Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:48

Voor de mensen met de trackers, hebben jullie geen last van de buiglijn dwars over je voet die de schoen maakt als je een stap zet? Dus ongeveer bij de aanzet van de tenen?

Wat mij opviel bij de leren/steviger schoenen die ik heb gepast, is dat ze allemaal op m'n voet drukken door het buigen bij het zetten van een stap. Zelfs de lage en niet leren vivobarefoot deden dat. Ik vraag mij af of ze me misschien een maat te groot hebben gegeven. Ik kwam er namelijk bij een ander paar schoenen achter dat ze me een maat groter gaven dan ik telkens expliciet om vroeg, maar toen waren alle leren schoenen al opgeruimd. De trackers heb ik uiteindelijk nooit gepast, want het was zo verschrikkelijk druk en het duurde elke keer zo lang voordat ik weer iemand te pakken had en diegene dan weer schoenen van achter had gepakt dat ik het maar op had gegeven.

pmarena

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:46

Heb je brede voeten? Dat zou een reden kunnen zijn dat ze een maat groter kiezen namelijk.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:07

Geen last van. Ik heb 3 sporten trackers en alle 3 gewoon soepel zonder buignaden. Had het laatst wel op mijn grote teen .et m'n groundies sneakers terwijl ik daar voorheen nooit last van had.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:34

Nee geen brede voeten, vond het ook wel bijzonder want ik heb daar bij andere schoenen helemaal geen last van.
Ik ben ook geen steek wijzer na al het passen, ja dat ik de leguano heerlijk vond zitten maar volgens de ene medewerker slijten die heel snel, door een andere kreeg ik ze daarvoor juist aangeraden :? maar die zijn niet goed met regen en het model dat het wel is, was er niet in mijn maat :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:37

Ik heb er geen last van bij mijn Trackers, die zijn ook een maat groter dan mijn gebruikelijke maat.

Voelen je schoenen ook daadwerkelijk te ruim? En/of te lang? Je zou een extra inlegzool kunnen proberen, dat heb ik wel echt nodig omdat mijn voeten weinig volume hebben. Zonder zitten ze veel minder comfortabel.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:58

Wat ik gepast heb en dat probleem gaf, voelde niet per se te groot of ruim. Anders had ik de maat wel bekeken. Ik kwam er pas bij een leguano achter omdat ik elke stap net wat bleef hangen met de punt van de schoen, maar ik werd telkens door iemand anders geholpen, dus ik weet niet of ik daarvoor ook de hele tijd al een maat te groot kreeg. Ik verwacht eigenlijk van niet, want de leguano valt kleiner dus snap dat ze daar dan wellicht een maat groter van pakken dan gevraagd.

Een extra zool is wel een goede om te proberen. Waren er nog meer winkels behalve die in Arnhem?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:41

In België zit Iedereen Loopt heet dat volgens mij.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:51

En De Trek in Amsterdam :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:49

Ik ervaar die plooi niet als hinderlijk, bij mijn Trackers niet, bij mijn Magna's niet en ook niet bij de sneakers die ik heb of bij de Groundies laarsjes die ik via marktplaats heb overgenomen, ondanks dat die laatste wat aan de ruime kant zitten, daar moest een extra zooltje in, anders bleef ik steeds struikelen over het stuk schoen voor mijn tenen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:27

Ik herken het probleem met de buiglijn wel behalve dan dat ik geen trackers heb. Vrijwel al mijn schoenen (barefoot en conventioneel) leggen daar het loodje, materiaal maakt niet uit. De gaten verschijnen op die plekken vaak voordat er slijtage bij de zool te zien is. Merrells laten al na een maand of 3 à 4 flinke slijtage zien en na nog een paar maanden komen de eerste gaten. Na een jaar is de zool ook wel zo'n beetje op.
Leguano vind ik trouwens zeer slijtvast. 4 Jaar in de zomer veel op de ballerina's gelopen, de stof was vervolgens wel beetje op maar de zool was eigenlijk vrijwel onaangetast. En dan moet je weten dat ik een zool normaal binnen 2 - 2,5 jaar kapot loop (ja, die met gaten blijf ik dragen op bepaalde momenten) en dan loop ik daar zeker niet elke dag op. Jammer dat Leguano's absoluut ongeschikt zijn voor zeer vochtige omstandigheden zoals nat hoog gras, blubber en enorme plassen water anders kocht ik meer van Leguano.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:14

Nja het probleem is niet dat ze daar mogelijk stuk gaan (al is dat natuurlijk ook vervelend), maar dat het drukt op de voet. Als ik jullie zo lees dan heb ik wellicht toch een maat te groot gepast.
Qua slijtage, dat was een van m'n belangrijkste punten waarvoor ik navraag bij de winkel deed, kreeg ik in eerste instantie leguano juist afgeraden (en later door een andere medewerker aangeraden), fijn dat jij er in ieder geval lang op kunt lopen Balou. Al loop jij blijkbaar de merrels heel snel stuk, waar die bij mij het langst hebben volgehouden (weliswaar bare access 2, dus semi barefoot). Die zijn nu na 3.5 jaar (op winters na full-time in gebruik) doorgesleten, de niet barefoot merrel moab zijn nu na 3 jaar doorgesleten (herfst parttime, winter full-time in gebruik), m'n wildling waren zo ongeveer meteen door (niet zo zeer de zool maar precies het stuk in de spleet van de zool) en m'n five fingers zijn nog niet helemaal door maar wel bijna en die heb ik nauwelijks aan gehad...

Balou, heb je van Leguano ook de Kosmo of Husky gehad? Of misschien de Chester (Light)? Die werden mij aangeprezen als wel goed waterafstotend te maken (als je ze inspuit). Dan kun je er natuurlijk nog beter niet mee door een diepe plas lopen enzo, maar lopen in de regen zou dan wel moeten kunnen. Wat draag jij daar nu voor?

Dat zijn niet veel winkels := was er niet ook een in Tilburg? Of was die gesloten? Ik kan 'm niet meer vinden, ik vind wel Leguano winkels in Heino en Münster en nog een algemene barefoot winkel in Bielefeld.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:39

Hoi allemaal! Ik kom hier even meelezen.

Tijdens corona tijd heb ik bijna alleen maar thuis op blote voeten gelopen en op stal met grove schoenen. Ook erna veel thuis gewerkt en dus eigenlijk weinig anders aangehad dan mijn Ariat Tellurides en soms af en toe kort een andere schoen. Ik heb gemerkt dat ik sinds die tijd eigenlijk vaker maat 38 dan 37 moet kopen en ik al mijn schoenen opeens smal geworden vind. Mijn voeten zijn in ieder geval duidelijk veranderd in de afgelopen paar jaar en ik ben dus op zich wel nieuwsgierig naar schoenen die beter bij de bredere/natuurlijker stand passen. Echt zonder demping hoeft misschien niet perse. Is dat dan Barefoot friendly zoals hier een paar keer genoemd was? Of is dat weer wat anders?

Ik loop naast mijn ariats veel up Uggs. Lekker breed, weinig support en soms op mijn Sketchers. Mijn Timberlands waren altijd favoriet maar momenteel ook te smal naar mijn zin. Ik heb een smal model gekocht jaren terug. De meeste grove schoenen/laarzen pas ik niet doordat mijn wreef vrij laag is en ik overal al snel omhoog in kom. Zeker net boven mijn hielen krijg ik dan enorme blaren. Mijn interesse is dus zeker gewekt. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:36

Ik ben inmiddels trotse eigenaar van een paar Altra's. Suuuuper comfortabele sport/trailrunning schoenen die erg breed zijn. Wel barefoot-friendly dus, maar dan met dempende zool. Ik wil echt niet meer anders met wandelingen, wat een geweldige schoenen zijn dit :o
Ik heb erg brede voeten en pas bijna nergens in, maar van deze schoenen heb ik nog geen last gehad. Wel twee maten te groot moeten kopen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:40

Ja Altra's staan hier om die reden ook nog op het lijstje om eens goed in te duiken, ik wil echt meer naar super soepel maar wel met schokdemping :j

Ze zijn er pas vanaf maat 36 ofzo geloof ik hè...?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:46

In Tilburg zit/zat Anyones Running Barefootshop.

Van Merrell heb ik de Vapor Glove 3 en Vapor Trail 4 gehad. Liepen fijn maar dus snel stuk. Komt bij mij waarschijnlijk ook doordat ik nogal veel loop (met hond) én veel op mijn hurken zit.

De modellen van Leguano die jij noemt heb ik niet (gehad). Alleen de ballerina's. De zool lijkt flut en ik dacht daar zo doorheen te zijn maar niets was minder waar.

Voor de winter heb ik eens Senmotic gehad. Goed maar die buiglijn was ik na een jaar wel doorheen en de zool is van mindere kwaliteit dan Leguano.

Ik heb voor de natte winterdagen nu toch maar weer conventionele schoenen van Salomon. En als het echt de spuigaten uitloopt qua nattigheid, waterplassen (die staan hier vaak al na een plensbui) en blubber trek ik mijn Viking laarzen aan als ik met de hond ga lopen. Ik geloof dat ik de origenele inlegzool uit die laarzen heb gehaald en daarvoor in de plaats platte zooltjes erin heb gedaan. Daarmee is het behoorlijk barefoot friendly.

Voor droge winterse dagen heb ik voor komend seizoen Wildlings, hopelijk gaat dat bevallen. Een paar - instappers - heb ik als sloffen voor in huis en die bevallen goed.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:14

Ik kan dus niks met mijn Altra's, constant het gevoel dat ik op een trampoline loop en ik krijg snel last van mijn heupen, knieën en voeten. Ik vind ze ook niet soepel, wel een goede vorm en zero drop.

Voor extra demping heb ik 6mm inlegzolen van Northsole, die zijn echt super. Demping, maar geen stuiterbalgevoel, en ze kunnen overal in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:48

Ik wil graag een paar Altra's om op hard te lopen.
Ik wil perse geen BF schoenen voor hardlopen, dan weet ik zeker dat ik mijn knieën ga slopen.
Ik loop nu nog op mijn oude hardloopschoenen, maar ik heb een ander afwikkelpatroon ontwikkeld en heb dus met hardlopen last van het niet zero-drop zijn van mijn schoenen.

Deze maand had echter mijn auto een dure reparatie nodig, dus nieuwe schoenen moeten nog even wachten.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:55

Wat grappig dat meerdere mensen altra's hebben.
Ik heb ook Altra trail schoenen voor als ik relaxter wil hardlopen, of een nieuwe lange afstand wil lopen. Maar ik loop echt fijner op mn xero's
Altra's zijn net een tikkie te smal dus boven de 10-15km ga ik mn teen voelen. Verder erg fijne schoenen hoor!

Die zolen klinken ook goed, zijn die in Nederland te krijgen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:02

Nee, Northsole moet uit Amerika komen. Wel een fijn bedrijf :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:10

Vind je ze niet soepel nee...? Kan je ze niet gewoon alle kanten op buigen dan...?

Ik ben nog steeds hartstikke fan van de LiteRide Crocs. Van de week weer een keer barefoot laarsjes aan gedaan en dat was niet slecht ofzo, maar toch wel een beetje Spartaans vergeleken met die heerlijke vering := Enige reden voor het weer pakken van die laarsjes is omdat er toch veel kleine gaatjes in de bovenkant van die LiteRides zitten en om je sokken nou nat te laten regenen is ook zo wat....

Ik denk dat dempende inlegzooltjes hier niet zo snel een optie zullen zijn omdat we niet alleen brede voeten hebben (waardoor al heel veel schoenen afvallen) maar ook nog een hoge wreef. Dus dan ben je allang blij als je schoenen met genoeg volume vindt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:03

pmarena schreef:
Vind je ze niet soepel nee...? Kan je ze niet gewoon alle kanten op buigen dan...?

Altra zolen zijn net zo stijf (of net zo soepel, ligt aan je referentiekader :Y) ) als gewone sportschoenen. Behalve foot-shaped en zero drop zijn ze niet echt anders dan normaal, misschien andere modellen wel maar mijn Lone Peaks niet. Ik voel dus ook niets meer van de bodem waar ik op loop en door dat gebrek aan feedback beginnen mijn enkels gelijk weer te zwikken.

Ik loop wel hele dagen op Wildling en een veel soepeler zool ga je niet vinden, voor mij is het al snel aan de stijve kant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:51

Ja Wildling is wel héél minimalistisch inderdaad. Mja van mij hoeft het niet meer zo. Na 8 jaar eigenlijk alleen maar barefoot lopen := Maar even kijken hoe het verder moet nu met het natte jaargetijde en de barefoot laarsjes en schoenen die ik daarvoor heb. Heb ook geen alternatief dus zal hier toch maar weer aan moeten wennen....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:01

Voor hardlopen is demping precies wat ik zoek. Daarom wil ik graag een paar Altra's aanschaffen. Anders ga ik mijn knieën slopen.

Altra's zijn echt geen Barefootschoenen, het enige dat overeenkomt is dat ze ook footshaped zijn met ruimte voor je tenen ipv punten aan de voorkant en zero drop.
Maar juist het minimalistische, dat is imo het belangrijkste kenmerk van BF schoenen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:49

Landen jullie bij het hardlopen op de hiel of de voorvoet?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:18

Ik loop hard in Xero HFS schoenen en land op mijn voorvoet. Je merkt zeker dat er minder demping is maar ik heb nooit last van mijn knieën gehad. Kuiten krijgen het wel wat zwaarder te verduren. Als je op je hielen landt zou ik wel voor wat meer demping gaan. De Xeros zijn maar 7,5mm zolen dacht ik. Ik vind ze heerlijk lopen! Zo licht dat je amper voelt dat je schoenen aan hebt. Maar ik loop wel maar 2x per week korte afstanden (~4km).