Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:49

Palmera schreef:
@Ersina: ik wil geen kinderen. Dat weet ik zeker. Mijn huidige partner ook niet. Maar er is, met het oog op de spijtoptanten, maar één persoon op deze hele wereld waarvan ík met duidelijkheid durf te zeggen én mág zeggen dat ze geen spijt krijgt. En dat ben ikzelf.

Ik heb het recht niet mijn partner te vragen zich te laten steriliseren. IK wil geen kinderen. Dat is MIJN verantwoording.

En nee, anticonceptie is niet zaligmakend. Ik werd zwanger. ;)

Nou ga je gang, je hebt mijn goedkeuring toch niet nodig? Ik heb het tijdens deze discussie over de vraag van TS en hoe ik erover denk. Ieder mag voor zichzelf weten hoe die zijn leven invult. Mijn antwoorden zijn op basis , hoe mijn leven in elkaar zit. Ik kan niet beoordelen hoe een ander leeft. Persoonlijk zou ik niet zeggen dat ik het recht niet heb mijn partner te vragen of hij zich wil laten steriliseren. Ik mag het vragen, of hij het doet is een 2e. Samen maken wij een beslissing, want samen dragen wij een verantwoording.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:54

Wendy schreef:
Ayasha schreef:
Mijn man ís gesteriliseerd. Zoals ik al zei: Sterilisatie (baarmoeder er uit) heeft meer voordelen dan dat de broedmachine eruit is.

Sterilisatie betekent niet dat de baarmoeder er uit gaat, alleen dat de eileiders dicht gezet worden.

Dat weet ik. Maar je zou ook kunnen kiezen voor de baarmoeder er uit te halen. ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:54

Ersina schreef:
Nou ga je gang, je hebt mijn goedkeuring toch niet nodig?

Je boekt weinig vooruitgang met je argumenten... ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:03

Ersina schreef:
Persoonlijk zou ik niet zeggen dat ik het recht niet heb mijn partner te vragen of hij zich wil laten steriliseren. Ik mag het vragen, of hij het doet is een 2e. Samen maken wij een beslissing, want samen dragen wij een verantwoording.

Jouw wens om nooit kinderen te krijgen is de jouwe. Als hij zelf ook zeker weet dat hij nooit kinderen wil, dán zou je het ook aan hem kunnen vragen.
Daarbij is er ook nog de vraag of 'nooit' en 'in deze relatie nooit' hetzelfde is, maar die geldt voor beide partijen.

Beetje jammer als het 'ik wil nooit kinderen' van de een het 'wij willen geen kinderen, maar mochten we ooit uit elkaar groeien, dan wil ik best kinderen' van de ander definitief blokkeert. Dat geldt uiteraard voor beiden, maar is denk ik wel een factor waardoor er zoveel spijtoptanten zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:08

Palmera schreef:

Jij ook niet, Palmera, het enige dat je zegt is dat het jouw wens is dus dat jij er over beslist.

Waar het om gaat is dat er een richtlijn is gekomen en daar kunnen we op zich niet zoveel aan doen, hoe erg we het ook vinden dat die er is. Het enige dat iemand die graag gesteriliseerd wil worden kan doen is in gesprek gaan met de gene die het uit moet voeren of uitwijken naar iemand die het wel wil doen.
Ik neem aan dat als je een en ander particulier laat doen, bezwaren makkelijker wegvallen.

antje_vip

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:14

Ik heb niet alle 19 pagina's doorgelezen.
Mijns inziens zou iedereen dit soort ingrepen zelf moeten kunnen beslissen, ongeacht leeftijd. Dan wel op eigen kosten aangezien het geen medische noodzaak is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:14

Ik heb hetzelfde ook gehad. En zelfs ook ivm mijn eigen gezondheid. Alleen christelijk ziekenhuis wilde niet meewerken. Vonden me met 29 te jong. -O-

Mirena was uiteindelijk nodig omdat met veel narigheid de enige optie was baarmoeder eruit (waar ze me ook te jong voor vonden op mijn 34 e) of mirena. Heb hem nu aantal keren gewisseld. Nu donderdag gesprek of hij nu kan blijven zitten omdat ik in de overgang zit. Als ie nu net zo veilig is als koperspiraal zit ie me best. Niet nog een keer pijnlijden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:15

Lusitana schreef:
Palmera schreef:

Jij ook niet, Palmera, het enige dat je zegt is dat het jouw wens is dus dat jij er over beslist.

Waar het om gaat is dat er een richtlijn is gekomen en daar kunnen we op zich niet zoveel aan doen, hoe erg we het ook vinden dat die er is. Het enige dat iemand die graag gesteriliseerd wil worden kan doen is in gesprek gaan met de gene die het uit moet voeren of uitwijken naar iemand die het wel wil doen.
Ik neem aan dat als je een en ander particulier laat doen, bezwaren makkelijker wegvallen.

Er ís geen richtlijn. Die staat nergens vast gelegd. De ene dokter doet het pop 20 jaar al, de andere vindt 40 nog te jong.
Vertel mij maar waar de richtlijn is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:23

Lusitana schreef:
Palmera schreef:

Laat je goed informeren: de enige richtlijn is deze http://nvog-documenten.nl/index.php?pag ... ijn_id=925
En voor zover ik heb kunnen zien staat daar niets in over een minimum leeftijd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:25

karuna schreef:
Alleen christelijk ziekenhuis wilde niet meewerken.

M.i. zou het hele fenomeen 'christelijk ziekenhuis' mogen verdwijnen.
Religie is iets persoonlijks en mag best een rol spelen bij het beslissen over je eigen leven.
In een ziekenhuis wordt echter vooral besloten over levens van anderen, en daar heeft religie níets bij te zoeken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:25

antje_vip schreef:
Ik heb niet alle 19 pagina's doorgelezen.
Mijns inziens zou iedereen dit soort ingrepen zelf moeten kunnen beslissen, ongeacht leeftijd. Dan wel op eigen kosten aangezien het geen medische noodzaak is.

Waarom?
Er worden wel meer zaken vergoed die geen medische noodzaak zijn, zoals kraamhulp bijvoorbeeld. Of vruchtbaarheidsbehandelingen.
Zomaar een paar voorbeelden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:28

De richtlijn is niet alleen op leeftijd gericht. Maar waar ze rekening mee houden is dat bij mensen onder de dertig een grotere kans is dat later de situatie is veranderd en dat ze het alsnog ongedaan willen laten maken. Dan zijn het twee operaties...
Helemaal nu in Nederland met name mensen steeds later kinderen krijgen is dat wel iets waar ze bij stil staan.
Maar wat ik ook als zei, als de een het niet doet, wijk je uit naar iemand die het wel doet.
Richtlijnen zijn bovendien ook geen verboden ofzo, en er kan gewoon van afgeweken. Maar daarvoor moet je wel met een goed verhaal bij de dokter komen en niet alleen met een "ik wil, dus je doet het maar".

Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat een vrouwenarts is opgeleid om de vruchtbaarheid te bewaken en te bevorderen en dat ze vaak op zich al moeite hebben om die moedwillig te niet te doen.

Maar zowel mijn zus hebben ervaring met medische noodzaak van baarmoederverwijdering en daar deden ze al moeiijk over wegens de onvruchtbaarheid daarna. Terwijl er geen kinderwens was en we ruim over de dertig waren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:31

Ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten TS. Ik heb geen kinderwens. Nooit gehad en zal ook nooit gaan komen.
Mijn vriend is ook een stuk ouder dan ik en heeft ook absoluut geen kinderwens.

Ik heb altijd mijn baarmoeder willen laten verwijderen. Echter wordt dit onder de 30 jaar sowieso niet gedaan.
Ik ben nu 32 en wil het nog steeds. Maar alles eromheen houd mij tegen.
De operatie brengt aardig wat risico's met zich mee. Je komt in de overgang, etc.

Ik snap alleen niet waarom je het slikken van de pil zo'n issue vind. Ik doe dat echt al heel lang zonder problemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:33

HorseTopShop schreef:
Ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten TS. Ik heb geen kinderwens. Nooit gehad en zal ook nooit gaan komen.

Ik heb altijd mijn baarmoeder willen laten verwijderen. Echter wordt dit onder de 30 jaar sowieso niet gedaan.
De operatie brengt aardig wat risico's met zich mee. Je komt in de overgang, etc.

Ik snap alleen niet waarom je het slikken van de pil zo'n issue vind. Ik doe dat echt al heel lang zonder problemen.

Een baarmoederverwijdering brengt je niet in de overgang! Dat gebeurt alleen als ze ook de eierstokken verwijderen!

Pfff, ik word er wel een beetje moedeloos van als mensen zich zo slecht verdiepen in zo'n operatie.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:35

Wendy schreef:
HorseTopShop schreef:

Een baarmoederverwijdering brengt je niet in de overgang! Dat gebeurt alleen als ze ook de eierstokken verwijderen!

Pfff, ik word er wel een beetje moedeloos van als mensen zich zo slecht verdiepen in zo'n operatie.

Uiteraard met het verwijderen van de eierstokken. ;)
Als er iemand op de hoogte is ben ik het wel. Loop er al meer dan 12 jaar mee rond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:36

HorseTopShop schreef:
Wendy schreef:

Uiteraard met het verwijderen van de eierstokken. ;)
Als er iemand op de hoogte is ben ik het wel. Loop er al meer dan 12 jaar mee rond.

Als iemand op de hoogte is, dan ben ik het wel, ik heb het ondergaan :+
Maar even uit interesse: waarom wil je dan in de overgang terecht komen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:37

Wie zegt er dat ik dat wil Wendy?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:38

Waarom zou je dan je eierstokken laten verwijderen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:39

De eierstokken worden vaak gelijk verwijderd met de baarmoeder, omdat de kans op kanker dan aanzienlijk minder wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:41

HorseTopShop schreef:
De eierstokken worden vaak gelijk verwijderd met de baarmoeder, omdat de kans op kanker dan aanzienlijk minder wordt.

:?
Dat hebben ze bij mij niet gedaan en bij de mensen die ik er over gesproken heb ook niet. Juist vanwege het feit dat je dan dus in de overgang terecht komt en dat veel nadelen heeft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:43

En toch wordt dat vaak wel gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:51

HorseTopShop schreef:
En toch wordt dat vaak wel gedaan.

Wat is vaak? Heb je cijfers?
En wanneer werd dat gedaan? Hoe lang geleden? Hoe oud waren die vrouwen, en al wel of niet in de overgang?
Hadden zij een verhoogde kans op eierstokkanker?

De ervaring is hier namelijk juist dat ze daar heel terughoudend in zijn, vooral bij jongere vrouwen. Want het vervroegd in de overgang brengen heeft zoals gezegd inderdaad flink wat nadelen waartegen een kleine kans op het ontwikkelen van eierstokkanker niet opweegt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:55

HorseTopShop schreef:

Tot 10 jaar terug wel uit medisch oogpunt en omdat het los opereren vaak al schade gaf aan de eierstokken... nu met de nieuwe methoden zeker niet meer.
Enkel op gerichte medische gronden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:23

HorseTopShop schreef:

Over het slikken van de pil en de gevolgen zijn ook aardig wat topics te vinden. De één heeft nergens last van (of merkt het niet direct) de ander heeft wel degelijk bijwerkingen (van karakter verschillen tot lichamelijke reacties)

Feit is dat je hormonen aan je lichaam toevoegt en of je er nu wel geen last van hebt het zal altijd iets van een gevolg hebben op je lichaam.

Maar condooms ed zijn ook niet alles. Ik heb mijn 3e kind (een schat en heb er absoluut geen spijt van) te danken aan condooms.

Persoonlijk heb ik geen moeite met een sterilisatie op "jonge" leeftijd. Natuurlijk is het niet gek dat er even gekeken wordt of je er zelf wel 150% achter staat en of het niet een spontane actie is. Maar vooral bij medische indicatie of zoals iemand hier, een "psychische" situatie, vind ik persoonlijk dat het gewoon moet kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:55

Horsetopshop, jij kunt tegen de pil.
Ik lig krom van de pijn als ik het slik en wordt ook nog eens depressief.
En krom van de pijn is elke dag, vanwege mijn fibromyalgie.
Dus ik weet niet onder welke steen je leeft, maar als de pil zaligmakend was had niemand vrijwillig aan de condooms gegaan in een vaste relatie.
Ik heb al eens in een traject voor sterilisatie gezeten, ik wil volgend jaar voor de herkansing.. -O-