Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?
LadyMadonna schreef:Vis vind ik trouwens ook zo'n lastige.... Kies je voor wildvang (schadelijk voor de zee en veel andere dieren, vaak sleepnetten) of voor kweek? (Vissen hutje mutje in bakken bij elkaar....
Als je dus wel kiest om af en toe vis te eten...
Kinke schreef:LadyMadonna schreef:Vis vind ik trouwens ook zo'n lastige.... Kies je voor wildvang (schadelijk voor de zee en veel andere dieren, vaak sleepnetten) of voor kweek? (Vissen hutje mutje in bakken bij elkaar....
Als je dus wel kiest om af en toe vis te eten...
Is ook lastig…maar voor mij sowieso geen panga enne…ff de naam kwijt…die andere kweek witvis. Behalve hutje mutje wordt er echt allerlei zooi aan toegevoegd
8nnemiek schreef:Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
Ik ken veel veganisten en vegetariërs, maar de enige drie redenen die ik ooit ben tegengekomen zijn dierenliefde, milieu en gezondheid. Ik ken atleten die zich er beter bij voelen, mensen als mijn vriend die gewoon heel milieubewust bezig zijn, mensen als ikzelf die gewoon heel veel van dieren houden.. Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..
Misschien dat het in Amerika beter klopt, maar hier in NL is veganisme (nog) helemaal niet 'in', de meeste mensen weten niet eens wat het inhoudt.
8nnemiek schreef:Die mensengroepen hierboven is leuk verzonnen, maar grote onzin in mijn ogen. In Nederland in ieder geval.
Ik ken veel veganisten en vegetariërs, maar de enige drie redenen die ik ooit ben tegengekomen zijn dierenliefde, milieu en gezondheid. Ik ken atleten die zich er beter bij voelen, mensen als mijn vriend die gewoon heel milieubewust bezig zijn, mensen als ikzelf die gewoon heel veel van dieren houden.. Maar nooit iemand gezien die erover spreekt alsof ie zichzelf beter voelt dan anderen, of anorexia of wat dan ook voor stoornis hebben..
Misschien dat het in Amerika beter klopt, maar hier in NL is veganisme (nog) helemaal niet 'in', de meeste mensen weten niet eens wat het inhoudt.
Citaat:Mensen met anorexia zijn 5 keer zo vaak vegetarisch. Ze eten dus geen vlees, maar waarschijnlijk is dit meer een manier om af te vallen
Citaat:Overeenkomsten tussen vegetarisme en anorexia nervosa
Aangenomen wordt dat 5% tot 10% van de adolescenten en jongvolwassenen vegetarisch eet. Als men echter de semi-vegetariërs (bijvoorbeeld geen rood vlees eten) meetelt, dan stijgt het aantal tot 15% à 35%.Vegetarisme bij tieners en jongvolwassenen komt vooral voor bij vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat deze groep meer bezig is met het gewicht en uiterlijk dan mannelijke leeftijdgenoten. Naast vegetarisme uit principiële overwegingen is het tevens een methode om gewicht te verliezen. Ook zouden vegetariërs, meer dan niet-vegetariërs, het gevoel hebben hun voedselinname te beperken. Deze bewering kan men verder doortrekken op gedragsniveau: vegetarische jongeren vertonen meer lijngedrag en meer eetstoornissymptomen dan niet-vegetarische jongeren.Vooral bij ‘ongezonde’ vegetariërs zonder evenwichtig eetpatroon komen extremere voedselrestricties en methoden voor om gewicht te verliezen. Om uit te kunnen maken of iemands vegetarisch eetpatroon al dan niet gezond is, moet men verder kijken dan het vegetarisme alleen. Een aantal achterliggende psychologische kenmerken kan helpen bij het differentiëren (zie kader 1).
Tegen deze achtergrond zal het niet verbazen dat vegetarisme en anorexia nervosa op veel punten overeenkomsten vertonen. Het gaat in beide gevallen vooral om jonge westerse vrouwen die hun eetpatroon veranderen tijdens hun tienerjaren. Zowel vegetariërs als anorexiapatiënten nemen voedselattitudes aan die meer extreem, ascetisch en dichotoom (‘goed’/‘slecht’) zijn. Verder willen ze specifieke voedingsproducten niet consumeren, wat gezien kan worden als een streven naar meer puurheid, controle en identiteit. Het verband gaat echter verder. In vergelijking met adolescenten en jongvolwassenen komt vegetarisme meer voor bij anorexiapatiënten. Volgens onderzoek volgt ongeveer 50% van deze patiënten een vegetarisch eetpatroon, waarbij veelal gewichtscontrole als motivatie geldt.
Laura_Zodine schreef:Als je kijkt naar de definitie van extremisme, is het voorbeeld van inbreken bij varkensboeren een van de weinige echte voorbeelden van vegan extremisme. Verder heb je misschien vandalisme, bedreigen, dieren vrijlaten enz.
Maargoed, op de filmpjes die ze daar maken na het inbreken zie je toch ook extremisme?! Bijvoorbeeld biggetjes die doodgeslagen worden tegen de vloer vind ik best extreem.. Maar dat valt niet onder extremisme omdat het legaal en normaal is. En veganisme wordt eerder extremisme genoemd omdat het buiten de "norm" ligt.
Stel dat het om honden zou gaan. Iedereen bemoeide zich ook met China toen er een honden-eet-festival werd gevierd. Waren dat allemaal lastige respectloze extremisten, die respect moeten hebben voor de keuze om honden te eten? Als jij bij iemand gaat eten die hondenpootjes eet, zou je dan gezellig je eigen eten meenemen en er niks van zeggen?
Ok waarschijnlijk zouden veel dat idd doenIk zou er sws niet gaan eten. Als je dacht dat het irritant was om met een veganist te eten, andersom is het ook best vermoeiend hoor. De laatste 12 jaar ofzo heb ik 10000 x dezelfde domme vragen moeten beantwoorden/ontwijken;
- ben je vegetarisch? nee, vegetariër - waarom ben je vegetarisch? vegetariër... - Vind je het zielig? uhh - ik zou het echt niet kunnen hoor! ik zou het niet niet kunnen hoor.. - ja ik zou echt niet kunnen leven zonder die en die ledematen van die en die diersoort... ok thanks dag eetlustOf mensen die bijna klaarkomen terwijl ze ribben aflikken of graten tussen hun tanden uit vissen
![]()
Het type 1 hierboven klopt niet helemaal toch, want leed voorkomen is niet hetzelfde als opkomen voor rechten, of wel?
Laura_Zodine schreef:Het type 1 hierboven klopt niet helemaal toch, want leed voorkomen is niet hetzelfde als opkomen voor rechten, of wel?
Laura_Zodine schreef:Als je kijkt naar de definitie van extremisme, is het voorbeeld van inbreken bij varkensboeren een van de weinige echte voorbeelden van vegan extremisme. Verder heb je misschien vandalisme, bedreigen, dieren vrijlaten enz.
Maargoed, op de filmpjes die ze daar maken na het inbreken zie je toch ook extremisme?! Bijvoorbeeld biggetjes die doodgeslagen worden tegen de vloer vind ik best extreem.. Maar dat valt niet onder extremisme omdat het legaal en normaal is. En veganisme wordt eerder extremisme genoemd omdat het buiten de "norm" ligt.
Stel dat het om honden zou gaan. Iedereen bemoeide zich ook met China toen er een honden-eet-festival werd gevierd. Waren dat allemaal lastige respectloze extremisten, die respect moeten hebben voor de keuze om honden te eten? Als jij bij iemand gaat eten die hondenpootjes eet, zou je dan gezellig je eigen eten meenemen en er niks van zeggen?
Fenrir schreef:Dit stuk hierboven slaat de mensen die vlees gewoon niet te eten vinden (en mede daarom ook niet nuttig/nodig) ook over
Duhelo schreef:[mod]om te voorkomen dat we een slotje voor overleg moeten plaatsen, wil ik vragen om de discussie over de 269 club niet verder te zetten. Hou de discussie's ook netjes en maak er geen persoonlijke issue's van.
269_life schreef:Ik vind in stallen filmen, om te laten zien wat daar echt aan de hand is op zijn hoogst burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijkbaar raakt de Nederlandse boer hiervan in paniek, dat zegt toch al genoeg
Ik kan iedereen aanraden om ook eens een kijkje te nemen op http://www.ongehoord.info/. Zij hebben in NL stallen gefilmd (als medewerker). Als je dit nog met droge ogen kan goedkeuren....
269_life schreef:Ik vind in stallen filmen, om te laten zien wat daar echt aan de hand is op zijn hoogst burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijkbaar raakt de Nederlandse boer hiervan in paniek, dat zegt toch al genoeg
Ik kan iedereen aanraden om ook eens een kijkje te nemen op http://www.ongehoord.info/. Zij hebben in NL stallen gefilmd (als medewerker). Als je dit nog met droge ogen kan goedkeuren....
verootjoo schreef:waarvoor dan? Om te manipuleren en 'kijk eens, aaah, wat zielig' op een of andere site te publiceren?
Ik vind dat gewoon walgelijk.