De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:25

Granoek schreef:
Haha als ik toch niet meer durf zal ik mijn vriend je laten oppikken _O-

Deal ! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:36

Granoek schreef:

Ik weet niet of dit je helpt. Maar ik zou zo je ticket overnemen en gaan. Dat komt omdat ik denk:

- de kans dat ik geïnfecteerd raak is verwaarloosbaar klein. Ook nu gaan er elke dag miljoenen mensen met het vliegtuig, die worden niet massaal ziek. Dus waarom zou het mij dan wel overkomen?
- mocht ik ondanks die idioot kleine kans toch ziek worden, dan is mijn basisgezondheid goed en de kans dat ik gewoon herstel maximaal. Dus ik ga er niet dood aan, zoals sommige oude mensen en mensen die al ziek zijn.
- het gemiddelde ziekteverloop: Je krijgt als het tegenzit gewoon een nare longontsteking. Dat hebben mensen wel vaker. Dat roept bij mij verder geen enge beelden op.

Je kunt je natuurlijk helemaal richten op die bizar kleine kans dat je geïnfecteerd raakt, dat jij dan ook nog heel toevallig ook nog iemand bent die onverwachts niet gezond genoeg blijkt het op te vangen en dat zich een rampscenario af gaat spelen en jij de eerste Europese dode wordt . Maar wat helpt je dat? Denk dan gewoon wat ik denk. Dat is veel realistischer. "Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest," zei mn oma altijd. :D

Edit: overigens betekent dat niet dat ik zomaar op het vliegtuig zou stappen overal heen hoor. Maar dan vooral vanuit het idee dat ik straks niet vast wil zitten in een land omdat de hele infrastructuur plat ligt en ik er niet meer weg kan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:45

status van 12 uur vanmiddag bevestigde besmettingen in Europa. Engeland (2), Duitsland (4), Frankrijk (5), Italië (2), Finland (1)

er is een vliegtuig onderweg met uk inwoners en een gedeeltje uit andere landen zoals belgie.. en duitsland is nog met een vliegtuig er heen om mensen op te halen o.a. duitsers maar ws ook juit andere landen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:52

Safina de ellende is nou juist, die nare longontsteking heeft echt grote gevolgen. Mijn weerstand is slecht en helaas ben ik ruim bekend met longontsteking. Toch, vorig jaar in jawel lapland ben ik echt doodziek geweest van een dubbele longontsteking die zomaar ontstond vanuit het niets, drie weken gestrand met niet fit om te vliegen, en daarna eigenlijk nog te vroeg om te vliegen, om de dag naar het ziekenhuis. Opname was lastig omdat er geen ziekenhuis in de buurt was, wel een privekliniek in het dorpje die het super heeft opgepikt. En ik heb er ruim 4 maanden voor nodig gehad weer op te knappen. En daarna ook nog de nodige onderzoeken. Waar de arts me ook voor had gewaarschuwd. En je kunt er uitstekend aan dood gaan. Het zal je jonge kindje maar zijn die je aansteekt of je oma. -O-

Overigens is die longontsteking de reden dat ik er nu terugga, wil graag meer zien dan het bed in het apartement, de kliniek, de supermarkt en twee dagen de omgeving. En dan krijg je dit :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:55

safina schreef:
Granoek schreef:

Ik weet niet of dit je helpt. Maar ik zou zo je ticket overnemen en gaan. Dat komt omdat ik denk:

- de kans dat ik geïnfecteerd raak is verwaarloosbaar klein. Ook nu gaan er elke dag miljoenen mensen met het vliegtuig, die worden niet massaal ziek. Dus waarom zou het mij dan wel overkomen?
- mocht ik ondanks die idioot kleine kans toch ziek worden, dan is mijn basisgezondheid goed en de kans dat ik gewoon herstel maximaal. Dus ik ga er niet dood aan, zoals sommige oude mensen en mensen die al ziek zijn.
- het gemiddelde ziekteverloop: Je krijgt als het tegenzit gewoon een nare longontsteking. Dat hebben mensen wel vaker. Dat roept bij mij verder geen enge beelden op.

Je kunt je natuurlijk helemaal richten op die bizar kleine kans dat je geïnfecteerd raakt, dat jij dan ook nog heel toevallig ook nog iemand bent die onverwachts niet gezond genoeg blijkt het op te vangen en dat zich een rampscenario af gaat spelen en jij de eerste Europese dode wordt . Maar wat helpt je dat? Denk dan gewoon wat ik denk. Dat is veel realistischer. "Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest," zei mn oma altijd. :D

Edit: overigens betekent dat niet dat ik zomaar op het vliegtuig zou stappen overal heen hoor. Maar dan vooral vanuit het idee dat ik straks niet vast wil zitten in een land omdat de hele infrastructuur plat ligt en ik er niet meer weg kan.
zo een nare longontsteking kan er anders wel voor zorgen je de rest van je leven nare klachten houd.
Kun je wel lekker laconiek over zijn maar als je er een keer een goed te pakken hebt dan praat je wel anders. En heb je hem eenmaal gehad dan is de kans groot je er vaker een gaat krijgen. Of je nu gezond bent of niet.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 31-01-20 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:56

Risico op dood gaan blijft rond de 2+%, dus neemt niet toe.

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:58

Ik maak me voor mezelf absoluut geen zorgen, maar begrijp goed dat dat voor mensen als karuna net even anders ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:58

karuna schreef:
Safina de ellende is nou juist, die nare longontsteking heeft echt grote gevolgen. Mijn weerstand is slecht en helaas ben ik ruim bekend met longontsteking. Toch, vorig jaar in jawel lapland ben ik echt doodziek geweest van een dubbele longontsteking, drie weken gestrand met niet fit om te vliegen, en daarna eigenlijk nog te vroeg om te vliegen, om de dag naar het ziekenhuis. Opname was lastig omdat er geen ziekenhuis in de buurt was, wel een privekliniek in het dorpje die het super heeft opgepikt. En ik heb er ruim 4 maanden voor nodig gehad weer op te knappen. Waar de arts me ook voor had gewaarschuwd. En je kunt er uitstekend aan dood gaan.

Overigens is die longontsteking de reden dat ik er nu terugga, wil graag meer zien dan apartement, de kliniek, de supermarkt en twee dagen de omgeving. En dan krijg je dit :+

Voor jou ja. Ik schreef het aan Granoek.

Ik hoop dat je niet weer ziek wordt. Het klinkt erg naar wat je overkomen is. Je voorgeschiedenis laat in ieder geval zien dat jij geen corona nodig hebt om ernstig ziek te worden. Dan zou ik me over die corona ook verder niet zo druk maken. Wel over wat je doet als iets als dit je weer overkomt. Maar dat heb je vast al grondig gedaan, dat kan ik me haast niet anders voorstellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:03

Enige dat ik kan doen is blijven doorgaan met ademhalen :D . Verder ik weet niet beter dus ben er aan gewend en mee opgegroeid, al een slordige 46 jaar gevoelig voor ziek worden. Op tijd een arts raadplegen, medicijnen nemen en uitzieken en verder altijd goed uitkijken niet besmet te worden. Niks uit andermans glas drinken, handen veel wassen, als kan hoestende mensenmassas vermijden. En eventueel uit voorzorg mondkapje op. En er gaat een bult aan medicijnen mee :') Me opsluiten thuis is ook geen leven.
Scheelt dat ik daar nu weet waar ik de kliniek kan vinden en appartement is ook wel bekend met ons _O- en er zijn slechtere plekken om te stranden hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:09

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:09

Erge koude en hoge luchtvochtigheid is nu éénmaal niet goed voor de longen.
Dus beetje dom van dan naar net die noordelijke streken te reizen in de winter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:13

Pandora2 schreef:

Is dit nu een grapje??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:14

Absoluut :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:20

safina schreef:
Ik ben blij te lezen dat je je niet opsluit, Karuna. Vind ik ook dapper van je. En ik hoop dat het je nog heel veel bijzondere reiservaringen gaat brengen. De wereld is gewoon te mooi om achter de geraniums te blijven zitten.

Even wat anders: de Nederlanders die terugkomen mogen thuis in quarantaine. https://nos.nl/artikel/2321038-nederlan ... taine.html

Weet niet of je daar nou zo blij mee moet zijn.

Straks moet het hele huis iedere dag flink gesopt worden....

Nee, zet mij dan maar in een vakantie bungalow oid, zodat ik na 2 weken gewoon onbezorgd naar huis kan gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:23

pien_2010 schreef:
Risico op dood gaan blijft rond de 2+%, dus neemt niet toe.

Volgens de cijfers (Last Update: Jan 30, 2020 9:30 pm EST.) :
Totaal besmet : 9776
Overleden : 213
Genezen : 187
Aangezien het ziekteverloop zelf iets van 2 weken/17? dagen is, is het geen simpele berekening van doden is x% totale besmettingen. Die cijfers lopen niet gelijk op. Genezen & overleden cijfers nemen is ook een scheve berekening, omdat er nog zoveel gevallen bij komen. En gelukkig maar, want anders zit je boven de 50% en dat zijn niet een klein beetje verontrustende cijfers. In de eerste gevallen had wel iets van 1/3 beademing nodig, mocht die trend doorzetten, dan zal er rap een tekort komen aan ICbedden in China.
Werkelijke eindcijfers is het nog veel te vroeg voor, daarvoor moet het eerst over zijn. Daarnaast zal zoals de WHO al aangeeft het niveau van de gezondheidszorg een belangrijke factor zijn in hoeveel mensen sterven, ook omdat dat vaak samengaat met armoede (lage weerstand) en hoge bevolkingsdichtheid. Die percentages zullen in Europa/VS/Australie/etc. waarschijnlijk veel lager uitvallen door quarantaine, betere gezondheidszorg en hogere weerstand.
De preventie is dus zeker relevant, maar zolang wij hier de aantallen laag kunnen houden, is de kans zeer groot dat de cijfers voor ons veel gunstiger uitvallen dan hoe het zich in China kan ontwikkelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:50

Pandora2 schreef:

Jammer, wat zei longarts hier, de beste plek om je longen te laten genezen is een heel schone lucht. Laat dat daar nu zijn.

Maar lijkt me idd fijner op vakantiepark. Geen gedoe na afloop en onder gelijkgestemden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:51

Jadeleigh263 schreef:
Misschien interessant voor mensen om te zien, is wel een link via FB, maar hier wordt simpel uitgelegd welke 4 mogelijkheden er zijn om het coronavirus te bestrijden, hoelang het kan duren voor dat het is ontwikkeld en wat eventueel de gevolgen er van kunnen zijn.

1. Vaccin met virus deeltjes
2. Een medicijn ontwerpen wat het virus en/of de host cell aanpakt, zodat het virus niet kan repliceren in de cel of waarbij de gastheercel in apoptose (geprogrammeerde celdood) gaat en fagocyten (witte bloedcellen) worden geactiveerd die de geïnfecteerde cellen opruimen
3 het testen van bestaande medicijnen op het virus, aangezien verschillende virussen vaak overeenkomst hebben in hun genoom structuur
4. (Methode waar ik zelf de meeste kennis van heb, en ook mee gewerkt heb, maar dan met andere cellen) genetische aanpassing met CRISPR van de T-cellen en deze na modificatie injecteren in de mens, zodat deze cellen het virus herkennen en doden.

Voor de mensen die het niet weten, CRISPR, is een mutatiesysteem wat gevonden is in veel bacteriën. Dit systeem kan knippen in DNA, waardoor het mogelijk is om stukken DNA te verwijderen, toe te voegen of te vervangen.

https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... /?vh=e&d=n

Hele interessante post vind ik dit, waarvoor dank.

Op dit moment herkent het lichaam het corona virus niet. Daar zit de knijp, althans zo begrijp ik het. Toch denk ik dat een goed immuunsysteem belangrijk is want de oplossingen 1 t/m 4 zijn er voorlopig nog niet.
Dat is wel een vraag voor mezelf dat ik heb, wanneer gaat het lichaam de witte bloedcellen (soldaatjes noemde mijn vader die vroeger }> ) in zetten en gaan ze het virus bestrijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het lichaam wacht tot de longontsteking daar is en de mensen zo goed als dood. Vind ik niet logisch.
Tevens vraag ik me af, als deze ziekte al wat langer rondwaart, wanneer is het lichaam dan zo ver dat het dit virus wel als vijandelijk gaat herkennen. Hoe lang moeten we daar op wachten?
Totdat iedereen de ziekte gehad heeft, waardoor kinderen en kleinkinderen immuunsysteem de indringer als vijandig?

Wat me namelijk opvalt, en dat vind ik erg teleurstellend, nergens bij eventuele hulp wordt gesproken bijvoorbeeld over versterken van je eigen immuunsysteem en hoe je dat eventueel kan aanpakken. Ik denk zelf namelijk, dat op kort termijn daar een belangrijke sleutel ligt om de ziekte goed door te komen.

Wij hebben in ieder geval van Borion twee pijpjes gehaald (voor mijn man en mij één), dat als we naar Nederland gaan en de ziekte breekt daar uit→ we gaan naar de grote steden, we gelijk het achterover kunnen slaan want het is Echinacea angustifolia 9ch en dat zou met spoed een enorme broost geven aan je immuunsysteem zodra je dit inneemt en ook langere tijd werkzaam zijn.
Ik denk namelijk dat het lichaam al eerder te maken gehad zal hebben met ziektes die het niet kende en toch toen op een gegeven moment ook in actie zal zijn gekomen.
Het verbaasd me dat aan die weerstand (kan ook regulier in mijn ogen) weinig aandacht wordt besteed want met mijn eenvoudige boerenverstand denk ik dat je daar iets kunt halen op kort termijn.

PS: Ik schrijf dit niet om weer een hele antibrichade over me heen te krijgen vanwege de homeopathie (take it or leave it, leven en laten leven)→ want dat geloof ik onderhand allemaal wel, maar ik schrijf het wel op, omdat ik in Frankrijk woon en hier in alle farmacie gewoon reclame wordt gemaakt nu voor dit middeltje (kost hier 2 euro) daar het winter is en mensen vaak toch wat minder weerstand hebben. Hier in de reguliere apotheken is men gewend om naast reguliere medicatie ook homeopathische medicatie te adviseren daar het veel meer geïntegreerd is vergeleken met Nederland → ook bij de reguliere artsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:53

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:58

pien_2010 schreef:
Wat me namelijk opvalt, en dat vind ik erg teleurstellend, nergens bij eventuele hulp wordt gesproken bijvoorbeeld over versterken van je eigen immuunsysteem en hoe je dat eventueel kan aanpakken. Ik denk zelf namelijk, dat op kort termijn daar een belangrijke sleutel ligt om de ziekte goed door te komen.

Winterzwemmen is ook heel goed voor je immuunsysteem. Je schijnt er zelfs virussen mee te kunnen doden.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/al ... boost.html
https://www.trouw.nl/nieuws/1-winterzwemmen~bfc0b81d/

Ik heb simpelweg mijn intex opzetzwembad laten staan afgelopen najaar en zwem nog steeds. In januari maar liefst 7 keer (temperatuur varieerde tussen 3 en 6 graden)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:00

elnienjo schreef:
Ik heb simpelweg mijn intex opzetzwembad laten staan afgelopen najaar en zwem nog steeds. In januari maar liefst 7 keer (temperatuur varieerde tussen 3 en 6 graden)
:brr:
Dat moet ik niet doen want 100% zeker heb ik een angina te pakken→ ben ik erg gevoelig voor als ik in de winter naar de sauna ga en bv buiten ga zwemmen. Tot nu toe is dat 100% ziek geworden zijn, met 0% ziek zijn geworden die keren dat ik binnen bleef.

Maar zoiets als dat voor jou goed werkt, zou ik dat zeker doen. Iedereen moet zoeken naar wat bij haar of hem past vind ik, en in die hoek zoeken vind ik verstandig (ook al is deze niet voor mij weggelegd).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:07

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
:brr:
Dat moet ik niet doen want 100% zeker heb ik een angina te pakken→ ben ik erg gevoelig voor als ik in de winter naar de sauna ga en bv buiten ga zwemmen. Tot nu toe is dat 100% ziek geworden zijn, met 0% ziek zijn geworden die keren dat ik binnen bleef.

Maar zoiets als dat voor jou goed werkt, zou ik dat zeker doen. Iedereen moet zoeken naar wat bij haar of hem past vind ik, en in die hoek zoeken vind ik verstandig (ook al is deze niet voor mij weggelegd).

Zeker uitkijken met onderliggende serieuze kwalen idd! Er staat ook bij dat je eerst 'n arts moet raadplegen als je last van hart en vaten e.d. hebt. Het zal idd niet voor iedereen geschikt zijn, maar voor mij werkt het sowieso al als antidepressiva en het schijnt ook iets te doen voor de vetverbranding wat voor mij ook héél nuttig is :D Bovendien ben ik in september gewoon door gegaan met zwemmen, dus mijn lichaam is er rustig aan gewend geraakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:32

safina schreef:
Dit gaat over 'jouw' Finland, Karuna: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

Daar zitten nu Nederlanders in quarantaine die er op vakantie waren.

Wist ik al, :j ander gedeelte van lapland. zij zitten veel zuidelijker en hebben bus excursie gehad samen met de besmette persoon. Maar ik houd daarom wel in de gaten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:34

Bedrijf waar ik werk heeft een kantoor in Wuhan, geen idee of er momenteel ook Nederlandse collega's daar zitten. Wel worden er diverse collega's teruggehaald uit China. Ook voor Taiwan, wat nog relatief veilig is, zijn er al dingen op touw gezet. Zelf moest ik nog een China visum aanvragen maar heb dat maar even on-hold gezet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:20

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:50

De WHO heeft het coronavirus uitgeroepen als ‘A global health emergency’ Nu het zich over steeds meer landen aan het verspreiden is. Niet persé omdat het in China zich verspreid, maar met name omdat het zich verspreid naar andere landen en dat ze bang zijn dat landen waar de gezondheid zwakker is het hardst getroffen zullen worden. Misschien dus toch wel iets erger als de griep?
https://www.bbc.com/news/world-51318246

Overzicht van hoe het virus zich binnen dagen heeft verspreid in China

Afbeelding