Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoskaJarig

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:49

Grrr, ik baal!!! Afgelopen dinsdag beugel eruit. Moest happen voor een clear inlay van de boventanden, deze wordt morgen geplaatst (heb vrijdag nog gebeld of ie er toevallig al was, maar helaas). MAAR mijn boventanden beginnen nu al te schuiven! Eerst dacht ik het alleen te voelen, maar nu zie je het ook al -O- Ik hoop zo dat die inlay nog past en dat het op die manier weer goed komt te staan. Zou zo zonde zijn als ik nu toch weer een beugel moest. Is dat normaal dat je tanden zo snel al weer gaan schuiven? En wat als ik nu wel weer een beugel moet om de stand te corrigeren, voor wie zijn de kosten dan? Ik heb er zelf niet om gevraagd of ie eruit kon, heb hem zelfs nog iets langer laten zitten. De beugel had er drie weken geleden ook al uit gemogen. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik baal enorm en hoop zo dat het meevalt morgen :(

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:55

Oh wat vervelend Moska!
Ik was er al wat bang voor toen ik las dat je bijna een week zonder retentie beugel/inlay/spalkje/o.i.d. zou moeten doen.. Dat is natuurlijk wel normaal ja dat je tanden zo snel gaan schuiven. Wat de tanden bij elkaar hield is er uit. :n Ik zou het even bij de ortho aangeven dat je er niet tevreden mee bent en dat je coulance van ze verwacht. Ik heb ook coulance gekregen van mijn ortho, omdat mijn tanden binnen 5 jaar weer flink scheef stonden.
Je kan er beter nu weer wat aan doen, dan dat je rond loopt met een gebit waar je niet meer zo blij mee bent, om over een aantal jaar weer een beugel te nemen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:35

Naar Moska, maar fijn dat je het deelt! Wel iets om rekening mee te houden dus. Mijn ortho gaf aan dat als mijn beugel eruit mag ik een nachtbeugel aangemeten krijg. Ik wil eigenlijk liever direct een spalk, ben ook bang dat de boel dan overdag weer verschuift...

Iemand ervaring met zo'n nachtbeugel?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:58

Helaas nog geen ervaring (anders zou ik van mijn beugel af zijn :D ) maar ik krijg zowel een draadje als een nachtbeugel.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:10

Vanmiddag de inlay gekregen. Hij paste nog maar net (zat eerst megastrak, valt nu wel weer mee). Ze zeiden al dat ze er bang voor waren dat de tanden gingen schuiven (en ik had zoiets van: waarom heb je me dat niet verteld). Moet de inlay nu de eerste maand dag en nacht dragen en daarna heb ik weer een afspraak. Dan gaan we bekijken of ie dan alleen voor de nacht moet of nog een poosje dag en nacht. Moet zeggen dat het niet heel erg opvalt, maar het is wel onhandig dat ie er steeds uit moet als je wilt eten (alhoewel dat dan ook weer goed voor de lijn is). Tanden voelen heel gek als ie uit is en passen dan ook even niet zo lekker op elkaar. Maar goed, hopelijk geeft het resultaat!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:34

Vervelend zeg Moska, hopen dat het snel weer resultaat geeft inderdaad.

Hier ook een irritatie momentje.... beugel onder is vanmiddag geplaatst. Op de weg terug naar huis (ik moet 1 uur reizen voor de ortho) hoorde ik al wat klikken, maar voelde zo snel niets raars dus ben doorgelopen naar mijn overstap... Toen kwam ik er thuis toch nog achter dat er een slotje niet goed is vastgemaakt, die is dus gewoon binnen een uur al losgesprongen.
Op het moment heb ik het ook super druk en baal er dus ook van dat ik nu weer terug moet om dat weer goed te maken. Morgenochtend maar gelijk bellen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:10

Hopen dat het snel goed gaat staan en je ernniet veel van meer merkt.

Mooney, dat heb ik ook gehad met mijn boven beugel. Binnen een dag was er al een slotje los. Zo vervelend dat je dan weer terug moet komen.
Al een vervelend gevoel in je mond door de beugel?

Ik ben er ondertussen al weer helemaal aan gewend. De pijn is weg. Heb nu al een maand dst druk op een hoektand pijn doet. Zal wel extra druk op die tand staan.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:08

Hoi allemaal, ik heb al een poosje meegelezen en nu toch maar reageren! Ik ben 22 en heb al eem beugel gehad, ik geloof twee of drie jaar.. helaas is nadat mijn beugel eruit gegaan is, mijn overbeet weer teruggekomen. (Heb wel een spalkje achter mijn tanden) Eerst had ik hier niet zoveel moeite mee omdat het wel mee viel hoe erg dit was..

ondertussen begin ik mij er steeds meer aan te ergeren en wil ik dus weer actie ondernemen. Dit heb ik al wel gedaan door het volgende: bij logopedie geweest om de manier van slikken te verbeteren( niet met tong tegen tanden aan) en ik ben bij twee orthodontisten geweest.
De eerste, waar ik toendertijd mijm beugel heb gehad, wil het plaatsen gratis doen omdat de overbeet weer terug is gekomen. Wel wil hij de voorste 2 kiezen trekken en de tanden daarna zonaar elkaar toe gaan trekken.

De tweede wil dit doen via een operatie, kaak laten breken, verbreden enz. Maar dit wil ik zelf eigenlijk niet.

Het is ondertussen al wel drie jaar geleden dat we bij deze orthodontisten geweest zijn, maar doordat ik zelf een poos ziek geweest ben zijn we hier niet mee verder gegaan.

Omdat ik nu merk dat eten steeds lastiger is en ik hier best onzeker door word, ik kan niet iets afbijten met mn voortamden (tenzij ik mn onderkaak naar voren duw), wil ik nu echt verdergaan kijken. Maar ik weet niet of het verstandig is om dit eerst via de tandarts te doen, via orthodontist, via verzekering??

Even een vraag naar jullie ervaringen zegmaar!

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:59

moska, Gelukkig kreeg je m nog in! Hopelijk is de spanning er nu wel weer af? Ben je verder wel tevreden over het resultaat?

mooney, Dat zijn echt irritatie momentjes ja!

jeann,

Ik zou denken als het gaat om hinder bij eten, Dat het valt onder medisch ipv onder met mom van " niet mooi vinden" en er dan inderdaad misschien wel wat vergoed kan worden via de verzekering. Welke weg je daarvoor moet volgen durf ik niet te zeggen.
via tandarts of huisarts gok ik.
succes! En hou ons op de hoogte!!

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:47

Hoe is het met de beugelaars? Hier gaat het wel oké. Hoesje is comfortabel en goed voor de lijn :D Alleen blijken mijn kiezen in de onderkaak wel in beweging te zijn, dus zodra hoesje eruit is, dan passen mijn kiezen niet goed op elkaar. Krijg nu ook een voor de onderkaak. Wel een gedoe hoor, dacht dat het haast klaar was met een spalkje onder en een hoesje boven, maar helaas nog niet dus.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:58

Hey Ik kom ook meekletsen. Heb in het verleden een beugel gehad en sinds een paar jaar worden mijn voortanden ( incl spalkje) naar buiten gedrukt.

Ik ben al bij ortho geweest. Aangezien het alleen erger wordt raadt hij aan er toch wat aan te doen. Dan moet er 1 tand getrokken worden om ruimte te creëren en een beugel om het weer terug op de plek te zetten. Ik
wacht nu nog ff op mijn vakantie geld zodat ik het kan betalen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:12

Ik heb ongeveer tot mijn 13e een beugel gehad, en vanaf mijn 8e. Heb sinds die tijd zo'n stangetje achter mijn tanden.

Maar hoe kan het bij jullie weer verschuiven dan? Als ze zo'n stangetje achter je tanden plaatsen? (of soms het alternatief, een bitje voor snachts?) Ik heb daar nog nooit last van gehad.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:15

Ik heb boven en onder en spalkje, die zit vast aan de 4 snijtanden en de hoektand. Mijn kiezen onder drukken gewoon de hele rits naar voren... :n

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:45

Mijn beugel is al sinds 31 maart kapot (draadje uit 2 blokjes, 1 blokje eruit, vering los) door een auto ongeluk.. Vrijdag eindelijk naar de ortho en weer laten maken. Vreselijk zeg

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:28

Zo dan is ie al best wel lang stuk.
Heb je niet om de maand een controlle? Hopen dat het allemaal weer goed gemaakt wordt

Hier gaat alles goed. Behalve de bloedblaren op mijn tong. Door die uitsteksels van de ringetjes om je bovenste kiezen. Tong is vrij groot dus met elke klank waarbij tong naar gehemelte gaat drukt het heel erg.
Hopelijk wen ik er nog aan (heb hem pas een maand boven)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:08

IsaCalixa schreef:
Maar hoe kan het bij jullie weer verschuiven dan? Als ze zo'n stangetje achter je tanden plaatsen? (of soms het alternatief, een bitje voor snachts?) Ik heb daar nog nooit last van gehad.

Zo'n spalkje achter je tanden is natuurlijk veel minder sterk dan een beugel. En als je tanden maar 'eigenwijs' genoeg zijn dan verschuiven ze vanzelf, ook met stangetje. Bij mij kwam 't doordat ik véél te weinig ruimte had in m'n kaak en de spalkjes de druk van m'n tanden niet tegen konden houden.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:09

PrinceAmos schreef:
Mijn beugel is al sinds 31 maart kapot (draadje uit 2 blokjes, 1 blokje eruit, vering los) door een auto ongeluk.. Vrijdag eindelijk naar de ortho en weer laten maken. Vreselijk zeg

Vervelend! Maar waarom ga je dan pas 1.5 maand later naar de ortho? :o?

Maar hier gaat alles lekker z'n gangetje. Ik merk nu eigenlijk geen verschil meer. De gaten van m'n getrokken kiezen zijn al een poosje netjes dichtgetrokken. Alle tanden staan netjes in een rij. Alleen moeten ze onder nog op gelijke hoogte komen, maar ik weet niet of dit met de beugel gaat lukken of dat dit ook gedaan wordt met de operaties.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:16

Nee had toen net mn onder beugel gekregen een week daarvoor.. Dus hoefde pas 15 mei terug te komen. @LoesVDB ; wou dat ik eerder kon , maar ik kon niet eerder dan mn geplande afspraak. Zelfs niet om hem alleen te laten maken..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:19

Wat slecht van die ortho dan zeg dat je niet eerder terug kon komen! :n
Dat is niet niks namelijk wat er kapot is. Zo doe je er alleen maar langer over en heb je kans dat het nu verkeerd is gegaan en er nog meer gecorrigeerd moet worden.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:21

Daar was ik ook al bang voor.. Dat ik er gewoon dik 2 extra maanden aan vast zit. Mijn losse blokje kon wel verwijderd worden maar dan door de tandarts zelf. De rest wat stuk is moest ik maar mee wachten :(

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:51

Vind het echt appart.
Ik had mijn beugel laten zetten dag erna was een slotje los geschoten en kon toen binnen een uur terecht. Ze hielden plekken vrij voor stukende dingen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:59

Ik kan ook altijd direct langskomen als er wat is!

En goed nieuws: aan mijn beugeltijdperk komt een eind! Ik verwacht dat ik er nog zo'n 1 maand zoet mee ben :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:42

Ik ben ook nog steeds bezig :D Nu aan setje 7 geloof ik, morgen setje 8. Ik ben er heel erg aan gewend. Setje 7 was een lastige, best last gehad op de eerste dagen (dan gebeurt het schuiven) maar erna ook echt.
Vorige keer bij de ortho gingen we bitje 1 met 7 vergelijken, en vooral de bovenste boog is al van vorm veranderd, wel leuk om te zien. Maar goed, we hebben nog 2 jaar te gaan :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:15

Ik heb zo ook twee maanden tussen twee consulten door omdat mijn orthodontist maar twee dagen per maand aanwezig is op de praktijk. En gezien ik er twee uur voor moet rijden.....van mij mag hij wel uit. Het is klaar denk ik

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:39

Nou ik ben gisteren naar de huisarts geweest en mijn verhaal uitgelegd.. hij concludeerde aan het einde dat het dus echt 'medisch' was ipv voor de mooi..
Hij stuurt me door naar een kaakchirurg en via die kaakchirug kom ik dus wel uit bij de orthodontist.
Ben erg benieuwd...