Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:56

Die kweekvissen worden gevoerd met vermalen kippen...
Dus het beste vang je je eigen visje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:59

Resistance schreef:
Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?

(gebaseerd op een betoog waar ik een tijdje geleden tegenaan liep)

Er zijn in het algemeen 4 groepen mensen die zich aangetrokken voelen tot veganisme:
1. Mensen die voor dierenrechten opkomen (dit is de grootste groep). Deze mensen houden van dieren, geven om dieren en zijn heel empathisch.
2. Mensen met eetstoornissen die veganisme gebruiken om hun stoornis te verbergen. Veganisme is beter geaccepteerd in de maatschappij dan een eetstoornis en daarom dus een goed excuus om niet mee te eten en etentjes aan je voorbij te laten gaan.
3. De "social justice warrior" die een meerderwaardigheidscomplex heeft en veganisme gebruikt om zijn morele superioriteit te uiten. Dit zijn dezelfde soort mensen die zich ook sterk aangetrokken voelen tot bepaalde geloven zodat ze neer kunnen kijken op de rest van de bevolking. Het gaat deze mensen niet zozeer om gezond of goed bezig te zijn, het voornaamste doel is anderen te kunnen veroordelen.
4. de "sociopath" (persoonlijkheidsstoornis die zich uit in extreem anti-sociaal gedrag), deze mensen gebruiken veganisme als "excuus" om hun extreme opvattingen te verbergen.

Van type 1 heb je in de praktijk bijna nooit "last". Ik zie een hoop veganisten in dit topic posten die perfect aansluiten bij type 1: ze eten geen vlees omdat ze dierenleed willen beperken en als andere wel vlees eten dan hebben ze er weinig moeite mee.

Type 2 zal je niet vaak tegenkomen omdat die zich juist proberen te verbergen. Ze zullen dus niet snel over eten en voeding beginnen en gaan helemaal niet op internet posten over dit soort dingen.

Type 3 is een kleine groep maar deze groep kan "zeer irritant" zijn: ze vinden dat ze beter zijn dan jou en willen je het laten weten ook! Dit zijn de mensen die elke keer opnieuw over voeding en vlees beginnen, op elk feestje, ongeacht waar het gesprek daarvoor over ging.

Type 4 is ook een zeer kleine groep (gelukkig maar). Dit is een groep extreem anti-sociale mensen die op geweld uit zijn en actie willen. Deze groep is redelijk makkelijk te herkennen omdat ze elke "grens overschrijden" wanneer ze over hun acties praten; denk aan vleeseters vergelijken met Hitler en spreken over een "animal holocaust". Ze geven dierenleed als voornaamste reden voor hun gedrag maar dit is slechts een middel om meer supporters en medestanders te winnen, in werkelijkheid zijn het sociopaten die het liefst alle mensen van de aardbodem willen vegen.

De beschrijving van de vriendin van TS past naar mijn inzien perfect bij type 3 en/of type 4.
En terwijl de types 3 en 4 vreselijk in de minderheid zijn, zijn ze wel degene die het luidste zijn en alle veganisten een vreselijke reputatie geven. Helaas zijn ze ook de reden dat veganisme niet populairder is, maar voor hun is dat redelijk onbelangrijk omdat ze niet echt gemotiveerd zijn vanwege dierenleed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:29

LadyMadonna schreef:
Vis vind ik trouwens ook zo'n lastige.... Kies je voor wildvang (schadelijk voor de zee en veel andere dieren, vaak sleepnetten) of voor kweek? (Vissen hutje mutje in bakken bij elkaar....
Als je dus wel kiest om af en toe vis te eten...

Is ook lastig…maar voor mij sowieso geen panga enne…ff de naam kwijt…die andere kweek witvis. Behalve hutje mutje wordt er echt allerlei zooi aan toegevoegd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:30

Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
Ik ken veel veganisten en vegetariërs, maar de enige drie redenen die ik ooit ben tegengekomen zijn dierenliefde, milieu en gezondheid. Ik ken atleten die zich er beter bij voelen, mensen als mijn vriend die gewoon heel milieubewust bezig zijn, mensen als ikzelf die gewoon heel veel van dieren houden.. Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..
Misschien dat het in Amerika beter klopt, maar hier in NL is veganisme (nog) helemaal niet 'in', de meeste mensen weten niet eens wat het inhoudt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:33

Dit stuk hierboven slaat de mensen die vlees gewoon niet te eten vinden (en mede daarom ook niet nuttig/nodig) ook over :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:57

Kinke schreef:
LadyMadonna schreef:
Vis vind ik trouwens ook zo'n lastige.... Kies je voor wildvang (schadelijk voor de zee en veel andere dieren, vaak sleepnetten) of voor kweek? (Vissen hutje mutje in bakken bij elkaar....
Als je dus wel kiest om af en toe vis te eten...

Is ook lastig…maar voor mij sowieso geen panga enne…ff de naam kwijt…die andere kweek witvis. Behalve hutje mutje wordt er echt allerlei zooi aan toegevoegd

Tilapia ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:03

8nnemiek: misschien begrijp ik je verkeerd. Maar ik hou ook van dieren, maar eet ook vlees. Ben verder ook heus milieubewust bezig alleen op een andere manier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:06

8nnemiek schreef:
Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
Ik ken veel veganisten en vegetariërs, maar de enige drie redenen die ik ooit ben tegengekomen zijn dierenliefde, milieu en gezondheid. Ik ken atleten die zich er beter bij voelen, mensen als mijn vriend die gewoon heel milieubewust bezig zijn, mensen als ikzelf die gewoon heel veel van dieren houden.. Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..
Misschien dat het in Amerika beter klopt, maar hier in NL is veganisme (nog) helemaal niet 'in', de meeste mensen weten niet eens wat het inhoudt.

Het is inderdaad gebaseerd op de Amerikaanse bevolking en natuurlijk past niet iedereen er perfect in. Moet dat wel kunnen dan eindigen we met honderden types wat het weer onduidelijk en onoverzichtelijk maakt.

Dierenliefde/milieu/gezondheid/ beter presteren valt voor mij allemaal onder type 1, ook al worden milieu en gezondheid niet specifiek genoemd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:53

8nnemiek schreef:

Ik ken(de) wel iemand die "vegetariër" was en die achteraf anorexia bleek te hebben.

Citaat:
Mensen met anorexia zijn 5 keer zo vaak vegetarisch. Ze eten dus geen vlees, maar waarschijnlijk is dit meer een manier om af te vallen

http://anbobrusjes.webklik.nl/page/anorexia-nervosa

Citaat:
Overeenkomsten tussen vegetarisme en anorexia nervosa

Aangenomen wordt dat 5% tot 10% van de adolescenten en jongvolwassenen vegetarisch eet. Als men echter de semi-vegetariërs (bijvoorbeeld geen rood vlees eten) meetelt, dan stijgt het aantal tot 15% à 35%.Vegetarisme bij tieners en jongvolwassenen komt vooral voor bij vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat deze groep meer bezig is met het gewicht en uiterlijk dan mannelijke leeftijdgenoten. Naast vegetarisme uit principiële overwegingen is het tevens een methode om gewicht te verliezen. Ook zouden vegetariërs, meer dan niet-vegetariërs, het gevoel hebben hun voedselinname te beperken. Deze bewering kan men verder doortrekken op gedragsniveau: vegetarische jongeren vertonen meer lijngedrag en meer eetstoornissymptomen dan niet-vegetarische jongeren.Vooral bij ‘ongezonde’ vegetariërs zonder evenwichtig eetpatroon komen extremere voedselrestricties en methoden voor om gewicht te verliezen. Om uit te kunnen maken of iemands vegetarisch eetpatroon al dan niet gezond is, moet men verder kijken dan het vegetarisme alleen. Een aantal achterliggende psychologische kenmerken kan helpen bij het differentiëren (zie kader 1).

Tegen deze achtergrond zal het niet verbazen dat vegetarisme en anorexia nervosa op veel punten overeenkomsten vertonen. Het gaat in beide gevallen vooral om jonge westerse vrouwen die hun eetpatroon veranderen tijdens hun tienerjaren. Zowel vegetariërs als anorexiapatiënten nemen voedselattitudes aan die meer extreem, ascetisch en dichotoom (‘goed’/‘slecht’) zijn. Verder willen ze specifieke voedingsproducten niet consumeren, wat gezien kan worden als een streven naar meer puurheid, controle en identiteit. Het verband gaat echter verder. In vergelijking met adolescenten en jongvolwassenen komt vegetarisme meer voor bij anorexiapatiënten. Volgens onderzoek volgt ongeveer 50% van deze patiënten een vegetarisch eetpatroon, waarbij veelal gewichtscontrole als motivatie geldt.

http://www.pro-anorexia.nl/eetstoornis- ... a-nervosa/

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:59

Bovenstaande gaat specifiek over pubers, dat is sowieso wel een aparte doelgroep wat eten betreft natuurlijk. Sommige eten amper meer en andere vreten zich vol aan snoep (bij wijze van). Ik kan me wel voorstellen dat het als 'excuus' gebruikt wordt door mensen met een eetstoornis. Helemaal als jij als puber nog afhankelijk bent van wat je ouders voor je op tafel zetten.

Wbt meer vegetarische meiden in de puberteit, in mijn ervaringen van vroeger leek dat vooral te maken hebben met meer empathie/zorgen over het milieu en het feit dat het voor veel jongens 'stoer' was een berg spareribs naar binnen te werken. Grappig genoeg zie ik dat veel van mijn toen zo pro-vlees mannelijke vrienden (hoe meer vlees hoe beter) nu ze twintigers en dertigers zijn steeds minder vlees eten of zelfs vegetariër worden.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:52

Als je kijkt naar de definitie van extremisme, is het voorbeeld van inbreken bij varkensboeren een van de weinige echte voorbeelden van vegan extremisme. Verder heb je misschien vandalisme, bedreigen, dieren vrijlaten enz.
Maargoed, op de filmpjes die ze daar maken na het inbreken zie je toch ook extremisme?! Bijvoorbeeld biggetjes die doodgeslagen worden tegen de vloer vind ik best extreem.. Maar dat valt niet onder extremisme omdat het legaal en normaal is. En veganisme wordt eerder extremisme genoemd omdat het buiten de "norm" ligt.
Stel dat het om honden zou gaan. Iedereen bemoeide zich ook met China toen er een honden-eet-festival werd gevierd. Waren dat allemaal lastige respectloze extremisten, die respect moeten hebben voor de keuze om honden te eten? Als jij bij iemand gaat eten die hondenpootjes eet, zou je dan gezellig je eigen eten meenemen en er niks van zeggen?
Ok waarschijnlijk zouden veel dat idd doen :P Ik zou er sws niet gaan eten. Als je dacht dat het irritant was om met een veganist te eten, andersom is het ook best vermoeiend hoor. De laatste 12 jaar ofzo heb ik 10000 x dezelfde domme vragen moeten beantwoorden/ontwijken;
- ben je vegetarisch? nee, vegetariër - waarom ben je vegetarisch? vegetariër... - Vind je het zielig? uhh - ik zou het echt niet kunnen hoor! ik zou het niet niet kunnen hoor.. - ja ik zou echt niet kunnen leven zonder die en die ledematen van die en die diersoort... ok thanks dag eetlust :r Of mensen die bijna klaarkomen terwijl ze ribben aflikken of graten tussen hun tanden uit vissen :r
Het type 1 hierboven klopt niet helemaal toch, want leed voorkomen is niet hetzelfde als opkomen voor rechten, of wel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 02:43

Laura_Zodine schreef:
Als je kijkt naar de definitie van extremisme, is het voorbeeld van inbreken bij varkensboeren een van de weinige echte voorbeelden van vegan extremisme. Verder heb je misschien vandalisme, bedreigen, dieren vrijlaten enz.
Maargoed, op de filmpjes die ze daar maken na het inbreken zie je toch ook extremisme?! Bijvoorbeeld biggetjes die doodgeslagen worden tegen de vloer vind ik best extreem.. Maar dat valt niet onder extremisme omdat het legaal en normaal is. En veganisme wordt eerder extremisme genoemd omdat het buiten de "norm" ligt.
Stel dat het om honden zou gaan. Iedereen bemoeide zich ook met China toen er een honden-eet-festival werd gevierd. Waren dat allemaal lastige respectloze extremisten, die respect moeten hebben voor de keuze om honden te eten? Als jij bij iemand gaat eten die hondenpootjes eet, zou je dan gezellig je eigen eten meenemen en er niks van zeggen?
Ok waarschijnlijk zouden veel dat idd doen :P Ik zou er sws niet gaan eten. Als je dacht dat het irritant was om met een veganist te eten, andersom is het ook best vermoeiend hoor. De laatste 12 jaar ofzo heb ik 10000 x dezelfde domme vragen moeten beantwoorden/ontwijken;
- ben je vegetarisch? nee, vegetariër - waarom ben je vegetarisch? vegetariër... - Vind je het zielig? uhh - ik zou het echt niet kunnen hoor! ik zou het niet niet kunnen hoor.. - ja ik zou echt niet kunnen leven zonder die en die ledematen van die en die diersoort... ok thanks dag eetlust :r Of mensen die bijna klaarkomen terwijl ze ribben aflikken of graten tussen hun tanden uit vissen :r
Het type 1 hierboven klopt niet helemaal toch, want leed voorkomen is niet hetzelfde als opkomen voor rechten, of wel?

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 04:15

Laura_Zodine schreef:

Die types was in het engels dus dat heb ik snel vertaald, je moet het dus niet al te letterlijk nemen alsof het een uittreksel van een research paper is.

Type 1 is misschien beter te definiëren als "een bewuste keuze maken dat het stoppen met vlees eten positieve gevolgen kan hebben voor dieren, het milieu, of je eigen gezondheid".

De precieze definitie is ook niet zo heel belangrijk want het gaat meer om de tegenstelling tussen type 1, wat een sociaal geaccepteerde en onderbouwde reden is, en de andere types die eigenlijk niets met veganisten te maken hebben en slechts als "middel" gebruikt worden om iemands gedrag/stoornis
te verbergen (eetstoornis, meerderwaardigheidscomplex, sociopath).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 04:47

Laura_Zodine schreef:

Je hebt het over de definitie van extremisme maar bent vergeten de definitie ook daadwerkelijk te geven. Vervolgens noem je voorbeelden die mij doen vermoeden dat je niet goed hebt gekeken wat de definitie precies is.

Als ik op wiki kijk zie ik een mooie definitie (van de Rijks universiteit Groningen en de AIVD):

Extremisme wordt wel omschreven als een systematische poging om een bepaalde ideologie tot in de uiterste consequenties, in alle delen van de samenleving door te voeren. In tegenstelling tot activisme, worden er bij extremisme doelen of middelen nagestreefd en ingezet die buiten de wettelijke kaders vallen. Deze worden gekenmerkt door onder andere geweld en zijn vaak on- of zelfs anti-democratisch. Daarmee vormen ze een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Het inbreken bij varkensboeren, mensen met de dood bedreigen, vandalisme en dieren vrijlaten vallen in dit geval inderdaad onder extremisme.

Het doodslaan van biggetjes tegen de vloer is extreem, maar geen extremisme. Er is namelijk geen systematische poging om deze "doodslaan" ideologie door te voeren. Slachters/boeren die dit doen gaan niet naar andere boeren om te zeggen dat die hetzelfde moeten doen "want anders ...". Daarmee is het, per definitie, geen extremisme.

Honden eten en daar tegen protesteren in China is ook geen extremisme want de protesten vinden plaats binnen de wettelijke kaders. Daardoor is het activisme, wat iets totaal ander is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 04:55

Fenrir schreef:
Dit stuk hierboven slaat de mensen die vlees gewoon niet te eten vinden (en mede daarom ook niet nuttig/nodig) ook over :+

Mensen die zichzelf "veganist" noemen zien dit voornamelijk als een ideologie. Iets niet eten omdat je het niet lekker vind heeft niets met een ideologie te maken. Daarom worden deze mensen niet apart genoemd. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:59

Duhelo schreef:
[mod]om te voorkomen dat we een slotje voor overleg moeten plaatsen, wil ik vragen om de discussie over de 269 club niet verder te zetten. Hou de discussie's ook netjes en maak er geen persoonlijke issue's van.

Ik zat hier nog even over na te denken, maar waarom mag daar niet over gediscussieerd worden? Extremisme wordt zelfs in de opening van het topic door de TS aangehaald en staat ook in de topictitel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:47

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:07

Ik vind in stallen filmen, om te laten zien wat daar echt aan de hand is op zijn hoogst burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijkbaar raakt de Nederlandse boer hiervan in paniek, dat zegt toch al genoeg :-)

Ik kan iedereen aanraden om ook eens een kijkje te nemen op http://www.ongehoord.info/. Zij hebben in NL stallen gefilmd (als medewerker). Als je dit nog met droge ogen kan goedkeuren....
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 28-05-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:08

Vandaag in nrc uiterst bondig samengevat door Ellen Greve, voorzitter van KNGF, "dier en commercie gaan niet samen. Het dier betaalt altijd de prijs."

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:10

Sinds wanneer zouden veganisten dan gehaat worden?
voor zover mij bekend haat niemand ze, althans niemand die ik ken of die ik hier zie schrijven..

haters heb je overal en tegen alles en iedereen.. de mensen die dingen posten zoals er staat zijn gekken. Mij kan het persoonlijk niet schelen wie welke prestatie neerzet, of wat degene gegeten heeft die sterft. een tragedie is een tragedie, of diegene nu veganist is, of vleeseter, of op een dieet van volvette dieselolie geleefd heeft.

vind de titel ook een beetje apart, het gaat om een hand vol haters, maar het artikel klinkt alsof de veganist het soort schopstoeltje van de samenleving is. ieder huisje heeft z'n kruisje, en dan heb ik het niet over een probleem of issue maar iets waar een ander iets van vind. De ene krijgt haatberichten omdat hij/zij het leuk vind om filmpjes over make up te plaatsen, de ander omdat hij danst, de derde omdat hij/zij blijkbaar veganist was en de vierde wordt op een facebook pagina neergesabelt en vergelijken met niet nader te noemen figuur omdat hij juist wel vlees eet..

als je vanuit de optiek moet kijken 'er worden haatberichten gestuurd' dan kun je stellen dat iedereen op de hele wereld wel ergens om gehaat wordt.

ik heb zeer zeker niet het idee dat veganisten zo gehaat worden, of een mikpunt zijn van de samenleving. Het zijn de extremisten en de activisten waar men vlot een aversie tegen heeft.
De gewone 'veganist', zal alleen 'gehaat' worden door de achterlijke figuren die geen remming kennen en het nodig vinden om haatberichten te plaatsen en mensen of groepen met anderen te vergelijken, spotprenten te plaatsen of veroordelingen te uiten naar groepen mensen of mensen die ze totaal niet kennen. daarin is de gewone veganist niet anders dan alle andere mensen, die ook hun portie haat in de wereld tegenkomen maar dan op andere vlakken.. bijvoorbeeld dat ze vlees eten om maar even de directe andere kant te laten zien (heb eergisteren nog een niet al te fris plaatje daarover aangetroffen). Of omdat ze moslim zijn, of omdat ze rood haar hebben, of omdat een oog scheef staat, of gewoon omdat ze belg/nederlander/duitser zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:16

269_life schreef:
Ik vind in stallen filmen, om te laten zien wat daar echt aan de hand is op zijn hoogst burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijkbaar raakt de Nederlandse boer hiervan in paniek, dat zegt toch al genoeg :-)

Ik kan iedereen aanraden om ook eens een kijkje te nemen op http://www.ongehoord.info/. Zij hebben in NL stallen gefilmd (als medewerker). Als je dit nog met droge ogen kan goedkeuren....

Sorry hoor, maar stel dat je inbreekt in iemands huis/terrein/schuur etc. en daar gaat filmen. Is dat dan 'burgerlijke ongehoorzaamheid'?
Dat is naast inbreken ook gewoon schaden van iemands privacy. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:25

269_life schreef:

Ik vind het gewoon bizar dat mensen het in hun hoofd halen in te breken en zomaar te gaan lopen filmen op privé terrein. Dat gaat veel verder dan burgerlijke ongehoorzaamheid maar zwaar schenden van je privacy... Weet niet of jij het normaal vindt als ze zomaar in je huis komen filmen?? Ik zou ook in paniek raken, niet omdat de boel niet op orde is, maar omdat mensen zomaar een stap in je privé leven en je persoonlijke ruimte komen doen. Idiote gedachte dat dit maar normaal moet zijn.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:26

Niet normaal, wel nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:28

waarvoor dan? Om te manipuleren en 'kijk eens, aaah, wat zielig' op een of andere site te publiceren?

Of voor jezelf om te laten zien 'kijk eens, hoe goed ik ben'? Want ik geloof niet dat er ook maar iemand die die filmpjes ziet ook ineens met je meegaat.

Ik vind dat gewoon walgelijk.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:31

verootjoo schreef:
waarvoor dan? Om te manipuleren en 'kijk eens, aaah, wat zielig' op een of andere site te publiceren?

Ik vind dat gewoon walgelijk.

Jij wil beweren dat het er goed aan toe gaat in die stallen? Nogmaals, bekijk de beelden van ongehoord en 269 maar eens goed. Niks aan gemanipuleerd. Je hebt echt een enorme plaat voor je kop als je dat met droge ogen durft te beweren.

En wat mij betreft is dit pas een voorbeeld van extremisme: http://www.nu.nl/ondernemen/4268980/ste ... ector.html. Een stervende industrie die overeind moet worden gehouden van onze belastingcenten.

Dit is wederom een voorbeeld dat de veesector de hand boven het hoofd gehouden wordt. Die sector is ziek, waarom steeds proberen te reanimeren als het geld ook naar meer plantaardig eten kan gaan, of naar onderwijs of naar de zorgsector waar dit veel harder nodig is dan boeren die constant de wet overtreden en veel maatschappelijke kosten veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 28-05-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt