Koffiekan schreef:Ik weet niet of dat zal werken, ik kan namelijk wel voor anderen opkomen.. Zolang ik het maar niet voor mezelf doe, of de uitkomst eigenlijk onbelangrijk vind, kan ik best assertief zijn, dus dat is een beetje een lastig geval. Misschien is mezelf een beetje meer gaan waarderen (geen idee hoe, maar goed..) een betere oplossing, want ik heb meestal een beetje het idee dat ik het niet waard ben om dingen voor mezelf makkelijker te maken e.d. Ik probeer het leven van iedereen om mij heen makkelijker te maken, en vergeet dan mezelf..
Het is misschien een hele gekke suggestie, maar als je net doet alsof het om iemand anders gaat? Dus als hij je om iets vraagt (wat dan ook), dat je doet alsof het niet om jou gaat maar een 'aanval' op een familielid of vriendin is. Dan verdedig je een 'ander', terwijl je leert voor jezelf op te komen.
Enne ... ieder goed mens verdient een fijn leven, verdient een probleemloos bestaan, verdient het dat zorgen worden weggenomen. Jij bent een goed mens, wat je ook van jezelf vindt.
Jij bent een goed mens, jij verdient het dat deze ellende stopt.
Jij bent een goed mens, jij verdient het dat deze eikel met z'n tengels van je afblijft.
Jij bent een goed mens, jij verdient .... vul de rest zelf maar in. Echt meid, je bent veel meer waard dan je zelf denkt
Probeer eens iedere dag 1 of meerdere positieve dingen over jezelf op te schrijven, hoe klein ook. Iets wat je die dag goed gedaan hebt, of wat er leuk / mooi aan je is. Lees die lijst iedere dag door. Wedden dat dat een hele lange lijst wordt?