Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:14

Nee, het kan geen kwaad, het ijs tilt de boot op als het ware, daarnaast liggen we niet muurvast maar in een soort van op maat gemaakt wak, er zit dus nog een laagje water tussen boot en ijs. Wij wonen aan boord en dus is de boot warm van binnen. In andere gevallen waarbij het binnen ook onder nul is moet je wel zorgen dat je afsluiters dicht zijn, anders kunnen die kapotvriezen wat in het ergste geval de boot kan doen zinken. Helaas is dat in onze haven al bij een boot (deels) gebeurd, gelukkig heeft de havenmeester meteen in kunnen grijpen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:24

Hoe verwarmen jullie de boot, Mo? Hebben jullie een dieselkachel? Houdt die dat ‘s nachts bij als het zo hard vriest?
Hoe hebben jullie de boot geïsoleerd?

Wij zijn sinds gisteren ook weer aan boord :D
Toen we binnen kwamen gisteravond was het binnen precies 0,0 graden :)) Het enige wat bevroren was dat was mijn kruikje, daar was ik het water vergeten uit te halen. Alles onder de waterlijn, inclusief de douchepompbakjes en bilge waren niet bevroren dus dat viel me mee.
Vanochtend waren de condensdruppels op het plafond wel flink aangevroren :))
Vandaag gaan we verder met de elektra en het installeren van een zeewater kraan. Iemand aanbevelingen welke wel of niet goed zijn? De voetpompjes lijken me fijner dan een handpomp, toch?

Hebben jullie de foto’s van Monnickendam gezien? :=

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:45

We hebben inderdaad een dieselkachel, van Webasto. Die heeft het goed gedaan tijdens de vorst en we hebben het op geen enkel moment koud gehad. Onze boot is nogal zwaar gebouwd en is ook goed geïsoleerd. Dus daardoor kon de kou buiten blijven en de warmte binnen. De sneeuw bleef ook liggen op ons dek, dat geeft ook wel aan dat het qua isolatie goed zit. Hoe de boot nu precies geïsoleerd is weet ik alleen niet.

Grappig dat je dat filmpje plaatst, dat is onze haven. Was erg heftig hier met de storm. Gelukkig hebben we zelf geen schade.

Fijn dat bij jullie ook alles is goed gegaan en dat er niets bevroren was, op het krukje na dan. Wat is jullie planning? Jullie blijven weer een tijd aan boord? Qua kraan is een voetpomp inderdaad fijner dan een handpomp.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:05

Waaw ik wist niet dat dat jullie haven was! Lijkt me echt bizar om mee te maken. Ik hoorde dat hele stukken steiger waren weggeslagen. Wat een geluk dat jullie geen schade hebben.

Wij zijn inmiddels weer thuis. Mijn vriend moest afgelopen maandag weer naar zijn werk. En we proberen zo veel mogelijk vakantiedagen op te sparen voor als we de mast gaan opknappen. Die gaat er komend voorjaar vanaf, en dan moeten we waarschijnlijk al het ijzerwerk gaan vervangen, alle vallen, de verstaging, de chainplates (ik weet de nederlandse term even niet haha), hij moet kaalgeschuurd worden en opnieuw in de lak, de lagers van het rolgrootzeil zijn waarschijnlijk slecht, de kotter rolt al helemaal slecht op, dus waarschijnlijk zijn we daar het hele voorjaar zoet mee :=

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:13

Klopt, er zijn hele stukken steiger weggeslagen. Heb nooit zo’n heftige storm meegemaakt. Van andere ligplaatshouders die hier al 20 jaar liggen hoorde ik hetzelfde. Het was de ongelukkige combi van heel harde wind, lagerwal liggen, vrieskou en sneeuw. Hierdoor vroor het overwaaiende water meteen aan, wat op den duur een enorm gewicht geeft. Doordat wij enigszins beschut lagen en geen overwaaiend water hadden ging het bij ons goed. Wel hebben we op tijd een extra spring gezet, hadden we dat niet gedaan was de spring die er al zat geknapt, die was al wat kapot aan het gaan. Dan hadden we zeker schade gehad. In de haven zijn meerdere schepen door het gewicht van de ijsaanzetting gaan hellen, een aantal dreigden daardoor te zinken. Met al het personeel, de brandweer, KNRM en een aantal aanwezige ligplaatshouders is erger voorkomen. Uiteindelijk is een catamaran half gezonken en een ander jacht geheel gezonken.

Klinkt als een pittig karwei, wist ook niet dat jullie een houten mast hebben. Check dit wel heel goed op eventuele zwakke plekken. Mijn schoonouders hebben dit gehad. Zag je van buiten weinig aan, slechts een heel klein plekje. Voor de zekerheid naar een mastenmaker gebracht, bleek de mast van binnen flink rot. Dat wil je niet meemaken, dat je mast naar beneden komt. Wijzelf kwamen er trouwens achter dat de bouten waarmee de verstaging vast zit aan het dek van slechte kwaliteit zijn. Dit hoorden we van een andere Grand Soleil eigenaar, die waarschuwde ons. Zijn mast is daardoor op volle zee naar beneden gekomen. Later hoorden we een bijna gelijke ervaring. Dus die bouten gaan we meteen vervangen voor de zwaarste kwaliteit die er is. Zijn we flink van geschrokken.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:44

Onze mast is van aluminium, maar wel geschilderd en die oude lak is los aan het laten. De oude eigenaar heeft dat 'opgelost' door overal waar hij zonder ladder bij kon een of andere matte verf er overheen te kliederen. Het ziet eruit als latex, maar dat zal het niet zijn :')
Hier vrij goed te zien:
Afbeelding

We gaan er vanuit dat de verf hogerop in de mast ook los begint te laten.
Binnen is dat ook goed te zien:
Afbeelding

Dus dat moet er gewoon allemaal vanaf geschuurd worden, en opnieuw in de primer en tweecomponenten lak.

Brr inderdaad eng als zo'n mast ineens omlaag komt, dat wil je niet meemaken! Dat is bij onze boot ook het enige wat vanuit de fabriek echt slecht gemaakt is; de bevestigingen op het dek, de chainplates. Gelukkig zijn er heel veel booteigenaren van hetzelfde model die ze ook opnieuw hebben gemaakt en de ontwerpjes met verbeteringen staan gewoon op internet. Dus die hoeven we maar bij een rvs boer te laten namaken. Wel enorm duur, dat speciale rvs voor scheepvaart!

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:41

Oh het is een geschilderde mast! Best balen denk ik, eenmaal geschilderd blijf je er aan vast zitten. Kan geen kwaad maar het is veel werk en niet altijd mooi gedaan haha! Zelfde geldt voor de romp. Als de originele gelcoat er niet meer op zit en het geverfd is zul je moeten blijven verven.

De platen zelf zijn gelukkig goed bij ons. Daarnaast is de mast er in 2016 af geweest en is de verstaging geheel vervangen. Wij hebben rod rigging, dus geen gevlochten kabels maar een soort buizensysteem maar dan niet hol. Lastig uit te leggen haha. enorm duur maar het gaat vele tientallen jaren mee. We willen dit natuurlijk goed blijven inspecteren want dit hopen we nog heel lang niet te hoeven vervangen. Mast zelf is toen ook nagekeken en opnieuw gespoten. Niet door ons maar door de vorige eigenaar. Het enige dat toen dus niet is vervangen zijn die bouten. en die blijken van matige kwaliteit. Zo blij dat we zijn gewaarschuwd. Die van ons bleken nog wel in oke staat maar toch. Better safe than sorry. Gelukkig vallen de kosten mee, ze bleken te koop bij een speciale ijzerhandel. Maar het klopt dat alles voor een boot meteen tien keer zo duur is haha.

Als je trouwens lijnen nodig hebt moet je naar Bijrinus gaan, zit in Harlingen maar verzendt ook. Koopt goede partijen in en verkoopt die voor mooie prijzen. Ook dyneema. Wij hebben inmiddels vrijwel alle lijnen vervangen, alles is nu dyneema.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:17

Op zich lijdt zo'n mast niet enorm. De verf die er nu op zit, zit er al minstens 20 jaar op, misschien zelfs al 40 jaar want origineel vanaf de werf werden de masten ook geschilderd afgeleverd. Dus ik hoop dat ie na een goede opknapbeurt weer minstens 20 jaar vooruit kan.

Rod rigging heb ik nooit van gehoord, dat ga ik zeker eens opzoeken.
We hebben nu bronzen spanners, en ik denk dat de nieuwe ook weer brons moeten worden. Ka-ching :')
Fijn dat jullie er op tijd achter kwamen inderdaad. Zo'n dingen kun je beter een keer onnodig vernieuwen dan te denken 'het zal wel meevallen'..

Bijrinus ga ik onthouden :j Wij zitten er ook aan te denken om deels dyneema te nemen. Ook voor de runners bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:38

Wij zijn even bij de oude dame op bezoek, ze doet t nog :D.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:51

Mooi weer om aan boord te zijn, San!
Gewoon aan het genieten of zijn jullie ook hard aan het werk?

Wij zijn een lang weekend aan boord geweest, heerlijk! Bart is de bekabeling van de hydroliek aan het vervangen en ik heb de zoutwater kraan geïnstalleerd gisteren, en vandaag een plank in een kast gemaakt zodat ik eindelijk een hoop rommel wat netter kwijt kan :D
Ik blijf komende week lekker aan boord, Bart gaat naar huis, dus heb ik d’r de komende 5 dagen voor mezelf :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:29

Nee, even kijken of de motor t nog doet, even alles doorluchten en inventariseren wat er moet gebeuren. Volgende week beginnen we met schoonmaken.

Fijn dat jij lekker aan boord blijft, het weer wordt best okay, dus extra genieten :D.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:53

8nnemiek schreef:
Onze mast is van aluminium, maar wel geschilderd en die oude lak is los aan het laten. De oude eigenaar heeft dat 'opgelost' door overal waar hij zonder ladder bij kon een of andere matte verf er overheen te kliederen. Het ziet eruit als latex, maar dat zal het niet zijn :')
Hier vrij goed te zien:
[ [url=m/TED3gb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoel jij niet chloorrubber (dekkenverf)?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:59

Ik zou het echt niet weten, die verf ken ik niet en ik kan zo gauw ook geen voorbeeld vinden online. Het is in ieder geval een enorm matte verf, met wat structuur dus hij zal vrij dik zijn geweest.. en hij voelt ook vrij ruw aan, vergelijkbaar met muurvuller eigenlijk :+ Maar weer niet zo ruw als de strandaard anti-slip verf die ik ken.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:32

Ik vermoed chloorrubber. Is het een beetje 'zacht' qua verfdikte? Heb je het idee dat je er je nagel in zou kunnen zetten? Uiteraard wordt chloorrubber na een aantal jaren ook echt wel 'hard', maar het is wel oersterk en goed spul, dus als het verder goed uitziet zou ik het er niet zomaar afhalen.
Overigens geen idee of het nog te koop is / toegestaan is.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:14

Het is behoorlijk hard, indrukken of eraf krabben lukt niet.
Het ziet er zeker niet goed uit haha, moet er sowieso vanaf omdat het dus over de loslatende verf heen is gekliederd.
Afbeelding
Afbeelding
En een gedeelte van de mast doen zie ik sowieso niet zitten, liever één keer over de gehele lengte meteen goed.

De lichte kleur is de originele verf. Het donkere spul is er overheen geverfd.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:08

Hmmm, dat is bepaald niet netjes gedaan :=. Verf over loslatende verf is sowieso vragen om problemen :=.

Ik heb zojuist twee schaapjes voor op de boot binnengekregen. De banken in de kajuit hebben geen kussens op de rugleuning (de vorige eigenaar heeft nieuwe leuningen gemaakt, maar was nog niet aan de kussens toe gekomen), dus over iedere leuning een lekker langharig schaap om tegenaan te leunen. Meteen wat oplichting in de kajuit, want ze zijn wit :D.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:26

Haha ja, daarom schuren we dus gewoon alles eraf en doen we het in een keer goed.

Ohh dat gaat er vast gaaf uit zien!
Ga je ook nog echte kussens bestellen/maken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:52

8nnemiek schreef:
Haha ja, daarom schuren we dus gewoon alles eraf en doen we het in een keer goed.

Ohh dat gaat er vast gaaf uit zien!
Ga je ook nog echte kussens bestellen/maken?


Heel verstandig! Veel werk, maar veel plezier.


En ja, sowieso. De kussens die er nu op liggen zijn van donkerbruin skai leer, wat gewoon niet handig is, het is glad en lelijk :=.

Maar de kussens opnieuw bekleden is nu geen prioriteit (dat is het houtwerk e.d.), dus schuiven we op de lange baan :D. Geeft nog wat tijd om te bedenken wat we willen qua kleur en zo. Ik heb al wel een meubelmaker gevonden die het kan doen, die doet meer boten.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:01

De kleuren vind ik ook heel lastig ja.
Toevallig ben ik tussendoor de kussens van de voorhut aan het wassen, en een beetje aan het rondkijken naar welke stof en kleur ik erop wil. In zo’n donkere hut vind ik lichte kussens mooi.. maar dat geeft ook weer zo gauw vlekken.
En een ruwere kunstleer soort vind ik heel gaaf, maar weer te donker en de rest is ook al bruin..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:13

8nnemiek schreef:
De kleuren vind ik ook heel lastig ja.
Toevallig ben ik tussendoor de kussens van de voorhut aan het wassen, en een beetje aan het rondkijken naar welke stof en kleur ik erop wil. In zo’n donkere hut vind ik lichte kussens mooi.. maar dat geeft ook weer zo gauw vlekken.
En een ruwere kunstleer soort vind ik heel gaaf, maar weer te donker en de rest is ook al bruin..

Lastig, he :=.

Wij hebben besloten een deel van het interieur wit (ral 9010) te schilderen. Dan heb je al wat meer opties qua kleur omdat de hut dan een stuk lichter wordt. We leunen nu beide richting donker beige/ecru, vlekken zie je daar niet meteen op en het is niet donker. We gaan voor vochtafstotende stof. Maar goed, nog tijd om na te denken.

Je zou eventueel voor donkere kussens kunnen gaan, en deze oplichten met lichte sierkussens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:56

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn lekker een lang weekend weg <3. Hoewel het koud is, is het fijn weer op het water te zijn.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:01

Heerlijk!
En wat heb je het gezellig gemaakt binnen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:27

8nnemiek schreef:
Heerlijk!
En wat heb je het gezellig gemaakt binnen :D

Bedankt :D! Die schapenvachten doen wel wat, ja :)). En het zit ook oprecht lekker in de rug.

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:30

Heerlijk! En inderdaad heel gezellig en voor wat ik kan zien al echt eigen gemaakt! Veel plezier op het water, wij gaan morgen en zondag als het goed is nog even

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:36

Ja, al willen we echt nog wel wat dingen doen. Oplichten vooral. Maar eerst maar weer eens genieten :D.

Ik heb vijf tassen aan spullen opgeborgen en nog ruimte... Ik vind het nog steeds raar dat mijn schoonmams de ruimte in de boot te beperkt vond. Aan de andere kant, volgens schoonpa neemt ze kleding, beddengoed, handdoeken en eten mee voor een heel weeshuis. Dan snap ik het wel :))