Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:38

Nee echt, je hebt een geweldige huisarts! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:40

Ben benieuwd met wat voor verhaal hij morgen komt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:42

Je kunt zelf ook wat assertiever zijn natuurlijk :) Laat je niet van het kastje naar de muur sturen :)
Afgelopen week was er op TV nog een item dat mensen veel te veel aan hun huisarts blijven hangen, terwijl deze hen vaak maar wat rond laat hobbelen zonder echte antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-04-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:43

Geloof me, ik ben tegen hem al erg assertief geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:43

Niet om de advocaat van de duivel te zijn, maar het kan inderdaad best dat de huisarts nog geen tijd heeft gehad. Niet om het goed te praten voor 'm, maar het is maandag. Alle gevallen die voor het weekend hebben gebeld worden vaak op de maandag geplanned. Als je zelf ook (pas) om half 5 belt kan hij niet op dit moment direct alles laten vallen natuurlijk. Hoe vervelend en rot dat ook klinkt.

Je kunt altijd in de omgeving vragen/rondbellen en vragen welke postcodegebieden ze aannemen. Althans, bij ons is altijd de inschrijfbalie open voor postcodegebied X tot en met Y bijvoorbeeld.

Als je nu eens naar het ziekenhuis belt naar de verwijzing waar de afspraak voor je gemaakt zou moeten worden, kan je in ieder geval vragen of de verwijzing is aangekomen en of er een wachttijd staat bijvoorbeeld. Met die informatie kan je dan morgen weer naar je eigen huisarts bellen. Ik heb ook 1x 6 weken gewacht, was niet de fout van het ziekenhuis waar ik heen verwezen werd of van de huisarts, maar van het ziekenhuis die de verwijzing niet had opgestuurd en een arts die op vakantie was. Niet leuk, maar je moet je maar bedenken dat (huis)artsen ook mensen zijn zoals jij en ik; soms loopt het in het honderd.

Als je dus nu het ziekenhuis belt, naar de afdeling waar je heen moet, dan kunnen zij je echt wel vertellen aan de hand van je naam en geboortedatum en de doorverwijzing of deze al door is gekomen. Is dat niet het geval, dan kan je morgenochtend toch je huisarts bellen om te vragen of hij alsjeblieft de verwijzing door wil sturen, desnoods via post, mail of telefonisch of dat je de doorverwijzing mag ophalen om zélf een afspraak te kunnen maken.

Het zijn artsen, maar nog steeds geen machines. Vind het heel rot voor je, dat absoluut maar soms zul je er zelf achteraan moeten gaan en niet om half 5. Ik keur het niet goed hoe je in de wacht wordt gezet door de huisarts maar je geeft aan dat je zelf ook niet weet of hij de afspraak ook voor je maakt; je gaat er vanuit, maar met artsen en ziekenhuizen moet je nooit ergens vanuit gaan. :+

Citaat:
Nee, ik heb met mijn huisarts afgesproken dat hij mij zou doorverwijzen.
Dan ga ik er ook vanuit dat hij dat doet.

Je kan er dus prima vanuit gaan, alleen dan is het echt geen doodzonde om wel zelf even naar het ziekenhuis te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:45

Rachelle, ik heb niet pas om half 5 gebeld.
En er is geen verwijzing vanuit de huisarts de deur uit gegaan!
Als je terugleest, zie je dat ik daar al achteraan heb gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:49

KoudbloedKim schreef:
Net gebeld, hij heeft nog geen tijd gehad om te kijken, of ik morgen terug wil bellen.

;)

Je geeft zelf aan dat je 'net hebt gebeld'. Zodoende dacht ik dat je dus inderdaad pas net had gebeld om te vragen hoe het met je doorverwijzing zat.

Met assertiever zijn "tegen hem" kom je niet zo ver. Wat ik al zei, het zijn artsen en ook zij zijn mensen. Doordat je zei 'net' kwam het op mij over alsof je dus daadwerkelijk pas net had gebeld. En m'n bericht bestond overigens uit iets meer informatie dan alleen de doorverwijzing. Nogmaals, als je het aankunt zou je rond kunnen bellen (zelf initiatief tonen dus) om te vragen welke postcodegebieden ze nog nieuwe patiënten aannemen, óf met de zorgverzekeraar om de tafel gaan zitten en een second opinion aanvragen, of toch zelf naar het ziekenhuis gaan en de situatie uitleggen en hoe het zit met kosten daarvan. Dan kunnen zij wellicht in ieder geval je onderzoeken starten in overleg met de huisarts en aan de hand van de doorverwijzing daarna alsnog het vergoeden e.d. daarvan regelen.

Soms moet je ze ook net een stapje voor zijn, maar er is ook met ziekenhuizen en/of andere huisartsen wat te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:53

Lees even terug. :)
Dan zie je dat ik vanmiddag al gebeld heb en om half 5 terug kon bellen voor een antwoord.
En dan zou je tegelijkertijd lezen dat ik weinig vertrouwen heb in een nieuwe huisarts, omdat mijn huidige al 10x beter en zorgvuldiger is dan mijn vorige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:56

Tja maar dat neemt toch niet weg dat je wel wat pro actiever kan zijn? Afwachten wekenlang is nog nooit iemand beter van geworden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:58

KoudbloedKim schreef:
En dan zou je tegelijkertijd lezen dat ik weinig vertrouwen heb in een nieuwe huisarts, omdat mijn huidige al 10x beter en zorgvuldiger is dan mijn vorige.

En dat betekent dat je daar dan maar genoegen mee moet nemen? Dat hij 10 keer beter en zorgvuldiger is, wil nog niet zeggen dat hij goed is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:59

KoudbloedKim schreef:
Lees even terug. :)
Dan zie je dat ik vanmiddag al gebeld heb en om half 5 terug kon bellen voor een antwoord.

Sorry dat ik niet terug heb gelezen.

Er zijn meer wegen die naar rome leiden.

Ik zeg niet dat je naar een andere huisarts moet maar geef nog meer opties aan. Wat ik al zei, er zijn meer wegen die naar rome leiden. Ik snap je frustratie, heus. Maar paniek en boos worden op alles en iedereen is slecht voor je hart, slecht voor je bloeddruk en zorgt er echt niet voor dat de huisarts nog sneller z'n best kan doen dan normaal; er zullen immers veel meer patiënten zijn dan jij en ik je voor kunnen stellen.

Hoe langer je wacht en hoe bozer je je maakt, hoe minder er net zo goed gebeurd.

Echt, ik had soms ook niet evenveel begrip voor huisartsen en doktersassistenten :+ Maar nu ik zelf ook stage loop in de huisartsenpraktijk merk ik pas dat je als doktersassistent én als huisarts ook een hóóp shít over je heen krijgt. Figuurlijk dan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:10

Dus jullie vinden dat ik maar van huisarts moet veranderen in de hoop dat die beter is?
Wat als dat niet zo is? Moet ik dan weer veranderen? En dan weer? En dan weer?
Ik ken de medische wereld, ken de ziekenhuizen in Groningen van binnen en buiten en er is maar 1 arts waarin ik het volste vertrouwen heb.
Zij is helaas met zwangerschapsverlof en ik kan ook later niet terug naar haar.

Ik vind het een beetje flauw dat er nu net wordt gedaan alsof het aan mij ligt dat het niet opschiet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:12

Je komt wel een beetje vingertjes wijzend over.. Als je zelf niks wil veranderen houdt het natuurlijk op he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:13

Ja, natuurlijk kom ik met een wijzend vingertje over!
Hij zou dat voor mij regelen, doet dat niet, ik bel naar de verschillende klinieken en vervolgens naar de huisarts en nog een keer, dus zeg niet dat ik zelf niks wil veranderen of er niet achteraan ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:16

Nuja, je kunt in ieder geval róndbellen om te vragen of ze überhaupt nieuwe patiënten aannemen.

Ik vind het een beetje flauw dat het altijd aan de 'rothuisarts' ligt terwijl je zelf bést wat meer erachteraan mág zitten, zónder boos te worden. Ik snap dat je het vermoeiend vind om van het kastje naar de muur gestuurd te worden maar ook dáár ben je zelf bij; je kan ook immers zelf naar het ziekenhuis gaan/bellen, je probleem voorleggen en vragen of er mogelijkheden zijn m.b.t. de zorgkosten. Soms moet je ook een beetje met ze meedenken.

Als het om je paard gaat wil je ook het beste en geef je het ook niet op. Kom op meid, even tanden op elkaar en net zo hard voor je eigen gezondheid vechten nu.

Jij ging er vanuit dat hij het zou regelen zei je eerder. Máár 1 ding; nóóit ergens vanuit gaan en houd er rekening mee dat als je met 1 vinger naar een ander wijst, er altijd nog 3 naar jezelf wijzen ;) Vingertje wijzen is altijd heel erg makkelijk, maar soms zal je zelf ook je beste beentje voor moeten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:18

Dat héb ik gedaan en het wordt niet vergoedt zonder doorverwijzing!
Ik heb nergens het woord 'rothuisarts' genoemd en ik ben ook niet boos geworden op hem of op zijn assistente, want ik ben van mening dat dat weinig zin heeft.
Maar ik mag daarbuiten toch wel mijn frustratie uiten?

Ik ben er dus ook niet vanuit gegaan dat hij het geregeld had, anders had ik vandaag niet gebeld naar beide klinieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:22

Tuurlijk mag je je frustratie uiten. Maar hé, don't shoot the messenger, ik kan er ook niks aan doen dat je waardeloze huisartsen hebt zitten in groningen, maar je weet overigens ook dat je, als je daadwerkelijk vind dat je huisarts z'n werk niet goed en op tijd doet, je hier een klacht over in kunt dienen schriftelijk?

Tuurlijk, je mag je frustratie uiten. En ja, dat het niet vergoed wordt zonder doorverwijzing ben ik me van bewust. Maar misschien wordt het dan toch eens tijd om in ieder geval de stap te wagen om in ieder geval naar het ziekenhuis te gaan en dan maar het zelf op te moeten hoesten, want door te wachten op je doorverwijzing wordt je ook niet gezonder. Vaak kunnen ze op het moment dat je daar in ieder geval op gesprek bent gekomen, al een stuk meer voor je betekenen, óók met betrekking tot je doorverwijzing en óók met betrekking tot de vergoedingen vanuit de zorgverzekeraar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:23

Afhankelijk van het antwoord morgen, ben ik ook zeker van plan om een klacht in te dienen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:29

Waarom afhankelijk van het antwoord? Ik had vorig jaar al een klacht ingediend toen je gemerkt had dat er helemaal geen doorverwijzing klaar lag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:32

Omdat ik vanwege mijn ziekte heel gedoseerd met mijn energie om moet gaan en ik die liever besteed aan mijn dieren en mijn vriend. :)
Maar zoals ik al zei; als het me niet aanstaat, ga ik dat toch doen, ondanks de gevolgen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:37

Dat kan zo zijn, maar je eigen gezondheid is naar mijn inziens ook heel erg belangrijk en zeker als je zoals je zelf zegt zo in een week tijd 2,5 tot 3 kilo aan komt. Dan had ik er al veel eerder achteraan gegaan.

Maar wie ben ik? :D Je moet het zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:38

En ik bén er toch snel achteraan gegaan? Normaal duurt het hier minstens een maand voordat je aan de beurt bent!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:43

Misschien behoort Tineke tot die kleine groep bescheiden mensen die door niet lastig en opdringerig te willen zijn in het vergeethoekje dreigen te raken??

Dat gebeurt vaker dan je denkt en ook is niet iedereen even gemakkelijk in het wisselen van huisarts, zeker als je al meerdere slechte ervaringen achter de rug hebt :n

Het komt niet echt prettig over dat ze hierop min of meer wordt aangevallen...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:18

De huisarts kon ook als hij klaar was met zijn patiënten erachter aan gaan. Dat hebben ze bij ons wel gedaan en toen is er zelf een assistent bij ons langs gekomen om iets te brengen.

Zou het zelfde als jou hebben gedaan Tineke.

Het is makkelijk praten zoals sommigen zeggen om assertief te zijn maar ga zelf maar eens in haar schoenen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:21

Ik weet helaas precies hoe het is als artsen niet meewerken heb er heel wat gezien :) . Het enige wat mij geholpen heeft was overal vol bovenop zitten. Niet afwachten maar doen. Bijvoorbeeld je zegt dat er een maand wachttijd is? Maak een afspraak morgen direct! Dáár ben je die verwijzing niet voor nodig die ben je nodig voor vergoeding. Dus als je die kan overhandigen op de dag van afspraak is dat ook prima. Maar dan staat die afspraak vast. Een verwijzing duurt ook zo weer een dikke week voordat het verwerkt is, dan ben je weer een week verder.