In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:50

bromfiets

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:51

Ik ga eens even lezen, dank je voor de link :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:52

fresley schreef:
Citaat:
Ik ben dus heel erg nieuwgierig of jullie dit herkennen, dat je zo makkelijk praat en er dan geen emotie meer los komt?

Ja hoor, dit is heel erg herkenbaar! Ik begin altijd te lachen, en doe alsof het me niks boeit. Hoewel dat dat ergens wel zo is, ik zou ook zo hard eens een keer willen huilen. Maar helaas dat gaat niet.

Ja gewoon altijd lachen, dat was altijd de oplossing. Ook in moeilijke tijden :-) zelfs mijn psychologe zei na 4 sessies dat ze het soms moeilijk vond om te zien of ik echt moest lachen of dat het niet echt was. Moeilijk te peilen, laat ik het zo zeggen.

Hoe vinden jullie het dan als je over anderen praat met je psych? Behalve dan over je naaste, man/vriend en kinderen? Uit mijn testen kwam bijvoorbeeld dat ik geen genegenheid toon naar mijn man toe, en dat klopt. Naar mijn kinderen wel. Dus ik KAN het wel.
Maar hoe is dat voor jullie om over anderen te praten?

Jullie gaan inderdaad hard! Kan het ook niet bijhouden!

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:09

Jullie gaan echt hard hier.
Ik had nog een vraagje,
Ik ben nu 2 keer bij mijn psychiater geweest bij het ggz, en ik vroeg haar op welke termijnen ik de afspraken moest plannen.
Toen zei ze eerste maand elke week en daarna om de week, dus ik dacht okee prima.
Maar daarna zei ze dat het ook maar 13 keer was die gesprekken.

Is dat normaal? Ik ben er best van geschrokken. Hoop niet dat het dan kapt, heb er 15 maanden voor op de wachtlijst gestaan.
Hoop dat iemand hier antwoord op weet. Ik vraag het haar volgende week ook wel, maar dat duurt me wat te lang.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:32

Hier niet bekend kan een verzekeringskwestie zijn. maar ook heel goed dat ze in die dertien keer een diagnose moeten hebben en daaraan vast een behandelplan. is maar een gok hoor heb dit niet meegemaakt. mischien kan je maandag even bellen met die vraag.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:00

De diagnose is al gesteld. Vond het zo raar dat er een termijn is voor de behandeling. Dacht later ook nog, misschien dat dit het eerste deel van de behandeling is, dat dat standaard 13 afspraken is, en dat ze daarna verder kijken wat je nodig hebt. Maar hoop niet dat ik dan weer naar een ander moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:22

Rexxie ik wou dat ik je kon antwoorden maar ik heb er nog helemaal geen kaas van gegeten.

Glindaofoz ik was al op zoek tocht gegaan naar het woord maar iig bedankt voor de link.
Als ik het zo lees kan ik mij er een klein beetje in vinden maar toch ook weer niet helemaal.
Tis bij mij namelijk ook wel dat ik specifieke gebeurtenissen die ingrijpend zijn geweest (tenminste dat zouden zijn voor ieder ander)vertel als of het allemaal niet zo erg was.
Dan ben ik er dus wel zelf bij, maar veel gevoelens zijn dan weg of gedeeltelijk weg, ik weet dan niet meer hoe ik mij op dat moment voelde en het lijkt dan net of ik het niet zelf echt heb mee gemaakt.

Ik probeer mezelf te analyseren merk ik :D .

Bromfiets Ik dacht eerst even hey dat herken ik dan weer niet, dat met die droom wereld heb ik niet maar na even te hebben nagedacht eigenlijk ook weer wel.
Want als ik me klote voel dan ga ik naar mijn paard toe en dan is alles ook een beetje een waas.
Daar vergeet ik alles en kan ik de wereld aan.

Maar er zijn ook momenten dat zelfs mijn paard geen plezier meer voor mij op levert, dan sta ik jankend zijn box uit te mesten.
En als die dan met zijn neus tegen me aan drukt ja raap me dan maar op.

Ik had overigens via de kerk begin dit jaar wel een start gemaakt met een cursus op aanraden van een vrouw uit het nazorg team van de kerk.
http://www.debronsneek.nl/website/index.php?option=com_content&view=article&id=125&Itemid=240
Ik heb het niet afgemaakt omdat ik halverwege een baan kreeg voor in de avond uren maar om eerlijk te zijn kreeg ik ook moeilijkheden omdat de groep heel groot was.
Dat was voor mij een stuikelblok om aan te geven "ik trek het even niet" terwijl ik eigenlijk dat had willen aangeven maar het niet durfde vanwege de anderen die er bij waren.
Met het gevolg dat ik snacht een hoopje ellende was ;( .
Overigens was die vrouw van het nazorg team wel de enige die tot nu toe bij mij een emotie heeft weten los te peuteren.
Ik vertelde haar over mijn leven en de rol van mijn overleden merrie [paard] (19 jaar mijn trouwe maatje) daar in en dat ze inmiddels 3 jaar er niet meer is.
Die vrouw was enorm ontroerd door wat ik haar vertelde maar ze zei mij toen dat het zo enorm bijzonder was en dat dit paard al die jaren mijn kracht is geweest.
Ja toen moest ik wel ff flink janken hoor maar ook omdat ik op dat moment enorm besefte hoe eenzaam ik mij voelde zonder haar.
Nou genoeg over mij, tis niet mijn bedoeling om jullie ook van de kaart te brengen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:31

Jullie gaan me hier soms iets te hard hoor, kan het niet allemaal bijhouden en terug typen, sorry. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:33

Dat geeft niet Barbalala, ik vind gezien de aard van het topic teruglezen en reageren geen must. Als je iets kwijt wilt, kun je dat gewoon neerzetten. Gezien mijn lage energiepijl heb ik ook vaak niet de behoefte om terug te lezen en te reageren, en ik denk dat hier meer zijn die dat hebben...
Dus voel je zeker niet verplicht :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:37

Gelukkig, vind het zo egocentrisch als het lijkt dat ik alleen reageer als het mij uit komt, maar ik heb inderdaad vaak geen puf en zin om al die methodes terug te lezen. :o

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:59

Rexxie: Vreemd, van die 13 sessies. Ik zou het de volgende keer goed navragen, want nu maak je je er druk om vanwege de onduidelijkheid.

Barbalala: Ik vind het ook niet erg als je niet op alles reageert. Zoals joolien al zegt is het daar het topic niet voor, heb je hier te maken met lage energielevels. Egocentrisch is he iig niet. :) Ik merk dat ik zelf een beetje doorsla met typen, ik ben aan het uitleggen. Dat is om het duidelijk te maken aan anderen, maar wss nog wel meer om het duidelijk te krijgen aan mezelf...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:54

Jullie gaan inderdaad hard :=

Rexxie 13 vind ik ook wel raar om dat nu al te bepalen. Wellicht dat ze het eerst 13 sessies willen aankijken en daarna gaan evalueren. Ik loop al 6 jaar bij mijn psycholoog; uiteraard met tussenpauzes maar toch. Sterkte :(:)

Kom net mijn bedje uitrollen. Vanochtend wel mijn paardje gereden maar daarna geen puf meer. De afgelopen week was bij nader inzien toch wel een heftige week; daarbij komt dan ook nog de crematie van mijn oom. Alles komt dan weer naar voren. Daarbij heb ik sinds maanden weer last mijn mijn linker eileider. Door mijn EUG hebben ze hier 'de knip' opgezet. Alleen de pijn die ik nu heb, heb ik nog nooit zo erg gehad. Leef op pijnstillers maar zodra die zijn uitgewerkt verga ik van de pijn. Lekker om zo het weekend door te moeten. Ga morgen als afleiding groomen; heb mezelf afgemeld. Mijn hoofd staat er niet na.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:02

@ Rexxie 13: ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet raar en zelfs normaal. Ambulante hulpverlening bestaat in principen uit een aantal korte behandelsessies. Als je ambulante hulpverlening krijgt, hangt het aantal sessies af van de ernst van de klachten en hoe snel je herstelt. Of je vervolgens meer nodig hebt, komt aan de orde tijdens evaluatie lijkt me. Of bijvoorbeeld of andere vormen van hulpverlening beter geschikt zijn.

Ik vind het eerder vreemd dat een hulpverlener geen termijn/ aantal sessies bepaalt.

In plaats van er angstig voor te zijn, probeer er op te vertrouwen! Of kaart je angst aan bij de hulpverlener.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:51

Wellicht dat een ambulante hulpverleningen anders is dan psychotherapie bij een psycholoog??

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:54

Ja ik ben ook in therapie sinds maart 2009
T/m okt 2010 wekelijks bij de psych daarna t/m nu 1 dag per week dagbehandeling
Slik ook sinds maart 2009 antidepressivia

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:00

Welkom Petra ;)

Dagbehandeling is dat hetzelfde als een eendaagse? Dat je verschillende therapieen op 1 dag krijgt?

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:03

Miranda40 schreef:
Welkom Petra ;)

Dagbehandeling is dat hetzelfde als een eendaagse? Dat je verschillende therapieen op 1 dag krijgt?

Dank je!

Klopt we beginnen met rondje hoe de week is gegaan, daarna sociale vaardigheden een lunch dan de creatieve therapie

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:09

Creatieve therapie heb ik ook een tijdje gedaan. Vond ik ontspannen om te doen. Na mijn opname kreeg ik ook de 1-daagse voorgesteld maar dan had ik geen vangnet voor de andere dagen ;) Volg je dat in een ziekenhuis?

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:11

Miranda40 schreef:
Creatieve therapie heb ik ook een tijdje gedaan. Vond ik ontspannen om te doen. Na mijn opname kreeg ik ook de 1-daagse voorgesteld maar dan had ik geen vangnet voor de andere dagen ;) Volg je dat in een ziekenhuis?

Nee, bij de ggz.
Ik vindt het ook heerlijk, vaak met klei of verf bezig

voor de andere dagen kreeg ik PIT (psychische intensieve thuiszorg) om de dag op te starten maar daar ben ik weer heel lang vanaf!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:28

Ik vond collages maken echt het leukste om te doen ;)
PIT werkte ze bij ons ook mee alleen zat dat niet bij mij in de buurt. Ik ben uiteindelijk poli-plus gaan doen in het ziekenhuis: 3 therapieen in de week verdeeld over 3 dagen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:45

Miranda40 schreef:
Wellicht dat een ambulante hulpverleningen anders is dan psychotherapie bij een psycholoog??

Ambulante hulpverlening betekent dat je naar de hulpverlener toe gaat voor sessies. Dat je dus niet ergens opgenomen wordt, maar dat de hulp in je eigen woonomgeving wordt toegepast. Dat kan dus bijvoorbeeld een wekelijks gesprek bij een psycholoog of psychotherapeut inhouden.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:50

Ik kom ook weer even aanwaaien. Moet toegeven dat ik niet helemaal heb bijgelezen maar wel de grote lijnen. Ik ben nu weer wat tot rust gekomen en kan me weer op dingen concentreren en me ergens toe zetten. heb de afgelopen week amper wat kunnen doen dus loop nu wel achter |( . Ik zit me nog steeds af te vragen of ik coulance aan moet vragen voor als mijn resultaten straks bijv slecht zijn. wat vinden jullie?

BF: dat van die droomwereld herken ik erg. ik heb deze ook met enige regelmaat. Omdat ik deze al een paar jaar had heb ik het er nooit over gehad met een therapeut maar nu ik erover nadenk heb ik hem niet gehad terwijl ik opgenomen was en kwam het enkele maanden later weer terug

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:22

gummie schreef:
Miranda40 schreef:

Ambulante hulpverlening betekent dat je naar de hulpverlener toe gaat voor sessies. Dat je dus niet ergens opgenomen wordt, maar dat de hulp in je eigen woonomgeving wordt toegepast. Dat kan dus bijvoorbeeld een wekelijks gesprek bij een psycholoog of psychotherapeut inhouden.

Dan ben ik wellicht een uitzondering op de regel ;) Nu loop ik wel via de afdeling psychologie/psychiatrie in het ziekenhuis. Wellicht dat dat nog uitmaakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:23

Ik snap niet wat je bedoelt.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:30

gummie schreef:
@ Rexxie 13: ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet raar en zelfs normaal. Ambulante hulpverlening bestaat in principen uit een aantal korte behandelsessies. Als je ambulante hulpverlening krijgt, hangt het aantal sessies af van de ernst van de klachten en hoe snel je herstelt. Of je vervolgens meer nodig hebt, komt aan de orde tijdens evaluatie lijkt me. Of bijvoorbeeld of andere vormen van hulpverlening beter geschikt zijn.

Ik vind het eerder vreemd dat een hulpverlener geen termijn/ aantal sessies bepaalt.

In plaats van er angstig voor te zijn, probeer er op te vertrouwen! Of kaart je angst aan bij de hulpverlener.

Vandaar dat ik vroeg wat het verschil is tussen ambulante hulpverlening en psychotherapie van een psycholoog. Ik loop al 6 jaar bij dezelfde psycholoog en is van te voren nooit een aantal sessies afgesproken.