Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:43

Wat ik zie gebeuren nu dat woorden op een weegschaal worden gelegd.
Als ik niet er bij had gezegd dat deze persoonlijke ervaring voor degene vervelend was was het niet goed geweest.
Als ik je gelijk had gegeven was het mogelijk in jouw beleving goed geweest maar echter ga ik dan huichelen en iets zeggen wat niet passend is voor mijzelf.

Dat jullie beleving anders is is vervelend en dat meen ik oprecht maar kan ik in deze niet zoveel mee

Waar ik wel wat mee kan is het stigma benaderen als discussiepunt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:45

ElviraKelan schreef:
Tieneke dat klopt volledig :)
Al blijft het geen kenmerk van geen mening maar een medisch feit :)

Dat iets geen hoofdkenmerk is, betekent natuurlijk niet dat het helemaal geen kenmerk meer kan zijn of bij een bepaalde stoornis gemiddeld genomen vaak voorkomt, waardoor je dus weer wel van een kenmerk kan spreken.

In publicaties over BPS komt namelijk heel veel naar voren dat er manipulatief gedrag aanwezig is. Zo vaak, dat je het prima als kenmerk kunt zien. Of dat manipuleren nu bewust of onbewust gebeurt, het blijft manipuleren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:46

bromfiets schreef:
Ook dat is geen kenmerk van borderline :') Dat is puur het stigma wat er op zit en wat in stand worst gehouden door mensen die elkaar na praten maar nog nooit iemand met een emotieregulatie stoornis van dichtbij hebben meegemaakt. Dat maak ik tenminste op uit de zin dat je je mening baseert op (eenzijdige) ervaringsverhalen in dit topic...

Dat maakt niet dat ik de verhalen in dit topic wil bagatelliseren. Nare ervaringen wens ik niemand toe, op welke manier dan ook. Maar bps is een groep symptomen die op kunnen treden doordat mensen de binnengekomen prikkels niet op een gezonde manier kunnen verwerken. Niks meer, niks minder. Daarnaast kunnen ze ook manipulerende eikels zijn, maar dat kunnen gezonde mensen ook zijn... Het stickertje bps betekent niet automatisch dat je een manipulerend monster met verlatingsangst bent.

Maar ik zeg letterlijk in elke reactie dat het niet op elke persoon met BPS van toepassing is? Dat het gewoon regelmatig voorkomt en daarom niet zomaar aan de kant te zetten is.

Ik weet echt niet goed hoeveel voorzichtiger ik het moet formuleren voor de boodschap overkomt.

En ik baseer mijn mening nooit op enkele ervaringen om me heen. Ik heb eerst via de VPN van de universiteit verschillende wetenschappelijke artikels geraadpleegd en daar staan vooral onderzoeken tussen over hoe hulpverleners het werken met mensen met BPS ervaren en daar wordt het woord 'manipulative' voortdurend gebruikt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:48

San87 dat alle mensen met BPS manipuleren en/of liegen is een stigma op BPS.
Daar heb ik op gereageerd.
En een vervelend hardnekkig stigma ook wat niet leuk is voor de persoon met BPS

Zo kan ook worden gezegd dat ieder persoon met autisme moeite heeft met persoonlijk contact terwijl dat niet voor iedere persoon met autisme van toepassing is.

Mij hoef je niet te overtuigen evenmin dat ik jullie hoef te overtuigen.
Dus laten we het er in deze ophouden dat er meningen zijn en we het niet met elkaar eens zijn. Lijkt mij een stuk prettiger voor het vervolg van dit topic :(
Laatst bijgewerkt door Blazy op 06-08-19 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:51

Maar je kunt het niet oneens zijn over feiten. Iets is zo of het is niet zo.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:51

ElviraKelan schreef:
En een vervelend hardnekkig stigma ook.

Dus laten we het er in deze ophouden dat er meningen zijn en we het niet met elkaar eens zijn. Lijkt mij een stuk prettiger voor het vervolg van dit topic :(

Elvira, ik wil je echt geen rotgevoel bezorgen :+: ik vind het erg jammer als jij je dit topic persoonlijk aantrekt, dat hoeft niet, jij hebt je zaakje onder controle en je hebt ervoor gezorgd dat je omgeving zo weinig mogelijk last heeft van de ziekte waar je zelf wel elke dag veel last van hebt.

Maar zelfs deze laatste reactie kan je zien als onbewust manipuleren omdat je het anders niet fijn vindt aanvoelen.

Manipuleren hoeft ook niet altijd negatief te zijn. Je kan ook iemand manipuleren om blij te zijn of dapperder! En dat proberen we allemaal als partner te doen of als moeder.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 06-08-19 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:52

SinneJ schreef:
bromfiets schreef:
Niet mee eens SinneJ. Van alle borderliners die ik ken (en dat zijn er meer dan 100, levend of niet), ken ik er welgeteld 1 die de boel op zo'n bewuste manier manipuleert. En die heeft meerdere diagnoses naast bps.

Manipulatie is tot een bepaalde hoogte een kenmerk van mens zijn en niet van bps.

Maar het gaat mij eerder om het woord bewust.

Probeer het alsjeblieft ook niet te zien als een aanval, maar juist als een poging begrip te tonen. En natuurlijk heeft niet elke persoon met BPS die overlevingsstrategie, ik zet het nog zo in mijn reactie om te voorkomen dat ik jullie, dames, op de tenen trap.

Maar als je ziet hoeveel mensen hier ervaren hebben dat hun familielid of partner met BPS (al dan niet bewust) overgingen op manipulatie en dat redelijk vergaand, wil toch wat zeggen? Of ze moeten allemaal net een vreselijk mens zijn tegengekomen dat zowel manipulatief is als BPS heeft, maar dat toeval lijkt me gezien de cijfers net iets te groot.

Ik vind ook verschillende wetenschappelijke artikels waarin 'manipulative behaviour' regelmatig aangehaald wordt.

Nogmaals; ik geloof dat jullie dat niet doen met jullie partners en vrienden, maar ik geloof ook, bromfiets, dat jij niet weet wat er bij al je vrienden met BPS thuis afspeelt tussen hun en hun dierbaren.

Ik zie het niet als aanval en hou wel van een discussie. Al typ ik jammer genoeg niet snel genoeg om alles bij te houden :) Ik denk dat woordkeuze een groot verschil kan maken, net als bewustzijn van patronen. Ik probeer enkel te zeggen dat de patronen per mens met bps verschillen en dat er eerst naar het mens gekeken mag worden ipv gelijk afgeschreven als manipulatief.

Voor wat betreft je laatste alinea, de meesten hebben geen relatie of zijn dood omdat ze het verschrikkelijk vonden wat ze hun dierbaren aandeden. Dat is een punt waarop meningen en zienswijzen kunnen verschillen en misschien iet op z'n plaats in dit topic.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:52

Avalanche81 schreef:

Dat klopt en dan kom je neer op wat ik gelijk in het begin schreef en dat is dat manipulatie niet een kenmerk is van BPS

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:53

SinneJ schreef:
ElviraKelan schreef:
En een vervelend hardnekkig stigma ook.

Elvira, ik wil je echt geen rotgevoel bezorgen :+: ik vind het erg jammer als jij je dit topic persoonlijk aantrekt, dat hoeft niet, jij hebt je zaakje onder controle en je hebt ervoor gezorgd dat je omgeving zo weinig mogelijk last heeft van de ziekte waar je zelf wel elke dag veel last van hebt.

Maar zelfs deze laatste reactie kan je zien als onbewust manipuleren omdat je het anders niet fijn vindt aanvoelen.

Manipuleren hoeft ook niet altijd negatief te zijn. Je kan ook iemand manipuleren om blij te zijn of dapperder! En dat proberen we allemaal als partner te doen of als moeder.

Mag ik dan voorzichtig opmerken dat iedereen op zijn tijd manipuleert al dan niet bewust?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:54

ElviraKelan schreef:
Mag ik dan voorzichtig opmerken dat iedereen op zijn tijd manipuleert al dan niet bewust?

Dat hoeft niet voorzichtig, want dat heb ik in de eerste reactie die ik vandaag schreef over manipulatie al gedaan. Heel duidelijk zelfs.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:00

SinneJ schreef:
ElviraKelan schreef:

Dat hoeft niet voorzichtig, want dat heb ik in de eerste reactie die ik vandaag schreef over manipulatie al gedaan. Heel duidelijk zelfs.

Dan zijn we het dus gewoon met elkaar eens :)
En dat staat los van BPS.
Feit is wel dat manipulatie als kenmerk van borderline wordt gezien en dat is een stigma.
Net als bij mensen zonder borderline zal de ene persoon met borderline meer manipuleren dan de ander met borderline.
Maar dat maakt het geen kenmerk, bepaald overlevingsstrategie van mensen met borderline of wat ever. Want dat is het stigma wat op borderline rust.

Evenals bv het kenmerk verlatingsangst wat bij de ene mens met borderline meer zal voorkomen dan bij de ander met borderline.
Om mijzelf als voorbeeld te nemen. Ik weet dat ik er last van heb. Maar ook niet bij iedereen. Zoals bij mijn man heb ik er geen last van. Echter ga ik dan weer niet tot het uiterste om dat te voorkomen. Los van het zelf verlegen zelfinzicht.
Dat maakt dat je bv manipulatie en verlatingsangst niet aan elkaar kan koppelen.
Dit omdat de ene mens met borderline meer last zal hebben van verlatingsangst. Daarnaast iemand met borderline niet aan alle kenmerken hoeft te voldoen.

Ps: ik heb jouw eerste reactie niet goed gelezen.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 06-08-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:04

bromfiets schreef:
Ook dat is geen kenmerk van borderline :') Dat is puur het stigma wat er op zit en wat in stand worst gehouden door mensen die elkaar na praten maar nog nooit iemand met een emotieregulatie stoornis van dichtbij hebben meegemaakt. Dat maak ik tenminste op uit de zin dat je je mening baseert op (eenzijdige) ervaringsverhalen in dit topic...

Dat maakt niet dat ik de verhalen in dit topic wil bagatelliseren. Nare ervaringen wens ik niemand toe, op welke manier dan ook. Maar bps is een groep symptomen die op kunnen treden doordat mensen de binnengekomen prikkels niet op een gezonde manier kunnen verwerken. Niks meer, niks minder. Daarnaast kunnen ze ook manipulerende eikels zijn, maar dat kunnen gezonde mensen ook zijn... Het stickertje bps betekent niet automatisch dat je een manipulerend monster met verlatingsangst bent.

Maar dat zegt ook niemand, mijns inziens.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:05

Van http://www.borderline-slachtoffer.nl

Deze informatie is niet bedoeld voor de patiënten zelf maar slechts om de slachtoffers van deze patiënten te informeren. Patiënten zelf kunnen zich wenden tot de huisarts, GGZ of andere instelling.
De Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPS) wordt geclassificeerd in het zgn. B cluster van persoonlijkheidsstoornissen. Hieronder valt ook de Antisociale Persoonlijkheidsstoornis (ASP), de Theatrale Persoonlijkheidsstoornis (TPS) en de Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (NPS). Mensen met deze persoonlijkheidsstoornissen zijn vaak manipulatief, wispelturig en slecht in het onderhouden van (sociale) relaties. Ze liegen veel en zijn geneigd tot impulsief en, in sommige ernstige gevallen, gewelddadig en crimineel gedrag waarbij weinig of geen rekening wordt gehouden met de eigen veiligheid en die van anderen.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eling.html

Twijfel: iemand met borderline twijfelt vaak aan wat hij of zij doet of voelt. Daarom worden er ook voortdurend vragen aan anderen gesteld over hoe dingen aangepakt moeten worden.
Gebruiken van middelen of misbruik van middelen: het gebruik komt niet altijd door het impulsieve gedrag. Het kan ook zijn dat iemand gewoon verslaafd is. Het kan ook zijn dat de middelen, met name softdrugs, worden gebruikt om de gevoelens van angst en leegte niet te hoeven voelen.
Liegen: iemand met borderline kan keihard liegen, ook in situaties waarin het duidelijk is dat de waarheid niet gesproken wordt. Je moet het liegen zien als een manier om controle te krijgen over dingen.
Negatief beoordelen van de omgeving: de beleving van situaties is meestal niet positief gekleurd. Hoe iemand met borderline dingen waarneemt is vaak anders dan de werkelijkheid. Bij een onenigheid kun je dus te maken krijgen met twee totaal verschillende v

https://www.solvo.nl/psychiater/klachte ... rline/over

Borderline en liegen: wat is de relatie?
Borderline en liegen zijn een veelgehoorde combinatie. Mensen met borderline liegen vaak niet met een kwade bedoeling, maar het kan wel vervelend zijn voor de omgeving. Doordat mensen met borderline meestal een slecht zelfbeeld hebben, zijn ze bang om verlaten of afgekeurd te worden. Om dit te voorkomen zullen ze er alles aan doen om dit te vermijden. Liegen lijkt dan soms de beste oplossing. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een leugen om zichzelf in een beter daglicht te zetten of om een fout waar hij/zij niet aan wil toegeven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:06

ElviraKelan schreef:
Feit is wel dat manipulatie als kenmerk van borderline wordt gezien en dat is een stigma.
Net als bij mensen zonder borderline zal de ene persoon met borderline meer manipuleren dan de ander met borderline.
Maar dat maakt het geen kenmerk, bepaald overlevingsstrategie van mensen met borderline of wat ever. Want dat is het stigma wat op borderline rust.

Evenals bv het kenmerk verlatingsangst wat bij de ene mens met borderline meer zal voorkomen dan bij de ander met borderline.
Om mijzelf als voorbeeld te nemen. Ik weet dat ik er last van heb. Maar ook niet bij iedereen. Zoals bij mijn man heb ik er geen last van. Echter ga ik dan weer niet tot het uiterste om dat te voorkomen. Los van het zelf verlegen zelfinzicht.
Dat maakt dat je bv manipulatie en verlatingsangst niet aan elkaar kan koppelen.
Dit omdat de ene mens met borderline meer last zal hebben van verlatingsangst. Daarnaast iemand met borderline niet aan alle kenmerken hoeft te voldoen.

Ps: ik heb jouw eerste reactie niet goed gelezen.

Op dat punt zijn we het met elkaar eens.

Ik denk dat het stigma is: elke persoon met BPS is manipulatief. Ren weg zodra je er 1 tegenkomt.

En dat is fout. Heel fout.

Maar de waarheid ligt zoals altijd ergens tussen in en volgens mij is die waarheid:
'Mensen met BPS zijn veel vaker dan gemiddeld manipulatief.'
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 06-08-19 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:06

ElviraKelan schreef:
SinneJ schreef:

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je teveel waarde hecht aan de DSM. De DSM is niets meer dan een classificatie, een manier eenheid van spraak te krijgen in de psychiatrie die op z'n zachtst gezegd nogal omstreden is. En wetenschappelijke onderbouwing is al helemaal lastig, dus om van een medisch feit te spreken gaat veel te ver. Sowieso zijn veel methoden in de geneeskunde helemaal niet evidence based en in de psychiatrie zo mogelijk nog minder.
Dus om te beweren dat iets wel of geen kenmerk is, maar een stigma, op basis van de DSM gaat daarmee echt te ver.
Zeker omdat verschillende mensen aangeven wetenschappelijke publicaties tegen te komen waarbij manipulatie wel degelijk gekoppeld wordt aan borderline.

Bovendien kan het maarzo zijn dat in een volgende DSM het ineens wél een kenmerk is...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:08

Achterom dat ben ik niet met je eens.
Want dan zouden er geen diagnoses meer in de psychiatrie gesteld kunnen worden.
Daarnaast is de DCM de eerste stap om te erkennen dat je borderline hebt. Is de DCM ook in de VERS opgenomen als huiswerk om mensen bewust te maken van hun eigen kwetsbaarheid.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 06-08-19 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:08

Avalanche81 schreef:

Ik vermoed dat deze onduidelijkheid komt omdat de dsm ruimte laat voor interpretatie naast de feiten (symptomen). Net zoals de ene psych een andere diagnose kan stellen dan de andere psych bij dezelfde cliënt. Zij hebben ook allemaal een eigen achtergrond en (voor)oordelen en dus een eigen interpretatie.

Persoonlijk geloof ik dat elk gedrag een reden heeft en dat gekeken mag worden wat dat gedrag veroorzaakt. Bij onbewust manipulatief gedrag heeft de hele schuldvraag toch geen zin? Ze hebben tenslotte niet door dat het gebeurt. Andersom ligt bij het slachtoffer van onbewuste manipulatie de taak om daar eigen grenzen in te bewaken, als het langzaam opbouwt is ook daar geen sprake van schuld. Ook dat is onbewust, neemt niet weg dat het klote is dat het gebeurt, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk. Op wat voor manier de schuld bij een ander leggen heeft geen zin, voor niemand...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:09

SinneJ schreef:
ElviraKelan schreef:

Op dat punt zijn we het met elkaar eens.

Ik denk dat het stigma is: elke persoon met BPS is manipulatief. Ren weg zodra je er 1 tegenkomt.

En dat is fout. Heel fout.

Maar de waarheid ligt zoals altijd ergens tussen in en volgens mij is die waarheid:
'Mensen met BPS zijn veel vaker dan gemiddeld manipulatief.'

Ik had mijn antwoord bijgewerkt.
Sorry
Dat maakt het lastig voor mij om op jouw quote inhoudelijk te kunnen reageren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:10

ElviraKelan schreef:

Zo kan ook worden gezegd dat ieder persoon met autisme moeite heeft met persoonlijk contact terwijl dat niet voor iedere persoon met autisme van toepassing is.

Maar niemand zegt ook dat alle mensen met BPS dat doen, enkel dat het veel voor komt. En er is ook nooit gezegd dat geen enkel 'normaal' persoon nooit manipuleert. Ieder mens doet dat, bewust of onbewust.

En dat laatste is natuurlijk een beetje een rare opmerking, er wordt hier gediscussieerd over een aandoening, waarbij feiten worden gepresenteerd. Dat jij die feiten niet overtuigend vindt, is prima, maar dat feit blijft een feit.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:12

_San87_ schreef:
ElviraKelan schreef:

Maar niemand zegt ook dat alle mensen met BPS dat doen, enkel dat het veel voor komt. En er is ook nooit gezegd dat geen enkel 'normaal' persoon nooit manipuleert. Ieder mens doet dat, bewust of onbewust.

En dat laatste is natuurlijk een beetje een rare opmerking, er wordt hier gediscussieerd over een aandoening, waarbij feiten worden gepresenteerd. Dat jij die feiten niet overtuigend vindt, is prima, maar dat feit blijft een feit.

Ik heb volgens mij ook mijn feiten weer gegeven. Dus ga ik bijzonder flouw doen en kan ik wat jij hier beschrijft ook andersom stellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:14

Sorry, maar dit slaat dan weer nergens op. Het is alweer niet aan jou, Elvira, om te bepalen waar op mag worden doorgegaan of niet. En als je dat probeert, staat het iedereen hier vrij om dat tegen te spreken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:16

Elvira een bronvermelding van jouw feiten zou fijn zijn.

Rondje google leverde mij een hoop bronvermeldingen op.
Zie mijn vorige post.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:16

ElviraKelan schreef:
Achterom dat ben ik niet met je eens.
Want dan zouden er geen diagnoses meer in de psychiatrie gesteld kunnen worden.

Denk eens na, waarom worden er zo vaak foute diagnoses gesteld? Waarom zijn er zoveel kernmerken die bij meerdere diagnoses passen?

Vanuit de psychiatrie zelf is er forse kritiek, maar het gebruik is verplicht om behandelingen vergoed te krijgen vanuit de zorgverzekeraar.
Bij de overgang van DSM 4 naar 5 zin een aantal stoornissen verdwenen, in bepaalde versies is ook homofilie bestempeld als stoornis. Zomaar een paar feiten over de DSM...

Edit: er zijn ook andere manieren om diagnoses te stellen trouwens, bijvoorbeeld op basis van de ICD 10.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-08-19 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:17

Een feit is een meetbaar gegeven. Hoe wordt manipulatief gedrag gemeten, In welke waarde? Of is het een interpretatie?

SinneJ: Je hebt gelijk. Al denk ik dat bps'ers niet zo zeer manipulatiever zijn maar dat de uitingen van het gedrag groter zijn.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:20

ElviraKelan schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb volgens mij ook mijn feiten weer gegeven. Dus ga ik bijzonder flouw doen en kan ik wat jij hier beschrijft ook andersom stellen.

Welk feit heb jij gesteld dan? Het feit dat manipuleren geen kenmerk is van BPS volgens de DCM? Want dan heb je inderdaad gelijk.

Echter betekent niet opgenomen zijn in de DCM niet dat iets niet alsnog een kenmerk van kan zijn. Want een beetje googlen levert hele andere feiten op :). Zowel uit onderzoek als uit 1e hands ervaringen. Waaruit blijkt dat veel mensen met BPS dus wel degelijk vaker manipuleren.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan me heel erg goed voorstellen dat je het moeilijk vindt dit soort dingen te lezen, want het gaat in wezen ook om jouw persoon omdat jij die aandoening hebt. Toch wil ik je aanraden dat wat hier getypt wordt niet persoonlijk op te vatten, hoe moeilijk ook. Mensen hier vallen jou als persoon niet aan, zij discussiëren over een stoornis en de effecten daarvan. Die helaas voornamelijk negatief zijn.