg.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:47

Bedankt voor de tips omtrent het aanmelden. Ik had niet geweten dat de wachtlijsten zo enorm waren. Ik zal het met mijn psycholoog en huisarts gaan bespreken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:53

SilverLining schreef:
Oh dat scheelt dan weer.. Mijn autistische kant vindt dat heel moeilijk als de website aangeeft dat het echt geen kopieën mogen zijn. _O-

Het was volgens mij juist het idee om het opstart traject te doen bij de psychiater en dat de huisarts daarna het voorschrift over zou nemen voor het gemak aan mijn kant als ik helemaal juist ingesteld was. Dus de oxazepam over zetten naar de psychiater is dan niet zo relevant denk ik. Ga het wel even aankijken allemaal. Misschien valt het allemaal mee.

Heb trouwens wel weer lichte bijwerkingen van de ophoging methylfenidaat (van 3x daags 2,5mg naar 3x 5mg). Meteen weer lichte hoofdpijn, licht misselijk en had ook net een doorbraakbloeding door mijn anticonceptie heen. Geen idee of dat erbij kan horen, want ik slik dat spul ook maanden achtereen door dus het kan ook toeval zijn of de combinatie van. Hopelijk is de hoofdpijn/misselijkheid net als bij de start binnen een paar dagen weer weg.

Joh ik dacht dat je dex zou hebben met je doseringen. Dat er nog echt op ritalin ingesteld wordt verbaasd me ergens.
Meestal is het een dag of 3 na ophoging dat je last hebt, mensen die ook autisme hebben kunnen wel iets gevoeliger zijn. Juist daarom zou ik snel bespreken over te gaan naar langwerkend. Daarom hebben mensen veel minder bijwerkingen.
Mocht het kwa geld kunnen wordt medikinet over het algemeen het fijnste verdragen is mijn ervaring.

SilverLining

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:31

De psycholoog had inderdaad dexamfetamine aangeraden voor de combinatie met autisme, maar de psychiater wilde toch starten met methylfenidaat omdat dat het gebruikelijkste is en het meest bekend qua werking ofzoiets..

Ik heb eerder voor angst en stress een antidepressiva geprobeerd waar ik na een half uur al extreme bijwerkingen van had. Het was zo erg dat ik na 2 dagen gestopt ben. Zodoende startte we de methylfenidaat met hele lage dosering van 2,5mg 3x daags. Ik had inderdaad geloof ik precies 4 dagen lichte hoofdpijn en last van vermoeidheid, daarna niks aan het handje. Nu ervaar ik dat nog een tikje erger en heb ik dus plots een doorbraakbloeding. Zal morgenochtend wel even een berichtje sturen naar de psychiater of dat een bijwerking kan zijn. Op zich zijn de bijwerkingen niet vreselijk verder, maar voel me er gewoon nu niet lekker mee. Grote kans dat ik over 4 dagen weer prima ga inderdaad. Die bijwerkingen zorgen er waarschijnlijk alleen wel voor dat ik dus nooit zomaar even kan stoppen voor een vakantie want dan heb ik of klachten van stoppen en/of weer klachten met opstarten lijkt me.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:46

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:53

Kana schreef:
Welke zorgverzekering je hebt, heeft ook invloed op je wachttijd bij de meesten.

https://adhdcentraal.nl/wachttijden/

Ik vind dit echt walgelijk. Sorry. Dat is toch absoluut niet eerlijk?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:59

10 jaar geleden (op mn 45e) ADD vastgesteld bij Psyq. Nu ook al een aantal jaren in de overgang....
Dat is echt een marathon voor mijn hoofd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:42

SilverLining schreef:
De psycholoog had inderdaad dexamfetamine aangeraden voor de combinatie met autisme, maar de psychiater wilde toch starten met methylfenidaat omdat dat het gebruikelijkste is en het meest bekend qua werking ofzoiets..

Ik heb eerder voor angst en stress een antidepressiva geprobeerd waar ik na een half uur al extreme bijwerkingen van had. Het was zo erg dat ik na 2 dagen gestopt ben. Zodoende startte we de methylfenidaat met hele lage dosering van 2,5mg 3x daags. Ik had inderdaad geloof ik precies 4 dagen lichte hoofdpijn en last van vermoeidheid, daarna niks aan het handje. Nu ervaar ik dat nog een tikje erger en heb ik dus plots een doorbraakbloeding. Zal morgenochtend wel even een berichtje sturen naar de psychiater of dat een bijwerking kan zijn. Op zich zijn de bijwerkingen niet vreselijk verder, maar voel me er gewoon nu niet lekker mee. Grote kans dat ik over 4 dagen weer prima ga inderdaad. Die bijwerkingen zorgen er waarschijnlijk alleen wel voor dat ik dus nooit zomaar even kan stoppen voor een vakantie want dan heb ik of klachten van stoppen en/of weer klachten met opstarten lijkt me.

Ergens is dat persoonlijke voorkeur, maar dex en methylfenidaat staan gelijk kwa keuze in het stappenplan.
Bij stemmingsklachten kies ik overwegend voor dex. Doorbraakbloeding kan erbij horen als bijwerking, maar kan ook zijn dat je lichaam moet wenen aan nieuwe dingen.
Nadat je stabiel ingesteld bent kun je makkelijker een dag zonder, of een vakantie zonder zou kunnen.
Ik zou t niet aanraden, je slikt het niet puur om te kunnen werken. Vaak is werk wat mensen wel lukt, maar alles erbuiten niet omdat alles op gaat aan werk.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:45

Ik slikte dexamfetamine. 20 kilo afgevallen, vreselijke plekken op mijn gezicht en er zo afhankelijk van geraakt waardoor ik eigenlijk moest afkicken in een kliniek. ROTZOOI is het. Voor mij never nooit weer. Mijn psychiater zei letterlijk dat het eigenlijk drugs zijn die je bij hem haalt in plaats van de straat. Ik heb gekeken naar alternatieven die me helpen en ben mijn ADD gaan zien als kracht in plaats van zwakte.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:53

Ytsje_ schreef:
Ik slikte dexamfetamine. 20 kilo afgevallen, vreselijke plekken op mijn gezicht en er zo afhankelijk van geraakt waardoor ik eigenlijk moest afkicken in een kliniek. ROTZOOI is het. Voor mij never nooit weer. Mijn psychiater zei letterlijk dat het eigenlijk drugs zijn die je bij hem haalt in plaats van de straat. Ik heb gekeken naar alternatieven die me helpen en ben mijn ADD gaan zien als kracht in plaats van zwakte.

Heel kløte voor je, oprecht, maar om dan zo dit topic binnen te komen vallen? Waar mensen een beetje steun en geruststelling hopen te krijgen over al dan niet een behandel/medicatietraject in te gaan? Nogmaals, super naar dat het voor jou zo is uitgepakt, maar (lis)dexamfetamine is gewoon een betrouwbaar medicijn waar héél veel vrouwen héél erg gebaat bij zijn. Zelfs de beste medicatie kan helemaal verkeerd uitpakken bij sommige mensen, hoeft niks te zeggen over het medicijn zelf. Ik werd knettersuicidaal van methylfenidaat, maar ik raad het niemand af want blijkbaar was het gewoon geen match met mijn lichaam/hoofd. Bangmakerij spuw je maar ergens anders.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:06

VuurVleugels schreef:
Ytsje_ schreef:

Heel kløte voor je, oprecht, maar om dan zo dit topic binnen te komen vallen? Waar mensen een beetje steun en geruststelling hopen te krijgen over al dan niet een behandel/medicatietraject in te gaan? Nogmaals, super naar dat het voor jou zo is uitgepakt, maar (lis)dexamfetamine is gewoon een betrouwbaar medicijn waar héél veel vrouwen héél erg gebaat bij zijn. Zelfs de beste medicatie kan helemaal verkeerd uitpakken bij sommige mensen, hoeft niks te zeggen over het medicijn zelf. Ik werd knettersuicidaal van methylfenidaat, maar ik raad het niemand af want blijkbaar was het gewoon geen match met mijn lichaam/hoofd. Bangmakerij spuw je maar ergens anders.

Je hebt gelijk. Niet netjes van mij, excuus! Maar ik blijf het direct voorschrijven van medicatie zo’n ding vinden en kwam dit topic tegen en dat triggerd bij mij direct iets. En bij iemand met ADD is de rem dan zoek dus ik plaats dan direct wat ik denk. Niet om bang te maken maar omdat ik anderen zo graag gelukkig zou zien zonder medicatie omdat ik nu weet dat dat óók een mogelijkheid is. Linksom of rechtsom, gezond is het niet.. Er wordt tegenwoordig (imo) te weinig gekeken maar oorzaak of alternatieven. Medicatie ligt zo voor de hand..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:12

Ik word eigenlijk een beetje boos van je berichtje. Medicatie is echt niet het eerste waar aan gedacht wordt en lichtzinnig over gedaan wordt.
T is wel waar ik heeeeeel veel mensen van op zie knappen nadat ze jarenlang van alles geprobeerd hebben.
Was het maar voor iedereen zonder medicatie te doen, zou het graag willen. Maar mijn leven met is zo veel leuker dan zonder, waarom mijzelf dan pesten.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:24

Dat soort horrorverhalen kan ik beter niet lezen nee in de opbouwfase. :')

Dank voor je smurffie voor de adviezen/info. Was bang dat nu opstart bijwerkingen aanduiden dat ik ook na instellen altijd bijwerkingen kan krijgen bij stoppen/weer opnieuw beginnen, maar dat hoeft dus niet perse? Als doorbraakbloedingen een bijwerking zijn hoop ik vooral dat het tijdelijk is. Twijfel nu alleen of ik dan een stopweek moet inlassen vanaf morgen of juist niet. Met een stopweek heb ik altijd al zoveel pijn en klachten dat ik de bijwerkingen niet meer kan onderscheiden natuurlijk. Anderzijds, als ik me toch al ellendig voel, dan voel ik misschien minder van de bijwerkingen van de medicatie. Of erger.. Je weet het toch nooit.. _O-

Weet je toevallig ook meer over dexamfetamine in het buitenland? Las bijvoorbeeld dat in andere landen methylfenidaat als enige voorgeschreven wordt hij ADHD en met wat ideën om in de nabije toekomst misschien buiten de grenzen van NL te gaan wonen spookt dat wel in mijn hoofd. Als methylfenidaat niet voor me werkt kan ik in dat opzicht dan bijna meteen weer stoppen met de zoektocht en dat zou ik wel heel stom vinden eigenlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:47

Ik werd volledig opgefokt en agressief van dexamfetamine. Heel blij met de langwerkende medikinet cr. Maar als het wel voor je werkt, en je bent er blij mee, prima toch.

Ytske, wellicht kun je delen wat voor jou wel werkt dan, ipv alleen los te gaan op wat niet werkte. Wat op zich voor sommigen ook goed is om te weten, maar het helpt meer als je dan ook zegt wat wél voor je werkt :) ADD als kracht zien klinkt leuk en is het soms ook, maar dat is lang niet altijd haalbaar. Bij mij is dat ongeveer 1-1,5 weken per maand haalbaar :+

Ik ben dus wel benieuwd wat jouw alternatieven zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 00:02

Bedankt voor je antwoord, fijn dat we eye to eye zien. Wel met een kanttekening: AD(H)D is geen vrijbrief. Het bemoeilijkt soms wel dingen, maar als honderdduizenden mensen met AD(H)D gewoon wél een rem op hun handelen kunnen zetten (ook als ze getriggerd worden) dan ontkracht dat dus je verschuilen achter de AD(H)D bij het plaatsen van dat bericht.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 00:08

Ik lees ook even mee..
Mijn dochter van bijna 18 staat op de wachtlijst voor diagnostiek. Ze is verwezen door de POH.
Ze loopt ontzettend vast op school. Momenteel zo erg dat ze er bijna uit knalt.
Ze mist overzicht, stelt uit (want: het is toch teveel) waardoor ze verlamt en niks doet en paniek krijgt, ze kan niet in de klas zijn ivm teveel prikkels, ze heeft ontzettend faalangst, heeft altijd hoofdpijn of is misselijk, ze slaapt slecht door het piekeren, haar hoofd staat nooit uit. Ze vergeet regelmatig te eten en te drinken. Ze is een ontzettende doemdenker en benadert alles negatief en uit angst. 'Wat als... dit of dat gebeurt..'
Ze frunnikt altijd aan haar vingers of haar. En ook: ze heeft een ontzettend inlevingsvermogen en is zo ontzettend lief en gevoelig.
Ze is nooit meer onbezorgd en voelt altijd spanning, ze heeft altijd een nerveus gevoel. Zo ontzettend sneu.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 06:44

Majabeestje, wat naar voor jou en je dochter. Autisme of ADHD kan daar prima de oorzaak van zijn. Hopelijk werkt het.

En over medicatie: ik zou willen dat iedereen een leven kon creëren waardoor ze het niet nodig hebben. Helaas is de wereld daar niet op ingesteld.

Voor mij voelde methylphenidate wel als drugs (mdma, en ik ken beiden goed). Ja wel milder en minder heftig natuurlijk. Maar ik vond het inwerken en uitwerken heel lastig. Die wisselingen die het in mijn stemming veroorzaakt vond ik niks. Langwerkend werkte ook niet. En ik viel er ook enorm van af en voelde me gejaagd. Ik zweette extra en bleef gevoelig op de maag. Ook na ruim een half jaar.

Ik viel uit qua werk en heb toen besloten m’n leven om te gooien. Dat is deels gelukt waardoor ik het nu niet nodig heb. Want ik voelde me niet mezelf door de bijwerkingen gecombineerd met het “high gevoel”. Ik voelde me niet mezelf qua emoties.

Daarbij voel ik heel slecht grenzen aan ondanks vele jaren therapie etc. En met ritalin werd ik zo energiek dat ik dat helemaal niet meer voelde en maar door en door bleef beuken.

Dat maakt trouwens niet dat m’n leven opeens super makkelijk gaat en de reden waarom ik medicatie wilde opgelost is. Het is het me alleen niet waard.

Maar ik heb twee vriendinnen waarvoor het wel super goed werkt. Maar ik vind ook dat de mindere kanten belicht mogen worden.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:55

VuurVleugels schreef:
Bedankt voor je antwoord, fijn dat we eye to eye zien. Wel met een kanttekening: AD(H)D is geen vrijbrief. Het bemoeilijkt soms wel dingen, maar als honderdduizenden mensen met AD(H)D gewoon wél een rem op hun handelen kunnen zetten (ook als ze getriggerd worden) dan ontkracht dat dus je verschuilen achter de AD(H)D bij het plaatsen van dat bericht.

Nee hoor, ik bied liever 10x mijn excuses aan omdat ik een fout maak dan dat ik mezelf verdoof met medicatie. Fouten zijn namelijk menselijk en die durf ik dan ook toe te geven. Het is absoluut geen vrijbrief en zo zie ik het ook niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:57

Majabeestje heel herkenbaar wat je aangeeft. Wat ontzettend moeilijk om je kind zo te zien. Wat jij omschrijft is ook precies de reden dat ik nu aan de bel heb getrokken. Hier nog geen problemen op school maar omdat ze straks naar het MBO gaat wil ik dat graag voor zijn. Ik hoop dat je dochter snel geholpen kan worden. Voor jeugd zijn de wachtlijsten wel korter gaf onze POH aan. Dochter staat nu 3 maanden op de wachtlijst en is nr 2.