Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:24

Sunrise19 schreef:
Vraagje? Is het normaal dat een kraamverzorgster 8 dagen komt? :oo

Ja, maar je bent absoluut niet verplicht om het af te nemen.
Na mijn bevalling en 7 dagen ziekenhuis had ik bij thuiskomt nog recht op 3 dagen.
Daar heb ik vanaf gezien en dat was geen probleem.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:29

Sunrise19 schreef:

Mijn vorige is maar 5 dagen geweest en ook echt maar minimaal. Viel ook niet zoveel te doen. Nu wat meer omdat mijn dochter naar school gebracht moet worden en van school gehaald. Voelt zo een beetje of ik iemand 8 dagen lang moet gaan entertainen, bij de vorige is daar ook nooit over gesproken. Daar zeiden ze zolang als nodig is. Maar het werd me nu een beetje opgedrongen want elke bevalling is anders. Tja, als ik een keizersnee krijg wel. Maar anders mag ze van mij lekker vertrekken zodra mijn dochter thuis is.

Zal het vanavond nog even aan mijn vorige kraamverzorgster vragen hoe het zit. Baal echt dat ik buiten haar gebied val. Heb het gewoon niet zo op vreemde mensen in m'n huis.

8 dagen is normaal :)

Sunrise19

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:33

Nou.. even goed zoeken van een vriendin levert wel heel slechte recensies op. :oo
En als ik nu voor een ander kies ( wat waarschijnlijk niet eens mogelijk is) moet ik een boete betalen van 130 euro.

Heb blijkbaar met mijn neus gekeken want er staan natuurlijk eerst een paar goede voor er een slechte tevoorschijn komt.

Kan je hier wat mee? Ik had al een slecht gevoel, maar mijn moeder zei dat ik me niet zo moest aanstellen. En vandaag na de telefonische intake kreeg ik dat gevoel alleen maar sterker..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:53

als je het zo negatief vind z moet je nu een keuze maken en niet als de kleine er is, zonde van die boete maar het hoort een fijne tijd te zijn ( nu ja fijn, net bevallen slaaptekort etc) maar als je het nu al niet ziet zitten?
Ik meen dat ik 8 of 10 dagen had bij de 2e ik heb een zoon die toen jonger dan 4 was en daar kreeg je extra uren voor en omdat ik bekken instabiliteit had

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:10

Sunrise, een boete :oo daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:34

Maar uiteindelijk ligt het er helemaal aan wie er bij je in huis komt, dat heeft verder weinig met het kraamzorgbureau te maken. Met haar moet het klikken en zo niet dan bel je ze dat je een ander wil.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:35

Sunrise19 schreef:
Nou.. even goed zoeken van een vriendin levert wel heel slechte recensies op. :oo
En als ik nu voor een ander kies ( wat waarschijnlijk niet eens mogelijk is) moet ik een boete betalen van 130 euro.

Heb blijkbaar met mijn neus gekeken want er staan natuurlijk eerst een paar goede voor er een slechte tevoorschijn komt.

Kan je hier wat mee? Ik had al een slecht gevoel, maar mijn moeder zei dat ik me niet zo moest aanstellen. En vandaag na de telefonische intake kreeg ik dat gevoel alleen maar sterker..

Ik stuur je even een pb :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:27

Ylana schreef:
Sunrise19 schreef:

Ja, maar je bent absoluut niet verplicht om het af te nemen.
Na mijn bevalling en 7 dagen ziekenhuis had ik bij thuiskomt nog recht op 3 dagen.
Daar heb ik vanaf gezien en dat was geen probleem.

Dat is dan nieuw denk ik? Ik had na 8 dagen ziekenhuis nergens meer recht op maar wel hulp nodig. Ik had kraamzorg wel fijn gevonden. Voor mijn opname wel al 2 dagen kraamzorg gehad misschien dat dit ook mee speelde. We hadden alleen recht op verlengde kraamzorg na ks (heb ik niet gehad) of bij ziekte van de baby. Ziekte van de moeder is voor eigen rekening in NL. Krom vonden we dat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:03

Toen mijn jongste negen weken te vroeg was geboren, heb ik vijf dagen in het zkh gelegen. Zij moest vijf weken blijven. Toen ze naar huis mocht hadden we nog recht op drie dagen couveuse nazorg. Dat hebben we niet gedaan. Ik was zelf voldoende hersteld en we waren niet onzeker over de zorg voor onze dochter. Bovendien waren we blij dat we eindelijk voor haar mochten zorgen en van haar konden genieten zonder 'bemoeienis' van anderen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:13

Kraamzorg zoals in nederland kennen we hier niet, persoonlijk vind ik dat niet erg.
Bij de eerste kwam er een dame 5 dagen 2 uurtjes om te helpen met de baby (wegen, wassen etc etc) die me eigenlijk alleen maar onzeker maakte, al die regeltjes waar zij aan moeten voldoen en die ze proberen je als moeder ook op te laten volgen terwijl je gevoel zegt, nee niet zo
Bij de tweeling gesloten geen kraamzorg te nemen, had toen wel full time hulp van de aller liefste adoptie oma die er bestaan en die nu 18/19 maand later nog steeds dagelijks in de ochtend bij ons is.

Het lijkt mij persoonlijk heel lastige om een vreemde over de vloer te hebben.
Maar ja ik ben nogal eigenwijs, consultatie bureau ga ik ook niet heen, doe het lekker op de manier die goed voelt voor ons.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:07

Ik vind die regels wat uren betreft belachelijk. Ben op donderdagavond bevallen in het ziekenhuis. Ze tellen vanaf je bevallingsdag, die dag heeft mij dus 8 uren gekost. Net als vrijdag en zaterdag, zondags thuisgekomen. Maar bv en tweeling en zelf brak zorgde wel voor mooi wat extra uren gelukkig

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:22

Mijn middelste is om 23:59 geboren. Dat scheelde idd een dag kraamzorg. Gelukkig waren de vk en de kraamhulp creatief met de uren, waardoor ik toch die extra dag zorg heb gekregen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:24

Gup is vrijdag geboren en zaterdag mochten we naar huis.
zaterdag twee uur hulp gehad. Vrijdag laatste dag. Toen is ze nog 2 dagen een ochtend geweest ivm de bv.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:04

bij mijn eerste kraamweek had ik het gevoel te moeten entertainen, daarom bij de tweede gezegd dat ik minder wilde. Ik had een top vrouw, had niet door dat ze er was en vond 8 dagen te kort...... kon wel huilen toen ze ging

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:27

Youknowme schreef:
bij mijn eerste kraamweek had ik het gevoel te moeten entertainen, daarom bij de tweede gezegd dat ik minder wilde. Ik had een top vrouw, had niet door dat ze er was en vond 8 dagen te kort...... kon wel huilen toen ze ging

Dat had ik niet.
Ik had echt een topvrouw, maar was toch blij, dat ik mijn huis weer voor mezelf had.
Mijn bevalling en alles daarna verliepen zo makkelijk, dat 5 dagen ook genoeg geweest was.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:40

Ja de merrie was echt super chagrijnig en de ruin was echt heel voorzichtig.
Ik heb nog langer kraamhulp gehad omdat de borstvoeding niet goed liep. Je krijgt standaard 4 dagen 8 uur en 4 dagen 4 uur. In het begin denk je verschrikkelijk iemand de hele dag in huis!!! Maar echt het is heerlijk!! Je krijgt zoveel info en je moet zoveel doen en leren dat de tijd vliegt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:59

Esplendido schreef:
Toen mijn jongste negen weken te vroeg was geboren, heb ik vijf dagen in het zkh gelegen. Zij moest vijf weken blijven. Toen ze naar huis mocht hadden we nog recht op drie dagen couveuse nazorg. Dat hebben we niet gedaan. Ik was zelf voldoende hersteld en we waren niet onzeker over de zorg voor onze dochter. Bovendien waren we blij dat we eindelijk voor haar mochten zorgen en van haar konden genieten zonder 'bemoeienis' van anderen.

nou idd, hier kon verlening omdat ze niet goed dronk...ik werd flink sjacho van al dat je moet dit en dat... een maal weg ging het echt beter...
Maar ook nu met de telf intake vond ik het hier geen prettig gesprek, terwijl ik de vorige keer wel een heel lief jong (vers van school) kraam zustertje had en het echt een positieve aanvulling was!
dus ik wacht maar gewoon af...het zijn maar 8 dagen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:05

Ik had 4 dagen ziekenhuis en had bij thuiskomst nog recht op 30 uur. Die hebben ze uitgesmeerd over 6 dagen wat ik wel erg prettig vond als alleenstaande na een keizersnede
Had ook wel 2 dagen er bij kunnen krijgen, maar dan werd mijn eigen bijdrage een stuk hoger en 5 uurtjes per dag vond ik prima. Was heel fijn dat ze zo meedachten :j

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:53

SUNSRISE Niet teveel beren op de weg gaan zien! Zeker met al een kindje is de kraamzorg fijn. Weet wel dat ze eigenlijk niet voor de overige kinderen zijn. Echter hier is daar nooit moeilijk over gedaan. Je moet een "klik" hebben met degene die bij je in huis komt en dat is afwachten. Hier ook een hele nare intake, maar de kraamverzorgster was er 1 uit duizenden. Ik vond het heel fijn dat ze er was. Ze heeft me nergens een haar breed in de weg gezeten. Werkte hard en was een echte aanwinst. Vond het zo jammer dat ze weer weg moest.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:30

Nouja, heb meer ervaringen ontvangen inmiddels. Dus die beren worden alleen maar groter.
Weigeren controles uit de voeren bij de kraamvrouw etc.

Mijn eerste was ook super fijn, alleen die komt niet hier. Verder zorgen hun sowieso voor de overige kinderen. Dat is een van de redenen waarom ik voor dit bureau gekozen heb, zodat mijn dochter ook gewoon naar school kan.

Mijn man zei dat ik het maar moest afwachten en dat we anders wat anders moeten regelen. Ben wel in de herfstvakantie uitgerekend, dus hopen dat meneer zich aan de afspraak houd dan. Dan ben ik al wat geruster mocht het niks zijn. Wil gewoon niet dat mijn dochter iets tekort komt.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:30

Vergeet niet dat er sneller hele slechte ervaringen worden gedeeld dan positieve. Wegsturen kan altijd nog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:08

Ik heb 2 heeeeeel erg verschillende kraamhulp en gehad. De eerste was rond de 40 en poetste echt de hele dag Door. Ik vond het best fijn maar ik leerde niet echt veel over het hoe en wat met Tim. Daarna kreeg ik iemand van mijn leeftijd 29. Echt een topper. Ze kwam s morgens eerst een lekker kopje thee drinken op de bank. Even Rustig De nacht doornemen echt heerlijk vond ik dat. Vroeg dan nog of ik dingen had waar ik tegenaan liep of ik nog vragenhad. Daarna vrleg ze of er echt dingen waren die ze moest doen. Ik had bijvoorbeeld 1 nacht een giga lekborst haha en het bed zat er onder dus kon ze die mooi verschonen. De rest bekeek ze zelf wel en ze leerde mij heel veel over hoe en wat ik moest doen

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 00:13

Ik denk dat het voor iedereen wel even wennen was dat de kraamverzorgende over de vloer heen kwam.. Vooral als het om 8/10 dagen gaat.
Maar lees hier toch echt meer en deels verhalen dat de moeders toch blij waren dat ze die 8 dagen kregen.

Sunrise19, ik vind; het is jouw huis en als de kraam jou niet meer kan helpen zou ik het onnodig vinden om haar die uren toch rond te laten lopen in jouw huis. Zelf heb ik gekozen voor 24 uur, waarbij ik altijd om meer kan vragen. Maar ik vind die 3 uur denk ik niet teveel. Ligt misschien ook wel een beetje aan je bevalling maar vooral bij een eerste kindje is het denk ik toch wel fijn dat de kraam er is.

Ik zag eergisteren op het journaal dat Andre Hazes JR kiest voor een kraamhotel ipv thuisbevalling of in het ziekenhuis. Nu hoor ik daar helemaal niets over hier, zijn er mensen die daar voor hebben gekozen? En hoe is dat bevallen? Ik heb gelezen dat je dan 8 dagen in dat kraamhotel bent, ipv dat je thuis bent en een kraamverzorgende krijgt?

En omdat er ontzettend veel bokkers borstvoeding geven/hebben gegeven heb ik een vraag waar wellicht iedereen een ander antwoord op heeft.
Ik heb een super boek over borstvoeding, en daar word afgeraden speentjes te gebruiken bij borstvoeding. Nu heb ik deze vraag natuurlijk ook bij mijn intake van de kraamverzorgende gelegd, en zij vertelde mij dat iedere baby anders is. Een baby normaal moe word van het drinken en daarna ook in slaap valt. In sommige gevallen is dit niet zo, en gaat het de baby heel gemakkelijk af met drinken dit kan zowel met borstvoeding als kunstvoeding zijn. De baby is dan wel verzadigd, maar niet moe. Een speentje kan de baby dan helpen wat moe te worden, zodat het dan toch gaat slapen.

Ik heb speentjes gekocht, omdat ik dacht dat ik die moest hebben. Ik bewaar ze dus wel.
Wat is de reden geweest voor jullie om wel of geen speentjes te gebruiken?
Mijn schoonmoeder zegt altijd dat de baby een vreselijk slecht gebit later kan krijgen van duimen, dat duimen komt dan weer doordat het geen speentje krijgt. :+ Wat moet ik hiervan geloven?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:23

Een baby heeft veel zuigbehoefte, een speen kan hierbij helpen. Er wordt geadviseerd pas met een speentje te beginnen als de bv goed loopt (dit is meestal ergens tussen de 4 tot 6 weken). In het begin is het belangrijk dat je geen hongersignalen van de baby mist, een speen kan er wel voor zorgen dat je deze wel mist en dat een baby energie verspilt aan zuigen zonder dat hij er energie in de vorm van voeding voor terugkrijgt.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:25

cynthia5 schreef:
Ik denk dat het voor iedereen wel even wennen was dat de kraamverzorgende over de vloer heen kwam.. Vooral als het om 8/10 dagen gaat.
Maar lees hier toch echt meer en deels verhalen dat de moeders toch blij waren dat ze die 8 dagen kregen.

Sunrise19, ik vind; het is jouw huis en als de kraam jou niet meer kan helpen zou ik het onnodig vinden om haar die uren toch rond te laten lopen in jouw huis. Zelf heb ik gekozen voor 24 uur, waarbij ik altijd om meer kan vragen. Maar ik vind die 3 uur denk ik niet teveel. Ligt misschien ook wel een beetje aan je bevalling maar vooral bij een eerste kindje is het denk ik toch wel fijn dat de kraam er is.

Ik zag eergisteren op het journaal dat Andre Hazes JR kiest voor een kraamhotel ipv thuisbevalling of in het ziekenhuis. Nu hoor ik daar helemaal niets over hier, zijn er mensen die daar voor hebben gekozen? En hoe is dat bevallen? Ik heb gelezen dat je dan 8 dagen in dat kraamhotel bent, ipv dat je thuis bent en een kraamverzorgende krijgt?

En omdat er ontzettend veel bokkers borstvoeding geven/hebben gegeven heb ik een vraag waar wellicht iedereen een ander antwoord op heeft.
Ik heb een super boek over borstvoeding, en daar word afgeraden speentjes te gebruiken bij borstvoeding. Nu heb ik deze vraag natuurlijk ook bij mijn intake van de kraamverzorgende gelegd, en zij vertelde mij dat iedere baby anders is. Een baby normaal moe word van het drinken en daarna ook in slaap valt. In sommige gevallen is dit niet zo, en gaat het de baby heel gemakkelijk af met drinken dit kan zowel met borstvoeding als kunstvoeding zijn. De baby is dan wel verzadigd, maar niet moe. Een speentje kan de baby dan helpen wat moe te worden, zodat het dan toch gaat slapen.

Ik heb speentjes gekocht, omdat ik dacht dat ik die moest hebben. Ik bewaar ze dus wel.
Wat is de reden geweest voor jullie om wel of geen speentjes te gebruiken?
Mijn schoonmoeder zegt altijd dat de baby een vreselijk slecht gebit later kan krijgen van duimen, dat duimen komt dan weer doordat het geen speentje krijgt. :+ Wat moet ik hiervan geloven?

Ik wilde in eerste instantie kraamhotel, maar dat is simpelweg veeeel te duur (vergoed verzekering niet)
Leek mij fijn om de eerste dagen gewoon rustig daar te kunnen zijn, en vooral omdat ik bij m'n ma thuis woon en geen zin heb in drukte om me heen en mensen die zich met dingen bemoeien

Edit; over het speentjes verhaal: sommige baby's hebben nou eenmaal veel zuigbehoefte. Mijn nichtje ging zich op gegeven moment 'overeten' omdat ze zuigbehoefte had maar dan eigenlijk geen honger, met als gevolg dat ze de melk weer uitspuugde (en daar weer maagzuur door kreeg...) sommige babytjes hebben dus echt een speentjes nodig. En ik heb liever een baby met een speen dan eentje die duimt want duimen komt een kindje moeilijker van af en is ook slechter voor het gebit inderdaad