Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:36

Dat zou ik wellicht via m’n tante wel kunnen regelen, die woont vlakbij de grens.

Ik vind het wel raar dat de meningen zo ontzettend verdeeld zijn.
Zo kom ik er nog niet erg uit wat mijn waardes nou vertellen
Volgens de ene is het behoorlijk laag, volgens de andere valt het wel mee :?

En als die olie capsules dan beter zijn, waarom krijg ik die dan niet gelijk?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:54

LadyMadonna schreef:
Dat zou ik wellicht via m’n tante wel kunnen regelen, die woont vlakbij de grens.

Ik vind het wel raar dat de meningen zo ontzettend verdeeld zijn.
Zo kom ik er nog niet erg uit wat mijn waardes nou vertellen
Volgens de ene is het behoorlijk laag, volgens de andere valt het wel mee :?

En als die olie capsules dan beter zijn, waarom krijg ik die dan niet gelijk?

33 aan waarde is best laag. Ik bedoel het kan nog veel lager hoor, er zijn ook mensen met een waarde van 16, maar dat wil je echt niet.
Meeste artsen gaan nog uit van een onderwaarde van 50, maar er zijn ook die al werken met een wat nieuwere normwaarde van 80 als ondergrens. D
Vitamine D wordt beter opgenomen door je lichaam als je het neemt samen met vet. Vandaar dat fabrikanten een vit D product maken met al vet/olie erbij.

MarjanB

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:06

Ik had 24 mijn huisarts wil me boven de 80 hebben en houden. Slik een flinke dosis per dag anders daalt het gelijk weer en krijg ik last van m’n bekken en onderrug gek genoeg

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:15

Toen ik een waarde vn 33 had kreeg ik niet eens iets van de HA.. Die vond het niet zo laag...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:55

Dat bedoel ik dus. Weet niet zo goed wat ik nu Can mezelf moet vinden :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:50

Gewoon naar je lijf luisteren LadyMadonna!
Jij voelt je hier niet lekker bij dus moet je bij gaan slikken terwijl een ander misschien weinig merkt.
Zou ook voor die parels gaan en dan na maand of twee weer even prikken, succes!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:54

Gewoon eerst het advies van je arts opvolgen ladymadonna, je bent nog amper begonnen en je trekt het al in twijfel omdat de arts van een andere patient iets anders voorschrijft.

Eerst maar eens zien wat dit met je waarde doet, de één doet het goed op 800ie de ander op 4000 en alles er tussenin of boven...

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:54

Hier ook zwaar te kort me waarde was 7. Heb nu ook drink ampullen maar heb niet idee dat echt werkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:05

Nou, ik heb meer zoiets van: mijn arts zal toch wel weten wat hij doet?
Als je hier dan gelijk leest dat het niet goed is wat ik heb gekregen....

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:14

Ik krijg zelf ook ‘maar’ 800ie, volgens menig bokker had mijn tekort daar nooit mee opgelost kunnen worden maar geloof liever mijn arts en mijn bloedwaarden dan bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:58

LadyMadonna schreef:

Trek je daar niets van aan. Het gros lijkt maar niet te kunnen of willen bevatten dat hoe iemand zich voelt bij een bepaalde waarde, of en hoeveel iemand nodig heeft om op een voor die persoon acceptabele waarde te komen, of inname dagelijks wekelijks maandelijks of driemaandelijks het beste werkt allemaal per persoon, per seizoen en per heel veel factoren gewoon heel erg persoonlijk en verschillend zijn.
Beginnen met wat jou voorgeschreven is, is het beste, je merkt waarschijnlijk binnen een paar weken goed of je meer of minder nodig hebt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:45

LadyMadonna schreef:

Ik heb niet naar mijn arts geluisterd.. Ben zelf veel hoger gaan doseren en voel me pas na 3 kwart jaar iets beter.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:05

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:

Trek je daar niets van aan. Het gros lijkt maar niet te kunnen of willen bevatten dat hoe iemand zich voelt bij een bepaalde waarde, of en hoeveel iemand nodig heeft om op een voor die persoon acceptabele waarde te komen, of inname dagelijks wekelijks maandelijks of driemaandelijks het beste werkt allemaal per persoon, per seizoen en per heel veel factoren gewoon heel erg persoonlijk en verschillend zijn.
Beginnen met wat jou voorgeschreven is, is het beste, je merkt waarschijnlijk binnen een paar weken goed of je meer of minder nodig hebt.

Beste tip die ik hier voorbij heb zien komen! Zelf dokteren kun je altijd nog doen, beter eerst het advies opvolgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:08

Ik denk dat veel artsen zich niet zo snel kunnen ontwikkelen(of dat überhaupt niet tot nauwelijks doen) als dat er onderzoeken zijn die andere dingen aantonen. Ook met B12 loopt Nederland toch achter met informatie.
2 jaar geleden ben ik bij de huisarts geweest voor vermoeidheidsklachten.. ik vond laatst de uitslag van het bloedonderzoek terug. Mijn vitamine D is toen nieteens bekeken en mijn vitamine B12 als goed bevonden terwijl het toen al aan de lage kant was.

Dus ja, in mijn ogen is het slim om ook zelf onderzoek te doen en te doen wat goed voor jou voelt, ook als dat afwijkt van je huisarts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:17

MarjanB schreef:
Ik had 24 mijn huisarts wil me boven de 80 hebben en houden. Slik een flinke dosis per dag anders daalt het gelijk weer en krijg ik last van m’n bekken en onderrug gek genoeg

Goede arts, die van mij vond uiteindelijk 49 wel voldoende. Ook hier lage rugpijn, pijnlijke hamstring , al twee jaar. Na de eerste capsule van 25000 iq binnen tere dagen pijn weg. Bestel capsules nu in België , eentje per twee erken is voldoende. Vergeet ik er eentje dan merk ik dat direct.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:34

Welke capsules bestel jij Bigone?

Hier ook een vit D tekort, was iets in de 30..
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-03-19 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:52

Weet iemand hier wat de connectie kan zijn tussen vitamine D tekort en lage rugpijn of (andere )spierklachten ? Waarom kan vitamine D voor zulke klachten werken ?

edit: al wel dit verhaal gevonden : https://bibliotheek.ortho.nl/7040/vitam ... e-rugpijn/ maar is ook weer zonder uitleg waarom het werkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:11

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:11

Geen idee maar het werkt uitstekend, kan me zo voorstellen dat je spieren verkrampen bij vit D tekort . En dat voel je zeker wanneer het om je hamstrings gaan, te strakke/verkorte hamstrings veroorzaken lage rugpijn. Ik heb vit D besteld in Belgie D cure 25.000 iq. Bij Viata, betrouwbaar en snel in huis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:12

Thanks! de artikelen zijn wel interessant, de link met calcium is ook belangrijk zie ik.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:16

Elisa2 schreef:
Thanks! de artikelen zijn wel interessant, de link met calcium is ook belangrijk zie ik.

Klopt, ik moest elke dag 2 keer iets van melkproducten gaan eten/drinken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:29

Ik heb supplementen met vitamine D en calcium in één (calci chew 800?).
Moet het wel blijven gebruiken want als ik het vaker/te vaak vergeet dan nemen de vermoeidheid en spierklachten weer toe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:32

Ik gebruikte na eerder een tekort aan D gehad te hebben afgelopen winter zelf dagelijks de druppels van Davitamon. Nou die helpen dus geen moer want na bloed prikken blijkt het nog veel te laag. Ik heb via recept nu van die rode capsules waarvan ik er 1 per maand moet in nemen. Colecalciferol 25000IE heet het. Heb recept tot 2020 :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:35

Ik ben echt super opgeknapt nu mijn D boven de 120 is. Dan functioneer ik als een totaal ander mens.
Heb ook 'the red pills'

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 18:39

Popstra schreef:
Ik gebruikte na eerder een tekort aan D gehad te hebben afgelopen winter zelf dagelijks de druppels van Davitamon. Nou die helpen dus geen moer want na bloed prikken blijkt het nog veel te laag. Ik heb via recept nu van die rode capsules waarvan ik er 1 per maand moet in nemen. Colecalciferol 25000IE heet het. Heb recept tot 2020 :D

Wellicht is de dosis in de davitamon te laag? Geen idee hoeveel daarin zit.