[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:33

bigone schreef:
Echwel schreef:
https://www.scientias.nl/nijmeegse-onde ... weerstand/

Hier staat dat kinderen die geent zijn minder kans hebben op corona
Hoe zit het dan nu met kinderen van van de antivaccers

Dit zou ook een gedeeltelijke verklaring voor de dood van veel ouderen kunnen zijn, ouder dan 65 zijn ze meestal niet volledig gevaccineerd.

Oh interessant! Het is volgens mij nog een vermoeden dus een slag om de arm is nodig, maar dat zou wel mooi zijn.

@echwel: kinderen van anti-vaxxers zullen daar dus niet onder vallen omdat ze niet of nauwelijks gevaccineerd zijn. Dus zouden die kinderen meer gevaar lopen?

Echwel

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:35

En misschien waarom jongeren relatief minder klachten hebben.

Maar dan brainstormen, ik heb kinderziektes doorstaan, hoe zou de afweer dan zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:49

Echwel schreef:
En misschien waarom jongeren relatief minder klachten hebben.

Maar dan brainstormen, ik heb kinderziektes doorstaan, hoe zou de afweer dan zijn.

Maar iedereen heeft kinderziektes doorstaan als je niet bent gevaccineerd toch? Dus als er geen verschil is tussen vaccineren tov doorstaan hierbij, dan zou er dus ook geen verschil zijn tussen oud en jong (als dit echt de verklaring is)?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:53

Ik weet dus niet waar ik voor gevaccineerd ben, weet alleen dat mijn moeder het verplichte pokkenvaccin heeft geweigerd(en boete heeft betaald) maar aangezien ik alleen de waterpokken heb gehad ga ik er van uit dat ik wel geent ben. Wanneer de wereld weer eens rustiger is ga ik mijn huisarts eens vragen naar een antistoffen bepaling, puur om het te weten en dan alsnog te vaccineren tegen dat war ik geen weerstand tegen heb. Kan me nog wel vaccinatieboekjes herinneren van vroeger alleen zijn die verdwenen door de opruimwoede van broerlief.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:55

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben volgens mij alleen dtp geent kom zelf uit 1961.
Pokkenenting wel gehad, bof en mazelen heel naar van geweest.

Nieuwe entingen bevatten voor kinderen volgens mij ook sars..
Weet het niet zeker

Edit
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/22w ... erformance

Zit dus ook vorm van influenza bij
Zou dit de bescherming kunnen zijn

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:00

Heel veel niet gevaccineerden hebben door de groepsimmuniteit geen ziekten doorgemaakt. Verder heeft dit verschijnsel waarschijnlijk te maken met de 'herinnering' van het afweersysteem, die in de tijd vervaagt. Daardoor heeft het geen effect voor ouderen, omdat het doormaken van de zieke of het vaccineren te lang geleden is. Ik heb toevallig vorig jaar nog een dtp vaccinatie gehad, maar die blijkt jammer genoeg waarschijnlijk niet zo goed te werken als herinnering voor het immuunsysteem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:26

bigone schreef:
Echwel schreef:
https://www.scientias.nl/nijmeegse-onde ... weerstand/

Hier staat dat kinderen die geent zijn minder kans hebben op corona
Hoe zit het dan nu met kinderen van van de antivaccers

Dit zou ook een gedeeltelijke verklaring voor de dood van veel ouderen kunnen zijn, ouder dan 65 zijn ze meestal niet volledig gevaccineerd.

Ik vind het aannemelijker dat ouderen vaker overlijden doordat er bij ouderen vaker sprake is van comorbiditeit eigenlijk.

Zoals ik het lees is het een tijdelijk effect, vandaar ook dat er dan nu opnieuw geënt moet worden. Wel heel interessant om te lezen zo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:33

Ik vind dit zeker in interessante casus en vraag mij af hoe het zit met volwassen die veel reizen en daarvoor hun vaccinaties op orde houden.

Ik ben zelf in 2013 in India geweest en heb daarvoor de DTP herhaald en Hepatitis entingen gehad.

Iets anders vind ik het opvallende gegeven dat (in ieder geval tot midden deze week) geen van de zorgemedewerkers met Covid-19 besmetting ernstige verschijnselen had.
De overeenkomst tussen de meeste zorgmedewerkers die ik zie is de hepatitis vaccinaties.
Ik vraag me met recht af of / en hoop dat die “bijvangst” van de vaccinaties het verschil maakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:20

tiwi1969 schreef:
Ik vind dit zeker in interessante casus en vraag mij af hoe het zit met volwassen die veel reizen en daarvoor hun vaccinaties op orde houden.

Ik ben zelf in 2013 in India geweest en heb daarvoor de DTP herhaald en Hepatitis entingen gehad.

Iets anders vind ik het opvallende gegeven dat (in ieder geval tot midden deze week) geen van de zorgemedewerkers met Covid-19 besmetting ernstige verschijnselen had.
De overeenkomst tussen de meeste zorgmedewerkers die ik zie is de hepatitis vaccinaties.
Ik vraag me met recht af of / en hoop dat die “bijvangst” van de vaccinaties het verschil maakt.

Laten we het hopen :j. Iedere 'extra' bescherming is mooi meegenomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:32

tiwi1969 schreef:

In het andere topic zit een verpleegkundige die zelf opgenomen is geweest in het zkh met Corona. Vind ik best ernstig.
Maar volgens mij had die ook astma.
Anders zou hepatitis vaccin best kunnen.

ik heb trouwens ook nog een werkzame hepatitis, DTP en gele koorts van het reizen en DKP van mn zwangerschap, dus zit wel gebakken dan geloof ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:34

Ik heb vorig jaar nog een BMR vaccinatie gehad. Wie weet nu nog wat profijt van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:05

Ik las dit: 'anti-vaxxers currently getting a demo of a vaccine free world.'
Laatst bijgewerkt door Dani op 23-03-20 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg aangepast naar geschreven tekst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:16

Jan , olie op het vuur maar geweldig!!!!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:16

Dat is mij ook al een paar keer door het hoofd geschoten de laaste tijd. Hopelijk "leren" ze er wat van (maar ik denk het niet.... :( )

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:19

Er zal wel weer anders geredeneerd worden, net als bij het griepvaccin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:29

De meeste antivaxxers die ik lees geloven de conspiracy theorieën van Jensen e.d. Of blijven er van overtuigd dat er bij een griepje meer doden vallen.

Maar de gedachte gaat me ook vaak door het hoofd. En ook dat de social distancing dezelfde problemen heeft als vaccinatie: als we ons er aan houden, lijkt het alsof corona er niet is en dus zullen mensen sneller denken dat het onzin is.
Hetzelfde met vaccinatie “ooh, mazelen ed. Vallen best mee, of komen nauwelijks meer voor.”. Ja, dóór de vaccinatie...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:35

Bij de griep vallen ook net zo veel of nog meer doden, indien de Nederlanders op hetzelfde moment griep krijgen heb je ook hier Italiaanse toestanden . Ook grieppatiënten komen aan de beademing te liggen soms. Maar griepverspreiding gaat veel gelijkmatiger en corona is veel besmettelijker, helaas.
En nadeel van corona tov griep, met griep kruip je je bed in en laat je het wel uit je hoofd om te werken of op straat te wandelen. Corona kan ook alleen een kuchje zijn dus die mensen gaan gewoon door.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:10

bigone schreef:
Bij de griep vallen ook net zo veel of nog meer doden, indien de Nederlanders op hetzelfde moment griep krijgen heb je ook hier Italiaanse toestanden . Ook grieppatiënten komen aan de beademing te liggen soms. Maar griepverspreiding gaat veel gelijkmatiger en corona is veel besmettelijker, helaas.
En nadeel van corona tov griep, met griep kruip je je bed in en laat je het wel uit je hoofd om te werken of op straat te wandelen. Corona kan ook alleen een kuchje zijn dus die mensen gaan gewoon door.

ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde meer "bij een griepje vallen meer doden, DUS er is niks aan de hand en mensen stellen zich aan." ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:15

Griep is bij sommigen ook gewoon een dagje iets minder fit, daarin verschilt het niet.

Maar dit artikel suggereert dat mensen die de giepspuit gehad hebben vastbaarder zijn voor andere longerelateerde virussen, wat denk je daar dan van?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... alfpuwh0Es

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:15

bigone schreef:

Niet helemaal waar, sommige mensen gaan ook nog door bij de eerste griepverschijnselen hoor.
En zelfs al ben je 's morgens nog wel OK, beetje niezen en een beetje ziek-voelen, maar het wordt met de dag erger, dan kun je in de tussentijd flink wat collega's hebben besmet. Ook al zou je in andere omstandigheden wel gewoon in bed blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:31

germie schreef:
Griep is bij sommigen ook gewoon een dagje iets minder fit, daarin verschilt het niet.

Maar dit artikel suggereert dat mensen die de giepspuit gehad hebben vastbaarder zijn voor andere longerelateerde virussen, wat denk je daar dan van?

Bij echte griep ben je niet even niet fit, heel veel mensen zeggen dat ze griep hebben terwijl het een flinke verkoudheid is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:36

bigone schreef:
germie schreef:

Bij echte griep ben je niet even niet fit, heel veel mensen zeggen dat ze griep hebben terwijl het een flinke verkoudheid is.

Dat dus. Een heel groot deel van de 'griep'gevallen zijn helemaal geen echte griep (=influenza).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:47

Maar het is echt zo. Er sterven in Afrika nog zoveel kinderen aan mazelen.
Mijn oude buurman heeft een tijd in Lesotho gewerkt als arts. Eerste weken begon hij nog als een gek kinderen met mazelen te beademen en behandelen en dat de rest hem aankeek je bent gek en na een tijdje weet je dat het vaak geen zin heeft.
Hij wordt ook razend als hij over anti-vaxxers hoort. Hij zegt ook ze hebben echt geen idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:07

Link naar de huidige mazelenuitbraak in Congo.
Niet onder controle te krijgen, vaccinatiegraad 25 % , duizenden doden onder Jonge kinderen. https://www.trouw.nl/cs-b3a4ab59

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:43

Ik heb tot in den treure to herhaald dat de mazelen 1 van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd is (bron: Wikipedia en die heeft het weer van bron: WHO).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen#B ... vaccinatie
https://www.who.int/en/news-room/fact-s ... il/measles

WHO schreef:
Even though a safe and cost-effective vaccine is available, in 2018, there were more than 140 000 measles deaths globally, mostly among children under the age of five.

In 2018 gingen er dus meer dan 140.000 mensen dood aan mazelen, voornamelijk kinderen. Ik vind dat echt heel erg, in Afrikaanse landen met slechte gezondheidszorg is het aantal kinderen wat sterft tussen de 5% en 10%. En dan hebben we het nog niet eens over de complicaties. Mazelen is niet onschuldig.

Ik heb de uitslag van mijn uitstrijkje - geen HPV *\o/* ! Ben heel blij dat ik het onderzoek heb laten doen, fijn om zekerheid te hebben.