Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:01

Zijn er ook meiden met krullend haar die deze techniek uitproberen? Ik durf er nog steeds niet aan te beginnen... Vooral ook omdat ik iedere ochtend en na het douchen crème in mijn haren doe, omdat het anders te droog wordt (Andrelon Perfecte Krul Controlcrème). Doe ik dit bijvoorbeeld na het douchen niet, dan is mijn haar meteen mega stug...
Ik ben wel minder shampoo gaan gebruiken en dat gaat goed. In plaats van om de 2/3 dagen naar om de 4/5 dagen en weinig last van extra roos of zo. Dat wil ik nog gaan uitbreiden naar 1x per week...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:06

mlc schreef:
Twee keer per week vind ik wel veel. Ik ga na ieder gebruik met mijn vingers door de haren om zo een groot deel van het stof en vuil er uit te halen. Er komt dat echt een hele hoop stof uit, maar doordat ik dat netjes iedere keer doe hoef ik mijn haarborstel niet zo super vaak te wassen.

Ik borstel mijn iedere dag.
Dat moet ook echt, want het ziet er anders niet uit :')
Zeker nu het nog wat vetter is...

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:28

Raja schreef:
mlc schreef:
Twee keer per week vind ik wel veel. Ik ga na ieder gebruik met mijn vingers door de haren om zo een groot deel van het stof en vuil er uit te halen. Er komt dat echt een hele hoop stof uit, maar doordat ik dat netjes iedere keer doe hoef ik mijn haarborstel niet zo super vaak te wassen.

Ik borstel mijn iedere dag.
Dat moet ook echt, want het ziet er anders niet uit :')
Zeker nu het nog wat vetter is...

Ik had het over het schoonmaken van je haarborstel.
Mijn haren borstel ik 1 tot 3 keer per dag (vooral nu het nog vet is).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:03

11AFotograaf schreef:
Zijn er ook meiden met krullend haar die deze techniek uitproberen? Ik durf er nog steeds niet aan te beginnen... Vooral ook omdat ik iedere ochtend en na het douchen crème in mijn haren doe, omdat het anders te droog wordt (Andrelon Perfecte Krul Controlcrème). Doe ik dit bijvoorbeeld na het douchen niet, dan is mijn haar meteen mega stug...
Ik ben wel minder shampoo gaan gebruiken en dat gaat goed. In plaats van om de 2/3 dagen naar om de 4/5 dagen en weinig last van extra roos of zo. Dat wil ik nog gaan uitbreiden naar 1x per week...

Ik val onder de categorie krullend haar ;)
Ik moet toegeven, sinds ik een goede kapper heb gevonden die om kan gaan met krullend haar, heb ik al veel minder last van klitten en kan ik mijn haar veel makkelijker uitborstelen.

Ik merk dat nu ik nog maar 1x per week met shampoo was, mijn haar vetter is. In eerste instantie lijkt dat misschien vies, maar als je je haar goed uitborstelt verdeelt het vet zich goed over je haar. Dat geeft naar mijn idee een beetje het effect als anti-klit spray. Krullen zijn minder droog en grijpen minder snel in elkaar, waardoor het minder klit. Daardoor heb ik niet meer de behoefte om allerlei middeltjes in mijn haar te smeren. Ik deed bijvoorbeeld op den duur 1-2x per week een masker in mijn haar. Nu nooit meer en ik heb alleen even last van stug haar als ik het net gewassen heb.

Helaas durf ik ivm mijn stage nog niet door die periode van heel erg vet haar heen, dus blijf ik wel nog een beetje wassen.

Ohja, een goede borstel is wel een must.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:06

mlc schreef:
Ik had het over het schoonmaken van je haarborstel.
Mijn haren borstel ik 1 tot 3 keer per dag (vooral nu het nog vet is).

Oh zo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:52

Raja schreef:
Ik heb deze borstel

http://www.haarshop.nl/product/hercules-sagemann-9045

Echt een hele fijne borstel en dus heel niet duur :)
Met echte zwijnen haren :)

Ik heb veel en lang haar en dat gaat perfect met deze borstel :)

Maar er blijft dus veel vuil in zitten en dan moet ik hem echt wel iedere 2/3 dagen wassen.

Ah oke, thanks! Ik heb zo'n soort borstel maar dan zonder de pinnen. Zal die eens wat meer gaan gebruiken. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:59

Krijgen de mensen die alleen met water wassen, commentaar op stinkend haar (ik alleen van m'n moeder :+ )?
Ook ben ik nu ongeveer waar ik wil zijn met hoe vet m'n haar is. Maar ik ga op vakantie binnenkort, en dan ga ik ook zwemmen. Is met alleen water wassen dan genoeg? IK ben bang dat wanneer ik met shampoo (al is het zonder sls) ga wassen, ik helemaal opnieuw moet beginnen. Aan baking soda of azijn wil ik niet beginnen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:29

Zegt ze dat als je net onder de douche uit bent of later op de dag. Mijn haar stinkt bv na een uurtje in me cap echt wel. Maar nooit zo op de dag, ook eigenlijk nooit gehoord. (En ik denk dat iemand het zou hebben gezegd na 5 jaar)

Waar ga je zwemmen? Zeewater geeft mooi volume aan je haar, chloor is minder goed. Als ik hier in de vaart spring doe ik het daarna gewoon met water wassen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:20

Veulen84 schreef:
Zegt ze dat als je net onder de douche uit bent of later op de dag. Mijn haar stinkt bv na een uurtje in me cap echt wel. Maar nooit zo op de dag, ook eigenlijk nooit gehoord. (En ik denk dat iemand het zou hebben gezegd na 5 jaar)

Waar ga je zwemmen? Zeewater geeft mooi volume aan je haar, chloor is minder goed. Als ik hier in de vaart spring doe ik het daarna gewoon met water wassen.

Dat zei ze toen ik m'n haar nog niet geborsteld had. Maar ze moet echt aan m'n haar ruiken om het te ruiken om het te ruiken >;)

Ik ga zwemmen in zwembadwater.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:31

Misschien is het dan een idee om te wassen met cremespoeling? Dat is iets minder agressief (denk ik) dan shampoo, maar zorgt wel dat je je haar weer kunt borstelen.

ik vrees nl dat je van chloor haar als touw gaat krijgen :(

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:39

EskeGirl schreef:
Dat zei ze toen ik m'n haar nog niet geborsteld had. Maar ze moet echt aan m'n haar ruiken om het te ruiken om het te ruiken >;)

Ik ga zwemmen in zwembadwater.

Sommige mensen zoeken wat... Blijft een beetje een raar concept, we zijn zo gewoon aan shampoo's en zepen dat we zijn vergeten dat gewoon schoon water de truuk ook kan doen. Dus reageren we er soms op met verwachtingen, niet met waarheden.

Chloor maakt je haar wel erg droog. Maar, ik zou niet terug gaan naar shampoo, met beetje geluk heeft je haar al een betere bescherming opgebouwd dan in het verleden en kan het er wel tegen. Gewoon goed spoelen met water.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:58

Ik gebruik nu trouwens ook al een beetje conditioner voor m'n haarpuntjes (druppeltje op vinger en dan puntjes erdoor heen), omdat m'n punten heel droog waren. Ik ga niet iedere dag zwemmen, dus hopelijk is conditioner genoeg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:55

Mijn haar stinkt ook niet, ruikt gewoon neutraal. Zit nu anderhalve week zonder bakingsoda en alleen azijn of water, maar het wordt nu dus wel vetter. Mijn hoofdhuid is wel rustiger...

Trouwens, wat betreft stank... eerder stonk mijn haar uren in de wind als ik naast iemand had gezeten die rookte.. maar heb nu nergens last van terwijl ik dagelijks deels in de rook zit in de pauze!

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:15

Ik zou als je gaat zwemmen je haar tussendoor uitspoelen als dat kan (soms staat er zo'n douche bij het zwembad). Misschien dat dat scheelt. En verder werkt conditioner inderdaad wel denk ik. Dit zou je eventueel nog kunnen verdunnen in een spuitflacon.

Ik zit nu op drie weken en mijn haar klit ontzettend! Ik heb het vandaag in een staart gedragen, met het gevolg dat ik een heel vogelnest in mijn haar had toen ik mijn staart er net uit haalde. Ik snap dat mijn lange haar (wat altijd al snel in de knoop raakt) gevoelig is voor klitten, maar dit is niet leuk meer. Het zijn ook hele nare klitten die ik met mijn vingers uit moet pluizen. Alsof er iets plakkerigs in mijn haar heeft gezeten, zulk soort klitten. Ik kijk dit nog even aan, maar als het zo blijft moet ik toch iets gaan verzinnen om hier aan te doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:01

Heb je al geprobeerd om een vlecht te dragen? Toen ik nog lang haar had (heb het gedoneerd), droeg ik het 's nachts altijd in een vlecht, omdat het anders een groot deel van m'n ochtend in nam om te ontklitten.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:24

@mlc Ik herken dat wel. Vroeger kon ik mijn haar zonder problemen doorkammen, nu moet ik er echt de tijd voor nemen. En mijn haar is geeneens zo heel lang, een klein stukje onder mijn schouders.

Edit: Ik ben nu al 2 maanden bezig, maar mijn haar is nog steeds vet. Ik was het elke week met baking soda, maar vind het toch jammer dat het niet zo goed werkt. Ik neig er nu toch naar om mijn haar toch weer tr gaan wassen met shampoo... Heeft iemand nog tips?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:38

Maaikevdk schreef:
@mlc Ik herken dat wel. Vroeger kon ik mijn haar zonder problemen doorkammen, nu moet ik er echt de tijd voor nemen. En mijn haar is geeneens zo heel lang, een klein stukje onder mijn schouders.

Edit: Ik ben nu al 2 maanden bezig, maar mijn haar is nog steeds vet. Ik was het elke week met baking soda, maar vind het toch jammer dat het niet zo goed werkt. Ik neig er nu toch naar om mijn haar toch weer tr gaan wassen met shampoo... Heeft iemand nog tips?

Borstel je met een echte haren borstel? Ik borstel m'n haar 2x per dag eerst uit met een gewone plastic borstel en vervolgens met een echte harenborstel, echt van de aanzet tot de punten. En zo min mogelijk aan je haar zitten verder.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:44

Ik heb alleen een plastic borstel. Ik zag dat die harenbortels heel erg duur waren. Zijn er ook goedkope versie's die goed werken? Verder draag ik mijn haar altijd in een staart of een knot dus ik zit er niet veel aan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:46

Ik heb er eentje van de kruidvat, werkt prima, imo is die wel essentieel.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:47

Bij de etos verkopen ze ze ook. Ik heb een haren-borstel van 6 euro geloof ik. Het kan dus ook best goedkoop.
Wel een tip: als je wat dikker haar hebt, is het fijn om van die plastic pinnen tussen het echte haar te hebben. Anders kom je namelijk maar door de eerste 2mm haar heen ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:49

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:51

Bij de kruidvat lagen er geen borstels met echt zwijnenhaar. Helaas...
Wat hier lag is allemaal synthetisch en werkt dus niet zoals echt zwijnenhaar werkt.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:08

Ik ga kijken of ik die van Raja kan kopen. Hopelijk werkt dat wel!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:29

Is echt een heel fijne borstel met pinnetjes er in met ronde bolletjes

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:29

EskeGirl schreef:
Krijgen de mensen die alleen met water wassen, commentaar op stinkend haar (ik alleen van m'n moeder :+ )?
Ook ben ik nu ongeveer waar ik wil zijn met hoe vet m'n haar is. Maar ik ga op vakantie binnenkort, en dan ga ik ook zwemmen. Is met alleen water wassen dan genoeg? IK ben bang dat wanneer ik met shampoo (al is het zonder sls) ga wassen, ik helemaal opnieuw moet beginnen. Aan baking soda of azijn wil ik niet beginnen.

Hee, ik heb in mijn vakantie toen ik veel heb gezwommen in recreatiewater erna ook mijn haar gewoon uigespoeld met water omdat ik het anders ook vies vond.
Met water wassen was gewoon genoeg. Mijn haar stinkt niet, toen ook niet, maar daarbij is het belangrijk wel goed je haar te borstelen. Ik heb mijn borstels van www.louland.nl vandaan. Ik gebruik een borstel met houten pinnen en een borstel met echt wilde zwijnenhaar.
ik zit nu op 5 weken met alleen af en toe water wassen.
Mijn haar gaat nu echt verbeteren, dus ik ben super blij :D