Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:09

Papa is thuis gekomen :D Ben zo blij dat alles in orde is gekomen!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:41

Echt wat een fijn nieuws!!! Geniet er van!

Nou ik zit nog altijd binnen was ff buiten vandaag maar voelde niet zo goed,hopen dat morgen wat optrekt want moet naar school

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:04

Gelukkig maar purny :)

Rot hè, die mist Chatelaine?

Ik zit even met mijn handen in het haar..
Zit sinds maandag op 4 pufjes symbicort per dag, 2/3 pufjes ventolin en 6 verstuivingen Avamys neusspray (luchtverwijderaar) per neusgat. Naast de normale dosis Aerius, oogdruppels en montekulast (andere naam even kwijt, ook voor benauwdheid). Maar ondanks al die medicatie ben ik hondsbenauwd en zit ik constant tegen een astma aanval aan (gelukkig tot nu toe bewust te onderdrukken). Ik ben serieus tig jaar niet meer zo benauwd geweest.
Alleen mijn huisarts hoorde niks in mijn longen en wilde daarom geen prednison voorschrijven, omdat ik geen longontsteking kon hebben. Volgens hem moest ik het ook aankijken en als 'het niet over ging', mocht ik terug komen.
Ook hoest ik de longen uit mijn lijf, waardoor een aanval bijna getriggerd wordt :7
Ik voel geen verbetering ondanks de medicijnen. Ventolin helpt wel geteld een half uur dat ik net niet tegen een aanval zit :')

Ik wil geen aansteller zijn en weer naar de huisarts gaan. En moederlief kan weer van die aardige opmerkingen maken ('wees maar blij dat je niet dit of dat heb, dat is pas erg'). Wat er nu voor gezorgd heeft dat ik vrij over de zeik ben en ik even mijn verhaal hier kwijt moet :o

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:45

Avamys is een onstekings remmer voor je holtes althans das mij altijd verteld...
En Urselin Ventolin mag je bij benauwdheid wel om de vier oid doen...

Balen is t wel maar ik denk dat de mist de boosdoener is...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:06

Ik mag er vier per dag inderdaad, maar dit geeft mij nauwelijks meer lucht en als ik 's nachts een aanval zou krijgen, zou ik geen 'laatste redmiddel' meer hebben. Ik ben gewoon bang dat als ik een aanval krijg, mezelf er op dit moment niet meer ga uitkrijgen :n
Ik heb nu in een paar uur tijd drie keer ventolin ingenomen en ik zit nog steeds tegen een aanval aan (14.00, 16.00 en 17.30) :=

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:09

Bij mij is dat wel maar ik ben echt gewoon niet buiten te vinden,alleen wanneer nodig en dan heel kort. Was dinsdag naar school en was meteen benauwd gelukkig trok het weg in de middag dus kon ik wel naar huis maar lag meteen knockout om acht uur zo moe was ik.

Ik zou gewoon terug gaan,wanneer je het niet red dan red je het niet en maken ze maar foto. In mijn longen hoorde de huisartsen post ook niets vorig jaar (had toen al max medicatie,prednison,peniciline en nog een antibiotica) en die vrouw wou me naar huis sturen omdat ze niks kon horen,ben toen uiteindlijk toch door gestuurd en werd meteen voor week opgenomen pomdat het echt niet ging...niet om je bang te maken maar zou wel door zeuren,jij voelt je eigen lijf het beste

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:09

Kun je nog verlichting krijgen door etherische olie in een verdamper te doen? Bijvoorbeeld pepermunt of eucalyptus olie? Dat geeft mij wel eens verlichting als ik super benauwd ben, dan zet ik dat bijvoorbeeld in de woonkamer en als ik ga slapen doe ik wat druppels naast mijn kussen. Ik hou ook van lavendel, maar dat kan wel scherp zijn, daar moet je tegen kunnen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:22

Haha snap dat je me niet bang wilt maken Chatelaine :)
Ik moet eens wat liever worden voor mezelf en leren voelen. Ik voel me altijd zo'n aansteller door reacties van anderen, vooral als je huisarts niks hoort en zegt dat je gewoon moet uitzieken :=

Ik heb helaas geen verdamper of oliën thuis liggen fargo, maar bedankt voor de tip!

Ik ga morgenochtend de huisarts bellen en hopelijk kan ik onder stagetijd even langs. Huisarts zit om de hoek bij mijn stage, hoe handig :))

Hebben jullie 's ochtends en 's avonds ook meer last?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:24

Ik heb vooral sochtends meer last,omdat dan nog ff alle medicatie moet nemen.

Ik herken dat wel hoor urselin,ik had dat ook altijd ik voelde me altijd aansteller en dacht ach beetje benauwd,ik vond het altijd minder erg dan de werkelijkheid was en voelde het zelf totaal niet aan.Ik had gelukkig een strenge longarts die me wel heeft laten inzien dat me niet aanstel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:28

Stress versterkt je benauwdheid ook, dus probeer zoveel mogelijk te "relaxen" :(:) :(:) En ik vind het raar dat je HA je niet serieus neemt, benauwd zijn, is een van de akeligste dingen die er is. Gelukkig ben ik op het moment helemaal niet benauwd, wel een beetje een zere keel dus er dreigt wel wat maar verder is het goed te doen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:15

Toch wel 'fijn' om te horen dat er nog iemand is zoals mij Chatelaine :o Gelukkig heb je een strenge longarts!
Ik heb nu een enorm schuldgevoel dat ik mezelf weer ga ziek melden, maar als ik eerlijk ben, gaat het voor geen ene meter..
Ik heb zelfs mijn moeder opgebeld om haar reactie te peilen (woon bij mijn ouders), hallo ik ben 24 jaar :+

Hopelijk wordt het niet erger fargo, gemeen virusje met zere keel en hoesten :x
Ik kan mezelf gelukkig goed onder controle houden en voel ik meteen wanneer ik stress of drukte om me heen heb. Maar zelfs in rust gaat het waardeloos :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:34

purny schreef:
Papa is thuis gekomen :D Ben zo blij dat alles in orde is gekomen!

Daar ben ik blij om! hopen dat het nu goed blijft gaan met je vader.
Wel goed dat de artsen nu weten wélke bacterie je vader heeft,nu nog uitzoeken welk medicijn daar het beste voor is.Gaat helemaal goed komen met je vader.

@Cayenne
Merk je al verschil nu met je verhoogde dosis?

Ik krijg vanmiddag de longfunctie test,mag nu geen puffers gebruiken en ben nu al benauwd.
Ben heel benieuwd wat er uit die test gaat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:56

Ik merk een klein beetje verschil maar volgens de dokter kan het een paar weken duren voor je het echt goed merkt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:09

Oke! als je nu al een iets verschil merkt,zal dat over een paar weken nog veel meer zijn.
Is in ieder geval dan een teken dat het werkt.
Ik merk in ieder geval héél veel verschil nu ik geen puffers heb ingenomen.Heel erg benauwd,slijm ophoesten,en net slijm moeten opgeven.Mja even volhouden tot vanmiddag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:08

De test ging heel erg goed,alleen is er nog niet echt een diagnose.De H.A. houd het maar op astmatische bronchitus.Het is in ieder geval géén COPD,mijn longinhoud was verbazend goed.De H.A. stond heel vreemd te kijken naar de grafieken op de p.c. hij snapte niet dat ik nog zoveel longinhoud had,ik dus ook niet.
Over een half jaar krijg ik weer een test.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 07:50

O maar wel beter dat je in ieder geval iets van een diagnose hebt. Hier werden we weer even opgeschrikt vannacht. Vaders voelde zich niet goed, had drukkend gevoel op de borst en veel dorst. Uiteindelijk had ik even zijn pols opgenomen en die was normaal. De dokter is wel langsgekomen, mede omdat het misschien weer van voren af aan gaat beginnen met de hoestbuien. Dus maandag word weer de longarts gebeld over hoe of wat.
Wel had hij een ibu ingenomen en de pijn was minder. Hij heeft nu nitrospray gekregen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 07:58

Fijn dat je longinhoud goed was! Dan kan het idd geen COPD zijn.
Die van mij ging toendertijd (vorig jaar) echt bagger. Ik kwam amper tot het minimum en de dokter maar roepen: BLAZEN! Ja, als je geen lucht meer hebt gaat dat ook niet :=

Hopelijk werkt het Purny! Sterkte!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:20

Ik heb vorig jaar zo'n blaastest moeten doen omdat ik ieder jaar rond dezelfde tijd tegen longontsteking aanzat of het had. Verder ben ik vooral in de winter vaak en lang verkouden. De blaastest was goed en ik werd naar huis gestuurd met de mededeling gevoelige longen.

Nu heb ik zelf het idee dat ik nooit lekker kan ademhalen dat het blijft hangen zeg maar. Daarnaast heb ik afentoe last van pijn achter mijn schouderbladen ( beetje drukkend gevoel) zeg maar en heb nu al een aantal weken dat ik s' Ochtends heel hard moet hoesten en dat als ik op bed lig ( misschien valt het dan op) dat het soms een knirpend geluid maakt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:57

[quote="Cayenne"]
Die van mij ging toendertijd (vorig jaar) echt bagger. Ik kwam amper tot het minimum en de dokter maar roepen: BLAZEN! Ja, als je geen lucht meer hebt gaat dat ook niet :=

Haha ja ze riep ook tegen mij steeds 'doorgaan,doorgaan.Ben ook zowat tot het uiterste gegaan.
Het verbaast mij net als de H.A. dat mijn longen eigenlijk nog zo goed zijn.Heb als klein kind TBC gehad en ik rookte heel erg veel vanaf me 18de.Ik rook nu nog steeds,wel een stuk minder maar toch.
In januari/febr. ga ik gelijk bij de H.A. beginnen aan hun nieuwe cursus stoppen met roken,ik word dan intensief begeleid.Ik wil er gewoon vanaf,dan ben ik nooit meer benauwd!

@ Purny.
Miss. en kleine terugval van je vader? verder gaat het nu weer goed met hem?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 10:06

We denken een bijwerking van de medicatie omdat zijn dosis Seretide is verhoogd. Nu gaat het weer goed en de dokter belde zelfs nog even om te vragen hoe het was en als hij nog erg benauwd was, er een hartfilmpje gemaakt kon worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:27

Een bijwerking zou idd. goed kunnen! Nou hopen dat het nu goed blijft gaan met hem.
Fijne dokter hebben jullie dan! niet elke dokter is zo begaan met zijn patiënten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:31

Mag ik me ook aansluiten?
Heb alleen de eerste pagina gelezen.

Helaas heb ik ook astma, en daarbij hooikoorts en allerigeën voor honden en katten.
In het begin heb ik pufjes symbicort gehad, met daarnaast ventolin.
Op zich hielp het redelijk, maar die gemene aanvallen 's nachts, dat je tong opzwelt en je bijna stikt van het hoesten vond ik niet zo heel tof.
Ik houd met mijn geblaf ook gerust de buren wakker :D
Op mijn 19e ben ik gaan roken, enerzijds het stomste wat ik heb kunnen doen, maar anderzijds....
Ik heb het nog steeds snel benauwd, maar die erge aanvallen heb ik al jaren niet meer!
Maar een stukje rennen ofzo, is voor mij genoeg om een uur naar adem te happen en dan gaan m'n longen ook een soort van branden.
Ondanks dat ik zelf rook, kan ik er dan weer niet goed tegen als ik in een rokerige ruimte ben.

De longfunctie test was voor mij een hel, de arts maar roepen dat ik door moest blazen maar ik trok het gewoon niet toendertijd.
Werd er enorm duizelig van enz.
Maar goed, voor nu gaat het goed en ik heb nog wel een puffertje liggen voor de echt benauwde dagen, die ik weinig nodig heb gelukkig.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:00

Wat vervelend dat het even wat minder met je vader ging...hopen dat het goed blijft gaan nu!.

Nou gisteren was het mega druk op de longafdeling in het ziekenhuis,ik moest xolair prikken maar duurde behoorlijk lang omdat zo druk was. Ben gelukkig weer voor de aankomende 2 weken apk goedgekeurd haah!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:57

Een tijdje geleden (blz. 11 :P) heb ik gereageerd over dat ik problemen had met mijn longen en bij de huisarts liep. Op jullie aanraden heb ik een verwijzing naar de longarts gevraagd.
Ik dacht ik reageer weer eens, want ik loop eindelijk bij de longarts! :P
Na een heel gesprek zijn er gelijk wat testen in gang gezet. Ik heb gelijk een longfoto kunnen laten maken, heb vorige week weer een longfunctie test gedaan en moet volgende week een histaminedrempeltest doen. Daarna heb ik weer een gesprek met de longarts. Dus wie weet komt er nou eindelijk iets uit. Onder tussen loop ik bij een andere huisarts aangezien mijn vorige mij liever in therapie stuurde...dus ik ben hier wel blij mee! :D

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:28

Chatelaine schreef:
Wat vervelend dat het even wat minder met je vader ging...hopen dat het goed blijft gaan nu!.

Nou gisteren was het mega druk op de longafdeling in het ziekenhuis,ik moest xolair prikken maar duurde behoorlijk lang omdat zo druk was. Ben gelukkig weer voor de aankomende 2 weken apk goedgekeurd haah!

Haha goedzo :))

Hopelijk blijft het nu goed gaan met je vader Purny :(:)

Voor de mensen die wel eens prednison krijgen:
Na hoeveel dagen merken jullie verbetering?