Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:59

musiqolog schreef:
Fennadev schreef:
Ik ben op mijn middelbare school eens geslagen door iemand en toen was mijn bril stuk. Ik had dit niet gemeld en toen werd ik de volgende dag uit de klas gehaald door de decaan. Ik was zo vreselijk onzeker toen. Gelukkig durf ik nu al steeds meer voor mezelf op te komen, maar ik word liever niet herinnert aan die periode. Ik ben in diezelfde periode ook wel eens vreselijk kwaad geweest en dan ga ik met deuren slaan. En dat lokaal had zo'n ouderwetse zware deur. Dus de hele kantine wist dat ik kwaad was omdat iemand mijn gum had gestolen en niet terug wilde geven. Maar de politie is niet nodig geweest gelukkig.

O ja, ik kon er ook wat van op de middelbare school. Echt, met schoenen gooien, of tafels en stoelen pakken met het dreigement daar ook mee te gooien. Die tijd is gelukkig voorbij...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op school de deur ook weleens voor de lol veel te hard dichtsloeg. Echt om records (en meer...) te breken. Ja, ik had wel een naam daar...

Heel herkenbaar :+
Ik heb het gepresteerd om dat veiligheidsglas eruit te slaan. En heb verder verbaal veel mensen pijn gedaan, leraren dood gewenst... ik was een erg vervelende puber.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:59

Mendel schreef:
Lau schreef:
Ik heb een bijstandsuitkering,
Ik krijg alleen hulp via activerend werk en meer niet. Ik krijg geen Wajong omdat se verwachten dat ik ooit nog aan het werk kan.
Maar om eerlijk te zijn weet ik dat zo net nog niet. Een ding te gelijk gaat goed. Maar 3 dagen aan eengesloten doen betekent een week ziek. Zoals nu ook ik log met koorts op bed. En ik heb geen griep, dit is gewoon stress die zich omzet in ziek zijn.
Ik kan gewoon niet normaal functioneren en raak al snel helemaal gestressed. Ook bij de gemeente geven ze aan dat zij het raar vinden dat ik niet afgekeurd word.
Maar zij kunnen er ook weinig aan doen want het uwv gaat over het afkeuren. En die zeggen je hebt eerder gewerkt dus in je toekomst kan het ook weer.
Maar toen ik eerder werkte, was ik ook gestressed en overspannen en continu ziek. Dus ik snap hun redenering niet. Niemand eigenlijk, maar zij gaan erover dus opzich heb ik mij er maar bij neergelegd dat ik toch ooit fulltime moet werken.
En ergens maakt mij dat ook heel bang, want wat als ik mij letterlijk doodwerk, wat als mijn paniekaanvallen weer toenemen. En ga zo maar verder, het lijkt wel alsof niemand wil zien dat er iets mis is met mij, ik voel mij een beetje tussen wal en schip gezet. Ik voel mij niet gehoord. Het voelt niet alsof er een oplossing voor mij is. Het is ga maar werken, want deze uitkering kan ik ook niet voor altijd houden, dus ik maak mij nu al druk met wat als dit stopt.
Want ik weet dat als ik ga werken ik binnen 2 weken weer overspannen thuis zit.
En voor veel mensen klinkt dat als aanstellerij en moet ik een schop onder mijn kont hebben. En alleen al als ik denk hoe al die mensne het benaderen word ik bang. Ik voel mij zo nutteloos, zo klein en onbegrepen. Want ik probeer alles en telkens val ik weer terug ik overspannen zijn.

Dit herken ik helemaal. Ik ben ook constant ziek. "Gelukkig" krijg ik wel een wajong uitkering. Op basis van een lichamelijke aandoening. Ik heb een bindweefselaandoening en een vorm van reuma. Iets aan mijn hart en een gluten intolerantie (waarvoor ik in eerste instantie de wajong kreeg. Lachertje). Dus genoeg lichamelijke redenen om me ziek te voelen.
Maar ik ben er sinds kort, dankzij therapie, achter dat dit grotendeels door stress wordt veroorzaakt. Ik maak mijzelf ziek. Onbewust natuurlijk. Maar zo is het altijd gegaan. Studeren gaat prima. Samenwerken werd al moeilijker. En stage was onmogelijk. Binnen no time ziek. Ook écht ziek. Stress haalt je weerstand enorm omlaag en je brein en het zenuwstelsel kunnen ook van alles aanrichten.

Ik slik veel medicatie. Waaronder een bètablokker, tegen flauwvallen (posturale klachten) als ik van positie verander. Maar ik ben me nu serieus aan het afvragen of het niet komt door mijn kop. En dat het dus overbodig is.

Ik vind de therapie dood eng. Ik ben twee versies van mezelf. Eentje die de buitenwereld ziet, waarin ik me sociaal en vriendelijk. Vrolijk en geïnteresseerd gedraag. Meewerkend. Ambitieus etc. En de andere versie waarin ik constant angst voel. Stress. Gespannen. Niet weten wat ik moet zeggen dus struikelen over woorden.
Het liefst blijf ik de eerste versie uitvoeren maar dat is niet eerlijk. En op de lange termijn toxisch. Daardoor zit ik al meerdere keren met een burn out thuis. Je kunt het maar zo lang volhouden. Maar de echte versie van mezelf vind ik eng. Onuitstaanbaar. Ik twijfel aan alles. Zoek contact niet op. Als ik écht mezelf zou zijn, ben ik geen leuk mens.

En het vervelende is dat ik me overal zo ongelofelijk bewust van ben. Hebben jullie dat ook? Dat je zo goed weet dat je gedrag (intuïtie) anders is dan de norm. Dus je gaat forceren om niet op te vallen of buiten de boot te vallen. Met alle gevolgen van dien.

Dit is zo herkenbaar. En ik ben zo bang voor de reactie van het UWV. Aankomende zomer ben ik officieel 2 jaar ziek thuis en dan moet ik eruit bij mijn werk. Dan moet ik gekeurd worden door het UWV.
Ik kan gewoon echt niet werken, ook al heb ik dit in het verleden wel gedaan.
Al sinds de basisschool is iedere dag een gevecht voor mij en dat werd alleen maar erger. Ik heb geen opleiding af kunnen maken door extreme faalangst en depressies. Ik was heel veel ziek. Dan ging het weer een paar weken en dan was ik kapot van de stress en de vermoeidheid, omdat ik bijna niet sliep.
In de jaren ben ik steeds minder gaan werken, omdat ik het gewoon niet vol hou. Ik "werk" nu nog maar 16 uur, maar ook dat trek ik dus niet.
Ik heb veel hulpverleners om mij heen, die ook zien dat ik niet kan werken. Ik mag ook niet alleen naar de keuring van de UWV arts, dus ik hoop dat dat helpt.
Maar ik kan nu al enorm gaan stressen voor over een paar maanden.

Jorex

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:10

Lau ik heb 1 invalster bij Duits ook echt uitgescholden omdat ik weer een drie had op een so omdat ik de lidwoorden niet erin kreeg en krijg bij Duits. Talen zijn ook nooit mijn sterke kant geweest en dat zal altijd wel zo blijven. Ik voel me daar nu stiekem wel schuldig over, want ik heb er niet eens straf voor gehad. En ik heb ruzie gehad met de natuurkunde leraar, maar dat was nog altijd terecht vind ik zelf.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:24

Goh ik heb nog nooit eene docent uitscholden of expres andermans bezittingen vernield :=

Thuis heb ik wel eens met dingen gegooid :+ OA een klomp naar mijn broertjes hoofd en een pen. Maar ik zou ik niet zijn als ik toch niet raak gooide :+ Maar broertjes eigen schuld, die pest mij continue (nu nog trouwens)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:37

musiqolog schreef:
Fennadev schreef:
Ik ben op mijn middelbare school eens geslagen door iemand en toen was mijn bril stuk. Ik had dit niet gemeld en toen werd ik de volgende dag uit de klas gehaald door de decaan. Ik was zo vreselijk onzeker toen. Gelukkig durf ik nu al steeds meer voor mezelf op te komen, maar ik word liever niet herinnert aan die periode. Ik ben in diezelfde periode ook wel eens vreselijk kwaad geweest en dan ga ik met deuren slaan. En dat lokaal had zo'n ouderwetse zware deur. Dus de hele kantine wist dat ik kwaad was omdat iemand mijn gum had gestolen en niet terug wilde geven. Maar de politie is niet nodig geweest gelukkig.

O ja, ik kon er ook wat van op de middelbare school. Echt, met schoenen gooien, of tafels en stoelen pakken met het dreigement daar ook mee te gooien. Die tijd is gelukkig voorbij...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op school de deur ook weleens voor de lol veel te hard dichtsloeg. Echt om records (en meer...) te breken. Ja, ik had wel een naam daar...

Dat is ook een beetje wat ik bedoel met je anders voordoen. Dat heb ik dus nooit gedaan maar alles heeft zich wel opgestapeld. Ik kan me vreselijk goed inhouden. Zo ver dat ik meestal een soort zombie ben. Liever geen reactie dan een te heftige?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 14:02

Lau schreef:
Ik heb het gepresteerd om dat veiligheidsglas eruit te slaan. En heb verder verbaal veel mensen pijn gedaan, leraren dood gewenst... ik was een erg vervelende puber.

Leraren serieus dood wensen heb ik nooit gedaan, of ik moet me sterk vergissen... Ik maakte wel tekeningetjes waarin dat gebeurde. Ik zie het nog helemaal voor me: leraar Engels op de brandstapel, leraar natuurkunde aan de galg, leraar aardrijkskunde ook aan de galg maar dan met messen in zijn lijf, leraar tekenen op het rad, leraar wiskunde op het hakblok, conrector havo aan het spit geregen (ik had als vwo'er weinig met die man te maken maar hij was wel een loel), en dat alles op twee A4'tjes repetitiepapier die met plakband aan elkaar waren geregen. Het was als humor bedoeld, maar de leraren, ook zij die er niet op stonden, zagen de humor en minder van in. Vooral niet toen ik dat plaatje in de hal had opgehangen...

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:53

musiqolog schreef:
Lau schreef:

Leraren serieus dood wensen heb ik nooit gedaan, of ik moet me sterk vergissen... Ik maakte wel tekeningetjes waarin dat gebeurde. Ik zie het nog helemaal voor me: leraar Engels op de brandstapel, leraar natuurkunde aan de galg, leraar aardrijkskunde ook aan de galg maar dan met messen in zijn lijf, leraar tekenen op het rad, leraar wiskunde op het hakblok, conrector havo aan het spit geregen (ik had als vwo'er weinig met die man te maken maar hij was wel een loel), en dat alles op twee A4'tjes repetitiepapier die met plakband aan elkaar waren geregen. Het was als humor bedoeld, maar de leraren, ook zij die er niet op stonden, zagen de humor en minder van in. Vooral niet toen ik dat plaatje in de hal had opgehangen...

Poeh :')

Dat is nooit in me opgekomen. Ik was juist vreselijk braaf. Echt vreselijk..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:57

Mendel ik was ook een brave stille totdat mijn emmertje overliep. En dat wil niemand meemaken. Maar ik heb ze nooit dood gewenst. In het geval van de natuurkunde leraar, die had ik de hele gang door roepend de huid vol gescholden. Dus iedereen kon het horen.

Ik snap dat de leraren dat minder vonden, musiqoloq. Maar ja, mijn eigen humor is soms ook afwijkend. Had je ook nog straf gekregen ervoor?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:00

Jeetje jullie gaan echt snel. Lees wel weer herkenningen heb zelf een topic geopen over dat ik niet wat ik wil en ik mij echt stom lelijk vind enzo.
Edit: het topic niet weten wat je wilt

Ik heb heen vriend geen behoefte aan. Draag heen make-up rokjes en jurkjes zijn ook niks voor mij.

Vandaag op het werk brak ik bij een collega die achter de balie staat en mijn paniekaanvallen kent. Ik ben bij haar in huilen uitgebarsten ben er zo klaar mee. Hopelijk ben ik er snel vanaf.

Buiten huis ben ik een braaf stil meisje die niet van zich af bijt. Thuis doe ik het juist en heb ik vaak een grote mond en vroeger veel woede aanvallen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:21

Fennadev schreef:
Mendel ik was ook een brave stille totdat mijn emmertje overliep. En dat wil niemand meemaken. Maar ik heb ze nooit dood gewenst. In het geval van de natuurkunde leraar, die had ik de hele gang door roepend de huid vol gescholden. Dus iedereen kon het horen.

Ik snap dat de leraren dat minder vonden, musiqoloq. Maar ja, mijn eigen humor is soms ook afwijkend. Had je ook nog straf gekregen ervoor?

Voor dat specifieke plaatje niet. Dat kwam onder meer doordat ik het weghaalde voor iemand anders het eraf had gehaald. Maar voor verwante ongein ben ik weleens een paar dagen van school gestuurd. Bijvoorbeeld voor dat lied met 70-coupletten over de aardrijkskundeleraar. En toen ik de natuurkundeleraar als absent had opgeschreven, moest ik vijf woensdagen lang zes lokalen schoonmaken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:32

Lau schreef:
Ik krijg gewoon begeleiding van een psycholoog. Alleen doordat er over mcdd niet veel bekend is. En er dus geen "standaard" behandeling voor is. En ik ook nog een depressie heb. Ben ik lastig te behandelen, want ik heb van de meeste autistische afwijkingen een beetje. Dus als je denkt dat je het klassieke gedeelte opgelost te hebben komt borderline wel even moeilijk doen. Of asperger komt zich er even tegenaan bemoeien. Zodat add/adhd er ook nog even een schop tegen aan kan geven.
Ik ben voor veel psychologen en pschyiaters te complex. Omdat ze geen grip op mijn emoties kunnen krijgen. Ik ook niet voorspelbaar reageer en niet cht standaard reageer je kan niet zeggen "borderline" of "autist". Ik heb van alles een beetje, en daardoor denkt mijn psycholoog ook vaak dat het gewoon goed gaat. En als zelfs zij al niet door mij heen kan prikken word het lastig.
Want ik heb ook geen controle over mijzelf, al mijn emoties gaan zo snel dat ik er geen grip op heb. Ze nemen wel eens de overhand en aan het einde weet ik niet eens meer wat er is gebeurt.

Jeetje wat vreselijk moeilijk lijkt me dat!
Misschien een open deur, maar heb je al eens mindfullness geprobeerd?
Ik kan me zo voorstellen - doordat je leert meer in het "nu" te zijn - dat dan niet meer alles tegelijk komt, je wat meer los kunt laten en je leven wat overzichtelijker wordt. En je dus wat meer grip op je leven krijgt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:38

Babootje schreef:
Lau schreef:
Ik krijg gewoon begeleiding van een psycholoog. Alleen doordat er over mcdd niet veel bekend is. En er dus geen "standaard" behandeling voor is. En ik ook nog een depressie heb. Ben ik lastig te behandelen, want ik heb van de meeste autistische afwijkingen een beetje. Dus als je denkt dat je het klassieke gedeelte opgelost te hebben komt borderline wel even moeilijk doen. Of asperger komt zich er even tegenaan bemoeien. Zodat add/adhd er ook nog even een schop tegen aan kan geven.
Ik ben voor veel psychologen en pschyiaters te complex. Omdat ze geen grip op mijn emoties kunnen krijgen. Ik ook niet voorspelbaar reageer en niet cht standaard reageer je kan niet zeggen "borderline" of "autist". Ik heb van alles een beetje, en daardoor denkt mijn psycholoog ook vaak dat het gewoon goed gaat. En als zelfs zij al niet door mij heen kan prikken word het lastig.
Want ik heb ook geen controle over mijzelf, al mijn emoties gaan zo snel dat ik er geen grip op heb. Ze nemen wel eens de overhand en aan het einde weet ik niet eens meer wat er is gebeurt.

Jeetje wat vreselijk moeilijk lijkt me dat!
Misschien een open deur, maar heb je al eens mindfullness geprobeerd?
Ik kan me zo voorstellen - doordat je leert meer in het "nu" te zijn - dat dan niet meer alles tegelijk komt, je wat meer los kunt laten en je leven wat overzichtelijker wordt. En je dus wat meer grip op je leven krijgt.

Euh nee :+ wat is dat :o?

Ik was echt geen lieverdje,
Maar dat was meer omdat ik niet begrepen werd. Heb ook niet op speciaal onderwijs ofz gezeten. Ik werd vooral nooit serieus genomen en als dom weggezet. Daarom was ik heel tegendraads. En ik denk ook omdat ik helemaal geen grip op mijn emoties heb.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:16

Mindfulness.

Alleen bij het woord gaan mijn nekharen al overeind staan :')

Maar dat zegt meer over mij dan over de techniek hoor. Het gaat om "in het hier en nu" leven. Ik heb een meditatie app op mijn telefoon maar al die rust zorgt ervoor dat ik na zo'n moment juist ontploft. Het heeft (tot nu toe) het tegenovergestelde effect. Dus ben ik er een beetje allergisch voor geworden :+ :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:32

Mindfulness is mij te "vaag" en ongrijpbaar en daarom werkt het voor mij niet. Ik weet dat mijn moeder mindfulness speciaal voor autisten heeft gevolgd (net iets andere aanpak) en dat heeft haar wel echt geholpen. Zij kon met standaard mindfulness ook niet zoveel.

Ik ben ook súper braaf. Als iemand met autoriteit zegt "dat mag niet", dan gebeurd het ook gewoon niet. Als er ergens op een plek zon suf "verboden te betreden" bordje staat, terwijl iedereen die weg gewoon gebruikt, ik doe het níet. Ik voel me direct super ongemakkelijk als ik iets doe wat niet mag.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:56

Shiloh schreef:
Mindfulness is mij te "vaag" en ongrijpbaar en daarom werkt het voor mij niet. Ik weet dat mijn moeder mindfulness speciaal voor autisten heeft gevolgd (net iets andere aanpak) en dat heeft haar wel echt geholpen. Zij kon met standaard mindfulness ook niet zoveel.

Ik ben ook súper braaf. Als iemand met autoriteit zegt "dat mag niet", dan gebeurd het ook gewoon niet. Als er ergens op een plek zon suf "verboden te betreden" bordje staat, terwijl iedereen die weg gewoon gebruikt, ik doe het níet. Ik voel me direct super ongemakkelijk als ik iets doe wat niet mag.

Ja. Zo ben ik ook. Ik voel me ook helemaal naar als ik iets doe wat eigenlijk niet mag, of iets zeg wat niet klopt. Ik merk dat ik altijd doe wat iemand vraagt, ook als me dat heel veel moeite kost (psychisch). Ik kan het niet-niet doen. (Iemand die ik respecteer trouwens).
Maar ik kan ook ontzettend tegendraads zijn op sommige momenten :+ principieel met name.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 18:09

Nou ja, gek genoeg heb ik dat met droge voorschriften ook heel lang gehad. Dat mag niet, dat hoort niet. Maar op school kreeg ik nu eenmaal aanvaringen met mensen (zowel medeleerlingen als docenten), en ik ben niet degene die dan zijn mond houdt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:35

Mendel schreef:
Mindfulness.

Alleen bij het woord gaan mijn nekharen al overeind staan :')

Maar dat zegt meer over mij dan over de techniek hoor. Het gaat om "in het hier en nu" leven. Ik heb een meditatie app op mijn telefoon maar al die rust zorgt ervoor dat ik na zo'n moment juist ontploft. Het heeft (tot nu toe) het tegenovergestelde effect. Dus ben ik er een beetje allergisch voor geworden :+ :=

Je redt het ook echt niet met een appje. Je moet er ook echt goede begeleiding in hebben om je die techniek eigen te maken. Annelies Spek (een autoriteit ogv autisme) heeft hierover een boek geschreven dat zich specifiek richt op mindfullness en autisme bij (jong)volwassenen.
Mindfullness is een techniek uit Yoga (zonder het spirituele ervan), waarmee je prikkels kunt uitsluiten, zodat je je beter kunt concentreren op het moment waarin je leeft.
Maar je moet wel leren hoe je het precies moet gebruiken. Voordeel is dat het geen medicatie is en dus geen bijwerkingen heeft.
http://boompsychologie.nl/documenten/ho ... utisme.pdf

Ondanks de toegenomen kennis over autisme bij volwassenen, is er helaas nog weinig bekend over een passende behandeling.
in Mindfulness bij volwassenen met autisme bespreekt Annelies Sppek een nieuwe
therapievorm die mensen met autisme kan helpen om minder snel overbelast te raken, gedachten los te laten en beter lichamelijke grenzen aan te voelen.
Bij mindfulness worden meditatietechnieken beoefend die ontleend zijn aan het
boeddhisme. hierbij wordt er weinig tot geen beroep gedaan op communicatie en inzicht in eigen gedachten en gevoelens. Dit is voor mensen met autisme prettig, omdat zij juist moeite ervaren in communicatie en sociaal inzicht (theory of mind). Na een heldere uiteenzetting van mindfulness wordt per hoofdstuk steeds
een meditatieoefening besproken. Aan bod komen onder andere ademhalings-, luister-, gedachten-, lichaams- en bewegingsmeditaties. Bij elke oefening worden praktische tips gegeven en is er ruime aandacht voor specifieke valkuilen voor mensen met autisme.
ook wordt er concreet besproken in welke structuur men de meditaties kan beoefenen.

op de website www.mindfulnessbijautisme.nl zijn
bovendien alle meditatieoefeningen in mp3-format te vinden.
Mindfulness bij volwassenen met autisme is de eerste behandeling voor volwassenen met autisme die bewezen effectief is. Door de toegankelijke stijl en de prachtige illustraties is dit boek zeer geschikt voor zowel hulpverleners als voor mensen met autisme zelf.

Annelies spek is als klinisch psycholoog en senior onderzoeker werkzaam bij het
Centrum Autisme Volwassenen, ggz, eindhoven

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:49

Babootje, daar is mijn moeder dus inderdaad ook geweest en bij de GGZ Eindhoven heeft zij dus ook die mindfulness voor autisten gevolgd. :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:01

Tjonge, dat doet mij toch wel "zeer" dat ik lees dat velen van jullie zoveel ellende, onbegrip en daardoor incidenten gehad hebben op het voortgezet onderwijs. Ik hoop maar van ganse harte dat De Jongeman dat bespaard blijft :(:)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:15

Die dingen in het onderwijs herken ik dan totaal weer niet... Ik was juist leergierig, had altijd huiswerk af en de leraren konden me altijd om een boodschap sturen, was altijd bereid hen te helpen.

Een typisch meisje-meisje ben ik ook niet echt geloof ik. Rokje of jurk vind ik fijn om te dragen, voel me dan echt vrouw. Maar loop op de boerderij net zo hard in overal met vlekken rond en in de manege ben ik ook altijd wel een beetje vies. Make-up gebruik ik dan weer alleen met echt bijzondere momenten en dan valt het vaak nog niet eens op ook, want niemand zegt er dan wat van.

Kan het prima worden met al mijn collega's ongeacht of deze man of vrouw zijn. Tsja...

Wel merkte ik dat ik momenteel in een flink emotionele achtbaan zit... Eerst blijdschap om halen rijbewijs en uitzoeken autootje. Daarna verdriet om toch nog onverwacht inslapen van de hond (11 jaar, kanker, binnen een paar weken moesten we al afscheid nemen), en gisteren dan weer gezonde spanning voor een interview plus opnames op mijn werk voor de regionale omroep. Zijn meerdere collega's geinterviewd en het dagelijkse werk is gefilmd. Hoe raar kan een balletje rollen in t leven...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:24

JPitty, wat vervelend zeg, dat er zoveel tegelijk gebeurd. Kan me voorstellen dat dat een impact heeft. Vaak kosten dergelijke ingrijpende gebeurtenissen wat tijd om te verwerken, en als het dan zo kort op elkaar komt, is dat niet echt leuk. Pak zodra het kan even je rust :(:)

Ik had gisteren een achtbaan dag. Bij mijn vorige baan hoefde ik amper samen te werken. Ik zat in mijn eentje op een project en je hielp je collega's wel, maar of zij hielpen jou en dan had jij de leiding, of jij hield de ander en dan hadden zij de leiding. Nu werk heb ik sinds een paar maanden een baan als programmeur, en werk ik dus weer voor het eerst in hele lange tijd in een team.

Ik ben gelijk best open geweest over mijn autisme en heb me ook direct open gesteld, zo van, als je iets vervelend vind, zeg het gewoon! Ik kan goed incasseren, ik weet dat ik dingen moeilijk vind, je helpt me juist als je er iets van zegt.

Blijkbaar is dat toch niet goed over gekomen, want eergisteren en gisteren ging het balletje rollen en kreeg ik voor de 4 miljoenste keer in mijn leven te horen via de leider van het team "anderen in het team hebben moeite met hoe je communiceert en dat het lijkt of je je zin doordrijft" ...

GRRRRRR. Ik zat er echt ff doorheen. Ik doe ZO mijn best. Ja, ik heb vaak een mening, en ja, die mening verdedig ik ook. Maar ik vraag ook vaak om de mening van anderen. Kan ik het dan helpen als de ander zijn mond houdt? Als de ander met een mening komt en ik ben het daar niet mee eens vanwege een bepaald argument, dan zeg ik dat ook. Dat is toch normaal? Anders kom je toch nooit met het beste resultaat. Ik zeg net zo vaak "ja, daar heb je een goed punt, daar moet ik je gelijk geven" als "ik snap je punt, maar ben het er niet mee eens want."

Het is toch niet alleen maar mijn fout dat de ander zijn mannetje niet kan staan. Meestal komen dit soort clinches met mensen die extreem conflict vermijdend zijn, die snel last hebben van een negatieve sfeer en die zelf dus ook niet hun mening durven te geven uit angst voor conflict.

Ik ben echt al zo veel minder dominant dan vroeger, en zoveel opener voor kritiek en zo veel meer ruimte gevend om de ander ook hun mening te laten geven. Hoe f*cking frustrerend is het dan als je wéér dezelfde verwijten krijgt.

Degene die ons team nu leidt was wel heel erg goed om ermee om te gaan moet ik zeggen. Ik trok het me erg aan en werd een beetje emotioneel, maar hij luisterde het rustig aan. Uiteindelijk heb ik mijn trots ingeslikt, het weer geincasseerd "ok, ik weet het, ik ben hier niet zo goed in." en me kwetsbaar opgesteld. Uiteindelijk viel het allemaal mee en heb ik met ieder teamlid individueel gepraat met hem erbij. Hopelijk is er wat meer begrip gekomen en ik heb iedereen op het hart gedrukt... "als de sfeer negatief wordt, ik merk het écht niet. Als ik harder ga praten, dat heb ik écht niet door, als iemand zijn mening niet dúrft te geven, ik zie het echt... niet....". Dus help me alsjeblieft. Zeg het gewoon. Ik kan het alleen maar leren te herkennen doordat mensen me erop wijzen op het moment dat het gebeurd. Daarbij heb ik ze ook gezegd met wat voorbeelden dat ik écht niet boos word als ze zoiets tegen me zeggen, dat had ik immers, toen toen en toen, ook niet gedaan. Ik hoor het aan, ik voel een knak in mijn buik omdat ik denk "poedersuiker alweer", haal een keertje adem, erken het, en zeg sorry.

Godsgruwelijk wat is dit frustrerend zeg.

Hoe frustrerend is het als jij altijd de zondeboek bent als "dominant persoon" en de ander als enorm "ingetogen, niet-assertief persoon" altijd de gebeten hond. I can only reach so far. De ander moet ook écht leren voor zichzelf op te komen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:21

Sorry dat ik zo weer binnen kom vallen na een tijdje niet meegepraat te hebben. Ik loop nu sinds kort stage, 40 uur in de week, en dat is best pittig. Heb van de week een voortgangsgesprek gehad en dat was gewoon echt niet leuk. Omdat ik er nog niet zo lang ben (6 weken) heb ik nog helemaal niets kunnen laten zien van wat ik kan. En het bedrijf is nogal prestigieus. Ook kom ik volgens iedereen lui en ongeïnteresseerd over en heb ik overal een weerwoord op. Het voelt zo vervelend. Dit is totaal niet wie ik ben maar ik sluit me af als ik het spannend vind en ik ben zo bang om fouten te maken, juíst omdat ik het goed wil doen. En weerwoord geven doe ik inderdaad, dat doe ik omdat ik wil laten blijken dat ik zelf ook kennis heb en over het onderwerp heb nagedacht, en niet zomaar alles klakkeloos overneem. Ik hecht heel veel waarde aan dingen doen op mijn eigen manier, omdat ik het duizendmaal heb onderzocht, uitgerekend en vergeleken en ik weet dat het op mijn manier in de meeste gevallen het meest effectief gaat. Ik sta ook wel open voor nieuwe dingen en methodes, maar ik wil graag dingen eerst op mijn manier proberen.

Dit schiet vaak in het verkeerde keelgat. Herkennen mensen zich hierin?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:30

Het is vaak de toon die de muziek maakt. Een eigen mening hebben, zelf onderzoeken, eigen manier is vaak heel waardevol. Maar het gaat om de manier hoe je dat brengt en of je daarbij ook open staat voor een andere manier, ook al is die in jouw ogen niet beter. Gewoon om een ander ook in zijn waarde te laten.
Dat zijn sociale situaties die je moet aanvoelen. En dat is precies wat voor mensen met autisme moeilijk is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:01

Hoi Maanlicht, ik kan zo gauw niets zeggen van je stage. Zelf kan ik nog veel slechter in een team werken, en moest ik zo'n stage hebben als die van jou, dan zou ik misschien wat meer de kat uit de boom kijken. Ik werk zelf liever thuis. Maar iets anders: je hoeft je niet te excuseren als je een tijdje niet meegepraat hebt. Niemand verwacht dat je 24 uur per dag tijd hebt voor Bokt. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:54

Maanlicht, ik ga met Babootje mee mbt de toon die de muziek maakt.

Mag ik vragen om wat voor stage het gaat?

Misschien een domme vraag richting iemand die autisme heeft, maar Is er geen gulden middenweg? Dat je je collega's aangeeft dat je autisme hebt, dan aangeven wat je hiervoor schreef en dan samen op zoek naar een werkbare situatie.

Zoals jij het omschrijft hoe je overkomt, lui, ongeïnteresseerd en betweterig, daar gaan mijn nekharen ook van overeind staan.

Als jij een andere mening of andere methode hebt, zou jij dan kunnen aangeven aan je collega's: "ik weet dat jullie xyz doen. Ik hen hier over nagedacht en wat zijn de consequenties als we abc zouden doen. Is abc ook bruikbaar en waarom wel of waarom niet?"

Kun jij abc loslaten als je collega's aangeven waarom xyz beter Is? Of blijf jij dan bij hoog en bij laag abc verdedigen?