ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:50

bedankt voor het nuanceren! Ik weet dat het waarschijnlijk niets is maar dan heb ik dat al ern aantal weken en niet eens aandacht aan besteed tot ik net dacht: ff kijken..ik ben zo'n sukkel..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:52

gekvanfleur schreef:
bedankt voor het nuanceren! Ik weet dat het waarschijnlijk niets is maar dan heb ik dat al ern aantal weken en niet eens aandacht aan besteed tot ik net dacht: ff kijken..ik ben zo'n sukkel..

Houd die gedachte vast. :) Het is al heel goed dat je dat kan schrijven en rationeel kan bedenken - het geloven en voelen komt vanzelf wel.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:59

tintelende voeten is vaak helemaal niks.
vaak als jij je overal bang van word en in paniek raakt.
krijg je soms wel eens last van tintelende voeten armen benen enz.
kan van alles zijn.
maar ik had vooral hulp gezocht en er over gaan praten.
ik heb dit namelijk jaren geleden ook gehad.
paniek en angst.
maar je moet die cirkel doorbreken en je hebt dan pas door dat je je zelf allemaal aandoet terwijl er helemaal niks aan de hand is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:03

gekvanfleur schreef:

Sukkel?
Welnee - je bent bang, zit in een rotperiode en je had (hebt, maar naar ik hoop: had) een slechte dag.

Zaak is dan, goed voor jezelf zorgen.
(...en idd liever geen rampen gaan opzoeken, dus niet googlen op symptomen....)

Gosh - wat zou je voor jezelf kunne doen, op een slechte dag, ipv. google.n op symptomen?
is er iets, waar je hetzij fysiek, hetzij psychisch je beter van gaat voelen...?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:14

Janneke2 schreef:
gekvanfleur schreef:

Sukkel?
Welnee - je bent bang, zit in een rotperiode en je had (hebt, maar naar ik hoop: had) een slechte dag.

Zaak is dan, goed voor jezelf zorgen.
(...en idd liever geen rampen gaan opzoeken, dus niet googlen op symptomen....)

Gosh - wat zou je voor jezelf kunne doen, op een slechte dag, ipv. google.n op symptomen?
is er iets, waar je hetzij fysiek, hetzij psychisch je beter van gaat voelen...?

Op het moment niet.maar morgen weer werken dus dat is een goede afleiding.. :)

onley

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:01

hier nog 1 met een slechte dag ik kan zo langs de muur op kruipen van de angst gevoelens pff

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:08

onley schreef:
hier nog 1 met een slechte dag ik kan zo langs de muur op kruipen van de angst gevoelens pff

kunnen we lkaar de hand schudden :')
Ik heb hetzelfde, wat een ellende weer..vraag jij je ook altijd af waarom niemand anders er last van heeft. Ik kan echt jaloers om me heen kijken..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:19

Wees gerust, iedereen heeft zijn eigen demonen en bedenk dat je deze aan de buitenkant niet ziet.
Mensen die jullie tegenkomen zullen ze ook niet zien dat jullie hier mee worstelen.
Wees niet jaloers iedereen voert zo zijn eigen gevechten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:46

Precies. Jij kan misschien jaloers op mij zijn omdat ik zo goed kan relativeren, maar ik weet tamelijk zeker dat je niet met me zou willen ruilen als je alles van me zou weten.

Wat ook nog kan helpen als je erg bang bent is om een andere emotie op te roepen. Ga een comedy kijken, of juist een horrorfilm voor de spanning. Of ga een hele zielige film kijken. Kan soms heel goed helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:21

Janneke2 schreef:

Citaat:
het moment niet.maar morgen weer werken dus dat is een goede afleiding.. :)

*trekt schoolfrikkengezicht*
"Huiswerk: verzin 3 manieren om jezelf af te leiden met iets plezierigs." :) ;) :) ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:13

gekvanfleur schreef:
onley schreef:

kunnen we lkaar de hand schudden :')
Ik heb hetzelfde, wat een ellende weer..vraag jij je ook altijd af waarom niemand anders er last van heeft. Ik kan echt jaloers om me heen kijken..

dat nog net niet ik weet dat ook andere hier last van hebben zoals me oudste zus
maar ik vraag me wel af waarom ik?
dit heeft me hele leven op de kop gezet en ik ben niet meer die wat ik was -O-

die steken op me borst maken me zorgen of dit juist toch door de angst komt
of door de stress ik heb geen idee maar ik heb er angst voor.. soms kan ik dit wel omzeilen met
andere gedachten maar soms ook gewoon niet..

ik kom er wel overheen, maar dat heeft tijd nodig.
zo nu ga ik lekker met een vriendin lopen lekker me hoofd leegmaken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:19

Beseffen dat het erger zou kunnen zijn kan vaak ook wel helpen :)

Okee, je voelt je helemaal küt... maar er zijn op dit moment ook mensen die in heel veel naardere omstandigheden zitten, dan kun je nog beter heel erg angstig zijn dan dat je bvb. opgesloten zit in een brandend huis of ligt te verzuipen ofzo :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:38

onley schreef:
ik vraag me wel af waarom ik?
dit heeft me hele leven op de kop gezet en ik ben niet meer die wat ik was -O-

(....)

ik kom er wel overheen, maar dat heeft tijd nodig.
zo nu ga ik lekker met een vriendin lopen lekker me hoofd leegmaken :j

Schitterend! De zinnen verzetten, beweging, goed gezelschap -allemaal veel krachtiger dan een gedachte (gedachten zijn weinig effectief tegen angst).

En op termijn is de vraag, waardoor dit nu is veroorzaakt, wat dit zegt over jouw leven, je relaties, je lichaam, je verleden en noem maar op - alleen maar heel erg zinnig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:44

Citaat:
dat je bvb. opgesloten zit in een brandend huis of ligt te verzuipen ofzo

Voor wie dit mee moet maken voel ik heel veel mededogen.
Maar verder kan ik niet echt zeggen dat ik er rustiger, laat staan vrolijker van wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:50

Het helpt relativeren :j

Je hebt het gevoel dat je niet dieper kunt lijden, maar door jezelf er aan te herinneren dat er nog een oneindige diepte onder je ligt kun je jezelf beseffen dat het allemaal eigenlijk best meevalt.

"ik voel me klöte omdat.... Maar gelukkig....." Vul maar in :)

Van lijdende klaagmodus van waarom moet mij dit nu overkomen ga je dan naar: oei eigenlijk moet ik dankbaar zijn dat het niet erger is :=

Relativeren :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:00

Waarbij ik even als nuance aan wil brengen dat je dat beslist niet moet opvatten alsof je dus niet bang of verdrietig mag zijn. Het is goed om af en toe te beseffen dat je het eigenlijk zo slecht niet hebt; maar naast dat besef mag je nog steeds balen van de problemen die je wél hebt. Jezelf vertellen dat je je niet moet aanstellen 'want het kan nog veel erger' werkt averechts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:37

Bij mij niet :)

Ik dacht dan inderdaad gewoon: ik voel me heel erg ellendig (wat gewoon een feit was) maar uhhm *denk* ik ben wel blij dat ik naast die racende hartslag niet ook nog een *vul zelf in* heb ofzo want dat zou nòg vervelender zijn. Dus ik ben blij dat het alleen dit is :=

En dan voel je je toch ineens heel wat minder zielig :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:52

Eh - ik vind de vraag "waarom overkomt mij dit" niet getuigen van een lijdende klaagmodus.

Het kan een actieve vraag zijn: hoe past dit nu toch in wie ik ben, in mijn leven, wat zegt dit over mij, mijn omgeving, mijn gedrag, mijn noem maar op...?

(Uiteraard: veel hangt af van de toon. Wie bovenstaand zinnetje op een zeurende, slepende toon uitspreekt, met een soort onderhuidse dwang "ik eis antwoord" - dat is idd gezeur.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:06

Heb je gelijk in, je kan dat op 2 manieren lezen (misschien nog wel meer) :j

Ik bedoelde hierbij dus echt het neerslachtige slachtoffer-gevoel dat je al snel hebt in zo'n situatie, dat je gewoon heel hard baalt en je verslagen voelt.

Datzelfde gevoel eigenlijk waardoor je bang bent, alsof je prooi bent van iets van buitenaf.

Ze heb ik het ervaren in ieder geval, dat dat echt een hele grote boosdoener was.

Zowel dat je je een zielig slachtoffer voelt dat het superslecht heeft, als dat je een soort speelbal van de omstandigheden bent van "als dit of dat nu maar niet gebeurt, die-en-die situatie moet ik vermijden want anders word ik overvallen door angst" , dat soort dingen.

Voor mij was het echt zaak om die gedachtestromen het hoofd te bieden en zelf de touwtjes wat meer in handen te nemen, het slachtoffer-gevoel een beetje af te schudden :)

Uiteraard is het juist heel erg goed om jezelf serieus af te vragen waarom je het probleem hebt, en op die manier het beter te leren begrijpen en zodoende ook naar de oplossing te zoeken :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:56

pmarena schreef:
Ik bedoelde hierbij dus echt het neerslachtige slachtoffer-gevoel dat je al snel hebt in zo'n situatie, dat je gewoon heel hard baalt en je verslagen voelt.

Het woord "slachtoffer" kan allerlei hele verschillende dingen betekenen.

Ik ben op zich een fan van het schema "de reddingdriehoek". (Officieel heet het de karpman drama driehoek.)
Binnen dit schema gaat het over macht.
Het ;) "slachtoffer" - beter gezegd de zielepiet - in dit schema is bij wijze van spreken een dikke schoonmoeder, die haar "hartkwaal" cultiveert en er van geniet, dat zij lekker op de bank kan hangen en ze laat iedereen om zich heen draven. Bij verzet enzo komt de hartkwaal goed van pas, dan gaat ze (zoals dat dan heet in dit schema) vervolgen: "Oh - en dan krijg ik dadlijk een hartaanval en dat is dan jouw schuld, want jij wilt niet eens voor mij abc defg hij klm en o pee doen...!"

Dat je als mens helaas in allerlei situaties je heel rot kunt voelen, heeft niets te maken met dit spelen van een "slachtoffer" door een zielepiet. Dat je je soms/ vaak/ etc. rot voelt, is een triest fet en heeft niets te maken met chantage.

En dat je gewoon daadwerkelijk slachtoffer kunt zijn, dat is helaas ook gewoon de trieste waarheid. (En ook dat heeft niets met dat akelige, chanterende mens op die bank te maken!)

pmarena schreef:
Datzelfde gevoel eigenlijk waardoor je bang bent, alsof je prooi bent van iets van buitenaf.

Ze heb ik het ervaren in ieder geval, dat dat echt een hele grote boosdoener was.

En op zich: zo zouden dingen idd kunnen zijn.
Je kunt bang zijn of worden van je eigen gevoelens. Als dat zo is: ten eerste: :(:) ten 2e: goed om te weten.
(Oude regel in de krijgskunde: om de vijand te kunnen verslaan heeft het zin de vijand te kennen.)
En denkbaar kunnen die rotgevoelens worden opgeroepen (in jargon: "getriggerd worden") door iets van buitenaf. (Er zijn ook wel weer "kruiden gewassen" tegen deze triggers, dus als dat aan de orde is, heeft dat zin om te doen.)

pmarena schreef:
Uiteraard is het juist heel erg goed om jezelf serieus af te vragen waarom je het probleem hebt, en op die manier het beter te leren begrijpen en zodoende ook naar de oplossing te zoeken :j
*\o/*

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:50

net weer gaan wandelen met me vriendin en de honden en o wat doet dat goed
die wind in je gezicht de zon in je rug die heerlijk geuren en kleuren op dit moment

echt genieten.. maar moeilijk vandaag om los te laten ik heb soms zo steekjes in me borst streek en denk me dan weer van alles erbij niet zo leuk dus en moeilijk om die gedachtengang vandaag te doorbreken met positive gedachtens..
ik wil eigenlijk graag weer gaan werken maar als ik al eraan denk krijg ik het spaans benauwd -O-
en die steekjes ik vraag me af wat het kan zijn? ik heb gewoon angst dat dit een aanleiding is voor een hartaanval,
wat volgens mij gewoon stress of zo is

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:55

onley schreef:
net weer gaan wandelen met me vriendin en de honden en o wat doet dat goed
die wind in je gezicht de zon in je rug die heerlijk geuren en kleuren op dit moment

echt genieten..

Joepie...!! "Gewoon vaak doen"!

onley schreef:
maar moeilijk vandaag om los te laten ik heb soms zo steekjes in me borst streek en denk me dan weer van alles erbij niet zo leuk dus en moeilijk om die gedachtengang vandaag te doorbreken met positive gedachtens..

;) Ik ben niet zo van het loslaten (ik viind dat zelfs grote lariekoek "laat je verleden los", mijn hoela, dat is je kracht, en wie je bent!) en maak jezelf het svp ook niet te moeiijk dat je dingen moet 'doorbreken' en "iets positiefs" moet denken.

Dat wil niet zeggen, dat je je passief zou moeten opstellen tov. alle ellende!

Je kunt ook ''gewoon'' de pijn en de steken erkennen.
En erkennen, dat je er bang van word, nare gedachten van krijgt en baalt van dit geheel.
En troost voor jezelf zoeken, aangezien je pijn hebt, bang wordt en voor je geestesoog nare dingen ziet.

onley schreef:
ik wil eigenlijk graag weer gaan werken maar als ik al eraan denk krijg ik het spaans benauwd -O-

Okee - erken dat ook! Dat je wilt gaan werken, dat is prima.
Maar dat spaans benauwde gevoel is er ook.

onley schreef:
en die steekjes ik vraag me af wat het kan zijn? ik heb gewoon angst dat dit een aanleiding is voor een hartaanval,
wat volgens mij gewoon stress of zo is

Ja, idd - goede vraag!
;) gedraag je als een britse professor met een stiff upper lip,
;) kijk naar het plafond terwijl je filosofisch :) over je bakkenbaarden ;) strijkt en zeg:
"By jove! My word, what would this interesting thing (meaning: die steken) toch betekenen...?"

(Zeer wel denkbaar, dat je idd op zoiets als stress uitkomt, maar het heeft zin, als je op gegeven moment iets specifiekers te weten komt: "Die ene gedachte" of "die gebeurtenis" of "het feit dat x niet is gebeurd en y wel is gebeurd" - weet je dat soort dingen, dan kun je er iets aan doen en dat scheelt vaak ook al weer bakken.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 13:42

ik heb een hele goede dag vandaag!
Lekker zonnetje, shoppen en zo naar ons natuurgebied. :j
Ben echt blij met vandaag!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:53

een rare knie, tintelingen in rug en vingers..dat moet wel ms zijn..zucht.... :\
Hoe moet ik nu ooit vertrouwen terug kijken in mezelf..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:10

gekvanfleur schreef:
Hoe moet ik nu ooit vertrouwen terug kijken in mezelf..

Door goed voor jezelf te zorgen.

Door jezelf te troosten, dat je helaas weer allerlei dingen voelt, waar je ''niet blij'' van wordt en dat je er helaas weer nare gedachten (vast ms!!) van krijgt - en dan zoeken, hoe je jezelf zou kunen kalmeren, troosten, bemoedigen, steun zou kunnen krijgen, etc.

En misschien ng wel het belangrijkste van alles: "proberen te snappen waar de stress vandaan komt" (want een lichaam in stress kan vele "symptomen" laten zien - en aan jou om de bron van de stress op te sporen en onschadelijk te maken!)