Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:36

Nog erg last van de wind gehad?! :D

Gisteren heb ik weer even lekker kunnen schieten met mijn flatbow en ik ben er echt helemaal weg van! Ik begin nu ook al langzaam wat preciezer te schieten, maar vaak 'vergeet' ik wel dat ik toch nog iets hoger moet richten dan toen ik nog met een recurve schoot.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:33

Dat vraagt om een paar foto's Timbers! Ging het goed, geen weggeblazen pijlen?

Leuk Ashley! Ik kan me voorstellen dat het echt een boost geeft als je met je eigen boog kan gaan trainen. Heerlijk om je die helemaal eigen te gaan maken. :j

Ik had mazzel, mocht gisteren zomaar even spelen met de ruiterboog die een verenigingsgenoot heeft gebouwd van volledig natuurlijk materiaal, geweldig gaaf! :) Verder mag de regen en de wind nu wel weer ophouden, ik wil buiten trainen. >;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:02

Het was vandaag ook wel heel erg met dit weer!! Maar het lijkt mij wel heerlijk om met mooi weer eens buiten te gaan schieten! Zal toch wel anders zijn dan alleen maar binnen! :P

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:03

De wind was vreselijk, maar in het bos viel het mee.
Foto's komen nog wel die moet ik eerst uploaden op PB (en ik weet mij account niet meer...)
Ik was 2e bij senior dames barebow recurve hahaha meer geluk dan wijsheid maar het ging op het laatst wel lekker, 2x een kill in het eerste schot tikt fijn aan :-). Maar nu wil ik een nieuwe boog haha, een jachtboog met mooie houten pijlen!

Wat ook leuk was was dat mijn partner en zijn zoon het ook top hebben gehad (zoon was 1e in zijn klasse).

Wij gaan vaker naar 3D toernooien schat ik zomaar!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:05

Wij schieten overigens bij ABC Taxus in Arnhem normaal gesproken, maar 3D is veeeeeeel leuker dan in de hal.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:18

Het zit in de familie dan kennelijk, wat leuk zeg! En 3D schieten is inderdaad ongelofelijk verslavend. :))

Ik ga in maart een keer trainen op een baan in Duitsland, daarna is mijn volgende wedstrijd de Double 50 Challenge. Die wordt verschoten op het terrein van het voormalige Land van Ooit en heeft alleen maar hunter doelen, lijkt me erg gaaf. :j

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:31

Gaaf! Duitsland! Waar in Duitsland ? Bij de grens van Nijmegen misschien ;)
Wij gaan deze zomer in de Ardenne op vakantie op een boogschiet camping hahaha

Ik vond hunterdoelen vandaag leuk, maar ook inloop doelen enzo. Was onze eerste wedstrijd maar we vonden het top!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:09

Het is in de buurt van Dodenau. :)

Een "William Tell" vanaf 17 meter. Vrijwilligers? :')

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:21

Elanor schreef:
Het is in de buurt van Dodenau. :)

Een "William Tell" vanaf 17 meter. Vrijwilligers? :')

[ Afbeelding ]

Super gaaf.
Ballonnen of rariteiten schieten is toch leuker dan een blazoen vind ik.
O, en protip: Je instructeur niet laten merken met schilderstape waar je je boog vast moet houden. :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:40

Azmay schreef:
O, en protip: Je instructeur niet laten merken met schilderstape waar je je boog vast moet houden. :')

Huh? Zodat je hem niet per ongeluk bij de tips of achterstevoren vasthoudt in plaats van bij het handvat? :o?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:50

Elanor schreef:
Azmay schreef:

Huh? Zodat je hem niet per ongeluk bij de tips of achterstevoren vasthoudt in plaats van bij het handvat? :o?

Dat ik mijn hand altijd even hoog hield op het handvat van mijn veredelde stok :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:37

De verenigingsgenoot waarbij ik mijn flatbow heb gemaakt had zijn project af waar maanden werk in zit: een ruiterboog volledig gebouwd uit natuurlijke materialen. Eikenhouten kern en siyahs, buik en bruggen van waterbuffelhorens, rug bekleed met pezen, het geheel bij elkaar gehouden met huidlijm en afgewerkt met leder. Trekgewicht 35 lbs, met 118 cm superkort en heul snel. Ik heb dat project met veel interesse op de voet gevolgd, want dat is wel heel bijzonder natuurlijk.
Nou had hij aangeboden... omdat ik het echt zo gaaf vond... en hij al zoveel bogen in huis heeft... dat ik hem wel mocht overnemen als ik dat graag wilde. Nou... daar hoefde ik niet lang over na te denken! *\%/*
Vandaag waren de puntjes op de 'i' gezet: zelfs een paar rode details bij het handvat voor bij m'n pijlen, hoe gaaf. Dus nu zit ik om de haverklap naar mijn boogrek te kijken waar deze je reinste waanzinnige boog op ligt. :D
Dat wordt de komende tijd dus heel fanatiek (en heel voorzichtig) lekker inschieten! Yay!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:07

Foto's! :D
Wat gaaf zeg!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:34

Wauw! Geweldig!
Dat vraagt inderdaad om foto's!!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:48

Wat een gaaf project, en wat een mooi gebaar dat je die zo mag overnemen!
Ik ben benieuwd naar de foto's.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:05

Hoi, wat leuk dat er een topic is over handboogschieten :)
(Sjonge die poster van de hunger games, ajjjjjjj... :S )

Sinds een paar weken ben ik mee aan het schieten bij een vereniging. Ik heb een paar tips gehad en soms krijg ik wat instructie, maar voor mijn gevoel (nog) niet genoeg. Ik schiet mee op de 25 meter baan, recurve met vizier van de vereniging.

Vorige week heb ik een privelesje genomen, en heb ik barebow geschoten. Man wat is dat leuk. Hele korte afstand, alle focus op houding. Ik heb geschoten met een recurve (take down) 20 pond, flatbow 25 pond en jachtboog 30 pond. (Ik trek iets minder dan 25 inch, wat overeenkwam met ~7 pond lichter trekken). Dit ga ik voorlopig vaker doen, heel fijn om veel feedback (met foto's) te krijgen tijdens de les. Ik hoop over een paar maanden voldoende techniek en spiercontrole te hebben dat ik een eigen boog kan gaan uitzoeken.

Ik las in een recente post dat je een nieuwe boog gaat inschieten.
Wat houdt dat in de praktijk in?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:09

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:38

Leuk Jazzit! Lekker dat gevoel dat je stappen vooruit zet met lessen! Wij hebben helaas geen indoor 25 meter baan. In 't zomerseizoen buiten wel, dan moet ik daar altijd weer aan wennen ten opzichte van de 18 meter in de winter. 'T is toch echt best een end. :))

Ik zal eens even een paar foto's maken om te plaatsen.

Het inschieten is nodig omdat de boog nog moet 'wennen' aan het buigen. Doordat hij zo kort is, moet hij best extreem gaan buigen. Als ik hem direct zou uittrekken tot 29", is de kans zeer groot dat het hout of de hoorn beschadigt doordat er scheurtjes in komen. Je moet daarom in het begin rustig steeds iets verder uittrekken. Je begint dus met een paar schoten waarbij je bijvoorbeeld tot 10" trekt. Dan ga je met hele kleine stapjes steeds wat verder. Afgelopen keer ben ik tot 22" gegaan. Je hoort dan soms echt even de lijm werken, een doodeng geluid maar het hoort erbij. :)) Volgende keer nog wat verder en dan hopelijk richting full draw. Ondertussen ook goed blijven opletten of hij gelijkmatig blijft buigen (anders moet hij wellicht nog iets getillerd worden, maar vooralsnog gaat het prima). En dán pas kan het echte schieten gaan beginnen. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:24

Zoals beloofd een plaatje.

Ik heb hem trouwens wel de materiaalkosten en wat persoonlijks in ruil gegeven hoor Oomens, anders zou ik zoiets ook (of juist!) van een goede vriend niet willen aannemen. :)

Nog een paar foto's staan hier.

Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:36

Wauw! Echt een geweldige boog!
Er gaat veel werk in zitten, maar dan heb je echt iets unieks!

Heel erg veel plezier ermee! :D

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:10

Mooie korte boog heb je daar!
En helemaal uit natuurlijk materiaal... wow wat een project!!!

Klinkt eigenlijk heel logisch dat je een boog moet inschieten...
Geldt dat voor alle bogen? Of alleen voor alle houten bogen (uit een stuk)? Of alleen 'extreem' korte bogen?
Moet iedereen die een boog koopt eerst gaan inschieten? Ook bij 'fabrieksbogen'? Of wordt er al bij de fabrieken een soort 'inschiet-procedure' gedaan zodat je meteen kunt beginnen?

Hele andere vraag ook:
Welke factoren bepalen hoever je met een boog kan schieten?
Kan elke houten boog (bijvoorbeeld) 100 meter halen (en nog voldoende snelheid hebben om in het doel te blijven steken), of moet je dan een minimaal pondage (?) hebben?
En maakt het dan nog uit of je een kortere of langere boog hebt?

Ik ben zelf 1.60, en zou het liefst (uit oog van hanteerbaarheid) voor een kortere boog kiezen. Dat denk ik nu, terwijl ik pas 5x geschoten heb, en wellicht verandert die gedachtengang nog wel... maar echt, zo'n lange bogen, wat een onhandige dingen als je er uiteindelijk buiten mee zou gaan schieten. Mijzelf kennende verwacht ik dat ik bij de eerste tak of boomstronk al op mijn bek ga :+ . (Zou nog eerder neigen naar "compound blank" dan een lange barebow).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:45

Gaat goedkomen Ashley, thanks!

De afstand die je onder dezelfde hoek maximaal kunt halen met een bepaalde minimum pijlsnelheid ligt volgens mij aan het trekgewicht (bij jouw treklengte), maar evenzeer aan de anatomie van de boog en de pijlen waarmee je schiet (zwaartepunt en gewicht) Jazzit. Echt een combinatie van factoren dus. :)

Inschieten moet met elke houten boog. Met kunststoffen bogen (ik neem aan dat je dat bedoeld met fabrieksbogen) is dat volgens mij niet nodig. Ik denk omdat het materiaal perfect homogeen is. :)

Lang en kort heeft elk z'n voor- en nadelen. Ruiterbogen zijn mijn favoriet met afstand, maar een elegante longbow kan ik ook echt prachtig vinden. :j Als je knielend vanuit een bosje moet schieten is het inderdaad iets minder handig, maar da's ook kwestie van oefenen!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:32

Ah, OK... ik doelde eigenlijk op houten bogen (flatbow, jachtboog).
Zo uit de verpakking en schieten maar... ik trek 25 inch, maar hoorde niks kraken.
Vroeg me dus af of die bogen al een soort van 'voorbewerkt' worden.
Ik zal de instructeur eens vragen als ik woensdag weer een lesje heb :)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:13

Tuurlijk vergeten te vragen hoe dat nu zit met inschieten van houten bogen die je in een winkel koopt. :o

Wel alweer wat vorderingen geboekt. Ik heb weer een lesje gehad met recurve zonder vizier en met een flatbow. Gezien mijn 'overbelaste aanhechtingen in mijn booghand-elleboog ga ik kiezen voor een zo licht mogelijke boog. Gewone recurve is momentele nog te onaangenaam met tillen, maar een lichte (qua massa) houten boog is geen probleem. Volgende week wil ik een korte boog proberen.

Verder ben ik afgelopen dinsdag gaan kijken in Weert bij de batavieren treffers. Grote groep schutters, vooral recurve & compound. Er was meteen heel leuk contact, en het lijkt alsof barebow hier goed geaccepteerd wordt (in tegenstelling tot de club bij mij in de buurt). Ik kreeg een barebow (recurve) in mijn handen gedrukt, en heb ruim 2 uur op 18 meter geoefend. Ik moest behoorlijk laag mikken voor mijn gevoel (3 meter voor het doel op de grond). Ik heb denk ik zo'n 60 pijlen geschoten, gemiddeld schoot ik ongeveer 4,5. Er was 1 traditionele schutter aanwezig die me van wat tips voorzag. Verder heb ik me ook maar meteen aangemeld voor de beginnerscursus (met vizier weliswaar, maar ach, het is een begin ;) )

Twee van de trainers in Weert zitten ook in Reuver bij de vereniging (grensschutters geloof ik), en daar zitten meer mensen die traditioneel schieten. Ik kreeg van hun de tip om daar te gaan kijken, maar dat ligt net even in een onhandige uithoek qua werk & paard, dus dat laat ik voorlopig even voor wat het is.

Gisteren heb ik nog anderhalf uur (= 30 pijlen, gaat niet zo vlot met het 25m1p systeem) geschoten met vizier. 66 punten met 20 pijlen, whehehe, er is ruimte voor verbetering :D

Nu al 2 dagen spierpijn tussen de schouderbladen...
Het moet niet teveel op sporten gaan lijken :p

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:58

Wat klinkt dat allemaal leuk Jazzit! Ook mooi dat je je zo breed oriënteert. En volgens mij zijn dat echt uitstekende punten gezien jouw ervaring! :j

Het is kennelijk een gevoel dat je 'te laag moet mikken'. Ik schrok me rot toen ik m'n ruiterboog onder het mom 'probeer maar eens' had uitgeleend aan een van onze recurveschutters. Kon nog net ingrijpen, wat hij had zo in het geschoten volgens mij. :))

Ik heb een leuk weekend 3D geschoten, uitje naar een 3D-parcours in Duitsland. Was wel even andere koek! Heel gevarieerd terrein en forse afstanden. Punten gemiddeld meer dan een tweede hit, dus ik was supertevreden!

Voorzichtig met de hoornboog... Ik maak me nu toch wat zorgen omdat de bovenste werparm erg scherp buigt bij het handvat. Gaan we volgende keer eerst even onderzoeken voordat ik verder schiet. We moeten namelijk nog wel een eindje!

Afbeelding