acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:57

Doubtless schreef:
Urielle schreef:
@Doubtless, ik ben het met je eens dat eten als beloning geen goede mindset is. Maar ik weet niet hoe je het kunt inruilen. De dingen die jij noemt word ik ook niet blij van iig. Kleren kopen, afschuwelijk!

Maar eten kan toch niet het enige zijn dat jij leuk vind en dus als beloning ziet? En zo wel; is ongezond eten dan ook echt het enige dat als beloning kan tellen? Is een goede ossehaas bij een leuk restaurant dan geen beloning?

Nee ik heb drie kleine kinderen waardoor je niet eens aan je hoofdgerecht toekomt of waarvoor je oppas moet zoeken waardoor het zo'n stressvolle en dure bedoening wordt dat je plezier bij voorbaat al weg is. En ik zou niet weten met wie, in je eentje uit eten is het ook niet.
Een frietje is goedkoper en simpeler. Met de Mac maak je me trouwens niet blij, daar kom je me niet veel tegen.
Ik zou echt even niet weten wat me blij maakt wat je als beloning zou kunnen zetten.

Doubtless

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:58

Dat vind ik heel erg om te lezen & dat spijt me voor je...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:59

Urielle schreef:
Nee ik heb drie kleine kinderen waardoor je niet eens aan je hoofdgerecht toekomt of waarvoor je oppas moet zoeken waardoor het zo'n stressvolle en dure bedoening wordt dat je plezier bij voorbaat al weg is. En ik zou niet weten met wie, in je eentje uit eten is het ook niet.
Een frietje is goedkoper en simpeler. Met de Mac maak je me trouwens niet blij, daar kom je me niet veel tegen.
Ik zou echt even niet weten wat me blij maakt wat je als beloning zou kunnen zetten.

Als jij als beloning een stukje chocolade wilt eten dan doe je dat lekker :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:00

Doubtless schreef:

Wat is er mis met wat lekkers als beloning :)?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:01

Joman schreef:
Wat is dan precies zo lastig aan het weerstaan van de verleiding?
Ik ben overigens totaal niet van mening dat het verleiding is. Je maakt het zelf tot verleiding. Ik moet niet denken aan het kopen en opeten van bergen snoep, ijs, chips en whatever.

Als je niet rookt vind je een pakje sigaretten ook niet verleidelijk. Als je een nicotine verslaving hebt wel.
Als je niet snoept/geen zoetekauw bent vind je bergen snoep, ijs etc. niet verleidelijk. Als je wel een suikerverslaving hebt wel.

Als ik geen rem op mijn eten zet gaan er per week gemakkelijk 4 of 5 zakken snoep, 3 dozen koekjes en wat repen chocolade doorheen. Uiteraard iedere avond na het eten lekker een puddinkje, ijsje of gebakje (een schaaltje vla alleen met wat saus). Eet ik daarbij ook nog eens zoutjes (chips, popcorn) dan wordt dat erger, want als ik chips heb gehad wil ik daarna iets zoets hebben. Daarnaast heb k een doodnormaal gezond eetpatroon.

Die rem erop houden is ongeveer net zo makkelijk als iemand die een pakje per dag rookt vertellen dat hij/zij er nog maar 1tje per week mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:04

Vjestagirl schreef:
Joman schreef:
Wat is dan precies zo lastig aan het weerstaan van de verleiding?
Ik ben overigens totaal niet van mening dat het verleiding is. Je maakt het zelf tot verleiding. Ik moet niet denken aan het kopen en opeten van bergen snoep, ijs, chips en whatever.

Als je niet rookt vind je een pakje sigaretten ook niet verleidelijk. Als je een nicotine verslaving hebt wel.
Als je niet snoept/geen zoetekauw bent vind je bergen snoep, ijs etc. niet verleidelijk. Als je wel een suikerverslaving hebt wel.

Als ik geen rem op mijn eten zet gaan er per week gemakkelijk 4 of 5 zakken snoep, 3 dozen koekjes en wat repen chocolade doorheen. Eet ik daarbij ook nog eens zoutjes (chips, popcorn) dan wordt dat erger, want als ik chips heb gehad wil ik daarna iets zoets hebben.

Die rem erop houden is ongeveer net zo makkelijk als iemand die een pakje per dag rookt vertellen dat hij/zij er nog maar 1tje per week mag.

Een verleiding is gemakkelijk te weerstaan of niet eens een verleiding te noemen als je geen verslaving hebt. Nicotine verslaving of een suikerverslaving is vanaf te komen. Dus wellicht dient eenieder die hiermee kampt zijn of haar eet patroon (of rookpatroon) aan te passen.

Voor mij zijn er in een supermarkt geen verleidingen. Hooguit groenten die in de aanbieding zijn of broodbeleg (hartig).

_San87_

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:05

Well good for you. Het is niet voor iedereen zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:06

_San87_ schreef:

Een verslaving heb je nog altijd zelf in de hand. Het kan voor iedereen zo gemakkelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:06

_San87_ schreef:
Doubtless schreef:

Waarom zou je jezelf moeten belonen met iets? Zoiets raars. Je kan toch gewoon jezelf een compliment maken ipv te winkelen, snoepen of wat dan ook?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:07

_San87_ schreef:
Doubtless schreef:

Dit gaat wss een hoop kwaaie koppen opleveren, maar puur hoe ik er voor mezelf tegenaan kijk: ik ben geen hond en hoef dus ook niet beloond te worden met een koekje.

Urielle gaf eerder aan overgewicht te hebben en is hier niet blij mee (als ik het goed begrijp). Als eten dan het enige is waar zij voldoening uit haalt in de zin van beloning, juist datgene waar ze tgen vecht, dan zal dat de strijd imo niet makkelijker maken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:08

Joman schreef:
_San87_ schreef:

Een verslaving heb je nog altijd zelf in de hand. Het kan voor iedereen zo gemakkelijk zijn.

Als je die verslaving niet hebt kun je daar niet over oordelen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:08

Als het zo gemakkelijk is, waarom zijn er dan nog zoveel mensen met verslavingen? Drugs, alcohol,.... Als het zo gemakkelijk is, dan zou dat toch niet bestaan of zou er daar heel makkelijk een oplossing voor zijn?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:09

Vjestagirl schreef:
Liezel1 schreef:
Het is zelfs lastiger, omdat eten een eerste levensbehoefte is.
Bij mensen die stoppen met roken zeggen ze wel eens: het is simpel, je moet gewoon de volgende sigaret niet opsteken.
Zo "simpel" is dat met eten niet, je mรณet het namelijk dagelijks doen. En maat houden is moeilijker dan iets helemaal niet meer doen.

Idd. En je moet die supermarkt in waar je doodgegooid wordt met ongezonde, lekkere producten. Als je de snoep, chips, drank, ijs en frisdrank schappen weet te vermeiden moet je nog langs de kassa waar ook ladingen snoep uitgestald liggen.
Je moet naar school of naar je werk waar in de kantine van alles aangeboden wordt wat lekker ruikt en smaakt. En mensen hoeven niet buiten te gaan staan als ze een mars willen eten, dat mag gewoon onder je neus.
Er mag volop reclame gemaakt worden voor 'slecht' voedsel.

Overal waar je kijkt is verleiding.

Met een beetje zelfdicipline is niets mis

vuurneon

Waarom niet? De een schenkt een glaasje wijn in, de ander stapt in bad, weer een ander mompelt complimenten tegen zichzelf en ik vind het heerlijk om een stuk hele pure chocolade te nemen als beloning na een dag werk! Ik hoef mijzelf geen complimenten te geven, daarvoor zit ik al harstikke goed in mijn vel. Maar die chocolade... Hmmmmm

En natuurlijk ga die reep niet op, 2 blokjes. Voordeel van hele pure chocolade, daar blijf je vaak niet van eten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-02-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

quera schreef:
Joman schreef:

Heb genoeg verslavingsproblematiek in m'n omgeving meegemaakt.
Vertel mij dan eens hoe je aan een verslaving komt? En hoe je dat niet zelf in de hand hebt? (En wie wel?)

Anoniem

chanel1985 schreef:
Als het zo gemakkelijk is, waarom zijn er dan nog zoveel mensen met verslavingen? Drugs, alcohol,.... Als het zo gemakkelijk is, dan zou dat toch niet bestaan of zou er daar heel makkelijk een oplossing voor zijn?

Je geeft daar toch 100% zelf aantoe?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:10

Joman schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zou je jezelf moeten belonen met iets? Zoiets raars. Je kan toch gewoon jezelf een compliment maken ipv te winkelen, snoepen of wat dan ook?

Een compliment is toch ook een beloning? Want waarom zou je jezelf belonen als je iets doet wat goed is, zoiets raars :').

Kom op zeg. Natuurlijk beloon je jezelf (of een ander) om iets goeds. Zo werkt het ook met dieren, goed gedrag beloon je, zo leer je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:12

_San87_ schreef:
[

Ik ben blij dat jij jezelf wil vergelijken met dieren :)

_San87_

Doubtless schreef:
_San87_ schreef:

Dit gaat wss een hoop kwaaie koppen opleveren, maar puur hoe ik er voor mezelf tegenaan kijk: ik ben geen hond en hoef dus ook niet beloond te worden met een koekje.

Urielle gaf eerder aan overgewicht te hebben en is hier niet blij mee (als ik het goed begrijp). Als eten dan het enige is waar zij voldoening uit haalt in de zin van beloning, juist datgene waar ze tgen vecht, dan zal dat de strijd imo niet makkelijker maken.

Jij hoeft niet beloond te worden met een koekje, iemand anders misschien wel. Als iemand zich door het proces van afvallen kan slepen met dat koekje als beloning in vooruitzicht, wie ben jij dan om dat te veroordelen :)?

quera

Joman schreef:
quera schreef:

Vertel mij dan eens hoe je aan een verslaving komt? En hoe je dat niet zelf in de hand hebt? (En wie wel?)

Vaak is dit erfelijk belast.

En jij zegt dat het zo makkelijk is. Hoe weet je dat? Een drugsverslaafde is weer anders als een eetverslaafde. Drugs is namelijk geen 1e levensbehoefte waar eten dit wel is.

Vjestagirl

Joman schreef:
Vjestagirl schreef:

Als ik geen rem op mijn eten zet gaan er per week gemakkelijk 4 of 5 zakken snoep, 3 dozen koekjes en wat repen chocolade doorheen. Eet ik daarbij ook nog eens zoutjes (chips, popcorn) dan wordt dat erger, want als ik chips heb gehad wil ik daarna iets zoets hebben.

Een verleiding is gemakkelijk te weerstaan of niet eens een verleiding te noemen als je geen verslaving hebt. Nicotine verslaving of een suikerverslaving is vanaf te komen. Dus wellicht dient eenieder die hiermee kampt zijn of haar eet patroon (of rookpatroon) aan te passen.

Voor mij zijn er in een supermarkt geen verleidingen. Hooguit groenten die in de aanbieding zijn of broodbeleg (hartig).

Het is heel makkelijk om te zeggen dat je je eetpatroon of rookpatroon aan moet passen. Ken je het gezegd 'eens een verslaafde, altijd een verslaafde'? Die verleiding blijft er altijd, je moet altijd blijven nadenken wat je wel of niet kan eten, en altijd blijven oppassen dat je niet terugvalt. Zo zit je brein nou eenmaal aan elkaar.

"even" je eetpatroon/rookpatroon/drinkpatroon aanpassen en daarmee je verslaving de deur uit doen is behoorlijk wat makkelijker gesteld dan jij het brengt. Dat is nou net het idee van een verslaving.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:13

Joman schreef:
_San87_ schreef:
[

Ik ben blij dat jij jezelf wil vergelijken met dieren :)

Hoe je het wendt of keert, het leerproces is voor iedereen (ook dieren) hetzelfde. Door complimenten of beloning weet je wat goed is. Of werkt het voor jou niet zo :)? Jij wist op magische wijze al van jongs af aan wat goed voor je was en wat niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:13

Joman schreef:
_San87_ schreef:

Onzin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:16

Joman, omdat je niet anders kent bv? Ouders van kinderen met verslavingen, hebben zelf ook meer kans erop. Met eten is dat helemaal zo; dat moet immers gebeuren en terwijl het ongehoord is om een kind van 5 aan de alcohol te zetten, moet een kind van 5 wel eten. Kinderen van mijn oom en tante kennen geen gezond voedingspatroon, dus zijn nu zelf nog dikker dan hun ouders en helaas hebben ze nu zelf ook kinderen die zien dat het doodnormaal is dat er zakken snoep eten op het keukenblad liggen en elke keer dat iemand langs loopt er een graai in wordt gedaan. Daarnaast beweegt daar geen enkele ouder. Verslaving zit er dan al vroeg in helaas. -O- gaat van generatie op generatie en door hun leeftijd hebben ze zelf nooit de keuze gemaakt om vol gestopt te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:16

quera schreef:
Joman schreef:

Vaak is dit erfelijk belast.

En jij zegt dat het zo makkelijk is. Hoe weet je dat? Een drugsverslaafde is weer anders als een eetverslaafde. Drugs is namelijk geen 1e levensbehoefte waar eten dit wel is.

Dat argument dat eten een 1ste levensbehoefte is vind ik zo'n ontzettende dooddoener. Daar kunnen eetverslaafden zich zo gemakkelijk achter verschuilen.
Eten is een 1ste levensbehoefte ja. Bergen suikers, chips en whatever niet. Dus je kan gewoon keuzes maken in de supermarkt.
Drinken is ook een 1ste levensbehoefte. Dat betekent niet dat ik meteen naar de wijnrekken en naar de kratten bier word getrokken in de supermarkt.

Iets wat erfelijk belast is, heb je veelal wetenschap van. Dan zou je juist van alles met mate moeten doen.
Maargoed, ik zelf vind het een gebrek aan discipline maar zal daarin wel de enige zijn :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt