Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:57

Waarom zou ze eerst moeten proberen of het toch niet lukt? Ze geeft juist heel duidelijk aan dat ze niet eens wíl proberen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:59

Jij hebt je keuze gemaakt. Je bent er zeker van, en je gaat niet meer van gedachten veranderen. Dat is prima: het ís jouw keuze en die heeft een ander maar te respecteren. Maar je moet wel duidelijk maken dat je niet van gedachten gaat veranderen en geen interesse hebt in een discussie. Dat hoeft niet op een venijnige manier die de sfeer verpest want de meeste mensen zullen, pro-bv of niet, jouw keuze heus wel respecteren zolang je aangeeft niet van mening te zullen gaan veranderen. Wat je in dit topic doet, is dat je je continue blijft verdedigen, maar dat hóéft toch helemaal niet? Je hebt een keuze gemaakt, die heb je naar jezelf toe verantwoord, en de mensen die er mee te maken hebben (je partner in dit geval) is daar ook van op de hoogte. De rest van de wereld, daar hoef je je helemaal niet tegenover te verantwoorden, die hoeven alleen maar te weten wat jouw keuze is, en dat je daar niet over in discussie wil of zult gaan. Dat doe je niet door, wanneer de kv of wie dan ook er over begint, je te gaan verantwoorden, wat dat lijkt voor de andere partij op een opening naar een discussie, en die partij wíl graag in discussie dus zal die mogelijkheid aanpakken. In plaats daarvan zeg je gewoon heel kort, ik ga geen borstvoeding geven, en als dat nog niet genoeg is, ik ga geen borstvoeding geven en ik ben niet geïnteresseerd in een discussie of informatie. Klaar. Als iemand dan nog doorgaat, dán kun je ze de deur wijzen, maar zoals je nu boos wordt op mensen die enkel reageren op jouw verantwoording (en daarmee opening tot discussie), dat levert alleen maar stress op. Als de situatie goed aanvoelt, natuurlijk kun je dan uitleggen hoe en waarom, maar als iemand er op uit is om je mening te wijzigen, dan laat je ze gewoon lekker in hun sop gaarkoken en geef je enkel je onveranderbare standpunt aan. Dat is hoe je de discussie en preken voorkomt. Dat betekent op dit moment de bokkers die de discussie proberen aan te gaan gewoon laten lopen, daar bereik je veel meer mee dan er wéér op in te gaan om jezelf te verantwoorden :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:11

wendyenbram schreef:
Ga jij eerst maar eens al mijn antwoorden lezen voor je MIJ zo aanspreekt. ik neem het juist voor je op door te zeggen wat feiten zijn!!!! en dat het ieders goedrecht is om te zeggen wat je ZELF wil. Maar daarbij geef ik een stukje uitleg voor diegene die ook in dubio zitten en het nog niet zo zeker weten.
Je zegt dat je geen rel wil? rel dan zelf niet zo.

Het is mijn eigen topic hoor! Jij komt hier binnengevallen met een heel verhaal over flessenmoeders die fabeltjes de wereld insturen. En dan heb je het zogezegd niet over mij, en je bent niet aan het rellen? Kom nou!
Wie die andere mensen zijn die volgens jou in dubio zitten dat weet ik niet, maar ik stel voor dat je dan voor hen een ander topic opent. Wat je daar schrijft zal ik niet op mezelf betrekken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:19

Grappig dat zowel borst als flessemoeders het gevoel hebben zich voor de hele buitenwereld te moeten verantwoorden. :+

Ergens hierboven stond, MOEDER IS DE BAAS. En zo is het maar net.

Wat ik wél jammer vind, is dat alle goedbedoelde kramerij vaak compleet averechts uitpakt. Mijn zoon heeft een erfelijke aanleg om bijv. melkallergie en astma te krijgen. Het is min of meer bewezen dat borstvoeding de eerste 6 maanden de kans daarop verkleint, dus ik was een doorzetter.

Maar aan alle aanstaande mamas: kolven aan je prille melkmachientjes is een gruwel. Ook bij mij het bloed eruit, en een verpleegster die dat ding nog wel even harder liet zuigen toen de melk niet wilde stromen. Nee, wat wilde je, mijn kind lag 50 meter verderop in de couveuse en het deed PIJN!!!
Tuurlijk komt er dan geen melk. _-:(
Geven moest op vaste tijden, dat werkt dus ook niet zo. Het moet vaak, maar als het kind echt zelf aanhapt. En dat doen ze wel hoor als ze honger krijgen. Ook het aanleggen deed ik verkeerd, wist ik veel. En als die verpleegsters met hun borstvoedingsdiplomas echt eerlijk waren: zij wisten het dus ook niet. Een ervaren moeder kan je er in 5 minuten mee vertrouwd maken.
Afvallen voor jonge borstbabys is normaal, maar moeder natuur zorgt er heus wel voor dat ze met reserve op de wereld komen. Na dat kleine dipje gaan ze juist prima groeien. Maar ja als je dan al dik stress hebt dat je kind niet genoeg binnenkrijgt... dan gaat het dus fout.

Na een week thuis voelde het inderdaad alsof ik een stel rauwe tartaren bij me had. Wat de verpleging in het ziekenhuis kapot had gemaakt, werd echt niet ineens beter.... en ik maar smeren.

Doordat in het ziekenhuis te weinig was aangelegd, en er ook stiekum fles was bijgevoerd.... duurde het thuis een week voor ik echt genoeg melk had.

Maar: zou ik nog ooit een kind gehad hebben, zou ik het anders gedaan hebben. Vanaf het begin het heft in handen, alle goedbedoelde adviezen aan de kant. Voor mij wel borstvoeding dus, maar dan anders. :+ :')
Waarom? Omdat het na die eerste K*Tperiode gewoon erg handig bleek, ik ben tamelijk lui en nooit flesjes maken en meezeulen enz. was toch wel erg handig. :D \

Maar: als flessevoeding ook goed beviel, en je al besloten hebt om je kraamweek niet meer te laten verpesten, doe dat dan ook gewoon en trek je niets aan van de BVmaffia.
Want het allerbelangrijkste voor het grootgroeien van je kind blijft toch dat jij als moeder je er comfortabel bij voelt en lekker relaxt kan genieten.
Na die eerste week houden ze ook wel op, dan is er toch geen weg terug. :Y)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:23

Frederieke_ schreef:
Een moederloos veulen kun je ook hebben als de moeder het veulen niet accepteert! :)

Ik zou gewoon alvast flessen voeding in huis halen, als je kindje is geboren 1 keer proberen met borstvoeding, werkt het niet, nouja jammer dan dan ga je gewoon aan de flessen voeding toch? als het niet werkt werkt het niet :) je moet jezelf niet onnodig pijnigen e.d. ik vind dat het volledig jou keus is, heeft niemand wat over te zeggen :)

Waarom MOET ze het proberen ze MOET niets en dat is dus precies wat er al het hele topic fout gaat
Dat er gezegt word probeer het gewoon ZE wil het helemaal niet proberen.
ze wil advies over hoe de preken te stoppen
En volgens mij word er nu al bijna 18 pagina's lang gepreekt
En ook nog gezegt dat ze het aan dikt omdat iemand het nog noooit in de praktijk heeft mee gemaakt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:30

Rapperijder schreef:
wendyenbram schreef:
Ga jij eerst maar eens al mijn antwoorden lezen voor je MIJ zo aanspreekt. ik neem het juist voor je op door te zeggen wat feiten zijn!!!! en dat het ieders goedrecht is om te zeggen wat je ZELF wil. Maar daarbij geef ik een stukje uitleg voor diegene die ook in dubio zitten en het nog niet zo zeker weten.
Je zegt dat je geen rel wil? rel dan zelf niet zo.

Het is mijn eigen topic hoor! Jij komt hier binnengevallen met een heel verhaal over flessenmoeders die fabeltjes de wereld insturen. En dan heb je het zogezegd niet over mij, en je bent niet aan het rellen? Kom nou!
Wie die andere mensen zijn die volgens jou in dubio zitten dat weet ik niet, maar ik stel voor dat je dan voor hen een ander topic opent. Wat je daar schrijft zal ik niet op mezelf betrekken.

De enige die ik aan het rellen zie is jij TS.
Ik kom jou topic binnen vallen en ik neem het NB voor je op juist Door de feiten neer te typen. en daarbij te melden dat wat jou keus is dat die keus GOED is. JIJ leest zeer selectief en ik moet dus volgens jou alleen typen "goed hoor meid, laat ze maar zien hoe goed jij bent!" Dat is nl het enige wat jij nog wilt kunnen zien en horen. en als een ander het zelfde zegt, maar daarbij iets meer informatie geeft (wat NB voor jou je voordeel KAN geven) dan zie je alleen maar dat ene stukje erin wat voor jou negatief zou kunnen uitpakken. Daar ga je dan op rellen.

Nou meid gefeliciteerd, JOU topic waarvan je geen rel topic van wilde maken heb je zelf het meeste reacties gegeven waarop gereld kan worden.
zeer respectloos vind ik jou. waaruit voor mij blijkt dat er toch ergens een onverwerkt iets zit, want wanneer je zeker bent van iets moet het je niks doen! en dan moet je trots kunnen zijn.

Ik ben trots dat ik mijn oudste dochter met de fles groot gebracht heb, En niets of niemand kan me daar van af brengen. Maar ik ben ook trots dat ik de andere kinderen (2e 6 mnd en de tweeling 14 mnd) borstvoeding heb gegeven. En wat de reacties van mede-moeders ook moge zijn.
Kijk en wanneer ik ergens nog iets had van "ik had liever.........." Ja dan kan een reactie me pijn doen. dan kan een reactie me uit de tent lokken. om te gaan rellen.
Dan kan ik net als jij zeer selectief de reacties gaan lezen.

Bijinn

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:36

Ik vind de titel van je topic geweldig. Dat is precies zoals ik het ervaren heb bij mijn eerste. In eerste instantie besloten flesvoeding te geven, vervolgens kreeg ik enorme stuwing en toch maar aangelegd maar wel van begin af aan 1 flesvoeding ertussen door gedaan (papa moet ook de fles kunnen geven hoor). Dat kolven is helemaal verschrikkelijk, ben toch geen melkkoe! En dat er voordelen aan zitten voor je kindje, onzin. Flesvoeding is net zo goed. Ik ben ook met de fles groot gebracht en nergens problemen mee, geen allergiën etc. Mijn broers: zelfde verhaal.

Ik vind dat hele borstvoedingsverhaal zo'n b*llshit, bij mij hoeven ze daar niet meer mee aan te komen. Ik bepaal mooi zelf hoe en wat ik doe. En dat moet jij ook doen! Baas over eigen borst.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:38

Meid. Laat ze toch praten. Kom even binnen wandelen en heb alleen jou eigen post gelezen maar he! baas over eigen lijf toch.
Herken het verhaal maar al te goed toen zus bevallen was van de eerste. Die kon ook geen borst geven. Zelfs met de pomp kwam er gewoon niks uit. Na een week!!! besloten om de fles te gaan geven. Maar toen was het kleine meisje al bijna uitgedroogd en lag op het randje om weer opgenomen te worden in het ziekenhuis. Zolang hebben ze doorgedramd met de borst geven. Schandalig voor woorden om eerlijk te zijn, en ik heb toen besloten om flesvoeding te gaan halen voor haar omdat ze zelf ondergesneeuwd werden door kraamzorg en door de verloskundige.
Met de 2de hebben ze het tijdens de zwangerschap weer aangekaart maar zus was nu heel helder in haar mening. Geen polonaise aan haar lijf en rust er in krijgen met de fles.
Die weken na de bevalling zijn veel rustiger geweest, voor zowel kind als moeder. Moet zeggen de meiden hebben er beide niks aan overgehouden en zijn zo gezond als een vis. Ik zelf ben ook een flessenkind, mij mankeert ook niks

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:38

wendyenbram schreef:
Ik kom jou topic binnen vallen en ik neem het NB voor je op juist Door de feiten neer te typen. en daarbij te melden dat wat jou keus is dat die keus GOED is. JIJ leest zeer selectief en ik moet dus volgens jou alleen typen "goed hoor meid, laat ze maar zien hoe goed jij bent!" Dat is nl het enige wat jij nog wilt kunnen zien en horen. en als een ander het zelfde zegt, maar daarbij iets meer informatie geeft (wat NB voor jou je voordeel KAN geven) dan zie je alleen maar dat ene stukje erin wat voor jou negatief zou kunnen uitpakken. Daar ga je dan op rellen.

Nou meid gefeliciteerd, JOU topic waarvan je geen rel topic van wilde maken heb je zelf het meeste reacties gegeven waarop gereld kan worden.
zeer respectloos vind ik jou. waaruit voor mij blijkt dat er toch ergens een onverwerkt iets zit, want wanneer je zeker bent van iets moet het je niks doen! en dan moet je trots kunnen zijn.
Ik ben trots dat ik mijn oudste dochter met de fles groot gebracht heb, En niets of niemand kan me daar van af brengen. Maar ik ben ook trots dat ik de andere kinderen (2e 6 mnd en de tweeling 14 mnd) borstvoeding heb gegeven. En wat de reacties van mede-moeders ook moge zijn.
Kijk en wanneer ik ergens nog iets had van "ik had liever.........." Ja dan kan een reactie me pijn doen. dan kan een reactie me uit de tent lokken. om te gaan rellen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ nu mag ik amen zeggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:46

wendyenbram schreef:
zeer respectloos vind ik jou. waaruit voor mij blijkt dat er toch ergens een onverwerkt iets zit,

Maar eh... het is toch wel begrijpelijk dat eea nog niet verwerkt is? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen als ik de openingspost lees. Dat lijkt me persoonlijk eerder een reden om daar wat begrip voor te hebben dan om te kiezen voor de confrontatie. Want nu kunnen jouw berichten, of je dat nu bedoelt of niet, toch ongemerkt de druk weer opvoeren: ze is dan misschien geen slechte moeder dat ze voor flesvoeding kiest, maar het is wel haar eigen schuld dat de kraamzorg zo over haar heen gewalst is? Zo zul je dat niet bedoelen, maar voor iemand die inderdaad nog erg veel moeite heeft met hoe het is gelopen kan het wel zo overkomen.

Ik zie overigens dat je het inhoudelijk inderdaad juist verwoordde, maar tegelijkertijd snap ik ook heel goed waarom je berichten op de TS anders overkomen.

Iedereen heeft trouwens ook het recht om keuzes te maken over dingen waar ze zelf nog niet volkomen zeker over zijn. En ook die keuzes verdienen het gerespecteerd te worden, ipv dat mensen iemands onzekerheid gebruiken.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:52

Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen!

Ik heb zelf een zoontje en die heeft wel borstvoeding gehad wou ik zelf ook graag. Ook omdat mijn zoontje niks anders kon verdragen zelfs zonde voeding kwam er weer allemaal uit. Het heeft bij mij ook 3 dagen geduurd voordat ik zelf melk had 3 dagen heeft onze kleine gijs gespuugd hij hield niks binnen hij had een infuus met vocht zodat hij toch iets binnen kreeg. Maar meteen mijn eerst melk hield ie wel binnen!!

En toch na dit zeer positief borstvoeding verhaal vind ik nog dat iedereen dat zelf moet beslissen!!
Het is jou kindje ik zou het gewoon meteen als ze erover beginnen duidelijk maken dat je dat niet wilt! En ook jou verhaal vertellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:53

Citaat:
En dat er voordelen aan zitten voor je kindje, onzin. Flesvoeding is net zo goed.

Dat er voordelen aan zitten is wel zeker zo. De keuze voor het een of het ander, ligt er maar net aan welke voordelen je het zwaarst wilt laten wegen, die voor BV of voor FV.

Maar dan hoef je alsnog niet de argumenten voor het ander als onzin af te doen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 10-06-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:54

Wat wil jij hier eigenlijk mee bereiken Wendyenbram? Je beschuldigt me ervan mijn eigen topic te kapen? Hoe kan ik respectloos zijn tegenover mezelf? Ik heb nooit iets gezegd dat ook maar in de verste verte respectloos is naar BV moeders.

Er is hier al tientallen keren gezegd dat ik niet op zoek ben naar BV-tips of advies over opnieuw proberen. En toch kom je hier na 16 pagina`s binnengevallen met een heel verhaal over hoe mensen het te snel opgeven. Waarom heb je de behoefte om dat hier neer te zetten? Ik heb het topic juist geopend on advies te vragen over hoe ik daar vanaf kom, want ik zit daar niet meer op te wachten. Ik wil gewoon FV geven in peis en vree.

Natuurlijk had ik liever gehad dat het voor mij anders gelopen was de eerste keer, da`s nogal logisch. En het was voor mij een heel traumatische ervaring die ik nog niet verwerkt heb. Daarom kwam de reactie van mijn VPK ook zo hard aan. Maar dat wil niet zeggen dat mijn beslissing voor FV niet vast staat. Ik heb dit topic geopend omdat ik aanvoel dat de keus voor FV niet gerespecteerd wordt. 19 pagina`s later heb ik heel veel goed advies, steunende reacties en lieve PB`s gekregen. Maar ook een hoop reacties die duidelijk maken dat er nog veel mensen zijn die de keuzevrijheid van een moeder niet aanvaarden. En daar gaat het topic dus over.
Laatst bijgewerkt door Rapperijder op 10-06-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:54

Shadow0 schreef:
wendyenbram schreef:
zeer respectloos vind ik jou. waaruit voor mij blijkt dat er toch ergens een onverwerkt iets zit,

Maar eh... het is toch wel begrijpelijk dat eea nog niet verwerkt is? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen als ik de openingspost lees. Dat lijkt me persoonlijk eerder een reden om daar wat begrip voor te hebben dan om te kiezen voor de confrontatie. Want nu kunnen jouw berichten, of je dat nu bedoelt of niet, toch ongemerkt de druk weer opvoeren: ze is dan misschien geen slechte moeder dat ze voor flesvoeding kiest, maar het is wel haar eigen schuld dat de kraamzorg zo over haar heen gewalst is? Zo zul je dat niet bedoelen, maar voor iemand die inderdaad nog erg veel moeite heeft met hoe het is gelopen kan het wel zo overkomen.

Ik zie overigens dat je het inhoudelijk inderdaad juist verwoordde, maar tegelijkertijd snap ik ook heel goed waarom je berichten op de TS anders overkomen.

Iedereen heeft trouwens ook het recht om keuzes te maken over dingen waar ze zelf nog niet volkomen zeker over zijn. En ook die keuzes verdienen het gerespecteerd te worden, ipv dat mensen iemands onzekerheid gebruiken.

Idd mogen mensen zeer zeker keuzes maken over iets waar ze nog niet helemaal uit zijn.
TS echter vraagt tips over hoe ze die vragen kan voorkomen. Een van die tips is dus wees zeker van je zaak of kom zeker over.
Als TS gaat uitleggen waarom ze geen bv wil geven, kan de verlos/kraam daar een conclusie uit denken te trekken, en die conclusie pakt in dit geval zo uit, dat ze menen dat TS er nog niet over uit is. En willen haar "helpen" een keus te maken.

Maar wanneer TS dan steeds zo vanachter uit haar keel loopt te roepen hoe er deze mensen wel niet zijn, en vervolgens zelf ook geen enkele nuttige reactie plaatst als alleen mensen uit te moete jouwen. Dan gaat het voor mij al lang niet meer om de vraag "wat kan ik hier mee doen" Want tips heeft ze genoeg gehad. Ook van de PRO bv moeders. Helaas pakt TS alleen de dingetjes eruit die haar in haar gemeende gelijk staven, en gaat daar op rellen. Zo dus ook op mijn reacties. ALLE punten die voor haar in haar voordeel zijn reageert ze niet op. Net dat ene dingetje in 1 van mijn posten quote ze wat in haar nadeel kan zijn. Maar dat was van mij een reactie op iemand anders...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:55

StalNollie schreef:
wendyenbram dat ik dus wat ik bedoel en voel bij dit topic naar ts toe als je dus achter iets duidelijk staat laat je je niet snel van de 'wap' brengen, en zou je niet eens dit topic hoeven openen.

ik lees het dus met een twijfel

Dat onterechte gevoel moet je, helemaal als professional, dan maar negeren. Kraamverzorgsters zoals jij zijn nu net het probleem. Een cliënt zegt duidelijk nee tegen borstvoeding. Dat zou voldoende moeten zijn. Nee, zegt de kraamverzorgster, ik ga eerst hetgeen cliënt zegt analyseren en interpreteren. Mijn gevoel zegt mij iets anders. Want ik de kraamverzorgster lees in de client iets anders dan wat zij duidelijk heeft aangegeven. Als kraamverzorgster is dat niet je taak, je het er niet voor opgeleid om cliënten te kunnen "lezen" en dat gaat in dit topic dan ook al gelijk mis, en je bent blijkbaar niet in staat om je persoonlijke voorkeur uit te schakelen.

Dat ts zich van de wap laat brengen en dit topic heeft geopend moet je niet interpreteren als twijfel. Je zit er zo ontzettend naast dat het bijna lachwekkend is. Maar dat is het niet, het is om te huilen. Helemaal omdat jij kraamverzorgster bent en daarmee precies illustreert waarom ts zo erg het gevoel heeft tegen een muur op te lopen dat ze er dit topic voor heeft geopend. Het is bij sommige professionals gewoon onmogelijk om tot ze door te dringen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:58

StalNollie schreef:
wendyenbram schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ nu mag ik amen zeggen

Nogmaals, het is toch nogal wiedes dat ik moeite heb met de verwerking van wat er toen gebeurd is? Het was ook nogal wat. Daarom ook dat ik niet nog een keer wil! Wat heeft dat er verder mee te maken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:59

Boras schreef:
StalNollie schreef:
wendyenbram dat ik dus wat ik bedoel en voel bij dit topic naar ts toe als je dus achter iets duidelijk staat laat je je niet snel van de 'wap' brengen, en zou je niet eens dit topic hoeven openen.

ik lees het dus met een twijfel

Dat onterechte gevoel moet je, helemaal als professional, dan maar negeren. Kraamverzorgsters zoals jij zijn nu net het probleem. Een cliënt zegt duidelijk nee tegen borstvoeding. Dat zou voldoende moeten zijn. Nee, zegt de kraamverzorgster, ik ga eerst hetgeen cliënt zegt analyseren en interpreteren. Mijn gevoel zegt mij iets anders. Want ik de kraamverzorgster lees in de client iets anders dan wat zij duidelijk heeft aangegeven. Als kraamverzorgster is dat niet je taak, je het er niet voor opgeleid om cliënten te kunnen "lezen" en dat gaat in dit topic dan ook al gelijk mis, en je bent blijkbaar niet in staat om je persoonlijke voorkeur uit te schakelen.

Dat ts zich van de wap laat brengen en dit topic heeft geopend moet je niet interpreteren als twijfel. Je zit er zo ontzettend naast dat het bijna lachwekkend is. Maar dat is het niet, het is om te huilen. Helemaal omdat jij kraamverzorgster bent en daarmee precies illustreert waarom ts zo erg het gevoel heeft tegen een muur op te lopen dat ze er dit topic voor heeft geopend. Het is bij sommige professionals gewoon onmogelijk om tot ze door te dringen.

_/-\o_

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:00

Maar TS, waarom lok je dan zelf toch steeds de discussie uit door weer met een tegenargument te komen? Als je ngeen discussie wilt kun je niet een discussie instappen en vervolgens zeggen dat je discussiepartner op moet houden met discussiëren. Als je geen discussie wil, moet je geen discussie aangaan. Er reageren genoeg mensen met tips ed, maar daar reageer je zelg niet op. Dan lijkt het me logisch dat dit topic een discussietopic wordt, want hoe vervelend het ook klinkt, daar zorg je toch een beetje zelf voor. Natuurlijk zouden mensen niet zo moeten reageren, maar dat gebeurt nu eenmaal, hier en in het echte leven. Je kunt een ander niet controleren, alleen jezelf, en door er niet o in te gaan voorkom je die discussie. En dat is precies waarom je dit topic hebt geopend, dus het lijkt me een mooi moment om van te leren.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:01

Vind dat wendyenbram het heel goed verwoord. TS leest selectief en reageert overprikkeld wat wel te begrijpen is gezien haar ervaring.
Snap ook wel dat het zo uit de hand kan lopen in een kraamweek. Als kraamvrouw ben je super gevoelig voor alles wat er niet goed gaat. Je wilt het namelijk zo goed mogelijk doen. Hier is een hele grote rol voor de partner weggelegd. Die moet als eerste jou grens bewaken zodat er niemand overheen gaat. Zelf ben je daar opdat moment niet toe in staat. De eerste keer zijn ze flink over je grenzen heen gegaan. Dat is jammer maar niet meer terug te draaien. Nu is het allerbelangrijkste dat je de volgende keer de touwtjes in handen houdt. Bespreek met je partner erbij met de VK wat je wensen zijn. Volgende keer fv,, punt.
Laat dit in je dossier zetten en ga er niet meer over in discussie.
Nu zal je best nog wel eens vragen daarover krijgen of adviezen waar je niet op zit te wachten. Ga er niet op in. Verspilde energie.

Mijn kinderen zijn al in de tienerjaren dus de tijd van bv of fv is al lang voorbij. Maar die (rel)discussies waren er toen ook al. Er werd en wordt ongelooflijk met modder gegooid in dat soort topics. En dat zal ook altijd blijven. Sommige mensen houden ervan om olie op het vuur te gooien, zo ook in dit topic. Mensen die het netjes brengen met respect worden op de kleinste dingen volledig afgebrand.Bah

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:02

Rapperijder: zoals ik al zei, na een week stopt het gezeur vanzelf. Dan valt er niets meer aan te doen.

Dus spullen in huis en gewoon duidelijk zijn. Meer kan je niet doen. T duurt maar even, en laat er je kraamweek niet door verpesten, het is zo leuk!

Boras: er zijn toch echt nog veel vrouwen wiens moeder ooit met borstvoeding zijn begonnen met 'artsen' en andere deskundigen die het wel even zouden regelen. Dat ging dan mis, en dan dachten die vrouwen echt dat er iets aan hun melkgift of borstvoeding geven mankeerde.
Maar de natuur regelt zichzelf. Zoals hier op bokt ook bepaalde types altijd veulens hebben die niet willen drinken en merries die niet voldoende melk geven... Tuuk, komt voor, maar het is wel opvallend dat mensen die wat geruster in het hele proces rond veulenen staan dit soort zaken minder tegenkomen. En minder snel ingrijpen in wat iets tussen merrie en veulen is.

Zo is borstvoeding ook jarenlang iets geweest dat van moeder op moeder werd doorgegeven, en ja, er ging ook toen al wat mis, maar niet een halve generatie bij wie 'het niet lukt'.
In mijn ogen komt dat toch echt door goedbedoeld, maar ervaringsloos gekloot.
Ik werd ook bang gemaakt door mijn moeder, die zeker wist dat ze 'te weinig melk had'. Maar als we terugkijken, wist die ook een heleboel zaken niet waardoor het misging en mijn moeder ervaart dat nú als gemiste kans, terwijl wij ook allemaal liefdevol prima grootgebracht zijn op flessemelk hoor.

Ik snap de verpleegkundigen die deze cirkel willen doorbreken ook wel.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:03

Killyenn schreef:
Maar TS, waarom lok je dan zelf toch steeds de discussie uit door weer met een tegenargument te komen? Als je ngeen discussie wilt kun je niet een discussie instappen en vervolgens zeggen dat je discussiepartner op moet houden met discussiëren. Als je geen discussie wil, moet je geen discussie aangaan. Er reageren genoeg mensen met tips ed, maar daar reageer je zelg niet op. Dan lijkt het me logisch dat dit topic een discussietopic wordt, want hoe vervelend het ook klinkt, daar zorg je toch een beetje zelf voor. Natuurlijk zouden mensen niet zo moeten reageren, maar dat gebeurt nu eenmaal, hier en in het echte leven. Je kunt een ander niet controleren, alleen jezelf, en door er niet o in te gaan voorkom je die discussie. En dat is precies waarom je dit topic hebt geopend, dus het lijkt me een mooi moment om van te leren.

Ok, ik heb me uit mijn tent laten lokken toen mijn dochter vergeleken werd met een moederloos veulen. Daar ben ik tegenin gegaan en toen was het hek van de dam.
Ik heb het gevoel dat ik bij sommigen hier tegen een stenen muur sta te praten, en dat is eigenlijk precies hetzelfde gevoel als bij de VPK uit de openingspost. Dus al dit gedoe is op een vreemde manier wel on-topic.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:06

_nathalia_ schreef:
Snap ook wel dat het zo uit de hand kan lopen in een kraamweek. Als kraamvrouw ben je super gevoelig voor alles wat er niet goed gaat. Je wilt het namelijk zo goed mogelijk doen. Hier is een hele grote rol voor de partner weggelegd. Die moet als eerste jou grens bewaken zodat er niemand overheen gaat. Zelf ben je daar opdat moment niet toe in staat. De eerste keer zijn ze flink over je grenzen heen gegaan. Dat is jammer maar niet meer terug te draaien. Nu is het allerbelangrijkste dat je de volgende keer de touwtjes in handen houdt. Bespreek met je partner erbij met de VK wat je wensen zijn. Volgende keer fv,, punt.
Laat dit in je dossier zetten en ga er niet meer over in discussie.
Nu zal je best nog wel eens vragen daarover krijgen of adviezen waar je niet op zit te wachten. Ga er niet op in. Verspilde energie.

Kijk, hier heb ik iets aan. Dank je nathalia

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:09

Moet zeggen dat ze er hier niet zo erg op pochen.
Ik heb wel 2 keer borstvoeding geven , bij de eerste kwam ik na 5 dagen uit het ziekenhuis met enorme kloven en zeer pijnlijke borsten .
Mijn kraamverzorgster zij dat ik verkeerde begeleiding heb gehad .
Wilde het zelf nog niet opgeven maar zij had zoiets van ga over op fles.
Omdat ik dat niet wilde hebben we een goede manier gevonden om het weer goed te krijgen.
En heb uiteindelijk een half jaar gedaan.
Tweede ging top omdat ik wist wat er de eerste keer niet goed was gegaan.

Helaas heb jij de verkeerde mensen om je heen gehad .
Maar borst of fles ze worden heus wel goed groot hoor.
ik zeg laat je niet op de kop zitten beginnen ze er over zal je heel stellig en kort moeten antwoorden : ik geef fles, ja ik weet borst is beter maar gebeurd niet .
Vaak zijn ze zo perflex dan stoppen ze direct met zeuren.
en laat je geen schuldgevoel aan praten denk dat merendeel van de kids met de fles groot word.

Sterkte in elk geval

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:10

randalinpony schreef:
Ik snap de verpleegkundigen die deze cirkel willen doorbreken ook wel.

Behalve dat ze de cirkel niet verbreken maar in stand houden.

Volgens mij kun je die cirkel alleen maar doorbreken door te erkennen dat woorden veel macht hebben. Dat mensen onder druk gezet (kunnen) worden, gekwetst worden door goedbedoelde adviezen, etc.

Een goede verpleegkundige zou die ruimte moeten respecteren, en het houden bij (als dat gepast is), 'ikzelf heb een andere visie, wil je de mogelijkheden horen waarmee ik je misschien kan helpen?' En zo nee dan nee.

Volgens mij is dat de enige manier om de cirkel van dwang en druk en 'ik weet het beter' te doorbreken: er niet aan meedoen, en mensen alle ruimte en respect geven om zelf hun keuze te maken.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:13

randalinpony schreef:
Citaat:
En dat er voordelen aan zitten voor je kindje, onzin. Flesvoeding is net zo goed.

Dat er voordelen aan zitten is wel zeker zo. De keuze voor het een of het ander, ligt er maar net aan welke voordelen je het zwaarst wilt laten wegen, die voor BV of voor FV.

Maar dan hoef je alsnog niet de argumenten voor het ander als onzin af te doen.

In dat geval zou je die van mij ook niet af hoeven te doen als onzin ;)
Maar goed, om het voor jou duidelijk te maken: mijn ervaring (en die van vele met mij) maakt het ernaar dat ik vínd dat het onzin is.

Overigens vind ik het prima als andere BV-idolaat zijn hoor, ieder zijn ding. Als ze mij er maar niet mee lastig vallen.