AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:46

sunshine schreef:
Ik heb inmiddels nog steeds geen contact gehad met de huisarts.
Ben wel gebeld door de assistente dat ze nog geen terug verwijzing had ontvangen van de psycholoog, maar dat er eigenijk maar zelden onderzoek gedaan werd naar add bij volwassenen.

Hier heb ik niet op gereageerd omdat ik dit niet met de assistente ga bespreken.
Maar nu zijn we ondertussen weer 2 dagen verder (in totaal 2 weken onderhand).

Ik was best overdonderd dat ze dat zei. Ik loop toch met de klachten, ik heb toch recht op een onderzoek? Wat kan ik nu het beste zeggen als ik de huisarts te spreken krijg? Wil morgen zelf weer gaan bellen ben het beetje beu aan het worden.

Ik was 28... 2 jaar geleden dus

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:48

Sanned schreef:
Ik had net weer zo'n typische ADD actie :')
Ik liep naar de keuken om wat drinken te pakken, maar vergat m'n glas dat nog in de woonkamer stond. Draai om om m'n glas te pakken, bedenk me dat ik m'n melatonine moet innemen, draai om om die te gaan pakken, bedenk me dat ik m'n glas ging halen dus draai weer om. Ik heb daar gewoon drie keer rondjes om m'n as staan draaien :')

Wat een onzin dat volwassenen nooit gediagnosticeerd worden. Ik heb recent een groep gehad voor volwassenen met ad(h)d en iedereen in die groep was recent (in de afgelopen drie jaar) gediagnosticeerd. Ik was één van de jongsten.

..._O- Herkenbaar. Ik sta zo soms ook wel eens rondjes te draaien... :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:36

Is goed Santigo, ik zit in de kelder van Gemini :=

Ik was 26 toen ik gediagnosticeerd werd. Dus ja. Snap niet waarom ze zo moeilijk doen, ik heb nog nooit problemen gehad met het krijgen van een doorverwijzing (heb eerder voor andere zaken bij de psych gezeten).

Ik vind het zo lastig, deze stage :( Het is wel leuk enzo maar er wordt heel veel zelfstandigheid van me verwacht, en dat vind ik lastig aan te pakken als het ware.
Ben de laatste dagen ook heel erg na aan het denken over wat ik nou eigenlijk na mijn studie wil doen. Ik bedoel, er zijn heel veel dingen die ik super leuk vind maar die stroken niet altijd met wat ik goed kan := En ik heb echt moeite met inzien waar mijn sterke punten nou liggen. Dat is best frustrerend en ik weet ook niet zo goed wat ik er nou mee aanmoet.
Nou ja, eerst maar eens afstuderen :o

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:06

Bedankt voor jullie reacties, dan kan ik in elk geval aankaarten dat het ook bij volwassene onderzocht wordt en dat ik het vreemd vind dat het bij hun praktijk anders zou zijn.
Heb zojuist zelf terug gebeld omdat ik nog steeds niks gehoord heb, assistente wist mij te vertellen dat ze inmiddels de terugverwijzing hadden ontvangen de dag nadat ik zelf weer contact had opgenomen met de psycholoog.

Maar ze kon niet vinden of de huisarts daar al naar gekeken had, en de verwijzing was nu ineens weer niet te vinden.
Heb aangeboden de verwijzing zelf per mail nogmaals te sturen en dat was goed, ze zou weer een notitie maken voor de huisarts.
Ik raak er echt moedeloos van -O-

Magrathea : wat enorm vervelend zeg :( ik kan je helaas niet adviseren maar ik hoop dat je voor jezelf kan uitvinden waar je hart ligt.

Sanned: :') :') herkenbaar

Shiloh

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:27

Voor de lotgenoten onder ons die moeite hebben met regelmatig gezond koken...

Ik heb vandaag voor het eerst een maaltijd afgehaald via Thuisafgehaald.nl. Een website waar mensen die hun eigen maaltijd koken hun “extra” porties kunnen aanbieden om op te halen (tegen betaling ofcourse).

Voor mij echt ideaal! Met name op lange werkdagen als ik laat thuis kom, heb ik echt de energie niet meer om uitgebreid te koken. Als ik een maaltijd kan afhalen is het een kwestie van even langs rijden als ik de stad in rijd vanuit werk. Even thuis opwarmen en ik kan heerlijk gezond eten!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:48

Ik was 19 toen ik mijn diagnose kreeg, maar in mijn werk zie ik regelmatig mensen die op latere leeftijd pas gediagnosticeerd worden (zelfde geldt voor autisme!).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:05

Ik ben op pagina 6 met bijlezen maar heb alvast een vraag. Mijn zoon van 8, nog niet volledig adhd gediagnoseerd , ( veel onderzoeken gedaan, nog niet helemaal duidelijk wat het is, vermoedelijk combinatie van vanalles en hij gaat overdag naar een orthopsychiatrische instelling waar hij na 1.5 jaar eindelijk ook weer onderwijs krijgt) nu na bijna 2 jaar eindelijkvooruitgang sinds hij mythylfenidraat krijgt. Groot nadeel, hij eet amper en valt gigantisch af en slaapt ontzettend laat in. Vaak pas na middernacht terwijl hij om 6.45 op moet staan
Inmiddels al op 2 mg melatomine per dag ( normaal kindertabletje is 0.265 gram )
Herkennen jullie deze bijwerkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:14

Lynn_Nikita schreef:
Ik ben op pagina 6 met bijlezen maar heb alvast een vraag. Mijn zoon van 8, nog niet volledig adhd gediagnoseerd , ( veel onderzoeken gedaan, nog niet helemaal duidelijk wat het is, vermoedelijk combinatie van vanalles en hij gaat overdag naar een orthopsychiatrische instelling waar hij na 1.5 jaar eindelijk ook weer onderwijs krijgt) nu na bijna 2 jaar eindelijkvooruitgang sinds hij mythylfenidraat krijgt. Groot nadeel, hij eet amper en valt gigantisch af en slaapt ontzettend laat in. Vaak pas na middernacht terwijl hij om 6.45 op moet staan
Inmiddels al op 2 mg melatomine per dag ( normaal kindertabletje is 0.265 gram )

Ja. Dit zijn bekende bijwerkingen van methylfenidaat omdat je in feite een amfetamine slikt. Je kan het ook niet echt voorkomen, melatonine helpt in sommige gevallen (ik slik ondertussen 9mg als ik een slechte periode heb) maar dat maakt ook niet altijd heel veel uit. Daarnaast gaan sommige mensen van hoge doses melatonine slaapwandelen, krijgen ze nare nachtmerries etc.

Het eten is minstens zo lastig. Ik heb ondertussen geleerd dat ik door mijn Concerta heen moet eten, en dat ik niet naar mijn lichaam moet luisteren als die zegt dat ik geen honger heb. Ik weet namelijk dat ik wel honger krijg als het uitwerkt en dat ik dan mijn lichaamsgewicht in voedsel kan eten als ik niet overdag een beetje m'n best heb gedaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:59

Herkenbaar?

Afbeelding

Voor mij wel in ieder geval :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:03

Shiloh schreef:
Herkenbaar?

[ [url=m/IVC2J4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag een dagje zonder medicatie, dit is wel zo ongeveer hoe ik me voel ja :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:24

Shiloh schreef:
Herkenbaar?

[ [url=m/IVC2J4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die klopt helemaal ja :')

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:15

Vandaag de huisarts gesproken.
Hij deed zelf totaal niet moeilijk over een doorverwijzing, dit was geen enkel probleem en begreep het volledig. Vooral omdat ik bij de test van de psycholoog hoog scoorde op deze punten wat KAN wijzen op ADD.
Heb nu diverse praktijknamen doorgekregen, hij zei informeer eerst even wat betreft de kosten en vergoeding en laat mij het dan weten, dan maak ik de papieren in orde.

Fijn dus :)

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:49

Lynn_Nikita schreef:

Wel heftig voor zon jong kind die bijwerkingen.
Mag hij niet iets minderen met de methylfenidaat? Ik ben zelf overgevoelig voor de bijwerkingen en ben toen minder gaan nemen. Dan maar iets minder resultaat..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:55

Ik weet niet of dit komt omdat ik gewoon een gekke personaliteit heb, maar misschien komt het door Mn ADD: als iemand mij iets verteld (een lang verhaal) , luister ik naar mijn gevoel wel maar aan t eind van de zin besef ik me dat ik helemaal niet weet wat diegene me nou heeft staan vertellen. Dat kost bij mij echt concentratie. Zelfs bij Mn grootste hobby, muziek, kan ik soms niet luisteren naar Mn zangdocent. Zo vervelend!! Voor iemand herkenbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:04

Soms heb ik dat ook wel.
Omdat t me niet boeit, omdat ik afgeleid ben of gewoon omdat ik me echt niet kan concentreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:02

Ik heb dat soms ook wel. Vooral zonder medicatie kan ik echt lang dromen en raak ik soms helemaal kwijt wat iemand tegen me aan het zeggen is. Ik zeg het er altijd gewoon bij, of het verhaal even iets korter kan omdat ik snel afdwaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:16

Ik slaap de laatste tijd ook slecht in met de methyl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:18

Ik slaap niet zo zeer slechter meer door de methyl maar ik klem mijn kaak vreselijk als ik kort werkende pak en dat doet pijn :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:46

WesternWay schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Wel heftig voor zon jong kind die bijwerkingen.
Mag hij niet iets minderen met de methylfenidaat? Ik ben zelf overgevoelig voor de bijwerkingen en ben toen minder gaan nemen. Dan maar iets minder resultaat..

Ze hebben nu een andere medicatie genoemd, ben even de naam kwijt, maar daarvan wordt de 2.5 mg vergoed en de 1 mg niet en hij heeft 3.5 mg nodig. ook kon ze niet garanderen dat hij daar geen bijwerkingen van kreeg
dia...... nog iets? kan dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:52

Azmay schreef:
Ik slaap niet zo zeer slechter meer door de methyl maar ik klem mijn kaak vreselijk als ik kort werkende pak en dat doet pijn :(

Dat is die wat 4 uur werkt toch? Die heeft mijn zoon ook, 3 keer per dag innemen, die wat de hele dag duurt zou ook niet vergoed worden vandaar dat ik deze voorgeschreven heb gekregen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-11-18 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:53

Arabier schreef:
Ik weet niet of dit komt omdat ik gewoon een gekke personaliteit heb, maar misschien komt het door Mn ADD: als iemand mij iets verteld (een lang verhaal) , luister ik naar mijn gevoel wel maar aan t eind van de zin besef ik me dat ik helemaal niet weet wat diegene me nou heeft staan vertellen. Dat kost bij mij echt concentratie. Zelfs bij Mn grootste hobby, muziek, kan ik soms niet luisteren naar Mn zangdocent. Zo vervelend!! Voor iemand herkenbaar

Ja hoor dit herken ik heel erg. Vind het best wel irritant soms

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:12

Heeel herkenbaar arabier!
Hier ook regelmatig een discussiepunt in huis, vriendlief verteld wat, en uiteindelijk zeg ik, wat zei je nou eigenlijk? :+
Of er word iets gevraagd, en ik vergeet het 5 minuten later alweer.

Ik ben vorige week begonnen met de kerstboom opzetten, heeele huis omgegooid, want er moest plek komen.
Uiteindelijk ben ik geëindigd met de keuken verbouwing, kast weg, koelkast anders.
Vriendlief vroeg later waarom dat eigenlijk was, want er moest echt maar 1 hoekje leeg in de woonkamer.
En eerlijk, ik heb geeeen idee waarom de keuken verbouwt moest worden.
Ik heb vanavond maar eens na anderhalve week lampjes in de boom gehangen.... {:)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:38

Hahaha Angeliquee18 zo gaan dat soort dingen bij mij ook altijd :')
Ik stel schoonmaken ook altijd uit, omdat ik het gewoon niet even vlug kan doen. Als ik eenmaal begin kan ik niet meer stoppen. En zo ga ik dan ook wel eens van even vlug een doekje over het aanrecht naar de koelkast schoonmaken en de keukenkastjes opruimen. Ik spring dan ook steeds van de hak op de tak, dan zie ik weer iets anders en ga daar dan mee verder, terwijl hetgeen waar ik mee bezig was helemaal nog niet af was.

Ik herken het luisteren maar niet horen wat er gezegd wordt ook wel. Dan dwaal ik gewoon af en soms moet ik echt even vragen waar we het ook al weer over hadden. Heel irritant :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:10

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:

Dat is die wat 4 uur werkt toch? Die heeft mijn zoon ook, 3 keer per dag innemen, die wat de hele dag duurt zou ook niet vergoed worden vandaar dat ik deze voorgeschreven heb gekregen

Klopt. Ik betaal voor methylfenidaat met vertraagde uitgifte 30 euro per maand maar ik heb de merkvariant, ik geloof dat de generische iets goedkoper is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:25

Emmaa_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Klopt. Ik betaal voor methylfenidaat met vertraagde uitgifte 30 euro per maand maar ik heb de merkvariant, ik geloof dat de generische iets goedkoper is.

Inderdaad die 4 uur werkende, die word vergoed maar vergeet ik de helft van de tijd. De langwerkende word niet vergoed normaal, concerta kost 1 euro per pil en de "neppe" die ik heb 50 cent.