naranja1 schreef:Waar ik nu zie is dat nieuws (ook het nos) soms dingen zegt die nog niet officeel zijn. Vandaar dat ik alleen de website van het rivm in de gaten hou of rijksoverheid. Rn daar staat nog op dat er geen voldoende onderzoek naar is gedaan met betrekking tot vaccineren en besmetten
Citaat:
Ik ben gevaccineerd. Kan ik anderen nog besmetten?
Als u gevaccineerd bent, is de kans groot dat u niet (of minder) ziek wordt na besmetting met het COVID-19-virus.
Uit de eerste onderzoeken blijkt dat het vaccin van BioNTech/Pfizer in 95% van de gevallen werkt (het vaccin werkt bij 95 van de 100 mensen). Dit vaccin is op 21 december 2020 goedgekeurd voor Nederland door het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Op 6 januari 2021 is het Moderna vaccin goedgekeurd door het EMA. Dit vaccin biedt bij ruim 94% van de volwassenen bescherming tegen ziekte na besmetting met het coronavirus.
Andere coronavaccins zeggen tot 90% bescherming te bieden. De onderzoeken en goedkeuringen van deze vaccins door het EMA lopen nog. De resultaten van deze onderzoeken zijn dan ook nog niet bekend.
Op dit moment weten we nog niet of u anderen kunt besmetten als u bent gevaccineerd. Ook weten we nog niet hoelang de vaccinatie werkzaam is. Daarom wordt het zekere voor het onzekere genomen: voor gevaccineerde personen gelden voorlopig dezelfde maatregelen als voor mensen die niet gevaccineerd zijn. De komende tijd wordt dat nader onderzocht. Dat betekent dat alle voorzorgsmaatregelen ook gelden na vaccinatie.
Twee citaten.
De bovenste van een bokker over de site van het RIVM.
Het tweede citaat komt van het RIVM.
Het Rivm heeft kennelijk meer te doen dan de site bijhouden, want de goedkeuring van AZ en Janssen staat er nog niet.
En ik vind niet dat het rivm meldt 'dat er nog geen onderzoek is gedaan naar vaccinatie en besmetting'.
Er staat 'we weten het nog niet'.
Een volstrekt normale toestand in de wetenschap.
En wat we wel weten : als er veel mensen niet of minder ziek worden, zal die inmiddels beroemde R dalen.
.... daarna komen de details.
'Nauwelijks symptomen, hoe besmettelijk ben je?'
'Geen symptomen, toch besmettelijk...?' (Mataglap word een mens er van "Piet ik hoor niets, er zouden toch geen inbrekers zijn?!?!")
Maar de kans dat iemand na injectie en zonder symptomen of met weinig symptomen een superpreader wordt lijkt (mij in elk geval) heel klein.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-06-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt