Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toulouze

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:29

Dat denk ik wel. Ze proberen om bepaalde mensen te ontmoedigen naar het zkh te gaan, dit merk ik idd ook.. ik vind het heel erg dat deze keuze al een soort van gemaakt moet worden het is zo onethisch.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:32

Ik had 12 dagen keelpijN
Hoest nu veel slijm op wat vast zit en benauwdheid geeft. Hoort dat erbij?
Niet ziek, wel een beetje paniekgevoel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:34

@Juut, ja dat was laatst nog op t nieuws. En dan ook met name dat mensen daar erg onzeker van raakten. Kan ik me goed voorstellen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:57

Als mn vader nu 10 jaar ouder was, of al onderliggende problematiek zou ik het een geheel terechte opmerking vinden. Maar nu klinkt het wel out of the blue... -O- Aangezien mn vader zelf hier niks in benoemd heeft verwacht ik niet dat de huisarts dit met hem besproken heeft.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 11:15

Juut schreef:
Als mn vader nu 10 jaar ouder was, of al onderliggende problematiek zou ik het een geheel terechte opmerking vinden. Maar nu klinkt het wel out of the blue... -O- Aangezien mn vader zelf hier niks in benoemd heeft verwacht ik niet dat de huisarts dit met hem besproken heeft.

Dit is inderdaad wel heel kwetsend, ik vind het bijna een aanvallende vraag voor een gezonde man van 69. Mijn vader is 67 en ook een gezonde man, ik zou zo'n vraag ook echt niet kunnen waarderen. Die man kan nog wel 20 jaar mee..

Ik snap wel dat ze bij mensen van 75 jaar en ouder die al last hebben van ouderdomsverschijnselen zoiets vragen maar bij leeftijden van in de 60?? Die mensen hebben nog niet eens van hun pensioen kunnen genieten..

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:21

Voor mij is elk mens evenveel waard. ook oudere hebben nog recht om door te gaan en van het leven te genieten.

Mijn ouders mogen morgen wrs het ziekenhuis verlaten en thuis verder uitzieken. Dus heel blij met dit nieuws.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:22

Jemig dat is wel erg cru zeg. :(:) vooral zonder onderliggend iets. Dan zou ik al helemaal geen kans hebben? %) moet er niet aan denken, bah wil nog wel even mee ondanks mijn mankementen.

Nu vooral last van mijn buikspier -O- niet best geslapen daardoor, hij doet zo n zeer.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:30

Ik ben blijkbaar de enige die dit geen rare vraag vind, het zijn bijzondere tijden en veel mensen denken dat beademing de sleutel tot succes is maar vergeten de grote gevolgen en de herstelperiode die hierna van toepassing is.

Denk dat het meer een vraag was om bewustwording te creëeren, waarschijnlijk wel wat onhandig geformuleerd door de assistente maar goed die beste mensen hebben ook een loodzware taak momenteel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:41

Ik denk dat je je ook niet moet vergissen dat een ziekenhuis ook gevaren met zich mee brengt.

Het is net als het verplaatsen van een merrie die bijna moet bevallen, naar een omgeving met nieuwe bacteriën.
Het is extra risico.

Thuis zijn ook bacteriën, maar de meesten kennen je lijf en afweer al.
In het ziekenhuis zwerft werkelijk van alles rond.

69 is niet oud, maar vergis je niet hoe ziek je kunt worden als je naast dit virus ook nog eens een bacterie oploopt.

De ziekenhuizen zijn ook nog eens ontzettend overbelast, ik snap dit ontmoedigingsbeleid wel.

Maar het is ook keihard, de hele situatie rond dit virus is keihard.
Alles wat 4 weken geleden nog zo vanzelfsprekend en sleur was, staat nu wankel en mensen verliezen meer dan ze lief is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:41

3timesmom schreef:
Voor mij is elk mens evenveel waard. ook oudere hebben nog recht om door te gaan en van het leven te genieten.

Mijn ouders mogen morgen wrs het ziekenhuis verlaten en thuis verder uitzieken. Dus heel blij met dit nieuws.

Wat fijn dat je ouders het ziekenhuis mogen verlaten. Proficiat en ik ben het helemaal met je eens. Kijk gewoon naar ieder individu.

Gisteren was inderdaad op het nieuws dat in NL de huisarts met mensen die gesprek aan ging over wat ze wilden. In dit geval op TV ging het over mensen die nog maar een korte levensverwachting hadden (en ook al vond ik het heel erg onhandig, via de telefoon :oo ) ik had daar nog niet zo'n moeite mee.
Je kunt je terecht afvragen of iemand met zo'n slechte gezondheid nog wel opgenomen moet worden als er ziektes bij komen.

Het verhaal hier in dit topic van de gezonde en vitale 67 jarige, vind ik het ronduit schokkend en zeer onethisch. Ik schrik er gewoon van en vraag me af: "wil NL weer het beste jongetje van de klas zijn door met goede cijfers te komen door de thuis overleden mensen niet mee te nemen"?
Want de regering weet best dat het beleid in NL (geen volkomen lock down) heel erg kritisch en ook wel veroordelend gevolgd wordt vanuit het buitenland.

Ik heb zonet aan buurman gevraagd hoe dit in Frankrijk gaat. Hij vond de vraag zeer schokkend want hier in Frankrijk speelt dit item totaal niet. Een tante van hem van 87 jaar is onlangs met corona uit het ziekenhuis ontslagen en het gaat goed met haar. Wij moeten gewoon 15 bellen en dan worden we opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht.
De capaciteit is ruimschoots voldoende op dit moment in de Limousin want ze helpen zelfs mensen vanuit het noord oosten en er zijn nog twee grote afdelingen met IC bedden leeg.

Ik vraag me serieus af of de huisartsen in Nederland van hogerhand geïnstrueerd zijn om mensen zoveel mogelijk thuis te houden als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Of is dit over enthousiasme van enkele huisartsen? Ik ga dit in ieder geval zeker volgen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:46

Ik vind het mooi dat dit wel bespreekbaar is in Nederland, was als zo voor de crisis. Alleen een verder gezonde man van eind 60 die ook niet zelf aangeeft dat dat dan niet meer hoeft vind ik ook wel ver gaan.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:47

De meeste mensen die overlijden zijn nu al mensen buiten de ic en die worden wel gewoon in de cijfers meegenomen (indien getest neem ik aan), ik denk niet dat dat de reden is om dit te doen. De ICs gaan in een razend tempo vol en op een goed moet men verschrikkelijke beslissingen gaan maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:56

Pien, daar zeg je het zelf al. De capaciteit op de IC is bij jullie nog voldoende.
In NL is dit denk ik niet meer echt het geval.
Dan worden huisartsen inderdaad van hogerhand opgedragen om zulke vragen te stellen vanaf een bepaalde leeftijd.
Want geen IC bedden meer is ook echt geen IC bedden meer. Ook niet voor jonge mensen. En die golf komt er ook echt nog wel aan.

Uiteraard is het voor de betrokkenen schokkend en niet te vatten, daar bestaat geen twijfel over.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:00

Pandora2 schreef:
Pien, daar zeg je het zelf al. De capaciteit op de IC is bij jullie nog voldoende.
In NL is dit denk ik niet meer echt het geval.
Dan worden huisartsen inderdaad van hogerhand opgedragen om zulke vragen te stellen vanaf een bepaalde leeftijd.
Want geen IC bedden meer is ook echt geen IC bedden meer. Ook niet voor jonge mensen. En die golf komt er ook echt nog wel aan.

Uiteraard is het voor de betrokkenen schokkend en niet te vatten, daar bestaat geen twijfel over.

Idd

Hier in zuyderland heerlen hebben ze de recovery afdeling afgelopen week ook al omgebouwd tot Corona afdeling. Het raakt zo snel vol overal :(

Maar blijft idd vreselijk gewoon, de hele situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:09

Juut schreef:

Ik kan me best voorstellen dat het erg out of the blue komt. Toch snap ik ergens wel dat ze het vragen, omdat ook patiënten zonder onderliggend lijden af en toe heel snel verslechteren en het moeilijk is een gesprek te voeren met iemand die er zo slecht aan toe is dat hij/zij beademing nodig heeft over of diegene dat eigenlijk wel wil. In deze podcast leggen ICartsen uit waarom het belangrijk is hierover na te denken.

https://www.nporadio1.nl/podcasts-uitge ... wil-worden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:47

Voor ons (61 en 77 jaar) is het heel erg simpel en duidelijk.
Als er keuzes moeten worden gemaakt wegens gebrek aan capaciteit→ kinderen of mensen die jonger zijn als wij en pap en mam zijn of een van ons moet gered worden, dan gaan de 1ste mensen gewoon voor. Simpel zat.
Als het gaat om 50++ en wij dan gewoon kijken wie de minste onderliggende problemen heeft en de meeste kans om er door te komen.

Als die keuze niet gemaakt hoeft te worden dan willen wij gewoon als het echt ernstig is opgenomen worden en dat ze voor ons gaan. Dit omdat zowel mijn man als ik uit families komen die 90 jaar+ worden en beiden ouders van mij overleden zijn met 90 jaar+ en wij erg gezond zijn.
Tevens heb ik een routine controle gehad 2 jaar geleden van mijn hart waarbij de cardioloog zo verbaasd was, dat hij zijn arts in opleiding erbij haalde met de woorden dat het zelden is dat ze op die afdeling zo'n goed hart zouden zien, daar dit een hart was van iemand van 35 jaar en zelfs als een 25 jarige met dit hart aan zou komen dat volkomen normaal zou zijn. Zo'n hart voor een 59 jarige was ongekend.
Hij dacht dat ik het Frans niet beheerste dus was erg open :j . De assistente en ik die later toen hij weg was even een gesprekje hadden, hebben daar toen hartelijk om gelachen.

Dus de huisarts hoeft met mij zo'n gesprek niet te voeren. Want we zijn daar heel reëel in en hebben daar allang met elkaar over gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:08

Pien, heb je die uitzending geluisterd? Die keuzes gaan in feite helemaal niet over het verdelen van capaciteit. Het gaat erom dat mensen niet altijd met hele gunstige perspectieven van de beademing afkomen. Van de ouderen overlijdt een groot gedeelte binnen een jaar. En een deel kan niet meer functioneren als ze daarvoor deden en is afhankelijk van zorg. ICartsen willen geen dingen doen waar patiënten naderhand over zeggen "als ik dit had geweten, had het voor mij niet gehoeven."

Jammer dat zo'n vraag meteen vertaald wordt naar verdelen van capaciteit, terwijl hij vooral voortkomt uit de wil patiënten zorgvuldig te behandelen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:13

Ik vind het eigelijk wel goed dat dit gevraagd wordt. Veel mensen denken hier niet over na en moet een ander voor hen gaan beslissen wanneer het er echt op aan komt. En ja, het komt cru over en lijkt alsof de arts iemand al afschrijft, maar je kan er ook anders naar kijken.

Mijn moeder heeft ruim een half jaar geleden het bericht gekregen dat ze een hersentumor heeft. We waren als ouderlijk gezin in gesprek met de artsen over de mogelijkheden, tot mijn moeder vroeg: ‘en als ik dit nu allemaal niet wil?’ ‘Dan ga je dood’ was het antwoord. Maar zou ze wel bestraald worden, zou ze wel enkele weken tot maanden kunnen rekken.
Mijn moeder heeft al tientallen jaren een papier bij zich dat zij niet gereanimeerd wil worden, zij is bij haar keuze gebleven.

Dus mijn ervaring was echt dat de artsen juist terughoudend hierin zijn, maar het wel erg op prijs stellen wanneer men goed geïnformeerd is en zelf de keuze maakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:19

Dan gaan de huisartsen in de rapportage buiten gewoon knullig met dit item om @safina en hoe lief ook bedoeld de mensen waren goed over de mik.
Ik denk wel degelijk dat capaciteit ermee te maken heeft.
De tijd zal het leren, het is zoals het is en het komt zoals het komt.
Wij liggen er niet wakker van.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:38

Ik denk dat capaciteit er ook mee te maken heeft, maar dat er een mooi jasje omheen zit. Niet voor niks dat in het verpleegkundigen-topic is aangegeven dat er specifiek artsen zijn die bij tekort de keuze te maken of iemand richting beademing op de IC gaat of niet. En als het antwoord nee is en je hebt COVID-19 dan weet je dat je kansen op overleven wel erg klein worden als beademing nodig lijkt. Gelukkig zijn er mensen die beter worden, ook oudere mensen, maar dat is wel een klein percentage.

Ik ga er wel wakker van liggen tegen die tijd, ik heb niemand anders dan mijn ouders van 70. Ze waren wat laks door toch vrienden te zien vorige week, maar dat is inmiddels omgeslagen. Een familielid is eergisteren overleden aan Corona + onderliggende ziekte, en dat heeft ze op scherp gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:18

Zunzuncito schreef:
Ik denk dat capaciteit er ook mee te maken heeft, maar dat er een mooi jasje omheen zit. Niet voor niks dat in het verpleegkundigen-topic is aangegeven dat er specifiek artsen zijn die bij tekort de keuze te maken of iemand richting beademing op de IC gaat of niet. En als het antwoord nee is en je hebt COVID-19 dan weet je dat je kansen op overleven wel erg klein worden als beademing nodig lijkt. Gelukkig zijn er mensen die beter worden, ook oudere mensen, maar dat is wel een klein percentage.

Die keuzes zijn nu nog niet aan de orde. Er is nu capaciteit.

Patiënten verslechteren soms rap (lees dit maar
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc4e6e9f/)
Iemand met veel zuurstoftekort is er slecht aan toe. Die kan je niet meer uitleggen wat beademing allemaal inhoudt, wat de gevolgen zijn en hoe zijn of haar kansen liggen. Laat staan een goed gesprek over hoe ze zelf daarover denken en met welke perspectieven ze verder behandeld willen worden en wanneer het moet stoppen. Die mensen zijn vaak volslagen in paniek. Dus logisch dat die vraag wordt gesteld als er nog niks aan de hand is. Dan kan je dat soort dingen rustig overdenken en als je wilt met je familie bespreken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-20 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:28

sodeju, wat een stijging weer qua patiënten en overledenen... :\

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:35

safina schreef:
Pien, heb je die uitzending geluisterd? Die keuzes gaan in feite helemaal niet over het verdelen van capaciteit. Het gaat erom dat mensen niet altijd met hele gunstige perspectieven van de beademing afkomen. Van de ouderen overlijdt een groot gedeelte binnen een jaar. En een deel kan niet meer functioneren als ze daarvoor deden en is afhankelijk van zorg. ICartsen willen geen dingen doen waar patiënten naderhand over zeggen "als ik dit had geweten, had het voor mij niet gehoeven."

Jammer dat zo'n vraag meteen vertaald wordt naar verdelen van capaciteit, terwijl hij vooral voortkomt uit de wil patiënten zorgvuldig te behandelen.

Ik vind het net als pien ook schokkend.
Als ik mijn eigen situatie vergelijk met mijn ouders (65+) dan zijn mijn ouders fitter en actiever. Hoé kom je dan uit de IC gemiddeld op die leeftijd? Zoals mij? Thuis zittend, smiddags slapend, klap van de hamer krijgen door een uurtje paardrijles per week, etc etc... het is zwaar maar ik kan wel enigzins genieten van het leven. Het bekruipt me de laatste jaren steeds meer, (net als de on-flexibiliteit van mensen nu met het eenzaam vinden van thuis blijven, thuiswerken lastig etc etc en niet kunnen doen wat ze gewend zijn... ) dat we erg verwend zijn en iets teveel blind staren op de verkeerde kwaliteiten in het leven (alles moeten kunnen incl werk, huis, vakantie, hobby’s, vrienden, meteen naar de bios en het restaurant kunnen bij elke brainfart die ons dat doet willen etc) en elkaar erg snel afschrijven als we niet mee kunnen draaien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:38

linnie050 schreef:
Ik vraag mij af wanneer word je opgenomen?
Ik lees hier over koorts en benauwd.
Wanneer weet je dit is echt serieus?
Komt er dan een ambulance je ophalen of hoe gaat dat?
Huisarts krijgen zoveel telefoontjes enz.

Mijn tante werd opgenomen op het moment dat ze dacht dat ze ging sterven. Maar eerst kwam de huisarts even heel sceptisch langs na meerdere telefoontjes de 2 weken vooraf. Toen hij bij haar kwam heeft hij een ambulance gebeld. Nu ligt ze aan de beademing op de IC.

Er moet dus heel wat aan de hand zijn voor je wordt opgenomen.

Op dit moment liggen een oom (70) en een tante (73) in het ziekenhuis met positief geteste corona. Beide zeer fitte mensen. Mijn vader is al 2 weken ziek thuis, mijn broer sinds enkele dagen ziek. Geen hoesten of iets dergelijks, maar meer koorts en letterlijk 0 energie. Zij zijn niet getest dus we weten niet of ze corona hebben.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 29-03-20 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:41

Sterkte Matheno :(