zonnebloem18 schreef:Rare omweg misschien maar kan je niet een keer 's avonds als het echt heel slecht gaat de huisartsenpost bellen? Heb je dat weleens geprobeerd, die kunnen jou ook doorverwijzen naar de crisis.
Verder zou ik zo graag willen dat een thuissituatie had waar je rust en begrip kon vinden. Is het geen optie om tijdelijk in een vakantiehuisje te gaan zitten of bij iemand anders in huis die wel een arm en luisterend oor voor je heeft?
Dit, bij de SEH krijg je dan een andere, onafhankelijk arts. Crisishulp is belangrijk.
Anderszijds. Andere invalshoek. Is er niet iets anders dat jou kan helpen? Een frustratie van mij is dat men altijd doet dat de GGZ de manier is om beter te worden. Maar ik heb ongeveer dezelfde problematiek als jou, en ben altijd wel "geholpen" door de GGZ. Maar de GGZ zelf was ook een mijnenveld. Mijn vriend heeft in de GGZ gewerkt en de bureaucratie daarbinnen is niet okay, en er worden regelmatig extreem discutabele beslissingen gemaakt met het oog op budget en tegen het belang in van de cliënt. Het is écht een grillige organisatie met grillige vergoedingsstromen waarbij je er als client echt rot vanaf kan komen (als ze je bv. expres op de verkeerde plek zetten voor meer geld
) en je die afhankelijkheid van hulpverlening het beste kunt voorkomen. Ik zal nooit meer iemand zomaar aanraden om naar een grotere GGZ instantie te gaan.
Ik ben jarenlang van het kastje naar de muur gestuurd ( Van tot " je hebt niets heel erg. Maar wel een heleboel. En we krijgen er geen grip op " tot " Je bent echt een sukkel als je niet op onze fantastische aanbod van onze fantastische therapie ingaat want zonder functioneer je niet en wij gaan jou helpen" om me vervolgens na 10 sessies weg te sturen ). Dit heeft echt een gat in mijn leven geslagen wat ik nooit meer in ga halen - want ik moest altijd verplicht stoppen met werk en studie, en anders werd me tussen de regels door wel duidelijk gemaakt dat ik uberhaupt niet goed genoeg functioneerde voor een baan of een studie - , en ik houd altijd mijn hart vast als ik iemand "in de GGZ" zie verdwijnen. Het is een beetje een alternatieve invalshoek, maar zie het ook als een zegen dat ze je niet verder kunnen mangelen (en daarmee wil ik niet zeggen dat alle hulpverlening slecht is, maar bij complexe hulpvragen, kun je wel heel erg lijden onder der huidige inrichting van de organisatie). Er zijn wel een paar dingen die in jouw geval moeten gebeuren.
In mijn geval ben ik erachter gekomen dat hetgene wat ik het hardste nodig had:
- een plek waar ik heen kon als ik onveilig (voor mezelf) was (helaas bestaat een bed of recept niet meer. Maar wellicht heb je iemand in je kenniskring?). Dit lijkt me in jouw geval het allerbelangrijkste, dus een bezoekje aan een huisartsenpost (die je zal doorverwijzen naar een SEH) zodat ze je naam hebben bij de crisisdienst lijkt me heel belangrijk. Er moet een crisisopvangplek voor jou komen. Als het niet officieel lukt, hoop ik dat iemand in je eigen kring je kan helpen.
- zingeving. Niet langer voltijdcliënt zijn en altijd bezig met wat ik niet kan en wat er mis met me was. Gewoon. Een leuke dagbesteding. Leuke mensen om me heen en structuur en een toekomstvisie of wat ik zou willen en waar ik naar toe met werken. Het helpt daarbij om jezelf te leren kennen in de zin van: Wat vind je echt leuk om te doen, wat kan je daarmee, en hoe kun je de wereld (van jou, van iedereen, van je kind etc. ) daar een stukje mooier mee maken.
- Fijne (maar ook stabiele) mensen om me heen. Ik heb al mijn GGZ vrienden, om het even cru te zeggen, geskipt want iedere keer dat de trein vertraging heeft bang zijn dat dat is omdat je vriendin eronder ligt, of om de hele tijd de meest verschrikkelijke trauma's moeten luisteren doet ook wat met een mens. Dit is een heel praktisch punt waar je PO misschien wel bij kan helpen. Zijn er dingen die je kunt doen om een sociaal leven op te bouwen? Misschien instanties die je kunnen koppelen aan een maatje ?
- En tot slot gewoon iemand die oordeelloos naar je kan luisteren, die het ok vindt en bij wie je uit kunt razen en huilen. Ik meen me te herinneren dat je vriend hierin nog veel te leren heeft. Kun je hem niet meenemen naar de PO? Een PO zal hier echt wel basishandvatten in moeten kunnen bieden, en desnoods neem je hem iedere week mee
(ik sleurde mijn vriend iig overal mee naartoe als het even kon
) .
Mijn laatste psycholoog was een vrijgevestigde en was een toffe kerel. De enige reden dat ik wat aan hem had (zonder hem tekort willen doen
) was omdat ik iedere week ongegeneerd over mezelf kon ouwehoeren, maar ook onwijs met hem kon lachen. Dat was een verademing vergeleken met de zoveelste debiele knutselmodule in de GGZ waarbij je je innerlijke cirkel van het leven moest tekenen blablabla. Misschien heb je daar nu veel meer aan. En het was een vangnet en dat idee was voor mij veel meer waard dan allemaal rare therapieën. Ik zou gewoon eens kijken naar vrijgevestigde praktijken in de buurt en die opbellen of ze jou kunnen helpen. Gewoon om je te monitoren, in de gaten te houden. Als ze dat kunnen en willen, kunnen zij zelf denk ik gewoon die doorverwijzing vragen bij de HA, en dan heb je een knappe HA die daar tegen in verzet gaat. Dit kan overigens ook via je PO denk ik. Met complexe vraagstukken kunnen deze praktijken je niet helpen, dus ik zou niet vragen of ze je beter kunnen maken. Maar als je bv. aangeeft dat je alleen maar een psycholoog wil om wekelijks te kijken of het niet de spuigaten uitloopt, of om te kijken wat een goede volgende stap is qua hulpverlening staan ze daar misschien wel voor open.
Mijn vriend werkt daarnaast bij een instantie via de gemeente en helpt vooral bij praktische oplossingen voor mensen in emotionele nood (bv. dus zoeken naar een maatje, een begeleid wonen traject, een mentorschap etc. Soms is het zelfs zo simpel als een schoonmaker inhuren, en soms zo groot als een acute opvangplek voor iemand die gevaar loopt) en ik vraag me af of je daar niet veel beter op je plek zou zijn qua wat betreft hulp. Misschien is dat iets om met je PO naar te kijken? Een wijk- of veiligheidsteam die verdere hulp kan coördineren buiten de reguliere GGZ om?
Ik vind de gang van zaken die je hier opschrijft bizar, belachelijk en alarmerend. Maar misschien moet het zo zijn en kun je een zijpad vinden wat veel beter bij je past.
Sorry voor de lange tekst terwijl lezen nu misschien helemaal niet je sterkste punt is!