Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Juut schreef:Als mn vader nu 10 jaar ouder was, of al onderliggende problematiek zou ik het een geheel terechte opmerking vinden. Maar nu klinkt het wel out of the blue...Aangezien mn vader zelf hier niks in benoemd heeft verwacht ik niet dat de huisarts dit met hem besproken heeft.
3timesmom schreef:Voor mij is elk mens evenveel waard. ook oudere hebben nog recht om door te gaan en van het leven te genieten.
Mijn ouders mogen morgen wrs het ziekenhuis verlaten en thuis verder uitzieken. Dus heel blij met dit nieuws.
Pandora2 schreef:Pien, daar zeg je het zelf al. De capaciteit op de IC is bij jullie nog voldoende.
In NL is dit denk ik niet meer echt het geval.
Dan worden huisartsen inderdaad van hogerhand opgedragen om zulke vragen te stellen vanaf een bepaalde leeftijd.
Want geen IC bedden meer is ook echt geen IC bedden meer. Ook niet voor jonge mensen. En die golf komt er ook echt nog wel aan.
Uiteraard is het voor de betrokkenen schokkend en niet te vatten, daar bestaat geen twijfel over.
Juut schreef:Als mn vader nu 10 jaar ouder was, of al onderliggende problematiek zou ik het een geheel terechte opmerking vinden. Maar nu klinkt het wel out of the blue...Aangezien mn vader zelf hier niks in benoemd heeft verwacht ik niet dat de huisarts dit met hem besproken heeft.
Zunzuncito schreef:Ik denk dat capaciteit er ook mee te maken heeft, maar dat er een mooi jasje omheen zit. Niet voor niks dat in het verpleegkundigen-topic is aangegeven dat er specifiek artsen zijn die bij tekort de keuze te maken of iemand richting beademing op de IC gaat of niet. En als het antwoord nee is en je hebt COVID-19 dan weet je dat je kansen op overleven wel erg klein worden als beademing nodig lijkt. Gelukkig zijn er mensen die beter worden, ook oudere mensen, maar dat is wel een klein percentage.
safina schreef:Pien, heb je die uitzending geluisterd? Die keuzes gaan in feite helemaal niet over het verdelen van capaciteit. Het gaat erom dat mensen niet altijd met hele gunstige perspectieven van de beademing afkomen. Van de ouderen overlijdt een groot gedeelte binnen een jaar. En een deel kan niet meer functioneren als ze daarvoor deden en is afhankelijk van zorg. ICartsen willen geen dingen doen waar patiënten naderhand over zeggen "als ik dit had geweten, had het voor mij niet gehoeven."
Jammer dat zo'n vraag meteen vertaald wordt naar verdelen van capaciteit, terwijl hij vooral voortkomt uit de wil patiënten zorgvuldig te behandelen.
linnie050 schreef:Ik vraag mij af wanneer word je opgenomen?
Ik lees hier over koorts en benauwd.
Wanneer weet je dit is echt serieus?
Komt er dan een ambulance je ophalen of hoe gaat dat?
Huisarts krijgen zoveel telefoontjes enz.