ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:56

hebben jullie ook dat andere mensen het idee hebben dat je ongeïnteresseerd bent maar dit in feite wel bent maar het dus niet zo laat zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:59

Hmm... Nee dat heb ik eigenlijk nooit. Kan ook echt wel goed luisteren gelukkig :)

In omgang met mensen merk ik vooral dat ik (te) veel aan het woord ben. Verder is het vooral het gedachten kanaliseren watme moeite kost en mijn huis op orde houden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:03

ik ben ook altijd aan het woord, kan me ook best voorstellen dat mensen daar schijtziek van worden.

Maar ik heb dus al meerdere keren gehoord dat ik ongeïnteresseerd overkom en ongemotiveerd. Dit kan dus komen omdat ik meerdere keren vraag hoe iets werkt omdat het de eerste keren niet tot me doordringt of omdat ik niet zelf ondernemend ben in de zin van zelf bedenken wat ik moet doen als ik klaar ben met iets.

van wiki:

Citaat:
Attention Deficit Disorder (ADD) is een aangeboren aandoening. Ze wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen. Volgens het algemeen gebruikte handboek voor de indeling van psychische aandoeningen, het DSM-IV, is ADD een subtype van ADHD (ADHD Predominantly Inattentive Type (ADHD-PI)), en wel het zogenoemde overwegend onoplettende type, gekenmerkt door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen. ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen staan minder op de voorgrond. Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwassene nog last van ondervindt. ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus.

Kenmerken

Verondersteld wordt dat de hersenen van ADD'ers anders functioneren dan die van niet-ADD'ers. Mensen met ADD hebben een enorme gedachtestroom waardoor ze vaak dromerig of ongeïnteresseerd overkomen op andere mensen. Door deze gedachtestroom kunnen ze zich moeilijk concentreren op de voor het specifieke moment relevante zaken. Het “filter” dat relevante van irrelevante zaken scheidt, werkt minder goed. Mensen met ADD zijn snel afgeleid, rusteloos en vaak impulsief in hun gedrag. Kenmerkend voor ADD is het hebben van meerdere intense stemmingsschommelingen op een dag. Ook slaapproblemen, vergeetachtigheid, ongeorganiseerdheid, een ander tijdsbesef en moeite met het onderhouden van sociale contacten horen er bijna altijd bij. Ook zijn ze vaak overgevoelig voor geluids- en beeldimpulsen. ADD'ers hebben er dikwijls moeite mee een gesprek te volgen in een grotere groep mensen. Men heeft in die situatie moeite zich te concentreren op één gesprek omdat men zich ongewild blijft focussen op alle gesprekken die gaande zijn. Mensen met ADD beschrijven dit probleem soms als "het luisteren naar een gesprek op de radio, terwijl de uitzending gepaard gaat met heel veel ruis".

Soms bezitten AD(H)D'ers bijzondere vaardigheden met betrekking tot het snel combineren van informatie en indrukken, probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, creativiteit, en ruimtelijk inzicht. Mensen met ADD kunnen in bepaalde situaties hyperfocussen; men is dan extreem geconcentreerd en zich niet bewust van wat er om zich heen gebeurt. Dit hoge concentratieniveau kan leiden tot het ontwikkelen van uitzonderlijke talenten. Omdat veel AD(H)D'ers een hogere prikkeldrempel hebben, zullen ze in bepaalde risicovolle en crisissituaties alerter en beter functioneren, terwijl bij andere mensen de kans op disfunctioneren juist toeneemt.

Ik kan me helaas in alles vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:06

Grappig... Ik heb de H erbij gekregen omdat ik impulsief handel. Terwijl ik verder vooral veel en snel praat maar niet per se extreem beweeglijk ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:08

ik had de ADHD omdat ik toen ik klein was héél hyperactief was. Ik rende letterlijk rondjes :+ Maar toen was die diagnose dus gesteld maar toen ik 12 jaar werd, werd ik rustiger qua lichamelijke hyperactiviteit en dat is dus ook helemaal niet meer aan de orde

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:45

ik herken ook alles maar ben wel trots dat ik dus die vaardigheden ook herken , vanmiddag een schreeuwende man in de ijswinkel waar ik altijd zit die ben ik gaan filmen daarna ga ik pas enigzins trillen en krijg ik meer adrenaline op dat moment ben ik intens kalm

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:46

impulsief staat ook in stukje boven je over add

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:49

haha heb ik ook.

Toen paard tijdens shoot ontsnapte (afgezet stuk, omheind natuurgebied met 1 uitgang met wildrooster) bleef ik ook gewoon kalm en heb ik de politie gebeld die meteen al wist waar ik voor belde :Y) was gelukkig redelijk snel opgelost en paard werd goed opgevangen door de locale bevolking.

maarjah, was ook wel even spannend hoor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:12

haha hoezo bel je vaker , een vriendin van mij viel een keer van de portiek trap van boven naar beneden , zou naar 538 gaan met haar. nou ambu gebeld , bleef kalm tot ze in de ambu lag toen begon ik te beven. wel gegaan nog en doer de politie op station afgezet. ze belde nog op nadat ze was onderzocht dat het goed ging voor zo ver mogelijk.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:17

lifaya schreef:
hebben jullie ook dat andere mensen het idee hebben dat je ongeïnteresseerd bent maar dit in feite wel bent maar het dus niet zo laat zien?

Ja dat heb ik wel. Ik moet voor mijn doen vaak overdreven enthousiast ergens op reageren als iemand anders dat een normale reactie vind.
Ook word er wel vaak gezegd: mag wel iets enthousiaster hoor!
Terwijl ik dat dan wel ben, maat het minder uit dan anderen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:53

Ik heb dat ook, achteraf tril ik uit elkaar van de stress, maar op het moment zelf reageer ik snel en handel om de situatie op te lossen of om erger te voorkomen.

Het lukt me ook regelmatig om iets dat valt in de lucht weer op te vangen, bijna Matrix achtig.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:37

Ik vind mezelf soms ook erg ongeïnteresseerd overkomen.... En luisteren is ook niet mijn sterkste kant..
Doe wel mijn best daarmee ;) maar zelf aan het woord blijft blijkbaar toch interessanter ofzo, en ik kan ook héééérlijk ratelen..... En enthousiast... Vreselijk, ik kan dat niet zo goed, vind het raar als ik enthousiast ben, hoe leuk ik iets ook vind.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:41

Oh jee, dat stukje uit wiki, dat BEN IK !!! Sinds wanneer sta ik in de wiki? hahahaha

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:42

Ik ben erg slecht in sociale contacten te onderhouden, met internet gaat het gelukkig wel wat beter, maar met alleen een telefoon, echt niet :') Dan bel ik bij wijze van helemaal niemand. Enkel als ik ze echt nodig heb :))

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:46

ik bel juist te veel en denk dat ik mezelf in gesprekken ook wel dingetjes aangeleerd heb van o das niet handig en dat misschien wel maar ik moet eerder goed luisteren of dat ze het ff herhalen en dan zeg ik er bij dat licht niet aan jou was ff afgeleid. vaak zeg ik ook ja sorry dat ik wegkijk maar ik hoor je wel hoor. In de supermarkt heb ik volgens mij vaste fans die al beginnen te grijnzen als ik binnenkom.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:48

daarbij zijn andere mensen vaak veel te saai , ik vind alles interessant en kan dan maar niet snappen dat iemand er geen barst aan vind ook mn eigen vriend zegt wel een das nou echt totaal niet boeiend en daar kan ik niet tegen . Ok ik neem het aan en laat het soms afglijden als het lukt maar soms ben ik dan zo enthousiast over iets dat ik er echt niet bij kan dat het een ander totaal niet boeit

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:55

Hahaha dat enthousiaste is inderdaad heel erg herkenbaar :)) Vroeger las ik altijd ALLES over dieren :)) mensen vroegen altijd waarom, wat boeit het :')

Hebben jullie trouwens ook dat je moeilijk met je emoties uiten omgaat? Ik kan echt niet zomaar iemand knuffelen en dan in huilen uitbarsten, ik kan mezelf gewoon niet blootleggen... heb daar echt heel veel moeite mee en praat dus altijd over koetjes en kalfjes als het op mij en mijn gevoelens aankomt :')

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:20

Ben topic al tijd aan het lezen,wat een herkenning zeg! Dacht ga toch maar keer reageren, en hopen dat bij kan houden ;).

Heb sinds een paar jaar ook de diagnose ADHD gebruik hier wel medicatie voor, die toevallig sinds vorige maand opgehoogd zijn. Maar ging echt een wereld voor me open!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:09

Daarom werk ik de crisis hulpverlening! Héérlijk al die gekke momenten waarop ik snel moet handelen, rush door je lijf van de adrenaline, daar blijf ik door uitgedaagd. Anders is er al snel geen moer meer aan :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:33

@Lifaya: Ja, nu je het zo zegt.. Ik vind het ook lastig om me gevoelens te uiten.
Als ik ontzettend blij ben of goed nieuws heb gehoord waar anderen letterlijk een gat in de lucht springen, zit ik gewoon onnozel te grijnzen op m'n stoel. :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:48

Meld mij ook hier :j ... mijn dochter heeft na een aantal uitgebreide tests ook de diagnose ADHD overwegend onoplettende type gekregen en ik herken wb mijzelf ook aardig wat punten >;) (ook niet zo raar als het voor 75% erfelijk is)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:06

milo schreef:
Daarom werk ik de crisis hulpverlening! Héérlijk al die gekke momenten waarop ik snel moet handelen, rush door je lijf van de adrenaline, daar blijf ik door uitgedaagd. Anders is er al snel geen moer meer aan :D

Oh ja, herkenbaar... tig banen gehad. Na een jaar heb ik het vaak al weer gezien: dan ken ik het trucje, de mensen etc. zo voorspelbaar. Misschien moet ik mij inderdaad maar eens gaan verdiepen in een 'spannend' beroep :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:48

Ik ben op zoek naar een nieuw beroep....... suggesties welkom :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:07

Ga de hulpverlening in :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:20

Moet je eerst papiertjes voor halen enzo :+