Voldoende water drinken. Challenge, wie doet mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Voldoende water drinken. Challenge, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:09

Nog een half glaasje, en ik heb voor de 2de dag op rij de anderhalve liter gehaald! Is voor mij wel historisch hoor, had tot gisteren nog nooit zoveel water op 1 dag gedronken! (meestal enkel frisdrank en fruitsap)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:10

Hier ook de 1,5L binnen, ik ga weer voor de 2L aangezien me dat ook al goed af gaat :j Nog een kwart flesje

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:14

Dat ik dit topic nu pas zie :o
Ik doe mee, hoop dat mijn huid er beter uit gaat zien..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:16

Ik ga morgen ook weer met jullie meedoen!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:23

Heel apart, vooral de berichten hier dat mensen dus ieder uur naar het toilet moeten vanwege dit overdreven waterdrinken. Dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:27

Inmiddels zit ik op 1,6L. Ga proberen de 2 te halen maar als het niet lukt vind ik het niet heel erg.

Hoezo dat als ik vragen mag ?
Kuggur schreef:
Heel apart, vooral de berichten hier dat mensen dus ieder uur naar het toilet moeten vanwege dit overdreven waterdrinken. Dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:31

Kuggur schreef:

Hoezo dat? Als ik op mijn werk thee drink(en dit doe ik al heel wat jaren) moet ik alsnog ieder uur plassen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:58

2 liter gehaald vandaag!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:59

xxLady schreef:
2 liter gehaald vandaag!!

*\o/*

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:00

Kuggur schreef:
Vraagje tussendoor, waarom vertrouwen jullie je dorst niet...?

Kuggur schreef:

Ben nu wel benieuwd wat jouw gedachtes hierachter zijn }:0

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:04

mariekerocky schreef:
Inmiddels zit ik op 1,6L. Ga proberen de 2 te halen maar als het niet lukt vind ik het niet heel erg.

Hoezo dat als ik vragen mag ?
Kuggur schreef:

Simpel toch, dat je teveel drinkt.
Hetgeen waar deze obsessief veel water drinken hype op is gebaseerd is een misinterpretatie van medische data (over hoeveel totaal vocht een mens per dag nodig heeft).
Je gaat proberen twee liter water te drinken, terwijl je lichaam daar tegen protesteert. Want je vermoedt dat het je niet zal lukken, dit impliceert dat zoiets moeite kost, (vele berichten in dit topic zowel als de titel getuigen hiervan).
Wat jullie doen is het onnodig belasten van je nieren zonder dat je er enig gezondheidsvoordeel van hebt.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:52

Ben ik niet helemaal met je eens. Als ik zie hoeveel mijn huid verbeterd is en hoe fit ik me voel sinds ik meer ben gaan drinken, laat zien dat het een positief effect heeft op mijn gezondheid.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de informatie weg haalt dat twee liter water per dag drinken slecht voor je nieren is..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:58

Mjelle_G schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Als ik zie hoeveel mijn huid verbeterd is en hoe fit ik me voel sinds ik meer ben gaan drinken, laat zien dat het een positief effect heeft op mijn gezondheid.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de informatie weg haalt dat twee liter water per dag drinken slecht voor je nieren is..

Ik zeg niet dat twee liter water per dag slecht is voor je nieren (beter lezen, die twee liter was het doel dat degene die ik antwoorde zich gesteld had).

Ik zeg dat chronisch meer drinken dan nodig is onnodig belastend is voor je nieren. En als je het écht vlijtig overdrijft ernstige gevolgen voor je gezondheid kan hebben (google is je vriend).

Vele mensen in dit topic stellen zich als doel meer water te drinken dan hun lichaam aangeeft nodig te hebben. Onnodig, onnuttig en potentieel schadelijk.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:06

Kuggur schreef:
Kuggur schreef:

Simpel toch, dat je teveel drinkt.
Hetgeen waar deze obsessief veel water drinken hype op is gebaseerd is een misinterpretatie van medische data (over hoeveel totaal vocht een mens per dag nodig heeft).
Je gaat proberen twee liter water te drinken, terwijl je lichaam daar tegen protesteert. Want je vermoedt dat het je niet zal lukken, dit impliceert dat zoiets moeite kost, (vele berichten in dit topic zowel als de titel getuigen hiervan).
Wat jullie doen is het onnodig belasten van je nieren zonder dat je er enig gezondheidsvoordeel van hebt.

Maar qua dorst hoef ik niet naar mijn lichaam te luisteren, komt regelmatig voor dat ik 's avonds hoofdpijn heb en bedenk dat ik heel de dag 1/2 glazen of helemaal niks gedronken heb. Dat het moeite kost is puur dat ik eraan moet denken dat ik wat moet drinken omdat ik anders helemaal niks drink. En aangezien ik mij lichamelijk beter voel denk ik dat het niet schadelijk is.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:11

Jammer dat je zo reageert. Ik heb mij verdiept in waarom het belangrijk is om meer te drinken dan dat ik eerder deed. Informatie die ik hierover kon vinden laat zien dat 1,5-2 ltr vocht per dag een must is. Rest van het vocht krijg je binnen via je voeding. Wanneer je te weinig binnen krijgt is dit juist schadelijk voor je nieren. Je nieren kunnen ongeveer 0.7-1 ltr vocht per uur verwerken, zonder dat ze 'overwerken'.

Als ik die info naast mijn inname per dag leg, kan ik toch niet anders dan concluderen dat ik mijn nieren binnen de normen aan het werk zet.

Het vele plassen hoort erbij, hetzelfde als ik nu ineens veel meer ga eten, dan zal ik ook meer moeten ontlasten :+

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 04:11

Ik heb het niet gehaald vandaag.. Eindstand 0.6 morgen een nieuwe kans, het is toch wat makkelijker als ik op school ben.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:01

Ikke bijna 1,5 liter vandaag moet beter gaan van mezelf. En dat je veel moet plassen is juist goed. Als je veel plast kunnen je nieren goed werken. Als je maar heel weinig plast dan kunnen je nieren lui worden. En dat is juist niet goed

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:15

Het weekend was 3x niks qua water, veel kraamvisite gehad, dus vaak koffie meegedronken!

Gisteren wel 1,2ltr water en thee! Dus voor mijn doen meer dan prima. Melkproducten reken ik niet mee, maar denk dat ik daarmee toch wel over de 2ltr vocht kom.

Overigens zit er in groene thee naar mijn weten wel gewoon theïne en zou je die dus niet mee mogen tellen. Ik drink rooibosthee, die theïnevrij is, dus die tel ik dan ook wel mee in mijn hoeveelheid 'water'.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:13

Gisteren ruim een liter water gedronken en t bevalt me eigelijk best goed. Hoef ook minder naar de wc dus mijn lijf went hier wel aan.
Was minder dat dat ik in gedachte had, maar had gisterenavond anders met weerstand moeten gaan drinken. In die zin geef ik Kugger wel gelijk: als je tegen je gevoel in water naar binnen moet wurgen omdat je je quotum wilt halen, dan lijkt me dat niet oke. In die zin luister ik dus wel naar mijn lichaam.
Een gewoonte doorbreken, waarin je normaal echt te weinig dronk, daar zie ik geen kwaad in.
Blijf goed in contact met je lijf en als je signalen krijgt dat je voor die dag aan je max zit dan lijkt t me prima om daar gewoon rekening mee te houden.

Wat ik heel positief vind van deze challenge dat is dat mensen gemotiveerd worden om water te drinken ipv suikerhoudende dranken of dranken met veel caffeine/theine.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:18

Het is maar net wat je gewend bent, het aantal keer naar de wc moeten neemt bij mij al af. Dus mijn lichaam went er al aan. Zoals hierboven ook al gezegd het is goed voor je nieren. Veel water in een uur is inderdaad slecht maar als je het over de dag verdeeld is het geen probleem. Ik dronk normaal alleen maar frisdrank en nooit water, ik ben blij dat ik het nu wel drink want mn huid zietr een stuk beter uit. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:25

Prima Kugger, doe jij het niet. Ik wil proberen of ik effect zie als ik structureel meer ga drinken en ook structureel water ipv andere drank. Van de 3 liter ben ik inmiddels ook wel afgestapt. Ik houd het op 2 a 2,5.

Dat je veel moet plassen is gewoon omdat je lichaam eraan moet wennen omdat het al jaren met te weinig water doet. Ik hoor van verschillende kanten dat naar mate je het langer doet, je ook minder moet plassen.

Merk ik over een maand geen verschil, zal ik er wel weer mee stoppen. Dat het moeite kost is niet omdat het teveel is, dat is omdat het geen gewoonte is om water bij me te hebben en te drinken. Ik heb geen moeite met de hoeveelheid die ik nu drink, mits ik een flesje in de buurt heb en eraan denk.

Dus kortom, als jij denkt dat meer drinken slecht voor je is, prima. Maar ga dan een discussie topic starten of veel drinken goed of slecht voor je is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:11

Shiloh schreef:
Prima Kugger, doe jij het niet.
(...)
Dus kortom, als jij denkt dat meer drinken slecht voor je is, prima. Maar ga dan een discussie topic starten of veel drinken goed of slecht voor je is.

Helemaal eens!

Ik zie nog geen verschil met/bij m'n huid, maar wat hier net gezegd wordt: je gaat gewoon veel minder prik etc drinken en dat is echt winst! Normaal gesproken dronken wij met z'n tweeën met gemak minimaal 1 1,5l fles prik per dag. Nu heb ik sinds ik ben begonnen met dit nog geen fles op! En ben er blij mee! Scheelt ook weer beetje in de portemonnee :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:56

Zoals een oud leraar van me zei " je nieren zijn geen spoelbak"
Om even in te gaan op Kuggurs posts
Docent in kwestie is een arts en doceert aan verpleegkundigen opleidingen naast dat hij nog werkzaam is als arts.
Je hebt helemaal niet minstens 2 liter nodig maar een 1,6 liter om al je functies te ondersteunen. Dat vocht is niet alleen water, maar ook het vocht in andere voedingsmiddelen en dranken.
In de zorg tel je bij mensen die slecht vocht innemen dus ook vla etc mee in de vochtopname.
2 liter is dus ruim... 3 liter is gewoon te veel en dan kom je weer op de quote waar ik me begon "je nieren zijn geen spoelbak" als je zoveel water drinkt, heb je kans dat je allerlei zouten/mineralen etc wegspoelt en uitpiest, naast het feit dat je je systeem gewoon best wel belast zonder dat het nodig is.

Meer dan twee liter drinken (want die twee liter is al ruim genoeg bij een normale activiteit) is alleen raadzaam als je echt veel vocht verliest en dan zou je ook wat andere zaken in de gaten moeten houden
Veelal is anderhalve liter water + alles wat je naast je water binnen krijgt echt wel meer dan genoeg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:04

Dat zal allemaal wel, maar die discussie heb ik hier geen zin in, en is ook offtopic. Dus als je die discussie graag wilt voeren, start dan je eigen topic.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:34

Oei zit vandaag nog op 0 :+