B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:11

Bedankt, komt wel goed. Ik weet nu hoeveel verschil die spuiten maken, dus laat me niet meer zomaar afschepen. Maar wil het ook een kans geven nu.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:29

Ik zit nog steeds op 2 x per week, al sinds maart. De laatste tijd is het bagger maar dat kan ook komen omdat ik extra medicatie moest gaan slikken voor iets anders. Daar wordt je zo waus van als een kanarie.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:15

Was vanmorgen bij een andere dokter (assistente) dan normaal voor mijn spuit. Want mijn dokter is op vakantie. Ja, 1 x per 2 weken (of vaker) prikken had echt geen zin. Opstarten met iedere week een spuit mwah niet nodig. Bla bla bla. Oftewel weer een dokter die het belachelijk vind. Fijn. Al zei ze wel dat veel mensen na 3 weken weer een dip kregen. Goh, vaker spuiten dan :) Maar heb in ieder geval mijn spuit weer gehad. Volgende keer weer bij mijn eigen dokter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:34

Ik snap echt niet waarom invallers zo de neiging hebben om zich ongevraagd met andermans behandeling te bemoeien! Hou gewoon je mond en stel je vragen lekker achteraf aan de behandelend arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:41

Mijn huisarts durft UMCG niet eens te bellen. Zal niet de eerste keer zijn dat de praktijk op hun dak krijgt van UCMG. Eentje moest zelfs verplicht nog een cursus volgen daardoor.

Dus ze hebben bij mij ja en amen gezegd. Alleen assistentes deden moeilijk over dat ik zelf wou injecteren.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:41

daarom ben ik blij dat mijn arts gewoon steeds ampullen voor schrijft als ze bijna op zijn en ik zelf prik

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:58

Ik laat ook alleen de ampullen voorschrijven. Als ik de assistentes 2 x per week moet bezoeken voor een injecties, krijg ik 2 x per week dat gezeur over dat het echt niet nodig is om zo vaak te prikken.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:42

Hier juist het tegenovergestelde :=
Iedere prik wordt er gevraagd of ze al nieuwe ampullen voor me klaar moeten zetten en ze dachten zelfs dat ik nog 2x per week kwam. Nergens worden problemen van gemaakt. Maar heb het wel getroffen als ik het zo lees!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:51

Ik lees dit topic voor het eerst en ik twijfel
Ik hheb wel al een tijd een aantal van deze klachten.
Als je dan belt naar de dokter assistent dan moet ik zeggen ik wil graag een onderzoek naar B12 en vitamine D?
En er dan gelijk erbij vermelden dat ik er een copie van wil?
En als de assistente dan vraagt waarom ik dat wil uitleg geven?
Mogen ze het ook weigeren?
En ik lees over ferritine en folium waarde ook hiernaar vragen of staat dat er dan automatisch op?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:19

Ik denk dat je het beste je klachten kunt voorleggen aan de huisarts. Hij zal waarschijnlijk je bloed laten onderzoeken op ijzertekort, waaronder ferritine. Dan kun je hem alsnog vragen naar B12, vitamine D en folium.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:19

Ik zou gewoon een afspraak met je huisarts maken en even uitleggen wat er aan de hand is. Dan kun je vragen of ze dus een bloedonderzoek willen doen naar vitamine b12, foliumzuur, mma en homocysteine geloof ik. De precieze dingen waar je naar moet laten zoeken weet ik niet meer zeker, maar zoiets was het in ieder geval. Wanneer je de uitslag krijgt van deze waardes, en de assistentes zeggen dat deze goed is; altijd naar de waardes vragen! Soms zijn ze niet goed maar ''omdat het zo weinig afwijkt van de normaalwaardes'' zeggen ze toch maar dat er niks aan de hand is

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:32

Weet hier mischien iemand of er iets mogelijk is van verdoving met de injectie's? Las eens op een forum dat iemand (Volgens mij België) bij de b12 ampullen een flesje ''verdoving'' kreeg, waarvan ze een klein beetje bij de b12 moest opzuigen en dat zou een stuk minder pijnlijk zijn. Geen idee wát ze er dan bijspoot, weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb, volgens mij een oud topic over b12 bij Fibromyalgie ofzo.

Ik heb veel moeite met het prikken, omdat m'n benen al zo'n pijn doen en dan ook nog de injectie's erin... Maakt het niet veel beter -O- Had al wat gelezen over Emla zalf, maar ik voel de naald zoiezo al niet, wel het inspuiten van de vloeistof. Dus dat heeft geen nut.

Morgen ga ik zoiezo contact opnemen met de apotheek hierover. Loop al een tijdje rond met wat ik gelezen heb, maar dacht steeds, als het er is, waarom zou je dat dan niet te horen krijgen als je b12 gaat spuiten, maarja kan het altijd proberen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:58

Wat rot Daphne_ dat het zo'n zeer doet. Heb je je al eens in je bil laten prikken/geprikt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:24

hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben nu weer wezen bloedprikken o.a. voor ; 12 en schildklier.

Uitslag drie metingen:.

Schildklier
1) 8.5
2) 5.9
3) 4.6

b12
1) 283
2) 253
3) 243

b12 daalt wel, tussrn meting 1 en 2 zat een half jaar denk ik. tussen meting 2 ne 3 twee maanden. Zou ik toch last kunnen hebben van een b12 tekort? heb namelijk erg last.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:32

Ja dat kan, het is niet extreem laag. Maar wel aan de lage kant. Bij klachten houden ze volgens mij een onderwaarde van 300 aan. Dus het zou best kunnen dat je baat hebt bij spuiten. Of als je het wel opneemt bij tabletten oid.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:33

Bij deze waardes kun je zeker wel last hebben, maar door veel doktoren wordt dit nog niet gezien als een tekort. Grote kans dat je er veel gezeur over krijgt dus..

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:35

Dat zeker. Bij mij wilden ze nog niet spuiten bij 142 :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:56

Je hebt zeker een tekort.. ook de dalende lijn laat dit zien.
als je eigen arts het niet gelooft contact opnemen met een orthomoleculair arts. Die hanteren een onderwaarde van 500

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:09

@gekvanfleur, lees net toevallig je andere topic. Dat depresieve denken herken ik wel wat, alleen niet zo erg. Dit heb ik ook als ik een tekort heb. Alleen ik kan dit gelukkig wel relativeren. Dus als ik dan negatief denk of bijna begin te janken van frustratie om niets dan denk ik tegelijk dat ik dat niet ben maar mijn tekort.
Hoe eet je? Als in eet je genoeg vlees, eieren etc.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:52

Ik heb sinds een week of wat het gevoel dat het weer goed gaat; ben eind november begonnen met spuiten. En sinds maart ofzo, krijg ik elke 14 dagen een injectie. Of het nu hier door komt of doordat mijn schildklier waarschijnlijk weer op een normaal niveau zit, dat zal ik nooit weten. Maar voel me gelukkig weer goed. Ben wel gezegend met een huisarts die niet moeilijk doet!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 10:20

Daphne, prik eens op een ander plek. In mijn been ging ook niet meer. In mijn arm perfect! Er word altijd gezegt dat in je arm minder goed is en de b12 minder lang door werkt maar ik merk daar zelf niets van! Dus de moeite waard om het te proberen. Je kunt ook in je bil doen maar dan moet een van je ouders of vrienden de injectie zetten. Tenzij je lenig bent. Als ik in mijn arm prik dan zet ik zelf de naald erin en hou ik de spuit vast, mijn moeder doet de vloeistof. Ik durf het niet aan iemand mij te prikken vandaar dat ik het zo doe. Af en toe prik ik nog in mijn been als ik geen zin heb om hulp te vragen maar in mijn arm is zoveel beter!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:38

Even heel snel berichtje tussendoor... Ik ben CMV negatief getest dus geen cytomegalovirus. Dus dat is fijn om te weten. Echter blijf ik dan met klachten zonder diagnose (behalve dus een B12 tekort 5 weken geleden). Ga deze week terug en voorstellen om de B12 behandeling langer door te zetten. Gelukkig ook geen moeilijke HA dus verwacht gewoon medewerking.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:29

Goed, nog een keer op B12 laten prikken, is nu 7 weken geleden dat ik m'n laatste injectie heb gehad. Heb nu 660 pmol/L . Dus teveel eigenlijk, HA wil liever niet meer verder gaan bijspuiten. Klachten zijn alleen nog steeds aanwezig als dan niet erger. Pffffff....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:36

De HA heeft het mis. Je kunt niet 'teveel' B12 hebben, er is helemaal niets mis met een hoge waarde en dat is ook ontzettend te verwachten bij injecties. En dat hangt niet samen met of het tekort op weefselniveau (waar het z'n werk moet doen) nog wel of niet bestaat.

Is wel de reden dat je iegenlijk niet akkoord had moeten gaan met opnieuw prikken: het is vrij zinloos en veel HA's (en andere artsen) ontberen de kennis om de juiste conclusies te trekken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:10

Mijn b12 is al 2 jaar 1400, kan totaal geen kwaad :)