"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:08

Ohhhh wat kan ik toch slecht tegen dat argument! Dat het beter is voor een paard om een meebewegend persoon op zijn rug te hebben die te dik is, dan een persoon die dun is en tegen de zit in werkt.

Vind dat zo'n ontzettend slap excuus. Mag dan misschien wel een kleine kern van waarheid in zitten, ik vind dat als je te dik bent, of uberhaupt te zwaar, je niet op de paard moet stappen. Ben het dan ook helemaal eens met HC en Lara_silver.

Maar dan ga ik wel erg offtopic. Ik heb mijn mening al gegeven over dit onderwerp.

Vind iemand pas mollig of dik als hij/zij te veel onnodig vet/gewicht mee moet slepen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:21

Waarom zou je je zo druk maken als je een gezond gewicht hebt? Ik heb nu 3 kilo overgewicht (foei) maar ben
altijd stevig geweest. Ik zal nooit in een broekmaat 36 passen maar dat hoeft ook niet. Ik draag graag jurkjes want
mijn bovenbenen zijn gewoon niet mooi in een broek. Zolang je gezond en happy bent, wat maakt het dan uit welke
'standaard' er op dit moment is? Wees blij met jezelf, accentueer je sterke punten en kijk niet zo naar andere mensen en
wat zij van je vinden. Zelfverzekerdheid is altijd het mooist ;)

(mits gezond uiteraard)

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:29

*komt net van de weegschaal af*

65,50 Kg
Lengte: 1,78cm

Maar toch met een maatje 34 of 36.
En toch vinden veel mensen mij nog dun/aan de magere kant???

En ik doe er helemaal niks voor :D eet eigenlijk veel te ongezond :Y)

Denk wel dat veel mensen in Nederland aan de zware kant zijn, niks mis mee hoor, maar het moet wel binnen een bepaalde grens vallen.
Vind wel dat iedereen gelukkig met zichzelf moet kunnen zijn, dat is het mooiste wat er is.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:42

Ik word ook altijd zo sche*t ziek van die mensen die zeggen dat de modellen van tegenwoordig het verkeerde voorbeeld geven. In de jaren 90 ging het extreem bergafwaarts met de gezondheid van modellen omdat dunner beter was. Inmiddels is dat helemaal terug gedraaid en is er op de meeste plekken op aarde de regel dat modellen gewoon normaal moeten kunnen eten. Ik loop stage in de mode en alle modellen die ik tegen kom eten de ene chocolade muffin na de andere.
Dat ze dun zijn komt gewoon door de bouw. Sommige meiden komen gewoon niet aan. De meeste zijn dan ook 14 tot 18 jaar. Oudere modellen leven gezond en sporten om dat lijfje te houden! En ja, kleding valt nou eenmaal netjes als er geen rollen en kwabben voor nare trekkerige plekken in het stof veroorzaken..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:46

Martinedd schreef:
*komt net van de weegschaal af*

65,50 Kg
Lengte: 1,78cm

Maar toch met een maatje 34 of 36.
En toch vinden veel mensen mij nog dun/aan de magere kant???

En ik doe er helemaal niks voor :D eet eigenlijk veel te ongezond :Y)

Denk wel dat veel mensen in Nederland aan de zware kant zijn, niks mis mee hoor, maar het moet wel binnen een bepaalde grens vallen.
Vind wel dat iedereen gelukkig met zichzelf moet kunnen zijn, dat is het mooiste wat er is.

Dat komt waarschijnlijk omdat je lang bent en dus ook lange slanke benen hebt waardoor je optisch slanker lijkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:03

Ken er zat modellen die af en toe gewoon zo wat vreten, maar gewoon door de gezonde snacks (groente, fruit) en het sporten niet bij komen (of het gelijk weer kwijt zijn).

Ik weeg me even... Ben 47 kilo en 1.68 en ben 16 jaar, mijn BMI is 16,7 maar ik eet redelijk veel (een grote gyrosschotel? Easy, vlees, frieten en salade gaan er met gemak in!)
Ik eet zat, afwisselend en regelmatig.

Toch ben ik altijd de gene die volgens de 'mollies' bestempeld word als 'anorexiapatiënt', of ik nu op het schoolplein vettige troep zit te eten of een broodje gezond. Zij passen de standaard aan naar hunzelf, oké wat vet is misschien gezond, maar het hoort niet, vind ik.

Ik vind het trouwens echt luxe, dat slank zijn, 'alle' kleren staan bij mijn figuur, dus ik heb nooit het probleem van 'Oh dit jurkje is leuk, maar je ziet mijn vetkwabben te erg' of 'Mijn bovenbenen lijken/zijn te dik in deze broek'.
Of mijn gewicht gezond is of niet, ik hoef me tenminste niet onzeker te voelen over mijn uiterlijk, kwabben ( die ik niet heb), billen benen en armen. :evaw:
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-05-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:06

quera schreef:
Mensen moeten eens niet zo wijzen naar een ander.

Toevallig vandaag naar Victoria secret geweest en had een omvang van 34DD terwijl ik echt wel wat te zwaar ben. Terwijl ik qua ondermaat toch aan de 44 zit. Ik kan trainen of gezond eten wat ik wil. Beneden gaat er niks af :(

Het ergste vind ik nog dat als ik bij de Mac zit dat mensen me aankijken alsof ik daar elke dag kom terwijl dit max 1 keer in het half jaar is. En dat m'n vriendin ala maatje 34 vol afgrijzen word aangestaard als ze een keer taart overslaat. Zo maak je mensen onzeker terwijl dat helemaal niet hoeft zolang mensen niet zo wijzen naar een ander... -O-

Weet je wat zo erg is; mensen hebben vooroordelen! Heb in mn opleiding psychologie keertje mee gedaan aan een onderzoek (als je wilt weten hoe het zat moet je maar een PB sturen) en daarmee werd aangetoond dat het een hele natuurlijke, onbewuste functie is; ofwel je kan er eigenlijk niets aan doen. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik idd denk "oew zou je dat wel doen?" als ik iemand met flink overgewicht de mac zie binnen lopen. Dat betekent uiteraard niet dat je het dus maar luidruchtig moet ventileren, met denken doe je niet direct iemand kwaad :+

Ik heb op mn werk een paar vrouwelijk collega's die flink overgewicht hebben. Met hun heb ik wel eens hele eerlijke gesprekken gehad over: waarom heb je overgewicht, hoe voel je je erbij, hoe zou je het graag willen en waarom zit daar een verschil in. Ik heb daar zoveel van geleerd!! Ik weet niet beter dan dat ik iedere 2 uur sport, komt ook niet in me op om niet te gaan.. Dus ik begrijp niet dat zij thuis op de bank zitten te klagen over te dik zijn, tot je een keertje echt met iemand in gesprek gaat!

Als je je ervan bewust bent wat 1. je refentie kader is 2. je kennis betreffende de achtergrond/(intrensieke) motivatie van de ander en dat je van nature voorbeoordeeld bent dan kan je er ook wat mee doen

horseyfries

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:16

Iedere twee uur sporten? Hoop dat je iedere twee dagen bedoelt? ;)

Het is ook wel leeftijd gebonden hoor, ik werd vroeger ook nooit dikker, tot mijn vijfendertigste kon ik echt vreten wat ik wilde en ik was altijd onder de 60 kg bij 1.74, maar de laatste jaren moet ik toch echt opletten wat ik eet om het niet helemaal uit de hand te laten lopen en niet meer in mijn kleren te passen. Het moeilijke is dan wel dat je gewend bent alles naar binnen te kunnen proppen en dat kan dan ineens niet meer.... ook lastig!
Het valt me wel op dat er een behoorlijk aantal kinderen in een klas behoorlijk tot ernstig overgewicht hebben, terwijl wij vroeger op de hele school misschien één iemand hadden die echt dik was, in dat opzicht is er wel een hoop veranderd. Wat ik dan wel weer mooi vind is dat dat nu ook meer geaccepteerd wordt volgens mij, die indruk krijg ik tenminste wel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:17

Iedere dag 2 uur sporten :Y)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:21

@xSlvna maar wat wil je nou zeggen met je post? Iemand met een normale stofwisseling zou met jou voedingspatroon allang overgewicht hebben en dan moeten zíj zich schamen voor hun kwabben? Jij hebt gewoon geluk met een snelle stofwisseling...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:25

Waar het uiteindelijk om gaat (in die Faceboek berichten en ander "positieve berichten" over vrouwen met een maatje meer), is dat rondingen hebben gewoon vrouwelijk is, dus niet verkeerd. Vrouwen hoeven geen schuldgevoel te hebben als ze geen planken zijn.
Het is meer een "wees jezelf en heb scheit aan heersende schoonheids idealen" boodschap.
Dat is niet hetzelfde als de uitleg dat de planken per definitie ongezond zijn of er ongezond uitzien.

Te dik zijn is weer een heel ander verhaal.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:26

ja.... gemiddeld hoor; net als zaterdag had ik 3 uur fietstraining off raod (mountainbiken), uur wakeboarden en uur paardgereden. Alle trainingen bij elkaar opgeteld kom ik op 14 a 16 uur per week, los van het fietsen naar mn werk toe of een uurtje wakeboarden tussendoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:27

Samiyah schreef:
@xSlvna maar wat wil je nou zeggen met je post? Iemand met een normale stofwisseling zou met jou voedingspatroon allang overgewicht hebben en dan moeten zíj zich schamen voor hun kwabben? Jij hebt gewoon geluk met een snelle stofwisseling...

Idd, ik was net zo maar dat is helemaal niet iets om trots op te zijn want je doet er geen klap voor! Ik heb veel meer bewondering voor sommige van mijn vriendinnen die al hun hele leven lang naar iets hoeven te kijken en ze komen er dan al van aan, en toch hun gewicht altijd binnen de perken weten te houden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:30

Hmm.... ik weet niet zeker of ik met mijn 85kg en 1.76m in deze discussie moet mengen. :D
Maar ik geef TS ergens wel gelijk.

Het zou over het algemeen wat ''realistischer'' moeten zijn.
De maatschappij kweekt vaak een beeld waar niet aan voldaan wordt door de meeste vrouwen, waardoor je dus onzekere kippetjes creëert.
Aan de andere kant, een vrouw met maat 42/44 is normaal in Nederland? Ook raar dat dit een ''normale'' maat is.

Iemand van 1.34 (oke lichtelijk overdreven, maar mijn kans/risicoberekening heeft aangegeven dat het percentage dat iemand hier op bokt zit met deze lengte/maat nihil is.... Anders... sorry :+ ) met maat 42/44 is niet echt normaal denk ik dan.... :Y) Die zou breder zijn dan ze groot is.

Ik heb ook maat 42, als ik maat 34 zou hebben met mijn postuur, zou ik met gillende sirenes naar de dichtstbijzijnde anorexia kliniek gebracht worden of met een rotgang richting een hondenkennel gebonjourd worden omdat ik geassocieerd word met een zak kluiven.

Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen, het enige wat ik graag zou zien, is dat de huidige maatschappij niet alle mensen over 1 kam scheert en een ieder met zijn eigenaardigheden,
zowel fysiek als mentaal wat minder snel veroordeeld. (Nee, dit is preken voor eigen parochie :+ ........................... Hoewel..... O:) )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:30

Samiyah schreef:

Nee, dat er gewoon dom wordt gedaan over mensen die wél slank blijven al zien ze met eigen ogen dat ze alles in hun mond duwen als de beurs het toe laat.
Er zijn mensen, die weten hoe vaak ik (en anderen) fast- en junkfood eet, en alsnog zeggen ze dat ik te weinig eet omdat ik te smal ben, ze hebben gewoon een bord voor hun hoofd omdat ze hun eigen figuur als correct en gezond zien.

Met mijn stofwisseling is trouwens niks mis, volgens bloedonderzoek.
Mijn ma heeft ook wat kwabben, tja prima, maar ze zeurt niet over smalle mensen dat die te smal zijn, dat is gewoon een punt dat ik niet uit kan staan van 'mollige' mensen. Ken er trouwens genoeg in mijn omgeving die wel mollig tot dik zijn maar geen zin hebben om te sporten (hebben geen ziektes, klachten) en dan toch zeuren, of over het feit dat zijzelf dik zijn, of over dat anderen 'mager' zijn.
Ik kan er niks aan doen dat ik slank ben, zij wel dat ze mollig/dik zijn (en het zelf als vrouwelijk zien).

Dat wat ik eet was trouwens om niemand over me heen te krijgen dat ik wss te weinig eet of te veel sport.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-05-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:31

horseyfries schreef:
Samiyah schreef:

Idd, ik was net zo maar dat is helemaal niet iets om trots op te zijn want je doet er geen klap voor! Ik heb veel meer bewondering voor sommige van mijn vriendinnen die al hun hele leven lang naar iets hoeven te kijken en ze komen er dan al van aan, en toch hun gewicht altijd binnen de perken weten te houden.

Precies. Ik ben best jaloers op mensen die alles kunnen eten en slank blijven. Maar aan de andere kant, zo ongezond eten is ook niet goed voor je, of je er nou van aankomt of niet..
Zelf heb ik het idee dat ik al aankom van een glas water. :+ Iig als ik zoveel zou eten als Slvna op een dag zou ik 100+ kg. wegen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:33

Het is ook leeftijdsgebonden, ik was voor mijn 18 ook mager.

Ik moet er keihard voor knokken om een paar kilo af te vallen. Veel sporten en echt gezond eten.
Het is bewezen dat mijn schildklier niet werkt zoals het zou moeten, dus het gaat nu eenmaal wat langzamer, dat frustreerd enorm. Ik kan dan ook echt jaloers zijn op mensen die alles maar naar binnen kunnen schuiven. Dat is natuurlijk helemaal alleen mijn probleem, feit blijft dat ik daar best narrig over kan zijn en dan komt er weleens een gedachte boven die helemaal niet zo aardig is. Ik ventileer dat echter nooit en zal er ook nooit domweg een uitspraak over doen.

Met iemand in gesprek gaan kan idd heel veel ophelderen en idd doe ik dat ook weleens als ik me zorgen maak over iemand of als het gesprek er zo gewoon op komt (allemaal vrouwen hier dus het komt geregeld wel een keer voorbij)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:34

Lusitana schreef:
Waar het uiteindelijk om gaat (in die Faceboek berichten en ander "positieve berichten" over vrouwen met een maatje meer), is dat rondingen hebben gewoon vrouwelijk is, dus niet verkeerd. Vrouwen hoeven geen schuldgevoel te hebben als ze geen planken zijn.
Het is meer een "wees jezelf en heb scheit aan heersende schoonheids idealen" boodschap.
Dat is niet hetzelfde als de uitleg dat de planken per definitie ongezond zijn of er ongezond uitzien.

Mollig en een maatje meer staat niet gelijk aan vrouwelijke rondingen en omgekeerd. Daarom vind ik de boodschap en alle plaatjes nergens op slaan.

Zijn wel genoeg mollige mensen die hun vet rondingen noemen en zich daarachter schuilen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:37

xSlvna schreef:
Samiyah schreef:

Nee, dat er gewoon dom wordt gedaan over mensen die wél slank blijven al zien ze met eigen ogen dat ze alles in hun mond duwen als de beurs het toe laat.
Er zijn mensen, die weten hoe vaak ik (en anderen) fast- en junkfood eet, en alsnog zeggen ze dat ik te weinig eet omdat ik te smal ben, ze hebben gewoon een bord voor hun hoofd omdat ze hun eigen figuur als correct en gezond zien.

Met mijn stofwisseling is trouwens niks mis, volgens bloedonderzoek.
Mijn ma heeft ook wat kwabben, tja prima, maar ze zeurt niet over smalle mensen dat die te smal zijn, dat is gewoon een punt dat ik niet uit kan staan van 'mollige' mensen. Ken er trouwens genoeg in mijn omgeving die wel mollig tot dik zijn maar geen zin hebben om te sporten (hebben geen ziektes, klachten) en dan toch zeuren, of over het feit dat zijzelf dik zijn, of over dat anderen 'mager' zijn.

Dat wat ik eet was trouwens om niemand over me heen te krijgen dat ik wss te weinig eet of te veel sport.

Oké, had ik het verkeerd begrepen. Dat je stofwisseling sneller is, betekend niet dat er wat mis is, lijkt me. Want ik kan me niet voorstellen dat mensen met een normale stofwisseling die zoveel eten zo slank blijven. Ik iig niet en voor zover ik weet is er niks mis met mijn stofwisseling.
Zwaardere mensen die zeuren op slanke mensen daar kan ik ook slecht tegen. Andersom net zo.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:43

Lusitana schreef:

Ik vind veel van die plaatjes toch wel erg negatief richting mensen die geen rondingen hebben. Bovendien gaat het vaak inderdaad helemaal niet om rondingen, rondingen zie ik als brede heupen, goede billen en borsten niet als gewoon overal wat dikker. Als je wat dikker mooi vind kan je dat toch ook zeggen vind het altijd raar om het dan rondingen oid te noemen imo schaam je je er dan toch voor je kan het niet eens zeggen zoals het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:46

Ik zie hier veel commentaar op de plaatjes waar mollige mensen op staan. Maar zoals ik volgens mij al vaker had gezegd. Ik zie op fb ook genoeg plaatjes waar dat extreem mager word gepromoot. Maar daar hoor je niks over :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:47

Ik ben het er half mee eens, als het bij je bouw past is mollig helemaal niet erg, en is het soms zelfs mooier, maar dat hangt echt van de persoon af. Zelf heb ik ondergewicht (en je kunt dus mijn ribben tellen enz.) maar dat pas bij mij, dikker ben ik niet mooi, maar daar krijg ik idd. ook regelmatig opmerkingen over (in het zwembad twee vrouwen tegen elkaar over mij: "zij zou in een anorexiakliniek moeten zitten" en "zij zou het zwembad niet in mogen, ze is een slecht voorbeeld voor de andere meisjes hier") terwijl ik wel een normaal eetpatroon heb

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:49

Afbeelding
deze stond net op facebook
LOL

not.
Is er dan een plaatje wat minder is tegenover magere mensen is het hek van de dam terwijl deze plaatjes al jaren rond gaan onder de noemer wat leuk!! En daar niet over zeiken hoor, doen die mensen zelf, dus hup lachen allemaal.

Daarom zijn er nu tegenovergestelde plaatjes.
Ik keur overigens beide af.
Laat elkaar gewoon zijn hoe we zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:49

love_western schreef:
Ik zie hier veel commentaar op de plaatjes waar mollige mensen op staan. Maar zoals ik volgens mij al vaker had gezegd. Ik zie op fb ook genoeg plaatjes waar dat extreem mager word gepromoot. Maar daar hoor je niks over :')

Ik heb die eigenlijk nooit gezien, is dat dan de omgekeerde versie, " vlees is voor honden" :P .

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:50

Ik zou me er gewoon niet druk in maken.

Ben je mager en voel je je daar goed bij? Prima! Ben je dik en voel je je daar goed bij? Prima!
Het gaat er om hoe jij je voelt in jouw lichaam en dat is voor elke persoon anders.
Mensen die zo'n plaatjes posten voelen zich meestal niet zo lekker in hun vel als ze zelf beweren en daardoor moet jij je als zogezegd magere spriet zeker niet door aangevallen voelen. Hun probleem, niet het jouwe :) .
Zo'n Facebook Posts zijn er om genegeerd te worden als jij vindt dat dat is wat je daarmee moet doen. Je er druk in maken kost alleen maar energie en die moet je daar echt niet aan besteden!

Dan kunnen we nog allemaal naar elkaar blijven kijken en naar elkaar met de vinger wijzen wat er anders zou moeten zijn en waarom wij ons daar niet goed bij voelen, maar daar kom je niet ver mee.

Ik val persoonlijk af voor mezelf. Klaar. Wil ik bijkomen doe ik dat toch ook lekker? Mollig is niet het nieuwe mager, dat is wat men er zelf van maakt. Schoonheidsidealen zullen er altijd zijn en het is aan jou of je daar rekening mee wil houden of je druk wil maken in wat andere mensen beweren. Net als je druk maken over die mensen die wel vetkwabben hebben. Als zij daar aan willen werken zullen ze dat doen en anders ook goed. Als zij zich beter voelen door zo'n plaatjes te posten moeten ze dat vooral doen, ik zou me er niet door aangevallen voelen meiden. Jullie zijn allemaal mooi zoals jullie zijn en moeten pas veranderen als jullie dat zelf vinden.

Als ik zo'n plaatje zie denk ik er amper bij na. Ik ben zo'n 'mollige' vrouw, maar eens ik zo'n slanke vrouw ben kan ik waarschijnlijk nog steeds alleen maar denken: wat zonde dat mensen zo'n plaatjes moeten posten om zich beter te voelen (wat natuurlijk ook niet altijd het geval is, sommige mensen vinden een Rubensvrouw nu eenmaal mooier, goed voor hun, toch?). Als zij mager en slank lelijk vinden is dat ook zo. Ik ben ook politiek gezien links en zie vaak dingen verschijnen over hoe dom links is, zelfde principe: lezen en laten gaan, anderen zwart maken is een manier om je zelf beter te voelen, niets meer dan dat.