Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zebrastreep schreef:Maar nu was wel mijn vraag hoe start je zo'n onderzoek op? Ik kwam er in mijn woonplaats niet echt uit waar je terecht kan.
SilverLining schreef:Op de website van CAK staat dat het originele documenten moeten zijn en geen scans of kopieën.
.
.
SilverLining schreef:Oh dat scheelt dan weer.. Mijn autistische kant vindt dat heel moeilijk als de website aangeeft dat het echt geen kopieën mogen zijn.![]()
Het was volgens mij juist het idee om het opstart traject te doen bij de psychiater en dat de huisarts daarna het voorschrift over zou nemen voor het gemak aan mijn kant als ik helemaal juist ingesteld was. Dus de oxazepam over zetten naar de psychiater is dan niet zo relevant denk ik. Ga het wel even aankijken allemaal. Misschien valt het allemaal mee.
Heb trouwens wel weer lichte bijwerkingen van de ophoging methylfenidaat (van 3x daags 2,5mg naar 3x 5mg). Meteen weer lichte hoofdpijn, licht misselijk en had ook net een doorbraakbloeding door mijn anticonceptie heen. Geen idee of dat erbij kan horen, want ik slik dat spul ook maanden achtereen door dus het kan ook toeval zijn of de combinatie van. Hopelijk is de hoofdpijn/misselijkheid net als bij de start binnen een paar dagen weer weg.
Kana schreef:Welke zorgverzekering je hebt, heeft ook invloed op je wachttijd bij de meesten.
https://adhdcentraal.nl/wachttijden/
SilverLining schreef:De psycholoog had inderdaad dexamfetamine aangeraden voor de combinatie met autisme, maar de psychiater wilde toch starten met methylfenidaat omdat dat het gebruikelijkste is en het meest bekend qua werking ofzoiets..
Ik heb eerder voor angst en stress een antidepressiva geprobeerd waar ik na een half uur al extreme bijwerkingen van had. Het was zo erg dat ik na 2 dagen gestopt ben. Zodoende startte we de methylfenidaat met hele lage dosering van 2,5mg 3x daags. Ik had inderdaad geloof ik precies 4 dagen lichte hoofdpijn en last van vermoeidheid, daarna niks aan het handje. Nu ervaar ik dat nog een tikje erger en heb ik dus plots een doorbraakbloeding. Zal morgenochtend wel even een berichtje sturen naar de psychiater of dat een bijwerking kan zijn. Op zich zijn de bijwerkingen niet vreselijk verder, maar voel me er gewoon nu niet lekker mee. Grote kans dat ik over 4 dagen weer prima ga inderdaad. Die bijwerkingen zorgen er waarschijnlijk alleen wel voor dat ik dus nooit zomaar even kan stoppen voor een vakantie want dan heb ik of klachten van stoppen en/of weer klachten met opstarten lijkt me.
Ytsje_ schreef:Ik slikte dexamfetamine. 20 kilo afgevallen, vreselijke plekken op mijn gezicht en er zo afhankelijk van geraakt waardoor ik eigenlijk moest afkicken in een kliniek. ROTZOOI is het. Voor mij never nooit weer. Mijn psychiater zei letterlijk dat het eigenlijk drugs zijn die je bij hem haalt in plaats van de straat. Ik heb gekeken naar alternatieven die me helpen en ben mijn ADD gaan zien als kracht in plaats van zwakte.
VuurVleugels schreef:Ytsje_ schreef:Ik slikte dexamfetamine. 20 kilo afgevallen, vreselijke plekken op mijn gezicht en er zo afhankelijk van geraakt waardoor ik eigenlijk moest afkicken in een kliniek. ROTZOOI is het. Voor mij never nooit weer. Mijn psychiater zei letterlijk dat het eigenlijk drugs zijn die je bij hem haalt in plaats van de straat. Ik heb gekeken naar alternatieven die me helpen en ben mijn ADD gaan zien als kracht in plaats van zwakte.
Heel kløte voor je, oprecht, maar om dan zo dit topic binnen te komen vallen? Waar mensen een beetje steun en geruststelling hopen te krijgen over al dan niet een behandel/medicatietraject in te gaan? Nogmaals, super naar dat het voor jou zo is uitgepakt, maar (lis)dexamfetamine is gewoon een betrouwbaar medicijn waar héél veel vrouwen héél erg gebaat bij zijn. Zelfs de beste medicatie kan helemaal verkeerd uitpakken bij sommige mensen, hoeft niks te zeggen over het medicijn zelf. Ik werd knettersuicidaal van methylfenidaat, maar ik raad het niemand af want blijkbaar was het gewoon geen match met mijn lichaam/hoofd. Bangmakerij spuw je maar ergens anders.
ADD als kracht zien klinkt leuk en is het soms ook, maar dat is lang niet altijd haalbaar. Bij mij is dat ongeveer 1-1,5 weken per maand haalbaar 
VuurVleugels schreef:Bedankt voor je antwoord, fijn dat we eye to eye zien. Wel met een kanttekening: AD(H)D is geen vrijbrief. Het bemoeilijkt soms wel dingen, maar als honderdduizenden mensen met AD(H)D gewoon wél een rem op hun handelen kunnen zetten (ook als ze getriggerd worden) dan ontkracht dat dus je verschuilen achter de AD(H)D bij het plaatsen van dat bericht.