julhan99 schreef:De moeder wil zeker haar zoon steunen, maar heeft het er zelf nog te moeilijk mee. Maar ik vermoed dat dit wel goed gaat komen.
Oh ik kan zo met die moeder meeleven!
Het is echt een heel ingewikkeld proces. Een rouwproces waarbij je kind nog leeft. Aan de ene kant wil je er voor je kind zijn en hem aanspreken met zijn nieuwe naam is voor hem heel belangrijk omdat dat nabijheid schept en veiligheid. Maar ondertussen moet jij afscheid nemen van jouw eigen werkelijkheid en toekomst beeld, namelijk dat jij een dochter hebt gebaard met alles verwachtingen die je daarvan had.
En het hebben van verwachting gaat vanzelf. Dat kun je niet stop zetten. Je kunt niet alleen in het hier en nu leven. Al vanaf de geboorte heb je een toekomstbeeld. Dat stel je bij in de loop van het leven. Soms een beetje links, soms een beetje rechts, heel soms een beetje voor of achteruit.
Maar een transitie van je kind is een 180 graden draai met daarna een looping, gevolgd door een dubbele kurketrekker, een vrije val, blind achteruit en in volle vaart weer vooruit. Hijgend en naar adem happend stap je soms even uit die achtbaan om even, heel even, op het perron uit te huilen. Jouw meisje staat daar op dat perron en die laat je achter als je weer in de achtbaan stapt samen met je zoon.
Soms is die achtbaan eng en soms gillend leuk of gierend spannend maar een achtbaan is. Maar ook daar komt een eind aan. Dan stap je aan de andere kant, op het andere perron uit. Samen met je zoon. Op naar de volgende attractie. En heel even kijk ik nog wel eens om, samen of alleen dat maakt niet uit. Het meisje is er nog maar weer een perronnetje verder op. Er naar kijken is minder heftig. Nog even en dan zwaaien we gewoon weer vrolijk naar elkaar maar nu nog even niet.
Wauw wat schitterend geschreven