Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:55

storrum schreef:
Ik laat me niet vaccineren en ik laat me ook niet testen, althans niet dmv een stok in mijn neus, ik zou me wel willen laten testen middels bloedafname maar daar heb ik nog geen adres hier voor gevonden.
Helaas betekent dat dat ik nu niet mag starten op de eerste wedstrijd over een maand... test verplicht.
Al meer mensen die dat meegemaakt hebben?

Mag ik vragen waarom niet testen? Vaccineren kan ik inkomen, maar test?

Brainless

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:00

Ik heb liever "een stok" in mijn neus dan een naald in mijn arm.
De test stelt echt absoluut niets voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:01

Ik snap ook niet zo goed dat het "stok in neus' genoemd wordt.. het is een wattenstaafje...
Althans, bij mij is er niet een dikke lange stok naar binnen gegaan, maar een ielig dun wattenstaafje met een wattenbolletje erop...

Waarom eigenlijk dat soort metaforen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:06

Wattenstaafje of stok is mij om het even.
Ik ben geen proefdier, en ik ken zat voorbeelden die negatief getest hebben en toch corona bleken te hebben. Dan is het dus zinloos, daar stel ik me niet voor beschikbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:09

Cer schreef:
Ik snap ook niet zo goed dat het "stok in neus' genoemd wordt.. het is een wattenstaafje...
Althans, bij mij is er niet een dikke lange stok naar binnen gegaan, maar een ielig dun wattenstaafje met een wattenbolletje erop...

Waarom eigenlijk dat soort metaforen?

Wij noemen die stokjes thuis altijd wattenstokkies, dus op zich snap ik die metafoor wel en hoeft er denk ik niks negatiefs achter te zitten.

Ik begrijp alleen de antipathie niet, want de PCR is gewoon een betrouwbare test. Niet 100% betrouwbaar, dus er zullen vals-negatieven (die onterecht negatief getest worden) en vals-positieven (die onterecht positief getest worden) bij zitten. Dat maakt niet de test waardeloos.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:10

naranja1 schreef:
Niet. Omdat het nog niet onderzocht is of je wanneer je wel gevaccineerd bent anderen kan aansteken. (Zelfde als met corona)
Zodra bekent is dat ik geen anderen kan aansteken wanneer ik gevaccineerd ben doe ik het.
Zal het alleen doen om anderen te beschermen. Als ik ziek word, dan pech :)

Ja, pech: en niet alleen voor jezelf als het covid-19 is.
Ook voor de verpleging die al bek-af is en de mensen die met smart wachten op 'een uitgestelde zorg'.

En als je het principieel niet wil als bevindelijk gereformeerde - daar kan ik mee uit de voeten. (Die mensen zijn uiterst betrouwbaar.)

Maar om een reden die over onbegrip gaat, daar kan ik niet mee uit de voeten.
Er is wel degelijk onderzocht of je anderen nog kunt aansteken.

Dat is logischerwijs meegenomen in de onderzoeken, omdat het gaat over een besmettelijke ziekte.
Er is een kleine marge bij corona, bij griep een wat grotere marge, maar het komt er op neer dat het aantal ziektegevallen daalt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:17

storrum schreef:
Ik laat me niet vaccineren en ik laat me ook niet testen, althans niet dmv een stok in mijn neus, ik zou me wel willen laten testen middels bloedafname maar daar heb ik nog geen adres hier voor gevonden.
Helaas betekent dat dat ik nu niet mag starten op de eerste wedstrijd over een maand... test verplicht.

Ik begrijp deze even niet. Waarom wel via het bloed en niet via een wattenstaafje? Want bloed kan wellicht aantonen dat je het hebt gehad, maar qua tijdpad...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:18

Elin_ schreef:
storrum schreef:

Mag ik vragen waarom niet testen? Vaccineren kan ik inkomen, maar test?

Ik ben nu al 3x met mensen meegeweest (als chauffeur) naar de teststraat, en hier is het echt geen klein stokje :D alle 3 de keren ging het niet echt 'klantvriendelijk' zeg maar en hadden de mensen tranen in hun ogen van het nare gevoel, ik heb een operatie gehad aan een gebroken neus en ik ben panisch voor dingen in mijn neus. Ook al zegt de hele wereld dat het niks voorstelt, ik wil het simpelweg niet.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:20

Mijn vraag was of er al meer mensen hebben meegemaakt dat ze niet mee mogen doen aan een wedstrijd oid omdat ze niet getest en gevaccineerd willen worden? Ik neem aan dat ik niet de enige ben..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:20

Nee, want ik laat me zonder problemen testen en/of vaccineren. Spuit 1 in mei gehad, volgende week spuit 2.
En ik ga niet op wedstrijd, maar dat terzijde :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:22

Ik denk dat er de komende tijd wel meer mensen tegen deze tijdelijke beperking aan lopen. Tijdelijk tot er bijna geen besmettingen meer zijn, ziekenhuisniveau laag en vaccinatielevel hoog. Daarna zullen er voor veel binnenlandse zaken de beperkingen wel opgeheven worden. Buitenlandse reizen is een ander verhaal, landen kunnen zelf hun eigen regels maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:24

Jep, en dan moeten we eerst ff afwachten of er dit najaar nog een golf komt. Hopelijk niet en is er voldoende gevaccineerd zodat we de boel los kunnen gooien.
Ik hoop dat zsm de mondkapjes weggaan want die ben ik echt allemachtig zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:30

Die golf zal er ongetwijfeld komen maar dat zal wat betreft ernstig ziek zijn in principe ongevaccineerden treffen. En dat zijn meestal de 60 minners die net wat minder kans op overlijden en ernstige gevolgen hebben. Dus ik vermoed dat het ziekenhuis niet weer overvol komt te liggen. De vaccins die nu gebruikt worden waarvan Pfizer het meest beschermt heel goed tegen de Delta variant, ook AZ, gebruikt bij 60-64 beschermt prima mits twee vaccinaties. Dus de grootste risicogroep is beschermt. Over Janssen en Moderna zijn nog geen cijfers tegen deze variant beschikbaar aangezien in Engeland daar nog niet voldoende mensen mee gevaccineerd zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:43

Ik geloof ook dat die golf komt, maar ik bedoelde meer afwachten of die de ziekenhuizen ook gaat overspoelen. Ik hoop het idd ook niet, maar de tijd zal het uitwijzen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:10

Tranen bij het testen is een bepaalde reflex denk ik, dat is echt niet omdat het zo naar is (bij mij in ieder geval niet).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:14

naranja1 schreef:
Waar ik nu zie is dat nieuws (ook het nos) soms dingen zegt die nog niet officeel zijn. Vandaar dat ik alleen de website van het rivm in de gaten hou of rijksoverheid. Rn daar staat nog op dat er geen voldoende onderzoek naar is gedaan met betrekking tot vaccineren en besmetten

Citaat:
Ik ben gevaccineerd. Kan ik anderen nog besmetten?
Als u gevaccineerd bent, is de kans groot dat u niet (of minder) ziek wordt na besmetting met het COVID-19-virus.

Uit de eerste onderzoeken blijkt dat het vaccin van BioNTech/Pfizer in 95% van de gevallen werkt (het vaccin werkt bij 95 van de 100 mensen). Dit vaccin is op 21 december 2020 goedgekeurd voor Nederland door het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Op 6 januari 2021 is het Moderna vaccin goedgekeurd door het EMA. Dit vaccin biedt bij ruim 94% van de volwassenen bescherming tegen ziekte na besmetting met het coronavirus.

Andere coronavaccins zeggen tot 90% bescherming te bieden. De onderzoeken en goedkeuringen van deze vaccins door het EMA lopen nog. De resultaten van deze onderzoeken zijn dan ook nog niet bekend.

Op dit moment weten we nog niet of u anderen kunt besmetten als u bent gevaccineerd. Ook weten we nog niet hoelang de vaccinatie werkzaam is. Daarom wordt het zekere voor het onzekere genomen: voor gevaccineerde personen gelden voorlopig dezelfde maatregelen als voor mensen die niet gevaccineerd zijn. De komende tijd wordt dat nader onderzocht. Dat betekent dat alle voorzorgsmaatregelen ook gelden na vaccinatie.

Twee citaten.

De bovenste van een bokker over de site van het RIVM.
Het tweede citaat komt van het RIVM.

Het Rivm heeft kennelijk meer te doen dan de site bijhouden, want de goedkeuring van AZ en Janssen staat er nog niet.

En ik vind niet dat het rivm meldt 'dat er nog geen onderzoek is gedaan naar vaccinatie en besmetting'.
Er staat 'we weten het nog niet'.
Een volstrekt normale toestand in de wetenschap.

En wat we wel weten : als er veel mensen niet of minder ziek worden, zal die inmiddels beroemde R dalen.

.... daarna komen de details.
'Nauwelijks symptomen, hoe besmettelijk ben je?'
'Geen symptomen, toch besmettelijk...?' (Mataglap word een mens er van "Piet ik hoor niets, er zouden toch geen inbrekers zijn?!?!")
Maar de kans dat iemand na injectie en zonder symptomen of met weinig symptomen een superpreader wordt lijkt (mij in elk geval) heel klein.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-06-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:16

storrum schreef:
Ik ben nu al 3x met mensen meegeweest (als chauffeur) naar de teststraat, en hier is het echt geen klein stokje :D alle 3 de keren ging het niet echt 'klantvriendelijk' zeg maar en hadden de mensen tranen in hun ogen van het nare gevoel, ik heb een operatie gehad aan een gebroken neus en ik ben panisch voor dingen in mijn neus. Ook al zegt de hele wereld dat het niks voorstelt, ik wil het simpelweg niet.

Ik kan me je angst voorstellen (heb zelf prikangst). De oude testmanier was ook niet erg prettig.
Overigens wil ik je er wel op wijzen dat je nu ook de kinderstokjes kunt vragen. Deze gaan minder diep en wijzen op je angst.

Misschien kun je bij de dokter ipv de GGD. Daar moest ik oook een keer heen en dat gaat al heel erg anders :) commerciële partij zAl ook weer anders gaan dan de gdd test straat

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:22

storrum schreef:
Mijn vraag was of er al meer mensen hebben meegemaakt dat ze niet mee mogen doen aan een wedstrijd oid omdat ze niet getest en gevaccineerd willen worden? Ik neem aan dat ik niet de enige ben..

Nee niet mee gemaakt. Maar wat voor test moet je dan doen? Zelf test doen op locatie of aantonen dat je een test hebt gedaan of vragen ze alleen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:29

Ik snap storrum wel. Ik laat me ook niet meer testen. Ik heb gevraagd om een kinderwattenstaafje, maar dat deden ze niet. Ik heb me toen dus ´gewoon´ laten testen en ik vond de test echt enorm naar. Ik vond dat ze echt heel ver naar binnen gingen en ik vond het een heel naar gevoel en ook gewoon pijn doen. Had ook direct een bloedneus.
Terwijl ik me zonder moeite laat prikken (vaccineren, bloed prikken, bloed geven) en normaal helemaal niet kleinzerig ben.

Ik ben gevaccineerd en dat maakt het makkelijker ivm niet hoeven testen. Maar in jouw geval is dat lastig storrum. Ik ken iemand die moest testen ivm vakantie. Alleen hadden die persoon 4 weken ervoor corona gehad en waarschijnlijk zou daardoor de PCR test positief zijn. Die persoon mocht toen een speekseltest doen. Wellicht kun je eens navragen of dit een mogelijkheid is?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:31

bigone schreef:
CharleyT schreef:
Oh oh oh, peuterspeelzaal op Bokt. Alle twee een beetje gelijk, iedereen weer blij. Dit topic blijft fascinerend om te volgen.

Goh, vind je dit nu zo leuk om te zeggen?
Dan veel plezier op peuter niveau wanneer je dat zo leuk vind. Zal ik de klei vast pakken ?

Nou, leuk eigenlijk niet, volg de topic al een poos, en het is meestal prima om de diverse meningen en ervaringen te volgen. Maar de laatste paar pagina's is het echt......, laten we zeggen wat verdrietig.
En dat is jammer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:34

storrum schreef:
Ik ben nu al 3x met mensen meegeweest (als chauffeur) naar de teststraat, en hier is het echt geen klein stokje :D alle 3 de keren ging het niet echt 'klantvriendelijk' zeg maar en hadden de mensen tranen in hun ogen van het nare gevoel.

Ik heb dezelfde ervaring hoor. Ik heb me 1x laten testen en ik vond het ook enorm tegenvallen. Staafje moest er bijzonder diep in, ik vond het erg pijnlijk. Ben daarna ook echt wel ff van de wap geweest, omdat ik het zo invasief vond.

Tiggs schreef:
Tranen bij het testen is een bepaalde reflex denk ik, dat is echt niet omdat het zo naar is (bij mij in ieder geval niet).

Super fijn natuurlijk dat andere mensen het positiever ervaren, maar dat doet andere ervaringen niet teniet. Oftewel: Het feit dat jij het niet zo naar vond, betekent niet dat een ander het niet super naar vindt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:38

Ach, vanmorgen wilde de KNO-arts met een camera in mijn neus, dat was dan weer minder erg omdat ik al geoefend had met die wattenstaafjes ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:39

Super Blue eyes +:)+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:36

Zijn er tegenwoordig ook geen sneltests? Die waren heel wat fijner dacht ik?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:28

Hoe diep het wattenstaafje moet verschilt per persoon. Wanneer zeer begint te doen stop ik. Echter heeft de behandelaar niet altijd deze feedback en drukt zo door met als gevolg weefsel schade. Opleiding niveau van de testers is doorgaans niet erg hoog. Dit is echt een gemiste kans van de staat.