4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:15

Frummels schreef:
Ik weeg elke dag en neem dan op zondag het gemiddelde van de afgelopen week als gewicht. Dat noteer ik en de week erna weer hetzelfde. Dat werkt voor mij in elk geval het beste. Ik kan namelijk ook morgen zomaar 1 kg lichter zijn dan vandaag, om vrijdag weer 1,5 zwaarder te zijn dan morgen :+ Misschien voor jou ook handig?

Dit is een hele handige manier :j

Mijn lijstje:
L: Vifit sport yoghurtdrink, twee donker volkoren boterhammen met Huttenkase, schouderham en komkommer
T: proteineshake met 300 gram magere kwark, 200 gram druiven
A: venkel, garnalen en gekookt ei
T: halve Humble&Crumble koek

B: uur crossfit

chimello

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:37

Is het echt goed om jezelf iedere dag te wegen? Is dat niet demotiverend? :+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:45

chimello schreef:

Ligt helemaal aan je mindset. Je moet niet verwachten iedere dag naar beneden te gaan. Maar als je gewoon realistisch die schommelingen kunt relativeren is er niks mis mee. Voor mij motiveert het juist meer dan 1x per week wegen.

Hier even wat minder reacties en bijleesposten deze week. Ontzettend druk met de verhuizing, sollicitatie op donderdag, en mijn vriend en ik hebben bedacht een nieuwe hobby samen op te pakken. Dus druk druk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:46

chimello schreef:

Ik vind het juist demotiverend als ik weeg op een dag dat ik toevallig net vocht vasthoud waardoor het lijkt alsof ik 1 kg ben aangekomen die week, terwijl ik in werkelijkheid (dus gemiddeld genomen over de hele week) 0.6 kg ben afgevallen. :o

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:54

Ja dat dus, ik denk dat ik liever 1 a 2 keer weeg. Ik heb wel een nieuwe weegschaal nodig. Is er eentje die aan te raden is?

@Sanne succes met je sollicitatie!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:11

Ik kan er prima mee omgaan als het gewicht omhoog is tov dag ervoor. Ik ga niet anders met eten om en word niet obsessief. Dus ik vind het erg fijn. Hecht eerlijk gezegd veel meer aan spiegel dan aan cijfer op weegschaal, maar het is mooi objectieve feedback.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:34

Zo ik ben weer tot leven gekomen jongens!
De afgelopen dagen zagen er zo uit: 's avonds heel veel zuipen (ik lust geen bier of wijn, dus ik drink alleen mix en flügel, dat tikt ook al weer lekker aan natuurlijk), 's ochtends bijna niks eten vanwege kater, dan vanaf een uur of één 's middags heel veel ongezond eten en 's avonds weer zuipen. Wel tussendoor mijn paard nog gereden dus iig beweging gehad en natuurlijk veel gedanst. Vandaag weer netjes begonnen met kwark, ik zal later mijn gehele lijstje nog delen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:46

Ik weeg ook elke dag. Dat werkt voor mij het beste. Eens per week en dan de plus in vind ik enorm demotiverend... nu heb ik een goed inzicht in wat mij gewicht gedurende een maand doet :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:40

Ik kom net terug van all you can eat sushi (voor mijn verjaardag) en had overdag best weinig gegeten. Heb flink gebunkerd, laat ik het zo zeggen :') Carnaval en verjaardag over guys, we kunnen weer aan de bak joejoe

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:49

Gefeliciteerd Castilja! Perfect verjaardags eten :D

Ik had vanochtend een meeting van het werk en niemand had me van te voren gemeld dat we de hele tijd eten kregen. Heb m’n gebak afgeslagen, maar tussen de middag wel een heerlijk broodje kroket gegeten en een mueslireep meegenomen. Alleen vanavond dus cravings door slechte eten overdag. Duidelijk te weinig gegeten.

L: broodje kroket met mosterd
T: 3 rijstwafels met chocola, appel, mueslireep
A: tartaar, 2 gebakken eitjes, wok van sperziebonen en bloemkool.
T: Huttenkase met honing na sporten, 2 chocolaatjes, 3 rijstwafels met chocola
Totaal 1.932 kcal, 92 gram eiwit
B: uur krachttraining en 11K stappen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:12

Fijn dat je genoten hebt Castilja! Nu heb ik er ook zin in haha

Wel een super lekker lijstje zo Lino! Tartaar heb ik lang niet gegeten, misschien dat ik dat vanavond maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:15

Hoi allemaal!

Ik ben ook weer boven water na de carnaval. Jeetje ik ben wel een beetje brak hoor :=
Maar, enorm gezellig gehad. Toch best wel gezond gegeten alleen savonds aan de drank haha. Was maandag toch alsnog 0,5kg kwijt dus daar was ik dan wel weer blij mee!

Vanavond ga ik nog uit eten, dus vanaf morgen begin ik weer echt met het gezonde leventje :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:20

Oehhh broodje kroket <3 en ayce sushi <3 lekkere dingen allemaal!

Ik heb gisteren mijn voedingsschema ontvangen, dus meteen boodschappen gedaan vandaag begonnen. Het is vooral gewoon lekker "normaal" eten, veelal gewoon brood tussen de middag bijv, en genoeg groenten en fruit. Wordt wel ff schakelen, maar dat is wel goed voor me. En straks krijg ik mn sportschema, aan de bak *\o/*

O: magere yoghurt met appel, kaneel, walnoten en rozijnen, en nog 75 gram druiven
T: knackebrot met zuivelspread en 100 gr paprika
L: volkorenbrood met pindakaas en schijfjes appel (ik geloof dat ik dat maar los van elkaar ga eten :') ) en een beker optimel
T: sinaasappel, een yoghurt-fruitbiscuit en bouillon
A: een spitskool-gehakt roerbak gerecht met gekookte aardappelen
T: rauwkost en 30 gr rozijnen

Totaal komt uit op 1762 kcal

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:15

Ik moet ook weer echt een schup onder mn komt hebben _-:(

Ik krijg t maar niet voor elkaar netjes te eten wanneer ik niet track... Elke keer het gevoel de controle te verliezen en op een of andere manier zet mij dat juist op het verkeerde pad. Maar terug gaan tracken (hoe verleidelijk ook) is echt geen optie :(

Nu terug 2kg aangekomen na 7kg afgevallen te zijn dus touwtjes moeten weer strakker aangezien ik er eigenlijk echt nog wel 4 moet voor wat ik wil :P
Hopelijk is het ook vocht haha.

Planning vandaag;
O: kaas snack a jack
T: eiwitreep
L: salade met gerookte kip, appel, ananas, witte kaas en ceasarfressinf
T: kwark
T: kwark? shake?
A: salade
T: ? ideeën? :P

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:40

Casperzazoe, Fading, Kimmie - Dat klinkt als een mooi carnavalsweekend!
Maanlicht en Machie - Goed bezig! Fijn dat je het resultaat ook ziet op de weegschaal.
Frummels - Respect, om 7:00 trainen! Al geloof ik wel dat je je daarna heel erg voldaan voelt.
Castilja - Nog gefeliciteerd!
Laura - Mooi lijstje!
Primavera - Voor je tussendoortje 's avonds, misschien nog wat fruit of noten?

Na afgelopen weekend was ik 1kg zwaarder dan vorige week, maar dat kan ook heel goed vocht zijn. Zondag helaas toch nog een pizza 's avonds gegeten met vrienden, dus toch nog een soort cheatday. Maandag een redelijk goede dag, maar ik heb gisteren even een balansdag gehouden. Wel een onwijs lekker recept gevonden als avondeten! Een soort salade/roerbak van kikkererwten, spinazie, witte kaas, paprika, ui, knoflook, tomaatjes en avocado :9 Voedzaam maar laag in kcal.

Vandaag ziet er als volgt uit
O: 250 gram magere kwark, muesli en aardbeien
L: tosti experiment, 2 met witte kaas, spinazie, (evt. vegetarische kipworst) en tomaat, en een tosti met normale kaas, spinazie en pesto. Ben heel benieuwd!
T: appel
A: zuurkool stamppot met rookworst
T: misschien nog een handje noten

B: klein circuitje voor benen/billen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:49

Ik was Fading nog tegen gekomen, bleek achter af want ze was te goed verkleed, maar je ziet er goed uit hoor! <<)

Laura, mooi lijstje zo! Lekker veel fruit. Zitten er veel dingen tussen die je voorheen nooit zou kopen / eten? Lijkt me wel een leuke manier van nieuwe gerechten ontdekken :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:02

Ja zitten absoluut dingen tussen die ik niet snel zou eten of gewoon nooit aan gedacht heb (pompoenlasagne, forel, pasta met aubergine). Ik ben een makkelijke eter dus dat komt wel goed. En als ik iets niet zie zitten kan ik ook nog gerechten/ingredienten wisselen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:07

Nog gefeliciteerd Castilja! Fijn dat je genoten hebt!

Heerlijk lijstje Lino!

Is dit niet een beetje weinig en niet zo gevarieerd Primavera? Dan snap ik dat je het niet zo goed kunt volhouden.

Casperzazoe en Fading, klinkt alsof carnaval bij jullie ook erg leuk was!

Maanlicht en Machie, goed bezig!

Frummels, hé, je bent er weer een keer! Knap hoor, om om 7 uur al te gaan trainen!

Laura, mooi lijstje!

Gisteren bleek bij de huisarts dat een mengeling van klachten waar ik al tijden last van heb, terecht komt van één onderdeel. Eigenlijk komen alle klachten die ik heb vanuit mijn bekken, waarvoor ik naar een bekkenbodemfysio moet. Dus paard in de lappenmand, ik in de lappenmand, gaat lekker :')
Verder best netjes gegeten. Ik had eigenlijk ander avondeten gepland, maar mijn vader ging koken, dus dat is veranderd.
O: krokante muesli noten met kwark en een appel. (294)
T: een klein stukje zelfgemaakte appeltaart. (95)
L: basic couscous met olijfolie extra vergine, komkommer, cherrytomaatjes en feta kaas. Een wat groter stukje appeltaart (bij elkaar één punt). (501)
T: havermoutreep. (142)
A: Nachos met gehakt en kaas (uit de oven). (806)
T: zwart witjes en honingdrop. (123)
B: 5000 stappen en 90 minuten paarden verzorgen (lekker spelen, dus zelf ook veel gerend).
Totaal kcal: 1961.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:59

Primavera: het lijkt wel een beetje eentonig/weinig. Of zijn het grote porties? :)

Kimmie: balen zeg.. maar wel handig dat jullie tegelijk in de lappenmand zitten, haha. Hopelijk merk je snel verbetering.. Je lijstje ziet er lekker uit!

Laura: Heerlijk lijstje! En leuk dat je zo gemotiveerd bent :D

Maaikevdk: Die salade/roerbak klinkt heerlijk zeg. :9
En sporten om 7:00 uur is echt heerlijk. Ik had ook zoveel energie de rest van de dag. Normaal moet ik mezelf na werk echt naar stal slepen en gisteren was ik echt super actief en gemotiveerd. Zo fijn!
Morgenochtend weer voordat ik naar kantoor ga sporten om 7 :)

Lijstje vandaag:

O: smoothie van sojamelk, klein schepje/restje eiwitpoeder chocola, bramen en blauwe bessen
T: appel
L: salade van kikkererwten, kidneybonen, lente ui, tomaat, feta light, olijfolie en balsamico
T: eiwitshake
T: magere kwark met een banaan
A: vegetarische shoarma met geraspte kaas, halvanaise en broccoli

D: water en thee
B: vanavond na werk een uurtje cardio en een lunchwandeling van 30 min gemaakt.

Lijstje voor morgen al klaar:

O: eiwitshake na het sporten + kop koffie
T: snack a jack caramel
L: zelfde als vandaag
T: magere kwark met bosvruchten er doorheen
A: gegrilde champignons, paprika, courgette, drie eieren en een halve avocado + wat rijst
T: Breyers ijs cookies & cream

D: water en thee
B: uur krachttraining voor werk. half uur grondwerk met pony. 30 min lunchwandeling

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:14

Kimmie - Hopelijk knap je snel weer op!
Frummels - Ik heb het 1 of 2 keer gedaan en dat voelde erg goed, maar de drempel is toch wat hoog :D Ik denk dat ik mijzelf volgende week een schop onder mijn kont geef en het toch weer ga doen. Eetsmakelijk alvast, shoarma klinkt goed!

Ik ben trouwens benieuwd of jullie nog tips hebben voor snacks. Komend weekend heb ik een roeiwedstrijd in Groningen, en ik wil zo gezond mogelijk proberen te eten. Nu heb ik al wat snacks bedacht, maar ik vroeg mij af of jullie nog aanraders hebben. Het moet namelijk niet snel kapot gaan in een tas (zoals een banaan), en buiten de koelkast 2 dagen goed blijven. Ik was zelf al op noten, eierkoeken, rijstwafels, krentenbollen en drinkyoghurt gekomen (niet allemaal even gezond, maar beter dan koekjes ed). Mueslirepen lijken mij ook handig, maar daar zit vaak zo veel suiker in. Heeft iemand advies voor gezonde mueslirepen? Zelf maken gaat helaas niet lukken.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:04

Ik lees zo in de trein even alles bij, hier alvast mijn lijstje van vandaag:

M - 5 maiswafels met een halve avocado en een beetje geraspte kaas
T - halve bak optimel Griekse yoghurt vanille
A - gnoc­chi met cham­pig­nons en kaas

Beetje compenseren voor de patat van gisteren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:15

Oh Frummels jij hebt echt een heel lekker lijstje vandaag :9 ik vind vega shoarma als enige vleesvervanger lekkerder dan echte shoarma.

Maaike - je hebt bij de meeste supermarkten zo'n klein schap met sportvoeding / afvalshakes etc. Liggen ook maaltijdrepen van Weightcare (oid) bij, die zijn erg lekker en vullen goed maar weet niet hoeveel kcal of suikers er in zitten.
Als je iets van een eiwit-shake in huis hebt kun je die ook aanmaken met amandelmelk, blijft langer goed buiten de koelkast dan melk en vult goed natuurlijk.

Ik ga ook maar eens een keer maiswafels halen denk ik, zie het regelmatig voorbij komen in jullie lijstjes. Ik heb in iedergeval een keel ontsteking / beginnende griep te pakken.. %) was wel te verwachten na Carnaval maar toch wel zuur. Het is wel weer nodig om lekker te gaan sporten maar moet echt rustig aan doen. Mijn baas is dit weekend op vakantie dus kan me echt niet ziek melden.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:38

Beterschap casperzazoe! Lees er meer die na carnaval ziek zijn geworden. Ik zie een verband :')

Mjwb, je lijstje lijkt weinig, maar is meer door het weinige regels, want avocado en gnocchi met kaas tikken natuurlijk wel aan.

Maaike, lastig, zou wat appels ofzo meenemen, eiwitrepen, AH heeft bijvoorbeeld flink assortiment (cliff bars en barebells zijn aanraders). Eiwitshake kan als je ter plekke klaar maakt, maar zou ik niet al klaar meenemen. Snack a Jacks.

Frummels, goed bezig jij!

Kimmie, wat rot van je bekken :( maar wel fijn om nu in elk geval gericht aan te kunnen werken.

Mijn dag vandaag wel lekker. Vanmorgen uurtje gewandeld, vanmiddag uur krachttraining. En erna nog auto naar garage gebracht en weer lopend naar huis.

T: 3 rijstwafels met chocola
L: kvarg met cruesli en whey crispy
T: 2 cheesestrings
A: zalmfilet met gegrilde groene asperges
A2: 2 gebakken eieren met wat geraspte kaas (ik heb HONGER)
T: tonijn in water met mayonaise, stukje chocola
Totaal 1.633 kcal en 126g eiwit
B: 13K stappen, uur krachttraining

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:46

Hoi, mag ik me ook bij dit topic voegen?

Ik probeer op m’n eten te letten en gebruik MFP en mijn activity tracker voor de calorieën.

Door de eerste post van dit topic te lezen merkte ik al dat ik zo’n drietal weken te weinig at door de voorgestelde calorieën van MFP te volgen.
Nu heb ik m’n BMR berekend, die is 1779 kcal. Is het te vertrouwen om mijn verbruikte calorieën via mijn activity tracker daar bij te tellen en daar dan 500 kcal onder te gaan zitten?
Oh, wat me toch niet duidelijk is: stel dat ik een 400 kcal ‘verbruik’ bovenop mijn BMR, als ik dan 500 kcal onder de verbruikte calorieën ga zitten, heb ik ook te weinig calorieën voor mijn BMR, is dat dan een probleem?

Mijn probleem zit ‘m meestal in de tussendoortjes.
Vandaag zag het er bij mij zo uit:

O: havermout met ongezoete amandelmelk, kaneel, rozijnen en een halve appel (appeltaarthavermout :D )
T: druiven, skyr met een botergalet in gebrokkeld, een praline
L: sojascheuten met gebakken champignons, kikkererwten, zoete maïs en tofoe
T: banaan, mandarijntje, wat walnoten, eiwitshake na het sporten
A: savooiekool met aardappelen en een vegan ‘vis’burger
B: half uurtje op de loopband en een half uurtje krachttraining, 12 km in totaal met de fiets naar het werk en weer naar huis.
Totaal 1675 kcal.

Teveel verjaardagen van collega’s zorgen voor teveel verleiding door koekjes en chocolaatjes de afgelopen maand :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:53

Welkom Oryani! Denk dat je BMR niet helemaal begrijpt. BMR is het minimale wat je altijd binnen zou moeten krijgen, daarbovenop komt je PAL, oftewel je verbranding door beweging (alle beweging). Je PAL bereken je met een formule, deze is meegenomen in de link in de OP.

Je gaat op ongeveer 500kcal onder je onderhoud zitten (BMR+PAL), maar nooit minder dan je BMR.
Het is aan te raden om niet je verbrande kcal er aan te eten, aangezien verbrande kcal vaak zwaar overschat worden. Bepaal met de berekening wat je moet eten en hou je daaraan. Bepaal na paar weken of dit goed is aan de hand van het resultaat op de weegschaal en stel eventueel bij.