Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:05

Goed gedaan!:j

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:50

Even een vraagje, ik wil mij heel erg graag opgeven voor beenmerg donor, maar ben wonende in Frankrijk. Kan ik via hier mij opgeven voor beenmergdonor in Nederland?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:09

Waarom wil je persee in Nederland beenmergdonor zijn?

Hier in Portugal ben je automatisch donor na overlijden. Er zijn een aantal landen die het zo geregeld hebben en dat vind ik zelf eigenlijk wel goed. Geen problemen met beslissingen.

Ik ben geen bloeddonor. Als er een oproep zou zijn bij een groot ongeval in de buurt zou ik wel zo gaan.
Ik heb A- dat komt niet zoveel voor. (Dus ook niet zoveel vraag naar).

Ik heb ooit een stuk van mijn lever aangeboden aan mijn zus die een transplantatie moest ondergaan, maar dat wilde ze niet wegens het gevaar voor mij.
Gelukkig heeft ze toch net op tijd een nieuwe lever gekregen.

De voetballer Cristiano Ronaldo heeft trouwens geen tattoos omdat hij bloeddonor is...

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:49

Omdat ik in nederland nog ingeschreven sta. En daar ook bloeddonor ben. En hier alles in het Frans haha versta der weinig van..

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:50

Ik heb laatst een reportage van de bbc gezien over wat er met het lichaam van een donor gebeurd na het overlijden. Hoe bepaalde lichaamsdelen etc ontnomen worden. Hoe ze bewaard worden. En hoe ze het lichaam weer netjes maken! !! Ik vond dit in eerste instantie ontzettend confronterend. Zoals bij een gedoneerd oog werd een soort knikker in de oogkas gedaan. En bij een gedoneerd dijbeen( Ik wist niet eens dat ze die ook konden gebruiken) werd een houten staaf met die afmetingen teruggeplaatst. Maar het lichaam werd zo netjes gemaakt en hersteld je zag er echt helemaal niks van! !!! Dat is voor mij ook de enige voorwaarde als ik ooit overlijdt. Ze mogen echt alles hebben. Maar ik wil er voor mijn nabestaanden wel netjes uit zien in de kist. Maar voor iedereen die zich afvraagt Hoe het echt in zijn werk gaat is die documentaire echt een aanrader

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:55

The human tissue squad? , effe gegoogeld :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:00

Ik kom niet in een kist dat scheelt. Ik geef mijn lichaam aan de wetenschap, kunnen ze het helemaal aan stukken snijden of laten rotten.
Hier in Portugal is wel een tekort aan lijken, want iedereen wil begraven. De graven worden ook veel bezocht.

Het is maar een omhulsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:12

Hier in Nederland zoeken ze niet veel lichamen meer voor de wetenschap, ze krijgen er best veel aangeboden :) In Nederland worden de graven sowieso minder onderhouden (meestal) dan in andere landen :)

Ik ben wel orgaandonor. What can be used, must be used!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:29

Hmm ik las iets over tattoo's. Mag je helemaal geen tattoo's als je bloeddonor bent, of gewoon net als bij piercings een tijdje niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:37

Een half jaar staat er nu voor zowel tattoo's en piercings.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:48

Rebecca schreef:
The human tissue squad? , effe gegoogeld :P

Volgens mij is dat hem ja!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:32

Ik kom me hier melden!

Al sinds mijn 18e geregistreerd voor orgaandonatie na mijn overlijden. Ze mogen alles van me hebben :')
Afgelopen vrijdag voor de 5e keer succesvolle bloeddonatie geleverd en afgelopen zomer aangemeld als Stamceldonor.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:57

Geachte donor,

Samen met honderdduizenden bloeddonors zorgt u ervoor dat er altijd voldoende veilig bloed is voor alle patiënten in Nederland die dat nodig hebben. De bloedvoorraad van Sanquin is constant in beweging. Tijdens de zomermaanden hebben minder donors bloed gegeven. Als gevolg daarvan is de bloedvoorraad lager dan gebruikelijk. Op onze website kunt u de actuele bloedvoorraad zien.

U kunt ons helpen om de bloedvoorraad weer op peil te brengen. Hebben wij u in de afgelopen drie maanden uitgenodigd, maar bent u nog niet in de gelegenheid geweest om te komen, dan bent u van harte welkom op alle afnamelocaties van Sanquin om bloed te geven. Vergeet alstublieft niet uw identificatiebewijs mee te nemen.

Wist u dat u op iedere afnamelocatie welkom bent, ook als dit niet uw vaste locatie is? Wij adviseren u om op onze website te kijken voor de actuele adressen en openingstijden van alle 135 locaties.

Het zou kunnen dat u onlangs al langs bent geweest om bloed te geven, in dit geval willen wij u hartelijk danken hiervoor.

Wij raden u aan om de donortest te doen om te kijken of u bloed mag geven. U kunt ook onze (gratis) Donorinformatielijn bellen 0800-5115 (openingstijden maandag t/m donderdag 08.00 uur tot 20.00 uur, vrijdag 08.00 uur tot 17.00 uur).

Wij verwelkomen u graag op een van onze afnamelocaties. Alvast hartelijk dank voor uw donatie.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:02

Ik ben afgelopen vrijdag net bloed wezen geven en ook meteen geregistreerd als plasmadonor, daar schijnt een tekort aan te zijn. Dus vanaf januari ga ik plasma doneren. Daarnaast ben ik ook gewoon donor. Wie doen hier ook stamcel en beenmerg doneren? Ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:14

Ik ben dit jaar nu 3x geweest, maar ik laat binnenkort een tattoo zetten en dan mag ik een half jaar niet. Zou ik bijvoorbeeld kunnen bellen dat ik voor die tijd nog een keer kan, of zou dat geen zin hebben? Wol graag helpen (heb A+).
Laatste keer was 28 augustus.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:37

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:52

Dieuwke_ schreef:
Ik ben afgelopen vrijdag net bloed wezen geven en ook meteen geregistreerd als plasmadonor, daar schijnt een tekort aan te zijn. Dus vanaf januari ga ik plasma doneren. Daarnaast ben ik ook gewoon donor. Wie doen hier ook stamcel en beenmerg doneren? Ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Als je plasma doneert mag je geen bloed meer doneren toch? Hier hebben ze er niet naar gevraagd, verschilt dat bijvoorbeeld ook in bloedgroep?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:30

Nee, dan doneer je geen bloed meer inderdaad. De dame die ik er vrijdag over gesproken had gaf aan dat ze een groot tekort hadden aan plasma maar dat ze liever hebben dat mensen met een minder voorkomende bloedgroep gewoon bloed blijven geven in plaats van plasma. Ik heb bijvoorbeeld O+ en die zijn er wel veel meer dus ze waren blij dat ik overging op plasma.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:32

Ik heb een brief gekregen over het doneren van Plasma :j Daar zijn ze inderdaad dringend naar op zoek.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:52

Ah vandaar. Ik heb daar geen brief over ontvangen. Ik heb A-, komt volgens mij ook niet heel veel voor dus dat verklaart waarom ik dan geen brief heb ontvangen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:25

Ben ook A negatief , ook niks over plasma gehoord

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 13:44

Ik ben voor 2 maanden geleden ook opgeroepen, maar kan met kerst pas geven omdat ik dan weer in nl ben. Verder hier ook niks gehoord over plasma ;) heb A+

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:47

Ik heb even gebeld,maar ik mag niet meer geven, pas half december en dan staat mijn tattoo wss al.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:00

Ah zonde, maar je kunt in je leven nog zat doneren :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:11

Jaa inderdaad! Als ik nu al zou gaan dan is dat gevaarlijk voor mn gezondheid ofzo.