Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:00

AnnedB schreef:
Zoals het er staat. Als ik een bruin persoon neger wil noemen omdat ik dat zo zie, mag dat dan van jou? En zo nee, waarom niet?

Hier heb ik al voldoende op gezegd hoor. Kwestie van terug lezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:02

Ik vraag me echt af hè, als de professor op de universiteit nou eist dat-ie met u en prof moet worden aangesproken, wordt daar dan ook zo moeilijk over gedaan? Wordt er dan ook gezegd, ik vind je een meneer en een jij, deal with it. Ik respecteer wel dat je prof bent, hoor, dat wel, maar ik zie een meneer, en ik spreek je dus als meneer aan.

pmarena

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:04

Nouja als hij zegt dat hij met Hare Majesteit aangesproken wil worden dan krab je toch wel even op je hoofd denk ik.... of je doet gewoon vrolijk mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:06

Elisa2 schreef:
AnnedB schreef:
Zoals het er staat. Als ik een bruin persoon neger wil noemen omdat ik dat zo zie, mag dat dan van jou? En zo nee, waarom niet?

Ik zie je er nergens echt op ingaan eerlijk gezegd. Dit woord was vroeger heel normaal om te zeggen, maar met alle kennis die we tegenwoordig hebben, is dit woord terecht verboden.
Iets wat dus eigenlijk nog maar kort geleden heel normaal was, is nu niet meer acceptabel.
Verandering is niet altijd makkelijk, maar over 50/80 jaar zal er hopelijk een hoop meer erkenning zijn voor mensen die niet cis zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:12

Even een korte pauze. Bij deze een trailer van mijn allerfavorietste film, toevallig over in transitie gaan.

OUTtv zendt hem nog wel eens uit.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:26

Wildgirl schreef:
Galaika schreef:
Om zo trots te zeggen dat 'je iedereen accepteert' vind ik dat er veel hier zijn die eigenlijk niet accepteren maar tolereren. Nee, ik hoef geen hele buiging en speech over wie ik ben en dat je dat oké vindt. Ik vraag wel om veilige omgevingen en juiste gebruik van voornaamwoorden, net als dat ik dat doe voor anderen.

Ik ben geboren als meisje en heb ook heel lang geprobeerd om vrouw te zijn maar het moment dat ik mijn haar geknipt heb heeft mij compleet veranderd. Ik kan het niet anders uitleggen dan: 'ik keek in de spiegel naar mijn korte haar en zag mezelf voor de eerste keer ooit'. Daarna heb ik nog een jaar lang geprobeerd om gewoon een 'mannelijke lesbian' te zijn maar dat ging gewoon niet. Ik voel, nee, ik weet dat ik geen vrouw ben maar ik ben ook geen man. En dan kan iedereen denken en zeggen dat dat niet bestaat, weet je hoe dat dan klinkt?

Ik weet wie ik ben en ik accepteer mezelf maar ik krijg geen acceptatie terug van wie dan ook in mijn omgeving. Dat doet mij ontzettend veel pijn maar ik moet maar gewoon accepteren dat er op deze wereld geen plaats is voor mij?

Ik denk dat het merendeel dan de bokkers hier incl mezelf jou zal aanspreken met de titel die jij wenst en er geen problemen mee heeft dat je, je noch man noch vrouw voelt.
Het probleem zit hem denk ik in het feit dat, dat niet genoeg is.
Vandaar ook mijn begin vraag bij het openen van dit topic(en waar iedereen aan voorbij gaat :D)

Waarom is het zo belangrijk dat een ander mee gaat in jouw beleving(en dat bedoel ik in het algemeen, niet bewust op jou Galaika)?
Waarom dat continue schreeuwen en schoppen tegen 'de maatschappij' om maar een punt te maken?
Ik denk nl dat de gewenste 100% acceptatie daarmee nog veel lastiger wordt.

Waarom niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die het onzin vinden wat jij zegt? Zolang ze je daar verder niet mee lastig vallen is er toch niets aan de hand?
De apartheid of bijvoorbeeld het verschil tussen noord/zuid Amerika is ook niet verminderd door de protesten, die zorgden juist voor een verharding en grotere verschillen.
Dat is mijn punt in dit gender verhaal ook een beetje.
Wat nou als er morgen iemand op staat die zegt: ik ben een giraf en ik heb een extra hoge wc nodig.
Er zijn ongetwijfeld mensen die zich daarin kunnen vinden en ook vinden dat ze een giraf zijn.
Helemaal prima. Maar gaan we daar dan ook en masse in mee en krijgen we naast mannelijke, vrouwelijke en genderneutrale dan ook giraf toiletten?

Waarom ik wil 'dat een ander meegaat in mijn beleving' lijkt mij logisch. Ik heb het ontzettend moeilijk met zij of haar genoemd worden. Ik heb het moeilijk als mensen praten over mijn vrouwelijke kenmerken. Ik vind het verschrikkelijk om gezien te worden als vrouw want dat bén ik gewoon niet.

Maar ja, het lijkt mij logisch dat wanneer ik aan mijn vrienden vraag om andere voornaamwoorden te gebruiken ik me niet goed voel als ze niet eens een poging doen. Mijn identiteit heeft ervoor gezorgd dat mijn relatie met mijn ouders veranderd is.

Ik vraag niet om dingen die niet mogelijk zijn. Ik vraag geen mensonterende dingen. Ik vraag gewoon om mensen die moeite doen en hun best doen om tenminste te proberen om zich in te leven in mij en mijn ervaring. En oh ja, mijn bestaan niet gebruiken als aanleiding om te gaan discussiëren over of wie ik ben nu wel kan of niet volgens jou.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:37

Urbanus schreef:
Even een korte pauze. Bij deze een trailer van mijn allerfavorietste film, toevallig over in transitie gaan.

[ Video ]

OUTtv zendt hem nog wel eens uit.

Frankrijk is zo vreselijk hetero, dat het zelfs voor gay stellen lastig is, laat staan voor transmensen. ( bron gay mensen ontmoet op een gay bruiloft hier en reacties van vrienden op een gay stel dat is komen wonen hier en getrouwd hier).
Ik ben daar enorm van geschrokken en vind het heel verdrietig. Nederland loopt zover vooruit. Daar hebben we zelf geen enkel idee van.

In ons dorp woont een vrouw van 65 jaar die hier haar transitie doet. Ze is geboren als man en haar hele leven ongelukkig geweest. Ze wil als vrouw de kist ingaan en tot uiting brengen wie ze altijd is geweest. Zo verdrietig vind ik dit, zo laat.....maar zo sterk voelt dit voor haar.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:43

Ibbel schreef:
Ik vraag me echt af hè, als de professor op de universiteit nou eist dat-ie met u en prof moet worden aangesproken, wordt daar dan ook zo moeilijk over gedaan? Wordt er dan ook gezegd, ik vind je een meneer en een jij, deal with it. Ik respecteer wel dat je prof bent, hoor, dat wel, maar ik zie een meneer, en ik spreek je dus als meneer aan.

Vreemde vergelijking, het gebruik van u is beleefdheid, prof is een aanspreekvorm horende bij het beroep.
Toch net even anders dan waar deze hele eindeloze discussie overgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:44

Ja hier een oudere man. Woonde zijn hele leven bij zijn moeder. Deze ging dood, hij bleef daar achter. Wilde de deur niet uit want dan kon hij de jurken van zijn moeder niet dragen. Leefde dus geisoleerd totdat hij ALS kreeg. Van betrokkenen mocht ik hem niet meenemen naar buiten in zijn jurk. Reden: om hem te beschermen tegen pestgedrag. Ook door kinderen uit de straat. Ik kocht voor hem stiekem een paar hoge hakken. Dolgelukkig was hij ermee. Deze werden later stiekem terug gestuurd door diezelfde mensen (hij zou zo maar iets kunnen breken)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-23 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:45

pmarena schreef:
Nouja als hij zegt dat hij met Hare Majesteit aangesproken wil worden dan krab je toch wel even op je hoofd denk ik.... of je doet gewoon vrolijk mee :D

Daar zat ik dus vanmiddag aan te denken. "Noem mij dan maar majesteit!" :D ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:49

CharleyT schreef:
Vreemde vergelijking, het gebruik van u is beleefdheid, prof is een aanspreekvorm horende bij het beroep.

Ja, en het gebruik van hen is geen beleefdheid als iemand dat vraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:51

Bij 'Hen'denk ik aan een kip.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 19:53

@galalaika, ik snap je denk ik maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Ik bedoel het echt niet kwetsend of vervelend maar ik blijf me afvragen, waarom trek jij je iets aan van het feit dat een ander jou als vrouw ziet?
Ik ga volledig mee in je aanspreekvorm aanpassen (zeker wanneer je dit zelf aangeeft) en in het accepteren hoe jij je voelt(al begrijp ik het wellicht niet omdat ik het niet herken maar dat is niet relevant) echter, jij laat in mijn optiek een stuk eigenwaarde afhangen van een ander. Hoe deze zich tegenover genderneutrale stuk zet. Ookal spreekt deze persoon jou correct aan en heeft deze geen moeite met hoe jij jezelf voelt/bestempeld.
Waarom is het dan nog belangrijk dat de persoon tegenover je 100% met jou op diezelfde lijn zit?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:53

Ik werk voor de NS, en waar ik in het begin erg aan heb moeten wennen is dat wij het niet hebben over het bemannen van een trein, maar het bemensen van een trein. Na twee weken hoor je het niet meer, en als nu iemand het heeft over bemannen dan vind ik dat zo raar klinken. Heb er ook echt even over na moeten denken wat het 'normale' woord voor bemensen eigenlijk ook al weer was.
Moraal: heel veel dingen wennen echt heel erg snel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:55

Ibbel schreef:
CharleyT schreef:

Ja, en het gebruik van hen is geen beleefdheid als iemand dat vraagt?

En zo suddert dit topic maar verder, vraag tegen vraag, zou jij dan dit of dat.

Nee hen is geen beleefdheid, als iemand dat graag wil geen probleem, maar dan nog kan hen vragen om u en prof genoemd te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:02

AnnedB schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zie je er nergens echt op ingaan eerlijk gezegd. Dit woord was vroeger heel normaal om te zeggen, maar met alle kennis die we tegenwoordig hebben, is dit woord terecht verboden.
Iets wat dus eigenlijk nog maar kort geleden heel normaal was, is nu niet meer acceptabel.
Verandering is niet altijd makkelijk, maar over 50/80 jaar zal er hopelijk een hoop meer erkenning zijn voor mensen die niet cis zijn.

Is dat woord verboden? Want zoja dan heb ik iets gemist denk ik. Weet wel dat het niet wenselijk meer is om te gebruiken.

Maar een woord is een woord en de waarde die er aan gehecht wordt maakt dat mensen het wel of niet als kwetsend ervaren. Een gekleurd persoon die een ander gekleurd persoon een neger noemt (of nigger in de videoclips) schijnt geen probleem te zijn. Maar als een blank persoon het doet is het kwetsend.

Maar goed, imo is dit iets wat los van de discussie staat. Als een gekleurd persoon bij mij aangeeft als blank persoon aangesproken te willen worden dan zou ik dat respecteren. Overigens is een huidskleur natuurlijk een duiding en geen aanspreekvorm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:10

Bijzonder topic.
Ik ben een cisvrouw, heb een cisman (ik heb het eerst moeten googlen, maar ik pas dus ook in een hokje wat gender betreft…). Ik heb gay nichtjes, een goede vriend van ons is gay en woont sinds kort met zijn vriend samen, ik heb een trans collega. En ik moet zeggen dat ik me dat pas bedenk sinds dit topic. Ze zijn gewoon mijn familie, vrienden en collega. En zo heb ik ook nog heel veel kennissen. En met wie ze samenwonen of tot wat voor gender ze behoren vind ik totaal niet belangrijk. Ik vind vooral dat ze gelukkig zichzelf mogen (moeten) kunnen zijn. Net als iedereen op deze aardkloot.

Ik snap al die letters niet, ja, wel wat ze betekenen, maar niet waarom we het per sé zo aan moeten duiden en het vooral zo enorm uit moeten dragen en benadrukken. Maar goed, ik heb nooit anders geleerd dan mensen te accepteren zoals ze zijn en dat je mag zijn wie je bent.

Maar dit topic laat wel zien dat we nog een weg te gaan hebben qua tolerantie in Nederland (en de rest van de wereld.). Wat volgens mij begint bij zelfacceptatie en van daaruit respect en acceptatie van de ander. Dan is volgens mij het hele benadrukken en uitdragen niet nodig, want dan ben je gewoon wie je bent. En tot het zover is, snap ik dan wel weer dat dit onder de aandacht moet blijven komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:18

Wat is uitdragen en benadrukken? Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:21

Wat 'bedoel je' met uitdragen en benadrukken. Of weet Urbanus oprecht niet 'wat het is.'

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:23

Het lijkt me dat de volgorde sowieso is: eerst zelfrealisatie gevolgd door (eindelijk) zelfacceptatie.
Die zelfacceptatie heeft helaas nog absoluut niet tot gevolg dat anderen je ook accepteren.
Naarmate je meer zelfacceptatie en zelfvertrouwen krijgt in je (eindelijk) goede/nieuwe rol ga je, denk ik, ook meer acceptatie van anderen vragen, en mogelijk ook wel krijgen, juist omdat je dat zelfvertrouwen uitstraalt.
Maar het zou best wel eens kunnen dat LHBT-plussers die en die zelfacceptatie, en dat zelfvertrouwen en zelfs die acceptatie van hun omgeving hebben vervolgens de barricades opgaan om de weg voor anderen makkelijker te maken.

Iets meer dan 100 jaar geleden zijn vrouwen over de hele wereld de barricades op gegaan om stemrecht af te dwingen voor vrouwen. Iets daarvoor hebben ze al actie gevoerd om aan universiteiten toegelaten te worden, en bv voor arts te leren.

Dat zou zonder actie voeren mogelijk helemaal niet gelukt zijn, maar in ieder geval een heel stuk langer geduurd hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:24

Evamarie schreef:
Wat 'bedoel je' met uitdragen en benadrukken. Of weet Urbanus oprecht niet 'wat het is.'

Ik heb Nederlands gestudeerd. Maar ik begrijp dat jij niet begrijpt dat ik vraag om concrete voorbeelden van uitdragen en benadrukken zoals Daihyo het bedoelt.

Ibbel, zeker. Het is niet voor niks dat de Women's March in Amsterdam tegenwoordig de Feminist's March heet en inclusiever is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:28

Wat mij vooral opvalt is dat er een aantal bang zijn voor veranderingen.

Maar verandering kan ook heel goed zijn en meer lucht geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:29

Urbanus: Neem bijvoorbeeld de regenboogkleuren. Regenboogvlaggen, regenboogoversteekplaats, regenboogkleding. Je ziet het overal. En ik snap de boodschap er achter, blijkbaar is het ook nodig, blijkt ook wel weer uit dit topic.
En dat zou niet hoeven als iedereen eens wat toleranter zou zijn.

Andersom kun je niet zomaar meer een regenboogitem dragen, zonder met de LHBT+ gemeenschap geassocieerd te worden, ook al draag je het omdat je het zelf mooi vindt. En ja, echt meegemaakt met een motorrijder cisvrouw die een regenboog col had onder haar helm omdat ze dat gewoon mooi vindt en waar door veel mensen meteen de conclusie werd getrokken dat ze lesbienne zou zijn.
Vind ik net zo niet okee.

Ibbel: eens hoor. Ik bedoel ook vooral zelfacceptatie van mensen die niet kunnen accepteren dat er mensen zijn die anders zijn dan zij. Als mannen eerder hadden geaccepteerd dat ze niet superieur boven vrouwen zijn, hadden ze ook eerder kunnen accepteren dat vrouwen gelijk zijn. Zo bedoelde ik ‘m eigenlijk.

Zebrastreep: misschien zit daar ook inderdaad wel de crux. Bang voor verandering, bang voor het onbekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:32

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Ik heb Nederlands gestudeerd. Maar ik begrijp dat jij niet begrijpt dat ik vraag om concrete voorbeelden van uitdragen en benadrukken zoals Daihyo het bedoelt.

Ibbel, zeker. Het is niet voor niks dat de Women's March in Amsterdam tegenwoordig de Feminist's March heet en inclusiever is.

Sorrie dat ik dat niet bij je achterhaald heb

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:33

AnnedB schreef:
lZoals het er staat. Als ik een bruin persoon neger wil noemen omdat ik dat zo zie, mag dat dan van jou? En zo nee, waarom niet?

Dat is appels met peren vergelijken. Er is niks negatiefs aan het woord “hem/zijn/hij” of “haar of zij” wat wel het geval is met het woord “neger”. Dat een persoon het als negatief kan opvatten is een ander verhaal maar dat is het niet. Goed voorbeeld ;)