misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoenuverder

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 14:53

Het gesprek met de kinderpsycholoog is idd binnen 2 dagen.
Dit is vnl gericht op wat er uit de onderzoeken zijn gekomen, denk aan stoornis/hooggevoelig enz.
Maar ook het, eventuele, misbruik zal ook besproken worden daar de psych het hele pakket onderzocht heeft en met haar collega's heeft besproken.

Kort daarop wil ik de gesprekken aangaan met de betreffende mensen en mensen die dichtbij mij staan.

Het gaat nu vrij aardig, maar het scheelt de helft dat mijn dochter zo positief is veranderd de laatste tijd tov zeg 3mnd geleden.
Ik ben enerzijds heel benieuwd naar wat er uit de onderzoeken is gekomen, anderzijds zie ik er als een berg tegen op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:29

Even advocaat van de duivel. Kan het zijn dat je dochter een stuk veranderd is omdat je de teugels wat hebt aangetrokken? Met andere woorden, niet alles maar klakkeloos accepteert?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:41

Ik zou ook goed nadenken hoe het bijvoorbeeld later is voor je dochter, dat mensen in haar omgeving hier van af weten! Zoals meerdere mensen gezegd hebben, hoewel het niet klopt kan er schaamte in het spel zijn. Daarnaast weet je nog niet 100% zeker dat je vermoedens kloppen (al lijkt het er natuurlijk wel op!) .

Heel veel sterkte in ieder geval, je pakt het allemaal heel goed aan vind ik!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:56

Misschien heel raar gedacht... maar ts moet je wel willen dat je die mensen aanspreekt zelf ?
In hoeverre denk je dat dat een "normaal" gesprek gaat zijn en dat dat niet alles nog vervelender voor jou gaat maken ?
Misschien eens overleggen met je komende gesprek ?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 17:45

@rocamor: dat zal zeker meespelen!
Ik denk dat het verschillende factoren zijn, mijn moeder die even duidelijk ingegrepen heeft, ik ben duidelijker, ze is meer bij mij dus makkelijker qua regels die elke dag hetzelfde zijn, rust en regelmaat, slapen gaat stukken beter.
Maar wat het precies is maakt me niet zoveel uit, het gaat gewoon beter tussen mij en mijn dochter en met haarzelf gaat het beter, daar kan ik alleen maar blij om zijn.

@mondy, tja, daar zeg je wat.
Ga ik zeker aangeven in het gesprek met de kinderpsycholoog, want idd, het zal waarschijnlijk geen "normaal" gesprek worden en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik ga reageren, dat kan 2 kanten(furieus of gebroken) op en beiden zijn niet bevoordelijk voor mijn welzijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:20

Ik speel even advocaat van de duivel maar WAT ALS er nou eens niks gebeurd zou zijn? En je gaat andere mensen hierover inlichten....dan zijn de gevolgen voor die mensen ook niet te overzien. Dat blijft ze hun leven achtervolgen want mensen denken altijd: waar rook is is vuur of toch minstens een vonkje.

Goed dat je je gevoel volgt en je dochter daar weg houdt, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Maar iemand beschuldigen van een zedenmisdrijf kun je in mijn ogen alleen als dat ook vastgesteld is.
Het is nogal wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:27

Inlichten hoeft niet het zelfde te zijn als beschuldigen.
Inlichten kan ook gewoon zijn dat je uitlegt dat er zorgen zijn en omtrent die zorgen tot een beslissing bent gekomen.
Dan beschuldig je niemand maar geeft wel enige duidelijkheid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:35

Wellicht lees ik Een en ander anders dan jij. Ts hoeft die mensen niet te beschuldigen van een misdrijf.

Er liggen feiten die Tot Nog toe onverklaarbaar zijn. Feiten die an sich ernstig genoeg bevonden zijn om professionele hulp in te schakelen. Om uit te sluiten dat de locatie van invloed is, is ervoor gekozen om de dochter voorlopig thuis te houden.

Daarnaast blijkt deze beslissing een positieve invloed te hebben op het gedrag van de dochter, zowel thuis als Op school.

Kortom in mijn ogen genoeg redenen om niet terug te gaan naar de oude situatie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:12

Rocamor schreef:
Wellicht lees ik Een en ander anders dan jij. Ts hoeft die mensen niet te beschuldigen van een misdrijf.

Er liggen feiten die Tot Nog toe onverklaarbaar zijn. Feiten die an sich ernstig genoeg bevonden zijn om professionele hulp in te schakelen. Om uit te sluiten dat de locatie van invloed is, is ervoor gekozen om de dochter voorlopig thuis te houden.

Daarnaast blijkt deze beslissing een positieve invloed te hebben op het gedrag van de dochter, zowel thuis als Op school.

Kortom in mijn ogen genoeg redenen om niet terug te gaan naar de oude situatie.

Helemaal eens, laat ik dat voorop stellen (ik heb zelf een dochter dus kan me haar handelswijze helemaal voorstellen)maar wat betreft die confrontatie, wat zeg je dan? En tegen vrienden? Als je zegt dat de situatie zorgelijk is en je zegt verder niks, gaan mensen zelf dingen invullen. Dat is mens eigen. En als ze zegt dat ze het vermoeden heeft dat men aan haar dochter gezeten heeft dan gaat dat verhaal dus de wereld in.

En laten we eerlijk zijn. Als die mensen aan die dochter hebben gezeten dan valt dat onder de noemer misdrijf.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:47

Maar wat moet ik dan Maikeltje?
Ik begrijp je post hoor, maar in deze situatie kan ik toch niet anders dan met feiten komen en mijn kind niet meer naar die mensen laten gaan?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:56

Ik denk dat je op zijn minst de mensen in kwestie moet laten weten waarom je besloten hebt dat je je dochter niet meer daarheen stuurt. Hoe je dat aanpakt en formuleert zou ik inderdaad met hulp van professionals doen.

De omgeving hoeft, denk ik, niet ingelicht te worden. Ten eerste inderdaad omwille van je dochter. Ten tweede omdat ze er gewoon helemaal niks mee te maken hebben; het is iets tussen jou en die oppasmensen. En als er vragen zouden komen, zou ik het in jouw plaats aan die mensen zelf overlaten of ze er iets van willen zeggen. Iets in de trant van: "Zij weten zelf waarom ik zo beslist heb, dat is voldoende"

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:30

Ik ben het wel eens met bovenstaande post.
Het is natuurlijk een hele moeilijke kwestie.
Afhankelijk van hoe het gesprek uitpakt, kun je nadenken over het vervolg.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:45

Hoenuverder schreef:
Maar wat moet ik dan Maikeltje?
Ik begrijp je post hoor, maar in deze situatie kan ik toch niet anders dan met feiten komen en mijn kind niet meer naar die mensen laten gaan?

Sowieso je kind niet meer laten gaan nee. Bij de geringste twijfel volg je daarin heel goed je gevoel. Dat doe je goed, ik zou precies hetzelfde doen. Dat is ook niet het punt.

Maar moet je eigenlijk het gesprek wel met ze aangaan? En wat wil je dan zeggen? Je hebt het erover dat je ze gaat confronteren en dan met feiten die zouden kunnen wijzen in de richting van misbruik. Zouden kunnen wijzen op... Het hoeft dus niet zo te zijn.

Dus je hebt geen concrete bewijzen (die heeft een moeder ook niet nodig, een moeder heeft van nature hele scherpe voelsprieten).

Maar stel dat dit verhaal de wereld in komt bij jouw vrienden en het zou niet waar zijn, dan schaad je die mensen enorm.

Jouw dochter staat voorop, jij handelt daar naar en dat is goed. Maar het feit dat je niet kunt aantonen dat er iets is gebeurd op dat vlak maakt dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn. Vanuit je emotie wil je confronteren, heel begrijpelijk want je hebt het vermoeden dat iemand aan je dochter heeft gezeten dus je Leeuwenhart schreeuwt om actie.
Maar je weet het niet honderd procent zeker dus eigenlijk kun je niets. Behalve je dochter beschermen en hopen dat ze je een keer in vertrouwen neemt. Wat is de meerwaarde voor jouw dochter wanneer je dit vertelt aan vrienden of wanneer je die mensen confronteert? Doe je dat voor jezelf of voor je dochter? Want jouw dochter heeft al een fantastische moeder die op haar intuïtie afgaat. Meer kan zij zich niet wensen. En stel dat ze ooit gaat praten, dan weet je die mensen echt te vinden en kun je er werk van maken. Dit is zo'n gecompliceerde situatie...

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 07:21

Dank je maikeltje, voor je lange post.
Je hebt ergens zeker gelijk, 100% zekerheid heb ik niet en zal ik naar alle waarschijnlijkheid zeker op korte termijn niet gaan krijgen.

Maar wat moet ik dan zeggen, of doen?
Die mensen hebben jaren op mijn kind gepast, en van het een op andere moment is dat over EN wil ik geen contact meer.
Daar zal toch iets van uitleg over moeten komen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:23

Hoenuverder schreef:
Dank je maikeltje, voor je lange post.
Je hebt ergens zeker gelijk, 100% zekerheid heb ik niet en zal ik naar alle waarschijnlijkheid zeker op korte termijn niet gaan krijgen.

Die mensen hebben jaren op mijn kind gepast, en van het een op andere moment is dat over EN wil ik geen contact meer.

Als 1 van de 2 wat gedaan heeft dan weet diegene denk ik wel hoe laat of dat het is.. Maar goed wat ik begreep ligt het allemaal wat ingewikkeld met je vriendenkring en deze mensen dus zou je wel iets moeten doen in mijn ogen omdat anders niemand er meer wat van snapt omdat die banden close zijn.

In elk geval heel veel sterkte nog de komende tijd!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:27

Is het misschien een optie deze mensen te vertellen dat je dochter onderhand te groot is geworden voor oppas oid? Als er echt iets aan de hand is geweest, zullen ze dat meteen snappen.

Ik vind dat je in een moeilijke situatie zit. Je bent een dappere vrouw!! Sterkte

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:32

Hoi TS,

Ik lees al vanaf het begin mee, maar heb nog niet gereageerd. Wil nu toch even tegen je zeggen dat ik het ontzettend goed en knap van je vindt hoe je met deze situatie om gaat.

Hoenuverder schreef:

Hebben deze mensen aan jou gevraagd waarom je geen contact meer wil en waarom je dochter niet meer bij hen komt? Als zij dit niet gedaan hebben en zeg maar niet "verbaasd" waren, dan heb ik het idee dat ze heel goed weten waarom jouw dochter daar niet meer mag komen. Wellicht hebben ze dat wel gevraagd, maar dan heb ik er over heen gelezen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:32

Ik zou denk ik niet tegen die mensen liegen maar de feiten benoemen, de gedragsverandering en dat het jou geen goed gevoel geeft.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:46

Kun je evt. met de professionals overleggen of men op een rustige, niet-bedreigende manier meer zekerheid van je dochter kan krijgen? Ik las dat de therapeut het al 'op de man af'gevraagd had maar een gespannen ontkennend antwoord kreeg, misschien als jij en de therapeut samen vragen, of jij alleen, onder geruststelling dat er niks zal gebeuren als ze iets zegt? Het lijkt me voor je dochter ook heel zwaar om zo'n geheim (of het nou deze mensen waren, iemand anders, of zijzelf die de verwondingenheeft veroorzaakt) mee te moeten dragen namelijk, misschien werkt het ook wel bevrijdend als ze het aan mama kan vertellen. En meer zekerheid maakt het duidelijker wat te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:52

...ik denk niet dat de professionele hulp het zo gaat aanpakken.

Natuurlijk is duidelijkheid prettig, maar dat kun je niet efkes op het bordje van het kind leggen 'jij moet ons nu zekerheid geven, wij worden heus niet boos...' (Het is in zichzelf al een dubbele boodschap.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:53

1810naomi schreef:
Hebben deze mensen aan jou gevraagd waarom je geen contact meer wil en waarom je dochter niet meer bij hen komt? Als zij dit niet gedaan hebben en zeg maar niet "verbaasd" waren, dan heb ik het idee dat ze heel goed weten waarom jouw dochter daar niet meer mag komen. Wellicht hebben ze dat wel gevraagd, maar dan heb ik er over heen gelezen.

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd of jij zelf nog iets van deze mensen hebt gehoord in de afgelopen weken?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:57

Janneke2 schreef:
...ik denk niet dat de professionele hulp het zo gaat aanpakken.

Natuurlijk is duidelijkheid prettig, maar dat kun je niet efkes op het bordje van het kind leggen 'jij moet ons nu zekerheid geven, wij worden heus niet boos...' (Het is in zichzelf al een dubbele boodschap.)

Natuurlijk niet op die manier, maar ik ga ervan uit dat vooral forensisch professionals manieren hebben om dit aan kinderen te vragen zonder er druk of spanning op te leggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:00

belle_boef schreef:
Ik zou denk ik niet tegen die mensen liegen maar de feiten benoemen, de gedragsverandering en dat het jou geen goed gevoel geeft.

Ik vind dat eerlijk gezegd wat om de brei heen praten. Als iemand bij mij komt en zegt "joh, ik heb liever niet dat je nog komt, aangezien er 2x geld weg was nadat jij was geweest" dan is de suggestie wel heel duidelijk dat ik beschuldigd wordt van diefstal en dan heb ik liever dat iemand dat gewoon direct zegt. Om het voorbeeld maar even iets minder beladen te maken.

Verder inderdaad complimenten TS, wat een ongelooflijk moeilijke situatie maar wat doe je het goed!
EDIT: en ik realiseer me dat ik nog niet eerder heb gereageerd in het topic en het alleen maar gestipt heb. Lees vanaf het begin mee, maar blijkbaar niks toe te voegen gehad. dikke knuffel voor jou!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:09

Die mensen zullen toch ook wel niet naïef zijn of op hun achterhoofd gevallen. Als ze ’s ochtends erachter komen dat DL bloed in het onderbroekje heeft en daarna is er geen/weinig contact met de moeder en komt DL niet meer bij ze logeren, dan weten ze echt wel hoe laat het is.

Ik zou zeker met ze in gesprek gaan. En daarin moet je ze natuurlijk niet beschuldigen. Dan weet je zeker dat het erg gezellig gaat worden. Maar ik zou ze zeker confronteren met je vermoedens en ook ruimte geven voor evt verweer (wat natuurlijk geen invloed heeft op jouw beslissing). Maar doe je het niet, dan blijf je altijd met vragen en onbevredigde gevoelens zitten. Al is het maar “hoe zouden ze erop reageren”, want ook daaraan zie zal je informatie ontlenen. En niet alle vragen zullen beantwoord worden en misschien komen er ook een hoop nieuwe, maar kun je hopelijk dat hoofdstuk afsluiten.

Naar vrienden/derden toe: Ik zou alleen naar mensen die je vertrouwd/dichtbij (evt noodzakelijke) staan de reden vertellen (mensen die niet roddelen). En uiteraard vertel je geen beschuldiging, maar het vermoeden wat je hebt. De rest moet het doen met “privé”-redenen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:06

Dat is misschien wel een goede Riddershow. Uit de manier waarop ze gaan reageren kun je vaak ook al dingen afleiden. En ook al ligt het onderwerp gevoelig en of ze nu wel of niet schuldig zijn, de uitleg dat je het welzijn van je kind hoe dan ook als prioriteit hebt zal voor iedereen begrijpelijk zijn. En als je het onderwerp inderdaad alleen met de betrokken personen bespreekt dan zal het ook niet verder de wereld in komen. Ben wel heel benieuwd wat die professionals gaan adviseren trouwens. Er is eigenlijk maar 1 ding belangrijk in deze, blijf vooral bij je gevoel, bij jezelf.