Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:28

Welkom MootjeK, goed dat je weer gaat beginnen en goede schoenen zijn idd belangrijk. Welke heb je nu?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:31

Ik heb nu de 1080 van New Balance. Ik blijk idioot smalle voeten te hebben en eigenlijk waren dit de enige schoenen in de hele winkel die goed zaten. := Maar ze zitten wel lekker, heel verschil met de Nike fitnessschoenen, waar ik daarvoor op liep. Dat dempte echt voor geen meter. Moet nu alleen nog even kijken wat wijsheid is, eerst inlopen door alleen te wandelen, of meteen les 1 gaan lopen...

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:35

Hey mootje k, gewoon doen! Helemaal nu je helemaal in stijl over straat gaat. Je moet je nieuwe kleren schoenen etc toch op zijn minst uit proberen. Ik zelf loop met een papieren schema maar ik heb hier meer mensen gehoord over het ontbreken van een warming up en cooling down. Ik zelf moet echt een flink stuk wandelen voor ik begin anders krijg ik pijn in mijn schenen (denk tenminste dat het daar aan ligt) en dan wat rek oefeningen, kuiten en bovenbenen, meer weet ik er niet. Die doe ik tussendoor ook. En heel lang uitwandelen. Doe eigenlijk zo'n 10 minuten inwandelen 3 setjes heen 2 setjes terug en uitwandelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:35

Fijn dat je schoenen hebt die je goed passen :)
Ik denk dat je les 1 wel kunt lopen hoor ermee. Ik liep ook meteen de AV training mee op mn splinternieuwe Asics.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:38

eerder in het topic staat dat hardloopschoenen meteen goed moeten zitten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:38

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:41

Ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je eerst gewoon een eind moet wandelen om die schoenen in te lopen. Maar dan zal dat wel meevallen.
Nou, dan heb ik echt geenexcuus meer om niet direct te beginnen. Behalve dan dat ik zo mijn zoontje van school moet halen. Vanavond ouderavond, dus dan kan ik ook niet. Dus het wordt op z'n vroegst morgenavond dat ik kan gaan lopen... -O-

Ah super, thanx voor de link!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:44

Hey mas, thanks voor de link. Staat een goede uitleg

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:18

Kletskousen :+. Weten jullie niet hoeveel bijleeswerk dit is :P ?! Hahaha!

Cer, deze:
Afbeelding

Ooh, ik wil ook zooo graag stoppen met roken! Rook sinds in terug ben uit Zuid Afrika 1.5 pakje per dag :o , echt niet normaal meer! Maar ben inderdaad zo verschrikkelijk bang dat ik dan nóg meer ga snoepen dan ik nu al doen. Ben een ontzettende zoetliefhebber, eet elke dag wel een zak snoep, drink elke dag redbull en een fles cola.. Op zich dus eigenlijk al genoeg, maar ben bang dat het nog meer gaat worden als ik ga stoppen... Wil dus nog even wachten tot de zomer voorbij is, als ik dan aankom, is het tenminste nog te verstoppen :=. Maargoed, vooralsnog "al" 2.5 kg kwijt in 2.5 maand :).

Ik nam onze hond vorig jaar ook mee (ridgeback). Alleen hij werd zo overactief, dat hij me constant voor de voeten liep, niet handig. BIj het duinpad hebben we een afgesloten hondenplaats, met 4 hekken in de 1.5 km dat het lang is. Meestal gooide ik hem in het eerste hek los erin, liep in aan de buitenkant en rende hij binnen het hek met me mee. Er zitten ook veel wielrenners op het duinpad, dus een beetje gevaarlijk met een vrolijke hond :). Alleen later werd meneer te slim, toen rende hij keihard naar het volgende hek, sprong daar tegenaan zodat-ie open ging en kwam over het pad heel vrolijk naar me toe rennen :=. Shaka is nu dood, maar zondag gaan we bij de nieuwe pup kijken (ook een ridgeback, zelfde fokker) *\o/* en als die oud genoeg is, mag-ie ook lekker met me mee rennen.

CalvinM: Beterschap met je paardje! Wel goed dat je erheen gelopen bent zeg! Gewoon bijna 11 km!! Goed!!!!

Ik ben gister met die vriendin mee gaan hardlopen, maar had het beter niet kunnen doen, heel mijn enkel is nu blauw. Vandaag en morgen maar even niet rennen en van het weekend maar even aankijken. Echt stom, nieteens door overbelasting, gewoon door mijn eigen stommiteit dat ik onderuit ging en door mijn enkel ging :(. Heb maar een voorraadje biofreeze gehaald, dat spul is altijd wel heerlijk voor de spiertjes!

Smudges, wat is iPood?

Hoe komt die rugpijn lelijke heks? Sterkte!

Love_western: Jeetje, wat een verhaal! Kan me inderdaad voorstellen dat de prognose niet goed was voor zo'n grote hond! Maar des te fijn dat-ie er nu weer bovenop is! Dan af en toe maar een dweil extra door je huis heen halen toch :)?

Van wie waren de kleren nou bij het postkantoor? Foto, foto, fotooooo :D!!

MootjeK: Welkom :). Ik loop vanaf mijn huis altijd in een stevig tempo naar het duinpad toe, dat is bijna 400 meter, waarvan 150 meter omhooglopend. Voor mij een goede warming up. Ik ben nooit zo van de armen zwaaien, kont aantikken en knieen optillen :=. Maar ik geloof best dat dan je warming up een stuk beter is..
Oh, goede link Mas!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:30

Die is idd tof Yv_! Maak je een irl foto als je hem hebt? Vind hem er op t plaatje strak uit zien, maar in het echt toont het toch vaak anders. Ik ben heel benieuwd naar deze.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:47

Hey Yv ik weet niet wat iPood is, heb ik dat ergens geschreven? Zal wel ipod moeten zijn, maar daar heb ik volgens mij ook niets over geschreven??
Maar ben je dan niet onwijs dik met al die zoetigheid? Mag ik dat zo vragen of is dat onbeschoft? Sorry dan, ben erg direct. Heb ff in je profiek gekeken maar je bent prachtig slank. Ik ben in 1 keer gestopt en inderdaad aardig wat aangekomen. Wel veel kauwgom gegeten in het begin niet echt meer gaan snoepen. Stoppen met roken is op zich niet zo moeilijk gewoon nooit meer doen. Wat ik wel doe dat als ik trek heb het hardop uitspreken dan ben ik het alweer kwijt. De eerste dagen zijn wel heel zwaar. En ik heb ook ver van te voren een datum afgesproken dan leef je er echt naartoe. Misschien heb je iets aan deze tips?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:51

Yv_ schreef:
Op zich dus eigenlijk al genoeg, maar ben bang dat het nog meer gaat worden als ik ga stoppen...

:\ Dat heb ik dus ook..

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:04

Net toch nog een gaatje gevonden om les 1 te lopen. OMG, dat was nog best zwaar. Gelukkig wel alles kunnen volhouden, alleen met die laatste keer 3 minuten heb ik even gesjoemeld om op adem te komen. Heb maar een extra lang stuk uitgelopen om weer bij te komen, na afloop. Schoenen zitten goed, alleen heb ik het idee dat ik naar het einde toe wat naar buiten begon te zakken, terwijl ik dat anders nooit doe. Maar misschien is dat gewoon gewenning.
Moet alleen de volgende keer even kijken hoe ik ga lopen. We wonen in een nieuwbouwwijk, vlak bij een park in aanbouw, dus overal stikt het van de bouwvakkers. Nou heb ik mijn muziek vrij hard staan, maar ik hoor ze toch wel van alles roepen. Geen idee wat, maar ik heb een vermoeden. :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:07

Lekker naar je muziek blijven luisteren :P
Ik loop ook regelmatig zonder lenzen in.. dan loop ik echt in mn eigen wereldje :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:08

Hé, nog een Mootje :P
Vanavond ga ik bijlezen en reageren!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:10

Kan me de dag niet meer heugen dat er naar me geroepen/gefloten is. De eerste die dat doet ga ik persoonlijk bedanken :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:16

@Smudges: fietfieuuuuwww!

@MootjeK: Goed zo :D

Tijdens het lopen vandaag kreeg ik ineens weer steken in mijn rechterknie en veel spierpijn. Ben meteen naar Runnersworld gegaan. Ze hebben weer een loopfilmpje gemaakt en ik kreeg nog complimenten over mijn mooie loopje :P.
Maar toen gingen ze kijken naar mijn algehele houding en nog eens extra naar mijn voetstand. Blijkt dat mijn rechterschouder lager staat dan mijn linker, dat mijn knie licht naar binnen gedraaid staat en dat ik met mijn rechtervoet proneer. Maar dat viel pas op toen ik op de glasplaat moest gaan staan en precies moest gaan staan zoals het voor mij lekker stond. Mijn linker staat wel goed.

Op 1 juni ga ik naar hun fysio.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:19

hahaha arwen ik bedank je bij deze.
Hmm dat is helemaal niet zo mooi. Gaat de fysio dan proberen je hele houding te veranderen? Want dat is zo gemakkelijk nog niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:23

Ik denk het... ik zal het wel zien op 1 juni.

het zou ook wel verklaren waarom ik aldoor bij het rugzwemmen met 1 knie boven water kwam en waarom ik paarden rechts makkelijker los kan werken dan links, ook al is dat hun moeilijke kant...

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:29

Oh da's irritant Arwen! Lijkt me zo lastig om je loop te veranderen. Ik ben al blij dat ik uberhaupt vooruit kom. :')

Ik hebnet evenlekker gedouched om bij te komen, maar ik voel mijn enkel nu wel. Volgende keer beter opletten, misschien strakker veteren? En anders maar langs de winkel, misschien valt er iets te doen met een zooltje, want ik heb het maar met één voet, dat naar binnen vallen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:46

_Arwen_ schreef:
@Smudges: fietfieuuuuwww!

@MootjeK: Goed zo :D

Tijdens het lopen vandaag kreeg ik ineens weer steken in mijn rechterknie en veel spierpijn. Ben meteen naar Runnersworld gegaan. Ze hebben weer een loopfilmpje gemaakt en ik kreeg nog complimenten over mijn mooie loopje :P.
Maar toen gingen ze kijken naar mijn algehele houding en nog eens extra naar mijn voetstand. Blijkt dat mijn rechterschouder lager staat dan mijn linker, dat mijn knie licht naar binnen gedraaid staat en dat ik met mijn rechtervoet proneer. Maar dat viel pas op toen ik op de glasplaat moest gaan staan en precies moest gaan staan zoals het voor mij lekker stond. Mijn linker staat wel goed.

Op 1 juni ga ik naar hun fysio.

Wat een service... +:)+ Maar idd wel lastig als je je loopje zou moeten aanpassen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:50

Ja, geweldige service inderdaad, ik ben er ook erg blij mee :D
En mijn loopje veranderen is misschien lastig, maar ik ben er ongetwijfeld bij gebaat.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:58

Nou ik ga naar huis en mijn sportkleding aan trekken. We gaan vandaag voor de 2 minuten.

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:20

Arwen: Dat is inderdaad vervelend, ben benieuwd wat de fysio gaat doen!

Ik ben vanmiddag gaan rennen, ging redelijk goed heb 3,5 km gelopen! Ben altijd weer blij als ik het gered heb :D.
Ik doe trouwens nooit een warming up :o , ik loop alleen 5 minuutjes uit na het rennen en ik heb eigenlijk nooit spierpijn.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:20

Ik ga ook beginnen met hardlopen, maar heb er echt geen moed voor.
Weet er iemand waar er een gratis podcast te downloaden is aangezien die van start to run niet meer gaat?