Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElviraKelan schreef:Tieneke dat klopt volledig
Al blijft het geen kenmerk van geen mening maar een medisch feit
bromfiets schreef:Ook dat is geen kenmerk van borderlineDat is puur het stigma wat er op zit en wat in stand worst gehouden door mensen die elkaar na praten maar nog nooit iemand met een emotieregulatie stoornis van dichtbij hebben meegemaakt. Dat maak ik tenminste op uit de zin dat je je mening baseert op (eenzijdige) ervaringsverhalen in dit topic...
Dat maakt niet dat ik de verhalen in dit topic wil bagatelliseren. Nare ervaringen wens ik niemand toe, op welke manier dan ook. Maar bps is een groep symptomen die op kunnen treden doordat mensen de binnengekomen prikkels niet op een gezonde manier kunnen verwerken. Niks meer, niks minder. Daarnaast kunnen ze ook manipulerende eikels zijn, maar dat kunnen gezonde mensen ook zijn... Het stickertje bps betekent niet automatisch dat je een manipulerend monster met verlatingsangst bent.
ElviraKelan schreef:San87 dat alle mensen met BPS manipuleren en/of liegen is een stigma op BPS.
En een vervelend hardnekkig stigma ook.
Mij hoef je niet te overtuigen evenmin dat ik jullie hoef te overtuigen.
Dus laten we het er in deze ophouden dat er meningen zijn en we het niet met elkaar eens zijn. Lijkt mij een stuk prettiger voor het vervolg van dit topic
SinneJ schreef:bromfiets schreef:Niet mee eens SinneJ. Van alle borderliners die ik ken (en dat zijn er meer dan 100, levend of niet), ken ik er welgeteld 1 die de boel op zo'n bewuste manier manipuleert. En die heeft meerdere diagnoses naast bps.
Manipulatie is tot een bepaalde hoogte een kenmerk van mens zijn en niet van bps.
Maar het gaat mij eerder om het woord bewust.
Probeer het alsjeblieft ook niet te zien als een aanval, maar juist als een poging begrip te tonen. En natuurlijk heeft niet elke persoon met BPS die overlevingsstrategie, ik zet het nog zo in mijn reactie om te voorkomen dat ik jullie, dames, op de tenen trap.
Maar als je ziet hoeveel mensen hier ervaren hebben dat hun familielid of partner met BPS (al dan niet bewust) overgingen op manipulatie en dat redelijk vergaand, wil toch wat zeggen? Of ze moeten allemaal net een vreselijk mens zijn tegengekomen dat zowel manipulatief is als BPS heeft, maar dat toeval lijkt me gezien de cijfers net iets te groot.
Ik vind ook verschillende wetenschappelijke artikels waarin 'manipulative behaviour' regelmatig aangehaald wordt.
Nogmaals; ik geloof dat jullie dat niet doen met jullie partners en vrienden, maar ik geloof ook, bromfiets, dat jij niet weet wat er bij al je vrienden met BPS thuis afspeelt tussen hun en hun dierbaren.
SinneJ schreef:ElviraKelan schreef:San87 dat alle mensen met BPS manipuleren en/of liegen is een stigma op BPS.
En een vervelend hardnekkig stigma ook.
Dus laten we het er in deze ophouden dat er meningen zijn en we het niet met elkaar eens zijn. Lijkt mij een stuk prettiger voor het vervolg van dit topic
Elvira, ik wil je echt geen rotgevoel bezorgenik vind het erg jammer als jij je dit topic persoonlijk aantrekt, dat hoeft niet, jij hebt je zaakje onder controle en je hebt ervoor gezorgd dat je omgeving zo weinig mogelijk last heeft van de ziekte waar je zelf wel elke dag veel last van hebt.
Maar zelfs deze laatste reactie kan je zien als onbewust manipuleren omdat je het anders niet fijn vindt aanvoelen.
Manipuleren hoeft ook niet altijd negatief te zijn. Je kan ook iemand manipuleren om blij te zijn of dapperder! En dat proberen we allemaal als partner te doen of als moeder.
SinneJ schreef:ElviraKelan schreef:Mag ik dan voorzichtig opmerken dat iedereen op zijn tijd manipuleert al dan niet bewust?
Dat hoeft niet voorzichtig, want dat heb ik in de eerste reactie die ik vandaag schreef over manipulatie al gedaan. Heel duidelijk zelfs.
bromfiets schreef:Ook dat is geen kenmerk van borderlineDat is puur het stigma wat er op zit en wat in stand worst gehouden door mensen die elkaar na praten maar nog nooit iemand met een emotieregulatie stoornis van dichtbij hebben meegemaakt. Dat maak ik tenminste op uit de zin dat je je mening baseert op (eenzijdige) ervaringsverhalen in dit topic...
Dat maakt niet dat ik de verhalen in dit topic wil bagatelliseren. Nare ervaringen wens ik niemand toe, op welke manier dan ook. Maar bps is een groep symptomen die op kunnen treden doordat mensen de binnengekomen prikkels niet op een gezonde manier kunnen verwerken. Niks meer, niks minder. Daarnaast kunnen ze ook manipulerende eikels zijn, maar dat kunnen gezonde mensen ook zijn... Het stickertje bps betekent niet automatisch dat je een manipulerend monster met verlatingsangst bent.
ElviraKelan schreef:Dan zijn we het dus gewoon met elkaar eens![]()
En dat staat los van BPS.
Feit is wel dat manipulatie als kenmerk van borderline wordt gezien en dat is een stigma.
Net als bij mensen zonder borderline zal de ene persoon met borderline meer manipuleren dan de ander met borderline.
Maar dat maakt het geen kenmerk, bepaald overlevingsstrategie van mensen met borderline of wat ever. Want dat is het stigma wat op borderline rust.
Evenals bv het kenmerk verlatingsangst wat bij de ene mens met borderline meer zal voorkomen dan bij de ander met borderline.
Om mijzelf als voorbeeld te nemen. Ik weet dat ik er last van heb. Maar ook niet bij iedereen. Zoals bij mijn man heb ik er geen last van. Echter ga ik dan weer niet tot het uiterste om dat te voorkomen. Los van het zelf verlegen zelfinzicht.
Dat maakt dat je bv manipulatie en verlatingsangst niet aan elkaar kan koppelen.
Dit omdat de ene mens met borderline meer last zal hebben van verlatingsangst. Daarnaast iemand met borderline niet aan alle kenmerken hoeft te voldoen.
Ps: ik heb jouw eerste reactie niet goed gelezen.
ElviraKelan schreef:SinneJ schreef:
Dat hoeft niet voorzichtig, want dat heb ik in de eerste reactie die ik vandaag schreef over manipulatie al gedaan. Heel duidelijk zelfs.
Dan zijn we het dus gewoon met elkaar eens![]()
Feit is wel dat manipulatie als kenmerk van borderline wordt gezien en dat is een stigma.
Net als bij mensen zonder borderline zal de ene persoon met borderline meer manipuleren dan de ander met borderline.
Maar dat maakt het geen kenmerk, bepaald overlevingsstrategie van mensen met borderline of wat ever. Want dat is het stigma wat op borderline rust.
Avalanche81 schreef:Maar je kunt het niet oneens zijn over feiten. Iets is zo of het is niet zo.
SinneJ schreef:ElviraKelan schreef:Dan zijn we het dus gewoon met elkaar eens![]()
Op dat punt zijn we het met elkaar eens.
Ik denk dat het stigma is: elke persoon met BPS is manipulatief. Ren weg zodra je er 1 tegenkomt.
En dat is fout. Heel fout.
Maar de waarheid ligt zoals altijd ergens tussen in en volgens mij is die waarheid:
'Mensen met BPS zijn veel vaker dan gemiddeld manipulatief.'
ElviraKelan schreef:San87 dat alle mensen met BPS manipuleren en/of liegen is een stigma op BPS.
Daar heb ik op gereageerd.
En een vervelend hardnekkig stigma ook wat niet leuk is voor de persoon met BPS
Zo kan ook worden gezegd dat ieder persoon met autisme moeite heeft met persoonlijk contact terwijl dat niet voor iedere persoon met autisme van toepassing is.
_San87_ schreef:ElviraKelan schreef:San87 dat alle mensen met BPS manipuleren en/of liegen is een stigma op BPS.
Daar heb ik op gereageerd.
En een vervelend hardnekkig stigma ook wat niet leuk is voor de persoon met BPS
Zo kan ook worden gezegd dat ieder persoon met autisme moeite heeft met persoonlijk contact terwijl dat niet voor iedere persoon met autisme van toepassing is.
Maar niemand zegt ook dat alle mensen met BPS dat doen, enkel dat het veel voor komt. En er is ook nooit gezegd dat geen enkel 'normaal' persoon nooit manipuleert. Ieder mens doet dat, bewust of onbewust.
En dat laatste is natuurlijk een beetje een rare opmerking, er wordt hier gediscussieerd over een aandoening, waarbij feiten worden gepresenteerd. Dat jij die feiten niet overtuigend vindt, is prima, maar dat feit blijft een feit.
ElviraKelan schreef:Achterom dat ben ik niet met je eens.
Want dan zouden er geen diagnoses meer in de psychiatrie gesteld kunnen worden.
ElviraKelan schreef:_San87_ schreef:
Maar niemand zegt ook dat alle mensen met BPS dat doen, enkel dat het veel voor komt. En er is ook nooit gezegd dat geen enkel 'normaal' persoon nooit manipuleert. Ieder mens doet dat, bewust of onbewust.
En dat laatste is natuurlijk een beetje een rare opmerking, er wordt hier gediscussieerd over een aandoening, waarbij feiten worden gepresenteerd. Dat jij die feiten niet overtuigend vindt, is prima, maar dat feit blijft een feit.
Ik heb volgens mij ook mijn feiten weer gegeven. Dus ga ik bijzonder flouw doen en kan ik wat jij hier beschrijft ook andersom stellen.