Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:59

Misschien vindt ze wel dat je erg dun werd en bedoelde ze het juist positief. Dan nog is het geen handige opmerking, maar je ouders weten ook niet dat je het hier moeilijk mee hebt. Dit kan wel een hele goede aanleiding zijn voor een gesprekje daarover. "Goh mam, die opmerking gister, die vond ik eigenlijk niet zo fijn, want ..." Denk er eens over na. :j

Overigens, wat jij in gedachten wilde zeggen is iets wat eetgestoorden volgens mij vaker hebben. Een soort superioriteitsgevoel, "ik word mooi dun en jullie zijn allemaal vet en vraatzuchtig." Onthou je ook de andere kant? Dat die mensen allemaal geen moeite hebben met een kilo meer, of met een ijsje extra, of een barbecue? En dat er genoeg slanke mensen zijn die wel een normaal eetpatroon hebben? :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:03

DaniBanani schreef:
Misschien vindt ze wel dat je erg dun werd en bedoelde ze het juist positief. Dan nog is het geen handige opmerking, maar je ouders weten ook niet dat je het hier moeilijk mee hebt. Dit kan wel een hele goede aanleiding zijn voor een gesprekje daarover. "Goh mam, die opmerking gister, die vond ik eigenlijk niet zo fijn, want ..." Denk er eens over na. :j

Overigens, wat jij in gedachten wilde zeggen is iets wat eetgestoorden volgens mij vaker hebben. Een soort superioriteitsgevoel, "ik word mooi dun en jullie zijn allemaal vet en vraatzuchtig." Onthou je ook de andere kant? Dat die mensen allemaal geen moeite hebben met een kilo meer, of met een ijsje extra, of een barbecue? En dat er genoeg slanke mensen zijn die wel een normaal eetpatroon hebben? :)

ja, je hebt gelijk. :)
Maar serieus, ze heeft er inderdaad geen moeite mee. Maar dan moet ze niet zo neerbuigend over mijn "buikje" doen als je haar ziet.
En nee het was (volgens mij) geen positieve opmerking.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:47

Probeer die opmerking toch naast je neer te leggen. Je weet zelf wel beter...

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:08

Hier vandaag een heel goed dagje !

Merk dat de zon 2 dingen met me doet ik word er veel positiver van maar mijn lichaambeeld word echt crap :+

Dus vandaag samen met een vriendinnetje positief gaan spiegelen dus men neemt een spiegel:
Gaat er voor staan.
En kijkt naar de dingen die positief of neutraal zijn.
En niet gaan inzoomen op de dingen die minder mooi zijn.
En zodra je negatief gaat je omdraaien.

Ik zal als voorbeeld mijn spiegelsessie van vandaag even uitschrijven:
Van te voren bedacht dat ik in de spiegel wou kijken of me kleding me leuk stond en of me haar leuk zat.
Om draaien naar de spiegel.
Gekeken naar of me broek bij me t-shirt past en of het bij me haar past.
( ik weet dat als ik ga kijken of ik er niet te veel been of buik in heb ik negatief bezig ga dus dat doe ik dus niet)
Toen voor dat ik omdraaide hard op gezegt : mijn haar zit leuk vandaag!

Door positief te spiegelen meerdere malen per week leer je je negatief spiegelen af.
Want hoe de meeste mensen onbewust spiegelen is postief terwijl ik /wij inzoomen op wat we te dik of lelijk vinden en zo word dit een soort van grammafoonplaat die alleen te doorbreken is door het anders te doen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:29

Dat klinkt goed nestle! Hopelijk kan je daardoor leren om echt te genieten van het mooie weer zonder dat je lichaamsbeeld daar iets aan kan veranderen.

Ik heb gisteren heel erg slecht nieuws gekregen... Een meisje die al bijna 10 jaar mijn vriendin was, is onlangs overleden aan de gevolgen van anorexia. Zij is ziek geworden op haar 14e, en uiteindelijk is ze overleden net na haar 22e verjaardag.
Gezien zij al zo lang ziek was had ze eigenlijk nog weinig sociaal contact en ik was de laatste jaren een van de enige vriendinnen die nog vaak met haar afsprak.

Nu wil het toeval dat ze mij net voor haar dood heeft gecontacteerd om nog eens af te spreken, maar ik had toen examens en vertrok de dag erna op Erasmus naar het buitenland, dus ik heb haar gezegd dat ik toen even geen tijd had voor haar maar dat ik wel een andere keer zou langsgaan. Zij reageerde daar nogal gekwetst op, wat ik toen niet snapte want ik was er toch bijna altijd voor haar? We zijn nog zo jong, dus ik dacht dat we nog minstens 50 jaar de tijd zouden hebben om met haar af te spreken.
Nu pas besef ik dat ze me waarschijnlijk zo wanhopig graag wou zien omdat ze bezig was met afscheid nemen, en ik voel me hier verschrikkelijk rot over. Ze moet geweten hebben dat ze ging sterven want ze heeft afscheid genomen van iedereen die veel voor haar had betekend. Ik heb toen gedaan wat ik dacht dat het beste was, maar als ik had geweten dat er geen volgende keer meer zou komen...

Ik voel me echt schuldig nu, ze is gestorven zonder haar mooie afscheid te krijgen dat ze zo graag wou. Ik weet dat ze mentaal en lichamelijk op was dus ik hoop dat ze nu haar rust heeft gekregen, maar ik wou dat ik er voor haar had kunnen zijn in die moelijke periode van definitief afscheid nemen. Ik wou dat ik er voor haar was geweest toen ze me nodig had, verdomme!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:17

GeekGirl.. wat vreselijk.. voor jou, voor haar en iedereen die haar kent :(:)
Ik krijg tranen in mijn ogen bij het lezen van je bericht.
Dan besef je echt wat deze ziekte je allemaal aandoet en afneemt. Ik ken je niet persoonlijk, maar het voelt zo dichtbij. Ook omdat ik zelf ook op het randje zat.. en nu je dan leest dat er iemand overleden is.. jeetje, zo onwerkelijk. Je leest overal dat je kan overlijden aan de gevolgen van anorexia, maar het lijkt mij nog steeds niet helemaal te beseffen totdat je dit soort berichten leest..
Ik krijg echt een steek in mijn hart en overal rillingen.. Ik vind het zo erg.. ;(

Als je wilt praten, mailen, bellen, je hart luchten.. mijn pb staat altijd voor je open

Y;(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:21

Ach, wat rot.. :(:)
Wat een ontzettend naar bericht en wat kan ik me goed voorstellen hoe schuldig en machteloos jij je moet voelen nu. En natuurlijk weet je zelf ook wel, je wist het niet, kón het niet weten, had dit niet zien aankomen..maar nu zal 't gewoon verdomd pijn doen. Sterkte.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:21

Vreselijk GeekGirl... :( Heel verdrietig.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:30

Jeetje, dat is niet niks! Kan me voorstellen dat het een ontzettende klap voor je is!
Sterkte!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:23

Bedankt voor de lieve woorden!

Ik wist dat het echt niet goed ging met haar, maar dit had ik nooit verwacht, en zeker niet zo snel al...
Het voelt nog steeds zo onwerkelijk, ze heeft al eerder echt heel diep gezeten maar ze slaagde er elke keer in om terug op te krabbelen.
Ze was mijn steun en voorbeeld tijdens mijn eigen opname, ze heeft ervoor gezorgd dat ik de juiste hulp kreeg en dat ik de moed had om door te zetten. Het ging toen goed met haar, ik moest ook beter worden want er was nog zoveel wat we samen wilden doen!

'Ik ben aan het groeien naar de volledige vrijheid want dat is wat ik echt wil', schreef ze in deze periode. Ze was echt een vechter, ik was ervan overtuigd dat ze dit zou overwinnen.

De laatste 2 jaar ging het helaas weer slechter met haar, ze gleed steeds verder af. Toch was ze altijd positief ingesteld en hield ze de moed erin. Haar droom was om later zelf bij het behandelcentrum mensen met eetstoornissen te helpen.

Maar het ging gewoon niet meer, ze was uitgeput. Ze had al meer dan 8 jaar anorexia en haar lichaam wou niet meer mee. Ik hoop gewoon dat ze nu rust heeft gevonden.

Voor mij is dit een heel grote schok, maar ik voel naast machteloosheid en verdriet ook veel boosheid. Ik ben echt kwaad op deze rotziekte, op wat ze allemaal aanricht en kapotmaakt. Het is zo frustrerend om zoiets te zien gebeuren en er gewoon niks tegen te kunnen doen.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:26

JasmijnJoy schreef:
Pff, wat jammer. Hoelang ging het al goed?
En waarom haalde die film de drang omhoog?

Het ging al zeker dik een jaar echt goed. Wel drang, maar ik kon mezelf in de hand houden. Die film gaat over een meisje met een ES en dat riep de drang weer zo omhoog dat ik me weer echt me best moet doen nu de controle niet te verliezen.

GeekGirl wat heftig zeg.. pff. Wat anorexia niet met een mens kan doen. Nog veel te jong en dan helemaal als ik zo lees dat ze nog zoveel wilde doen (ook met jou) en zo'n mooi plan had voor de toekomst. Sterkte! :(:)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:29

@Geekgirl, wat rot en heftig zeg! Veel sterkte voor nabestaanden, vrienden, en jij natuurlijk! Y;(
Maar besef heel goed, jij hebt er niks aan kunnen doen! Je had het super druk, en als je had afgepsroken. Als ze echt wou gaan. Was er toch niets meer wat haar zou tegenhouden.
En misschien is het beter zo. Maar heel veel sterkte.! :(:)

(Bij mij werkt het idee dat ik dan mijn familie en vrienden zo erg pijn doe, dat houdt me meestal van het idee af)

@Pink, okay. Dat is niet zo fijn. Maar waarom heb je de film dan gekeken? Maar vervelend zeg! Gaat het nu wat beter?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:05

Nou niet echt voor gekozen om te kijken. Hij kwam toevallig op tv en wist niet waar die over ging vandaar.. Nee het gaat niet echt beter. Zit mezelf weer hevig te vergelijken met andere meisjes en er is zoveel drang.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:10

PINK schreef:
Nou niet echt voor gekozen om te kijken. Hij kwam toevallig op tv en wist niet waar die over ging vandaar.. Nee het gaat niet echt beter. Zit mezelf weer hevig te vergelijken met andere meisjes en er is zoveel drang.

Pfff, vervelend is dat he? Mijn vriendin is laatst helemaal pissed off geworden omdat ik dat bik "elk"meisje doe. Zelfs de in hun ogen "lelijke".

Maar heb je iemand war je steun kunt zoeken? Of even een lekker nummer om rustig te worden?
Probeer het tegen iemand te zeggen.En die helpen je niet te kijken :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:21

Is inderdaad vervelend. Buitenstaanders snappen het vaak niet, je moet het eerst zelf ervaren.. Ik heb wel mensen waar ik steun kan zoeken, maar ik ben niet iemand die dat doet. Ik heb altijd meer het gevoel dat ik mensen tot last ben, ook al wordt er gezegd dat het niet zo is; het voelt wel zo.

Ik luister veel muziek, vooral nu ik thuis zit in de vakantie en niet echt keuze heb (operatie gehad).

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:24

PINK schreef:
Is inderdaad vervelend. Buitenstaanders snappen het vaak niet, je moet het eerst zelf ervaren.. Ik heb wel mensen waar ik steun kan zoeken, maar ik ben niet iemand die dat doet. Ik heb altijd meer het gevoel dat ik mensen tot last ben, ook al wordt er gezegd dat het niet zo is; het voelt wel zo.

Ik luister veel muziek, vooral nu ik thuis zit in de vakantie en niet echt keuze heb (operatie gehad).

Oowh vervelend een succes met herstellen!
En ik snap het helemaal :j
Heel irritant. Er valt niet veel aan te doen. Ik kan wel dingen gaan roepen maarja. Probeer je zelfrespect terug te vinden :)

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:26

Hoi allemaal, mag ik mij misschien hier ook melden?

Sinds kort ben ik erachter dat ik met de symptomen van anorexia loop en hulp is onderweg. Ik zou heel graag met jullie mee willen praten en ervaringen uitwisselen.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:28

Ja hoor!
Hoe ben je erachter gekomen?
Want het lijkt me niet dat je gelijk aan anorexia denkt toch?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:43

Tuurlijk!
Wat goed dat je gelijk hulp zoekt! :) (Daar kan ik nog wat van leren, haha)

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:08

Dank jullie wel!

Nou dat was eigenlijk heel stom, zat op school in een boekje te lezen over verschillende gedragsproblemen. En toen herkende ik mij ergens in, boven aan de bladzijde stond anorexia nervosa. En dit ben ik verder gaan uitzoeken op het internet.

@xSwanheart : we waren al bezig met hulp aan het zoeken, want ik had al een tijdje door dat het helemaal mis ging en steeds erger werd. Raakte totaal mezelf kwijt in alles. Begon zelfs van mijn eigen paard niet meer te genieten, wat ik nog steeds heel erg vind.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:01

Zo, al een tijdje neit meer gerageerd.
Met mij gaat het prima. Wel ene kleine ruzie gehad omdat 3 mensen die weten van mijn ES me heel erg aan het dwingen om te gaan zwemmen. En toen zat ik wel met tranen in mijn ogen. Omdat ik dat Écht niet wil. En ze blijvne maar doorgaan. Echt ik kon mezelf van kant maken toen. ben weg gelopen en heb ze even genegeert. EN ben gewoon ergens anders gaan zitten.

En hoe gaat het met jullie? :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:56

Als ze weten van je ES, waarom willen ze je dan in godsnaam dwingen om te gaan zwemmen? Dat lijkt me juist iets wat ik niet zou doen bij iemand met een ES. Als je er niet klaar voor bent, kan je beter niet gaan zwemmen, anders zorgt dat alleen maar voor meer onzekerheid.

Hier gaat het, gezien de omstandigheden, redelijk goed. Ik heb gisteren voor de eerste keer in meer dan 3 jaar een snack van de frituur op! *\o/*

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:39

Ja, gewoon omdat ze alleen aan zichzelf denken. En ik dat altijd pik. Terwijl hun weten hoe onzeker ik ben
-O-

Super!! En hoe smaakte het? <<)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:59

Nou, beter dan ik had verwacht :o Ik denk dat ik stiekem verwacht had dat het vreselijk zou smaken, want dat heb ik mezelf 3 jaar voorgehouden.

Eigenlijk smaakte het heel normaal, ik vond het nu ook niet enorm lekker maar dat vond ik voor mijn ES ook al niet. Ik heb het overleefd, dus ik denk dat af en toe eens een snack van de frituur helemaal niet zoveel kwaad kan :)

Wat jammer dat die mensen zo weinig rekening houden met jou. Maar ik vind het goed van je dat je ze gewoon genegeerd hebt en ergens anders bent gaan zitten.
Hoe komt het dat je écht niet wil gaan zwemmen? Maakt het je onzeker om in bikini rond te lopen? Heb je dat met iedereen of zijn er mensen bij wie je minder onzeker bent?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:40

Ik heb dat vrijwel met iedereen. Ik ben heel erg onzeker over mijn lichaam. En zeker met hun erbij. Op vakantie minder etc. Maarja. Ik wil dus écht niet zwemmen. Omdat ik onzeker ben. En ik vind mezelf heel lelijk.

Hahah goedzo! Dat is juist goed! Vaker doen dan :) En wat een vooruitang dan! super :)