Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 05:17

Ik heb zelf een groot amandelprobleem. 2/3 van de tijd is eten geen pretje voor mij, net zoals drinken of wat dan ook met slikken. Pijn kan je het niet altijd noemen (aangezien het zijn ups en downs heeft), maar de pret is er snel af als je bij elke hap wel 3x moet slikken. Ik ben intussen 20 en leef er al 15 jaar mee en ik maak gelukkig veel speeksel aan om het allemaal weg te krijgen. Maar mocht het een amandelprobleem zijn of een keelprobleem, snap ik de kleine man wel heel goed in het niet eten. Ik eet zelf ook enkel wat ik graag lust, net omdat het slikken zo'n verschrikkelijke opgave is. Mijn amandelen gaan er normaal gezien volgende maand uit, jammer genoeg wel wat te laat, maar beter laat dan nooit..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:49

Super fijn dat je ben doorgestuurd door de HA en hij er ook echt naar gekeken heeft.
Hopelijk komt het allemaal snel goed!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:04

Heb heel je topic gelezen en ik hoop echt voor je dat de kinderarts je verder kan helpen.
Zelf heb ik echt geen tips voor je die je nog niet gebruikt heb, ik heb 3 kids en eten allemaal super.
Ik wil je alleen veel sterkte wensen en ik hoop dat er snel verandering in komt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:45

Fijn om te lezen dat de HA je serieus heeft genomen, ben benieuwd naar de visie van de kinderarts. Eerst maar eens lichamelijk alles uitsluiten en checken. Inderdaad staat de KA in verbinding met allerlei artsen, therapeuten, diëtisten, etc.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:05

Fijn dat er iets is gevonden en je je daarop kan richten. Dit had mijn buurjongen ook. At ook ineens niet meer. Geen snoep of koek. Alleen ijs want dat koelde Na een kleine maand zijn ze verwijderd en at hij weer..
Ik hoop dat jij ook antwoorden krijgt, sneu voor het menneke

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:17

Mijn kinderen zijn wel nog geen 5, maar hoop dat ik toch nog ergens iets kan bijdragen… En natuurlijk als er geen medische redenen zijn!

Mijn grote voordeel, de kinderen krijgen warm eten tijdens de middagmaaltijd op school/gastouder (Duitsland he) en zien eten, doet eten (van andere kinderen in ieder geval, daar eten ze meestal wel goed) dus ik hoeft niet echt bang te zijn dat hij te weinig binnen krijgt.

Wij eten altijd ’s avonds warm (dus de dagen dat ze thuis zijn en weekends). ZL eet ook vanaf ca zijn 2e slecht ’s avonds. Hij wil vaak niks eten. (Brood wel en al het lekkere eten gaat er ook wel vaak in) Ik probeer er geen druk op te leggen. Vaak als hij al warm heeft gegeten geef ik hem bij voorbaat een boterham. Wij hebben vaak een toetje en de enige voorwaarde die daar aan vast zit is dat hij aan tafel blijft zitten. Je hoeft dan niet te eten, maar blijft wel zitten. Ik heb geen behoefte aan kids die gaan spelen en bij het toetje weer aan komen zetten. Vaak zat dat ZL ook gewoon opstaat en geen toetje hoeft.

Soms lukt het me er een boontje of wat hapjes in te krijgen (en dan meer gewoon een hapje aanbieden en nee is ik eet hem zelf op) Opdringen heeft geen zin. Dan zet hij zijn dikke ramskoppie er op en kan ik alles vergeten. Op deze manier eet hij soms niks en soms wel wat. Soms maar 2 hapjes en soms toch wat meer. En als hij wil dan krijgt hij toetje (als hij dus blijft zitten) en dat is eigenlijk altijd een yoghurtje of quarkje.

Heel soms zet ik gewoon wat groente (komkommer/paprika/mais) op de kindertafel. En dan snoepen ze wat naar binnen. Maar soms kijken ze er ook niet naar om. En soms zet ik het alvast op tafel voor het avondeten en is het al op voordat we eraan beginnen…

Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent dat hij niet genoeg binnen krijgt. Heb je wel eens geprobeerd brood met iets anders te combineren. Zoals je een wrap maakt kun je ook een broodje (baquette/duits bolletje) beleggen.. En ja, soms gaat hij plukken, maar soms krijgt hij toch wat binnen. En misschien soms gewoon een brood avond (bij voorbaat, dus niet omdat hij niet wil eten)

Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt.

PS: ik las iets over opmerkingen wat betreft stoeien (te sterk worden), of meehelpen maken, of zeggen dat ze het niet mogen hebben: bij DL werkte dat wel. Maar ZL kan zo'n koppige dikkop zijn. Dan helpen spelletjes echt niet. Hem kun je nauwelijks "manipuleren", truccen, overhalen, opdwingen. Gewoon duidelijk en eerlijk zijn, de keus aan hem overlaten en verder gewoon mee laten gaan in het ritme van het gezin.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:29

Quellian schreef:
Vandaag bij de huisarts geweest en een doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Buiten dat zijn zijn keelamandelen ook gezwollen, dus dat kan ook neergelegd worden bij de arts. Drie kwartier bij de huisarts binnen gezeten, hij vond het ook zorgwekkend en vond de kleine man erg klein van stuk. Goed moment dus om in te grijpen en niet iets dat binnen ons bereik ligt.

mijn dochter was ook een drama met eten, die leefde op komkommer en soms brood. na het verwijderen van haar keel amandelen veranderde ze is een soort slokop. Succes bij de dok met jullie kleine vent

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:32

BloemBloem schreef:
Ik wil best antwoord geven op jouw vraag hoor :j!

Het heftig reageren komt voort uit de hele maatschappij
waarin wij tegenwoordig leven :) Hokjes hokjes en nog eens hokjes!

De normale uitleg van iemand die, waarvan ik denk, geen kinderen heeft
kan ik helaas niet serieus nemen. Praktijk is waar het om gaat!

Mama's van tegenwoordig, moeten keihard werken om hun centen te verdienen,
om thuis de boel draaiende te houden, huishouden gaat door, vaak zijn ze ook nog eens echtgenoot c.q. partner van en proberen ze ook nog zich zelf te zijn. Als jij dan doodmoe van je werk komt, je kindje ophaalt, eten gaat koken en het gezellig wilt houden, dan ga je wel eens compromissen sluiten :)

De personen in dit topic zonder kinderen kunnen i.m.o gewoon niet mee praten over dit onderwerp, en zeker niet als er dan tips worden gegeven die zo uitgeschreven staan in een boekje, dat is idd waar ik doodziek van wordt, want zo werkt het niet in de praktijk!

jezus zeg, beetje gefrustreerd? Ik als niet-moeder wordt hier zooooo doodziek van, die klagende "zielige" vrouwen die denken dat ze het zwaarste leven van de wereld hebben omdat ze een kind hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:02

Ik vind jou eerder gefrustreerd reageren. Ik moet vaak verhalen aanhoren van vrouwen die géén kinderen hebben, werken (vaak parttime ook nog) en dan klagen dat het huishouden ze zoveel wordt en dan hebben ze óók nog een huisdier. Ik zal je niet vertellen wat ik daarvan denk ;)
Ik zie haar niet klagen en gefrustreerd zijn hoor, enkel wat uitleg geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:11

@ farahdiba46 je kun je toch wel voorstellen dat een mens bijna hetzelfde leven leid als jij maar met kinderen het drukker heeft?

Als ik nu moe van mijn werk en paard kom plof ik op de bank en kook ik niet...of mijn partner doet het maar ik niet. Ik ben moe en wil niet.
Maar met een kind is het anders en als die dan dwars gaat liggen tijdens eten..... Is zonde van je laatste beetje energie.....
Na eten ben je nog niet klaar met je kind.

Ik denk dat werkende moeders het iid drukker hebben en zwaarder dan mensen zoals jij en niet altijd zin hebben om een strijd te moeten voeren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:18

Dat is het inderdaad.
Het is geen werk wat je achter je laat als je naar huis gaat bijvoorbeeld. Als het zich elke dag herhaalt en je hebt ook nog zoveel andere dingen die je aandacht en energie vragen, dan heb je gewoon niet altijd zin om consequent te zijn. En kinderen wil je ook gewoon van genieten en niet altijd strijd mee hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:19

Koetjesreep schreef:
Ik heb zelf een groot amandelprobleem. 2/3 van de tijd is eten geen pretje voor mij, net zoals drinken of wat dan ook met slikken. Pijn kan je het niet altijd noemen (aangezien het zijn ups en downs heeft), maar de pret is er snel af als je bij elke hap wel 3x moet slikken. Ik ben intussen 20 en leef er al 15 jaar mee en ik maak gelukkig veel speeksel aan om het allemaal weg te krijgen. Maar mocht het een amandelprobleem zijn of een keelprobleem, snap ik de kleine man wel heel goed in het niet eten. Ik eet zelf ook enkel wat ik graag lust, net omdat het slikken zo'n verschrikkelijke opgave is. Mijn amandelen gaan er normaal gezien volgende maand uit, jammer genoeg wel wat te laat, maar beter laat dan nooit..

Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je amandelen opspelen, je de irritatie/pijn enkel "over hebt" voor dingen die je écht lekker vindt... :) Toen ik las dat zijn amandelen zo dik waren dacht ik al "geen wonder dat ie alleen eet als ie het echt lekker vindt..."
Als ie buikpijn verkiest boven het ongemak van zijn keel dan zal het ventje er best wel last van hebben.
En een heel aantal van jullie zouden dat arme kind niks meer gegeven hebben/gedwongen hebben en weet ik wat voor marteltechnieken hier nog voorbij gekomen zijn.

Fijn Quellian; dat er nu naar een oplossing gezocht gaat worden. Hopelijk kunnen jullie snel weer ontspannen samen aan tafel zitten!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:47

anneliesdj schreef:
Dat is het inderdaad.
Het is geen werk wat je achter je laat als je naar huis gaat bijvoorbeeld. Als het zich elke dag herhaalt en je hebt ook nog zoveel andere dingen die je aandacht en energie vragen, dan heb je gewoon niet altijd zin om consequent te zijn. En kinderen wil je ook gewoon van genieten en niet altijd strijd mee hebben.

Helemaal mee eens :)
Mijn reactie was imo niet gefrustreerd, want dat ben ik helemaal niet :D

Quellian, was ontzettend sneu dat het waarschijnlijk
toch een medische achtergrond heeft :) Zo zie je maar, altijd
naar je moedergevoel luisteren! Goed gedaan! Succes, ik hoop dat je mannetje snel geholpen is, en jullie weer kunnen genieten aan de eettafel :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:16

Ayasha schreef:
Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je amandelen opspelen, je de irritatie/pijn enkel "over hebt" voor dingen die je écht lekker vindt... :) Toen ik las dat zijn amandelen zo dik waren dacht ik al "geen wonder dat ie alleen eet als ie het echt lekker vindt..."
Als ie buikpijn verkiest boven het ongemak van zijn keel dan zal het ventje er best wel last van hebben.

Het zou i.i.g. de 'angst' voor het eten kunnen verklaren

En zullen we anders een topic maken voor moeders die het leven als zwaar ervaren vs. kinderlozen die het leven als zwaar ervaren? Wordt dat gezever een beetje zat en het hoort m.i. ook niet in dit topic :+

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:20

Gelukkig dat jullie huisarts het probleem meteen aanpakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:27

Hopen maar dat dit de oplossing is Q en hij je groentes uit hun potjes gaat trekken nog voor ze de tuin in gaan volgend jaar :P

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:14

tita schreef:
@ farahdiba46 je kun je toch wel voorstellen dat een mens bijna hetzelfde leven leid als jij maar met kinderen het drukker heeft?

Als ik nu moe van mijn werk en paard kom plof ik op de bank en kook ik niet...of mijn partner doet het maar ik niet. Ik ben moe en wil niet.
Maar met een kind is het anders en als die dan dwars gaat liggen tijdens eten..... Is zonde van je laatste beetje energie.....
Na eten ben je nog niet klaar met je kind.

Ik denk dat werkende moeders het iid drukker hebben en zwaarder dan mensen zoals jij en niet altijd zin hebben om een strijd te moeten voeren

Mensen zoals ik? Ik heb altijd pijn en hersenletsel, overgehouden na zwaar infarct. Ik denk dat menig "zielige" moeder een puntje kan zuigen aan mijn doorzettingsvermogen en mijn mentaliteit :7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:12

En nog kun jij op die bank ploffen. :) Die impact is totaal niet te vergelijken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:15

Vergeet ook vooral het enorme verantwoordelijkheidsgevoel wat je hebt tegenover een kleintje niet. Dat heb ik echt onderschat hoor! Als Lotte huilt omdat ze pijn heeft en ik kan haar niet helpen, dan voel ik me zo machteloos, dat doet echt pijn. Er is echt niets wat je daar op kan voorbereiden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:20

farahdiba46 schreef:
Mensen zoals ik? Ik heb altijd pijn en hersenletsel, overgehouden na zwaar infarct. Ik denk dat menig "zielige" moeder een puntje kan zuigen aan mijn doorzettingsvermogen en mijn mentaliteit :7

Maak je eigen topic voor een wedstrijdje wie het het zwaarst heeft.

Iris82 schreef:
En nog kun jij op die bank ploffen. :) Die impact is totaal niet te vergelijken.

Misschien heeft ze daarom bewust geen kinderen, omdat ze dat juist vanwege gezondheidsredenen niet aandurft. Volgens mij had ze het ook alleen maar over het geklaag?! Iedereen hier maakt er gelijk een heel statement van, maar zoals ik het lees had ze het puur over geklaag. Geklaag over keuzes die jezelf gemaakt hebt (ook al heb je het onderschat/kon je het van tevoren niet weten) en sowieso overmatig geklaag in het algemeen heb ik persoonlijk ook niks mee.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:33

Als ik voor mij zelf mag spreken is het geen geklaag, maar een uitleg, waarom je niet gefrustreerd een strijd wilt leveren en dus water bij de wijn doet.

Verstand weet ook wel dat dit niet altijd juist is, maar gevoel neemt dan de overhand! En dat is nu juist precies waar je als ouder voor moet waken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:46

farahdiba46 schreef:

Er wordt hier uitgelegd waarom het moeilijk is altijd consequent te zijn en jij komt ermee dat je zieliger bent?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:02

Iris82 schreef:

Moeder kan ook op de bank ploffen. Maar het klopt; die impacten zijn totaal niet te vergelijken. Voor het ene kies je, het andere wordt je op gedrongen en je ziet maar hoe je het er mee doet.
Dat eeuwige "ik ben moeder dus ik ben zo zielig en heb het zo zwaar" gezeik. Je kiest er toch voor? Je had ook kunnen voorkomen dat je moeder werd.

Wat consequent zijn te maken heeft met een kind dat niet wil eten omdat ie blijkbaar last heeft van zijn amandelen is me ook een raadsel. Met die knollen moeten er eerst 87 "isten" bij gekomen zijn eer je ze streng mag toespreken maar een kind dat niet eet en aan geeft bang te zijn om te eten, buikpijn verkiest boven eten zelfs, dat moet je meteen geen eten meer geven of de pudding op zijn vlees gooien of zelfs halvelinge dwangvoederen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:06

Huh? Heb je het nou tegen mij? Ik vind mezelf totaal niet zielig. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:08

daar reageerde farahnogwat toch op?
Op moeders die zooo zielig waren en moe en dat mensen zonder kinderen "niet moeten zeuren"