Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:53

Bijzonder dat erg veel mensen zich hier 'melden'...
Zou het ermee te maken hebben dat HSP-ers misschien iets bijzonders (kunnen) hebben met paarden?

Ik moet even iets van me afschrijven.

Eigenlijk plaats ik bijna nooit iets op Bokt, en al helemaal niet zoiets persoonlijks. Maar omdat het toch een beetje met paarden te maken heeft en ik zoveel herken in dit topic (ook veel niet hoor, gelukkig!) ga ik het toch neerzetten.

Sinds mijn 18e heb ik in toenemende mate last gekregen van die soort 'paniekaanvallen' als ik iets deed wat erg buiten mijn comfortzone lag. Het begon met de race na een avond bbqen, zal wel aan het vlee en de sausjes liggen dacht ik. Daarna ook na drukke feestjes. Slapen deed ik in zo'n nacht niet, ik werd letterlijk ziek. Het bouwe zich op naar avondjes uit eten, feestjes met meer dan 4 mensen, dagjes weg, en vooral, heel irritant, kamperen. In 7 jaar werd het zo erg dat iets leuks met familie of vrienden doen garantie was voor een nacht 'spoken'.

Het ergst werd het toen we TREC gingen rijden. De sfeer, de dagen, de mensen, super. De nachten? Een hel. Het gaat goed tot het een uur of 10 wordt, ik zit lekker met de rest aan een drankje, we gaan naar bed, ik ga liggen en boem. Dan is het niet meer te stoppen. Ik ga onbeheersbaar liggen trillen, moet elke 5 min naar de wc (handig in een tent) en voel me vreselijk. Soms val ik na een halve nacht spoken uitgeput in slaap. Zodra ik wakker word (of het licht wordt) is het over.

Hiervoor ben ik twee jaar geleden naar de psycholoog gegaan. Ik wilde er vanaf. Toen heb ik ook 'uitgevonden' dat de term HSP bestaat en ik kon me daar direct in vinden. Eindelijk (voor mij althans) een verklaring. Na een paar maanden psycholoog was ik voldoende geholpen voor die periode. Ik heb een jaar bijna geen 'last' gehad en áls ik begon dan was het na een paar minuten over. Ik dacht dat ik het onder controle had, tot vannacht.

Dit weekend is (ein-de-lijk) onze eerste tweedaagse TREC van dit seizoen. Ik kijk er enorm naar uit en kan alleen maar bedenken hoe leuk ik het wel niet vind. Ik was stiekem ook wel benieuwd hoe ik de eerste nacht (die het ergst is) door zou komen en of ik de 'truukjes'die ik had geleerd ten goede kon gebruiken.

Gisteravond ging ik naar bed, na twee minuten, boem. Niet te stoppen. Het was weer helemaal terug. Wat baalde ik! In zo'n bui denk ik er serieus over om maar te stoppen met TREC omdat ik dit niet meer wil. Maar ik weet dat dat niet gaat gebeuren, want ik ga niet luisteren naar de bui en het is bovendien véél te leuk!

Ik kijk dit weekend aan, hoop dat het meevalt. Maar het drukt wel een stempel op het weekend. Bah!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:57

dieren aanvoelen kan ik ook, al kan ik niet altijd mn vinger erop leggen wat er aan de hand is, maar ik kan het vaak bij mensen ook. Ook al zeggen ze dat het goed gaat, dat ik merk dat er dingen zijn, maar ook daarmee geldt dat ik niet altijd mn vinger op de zere plek kan leggen.
dat met die angsten herken ik ook wel en ik kan me heul druk maken van te voren voor dingen die achteraf dan weer reuze meevallen..
mijn pijngrens is wel heel hoog, daar ben ik al vaak mee de mist in gegaan :Y)

@meganyr: dat klinkt echt wel als paniekaanvallen.. ik herken er in ieder geval wel dingen van. heel vervelend als de 'truukjes' niet meer werken.. ik ken er ook een hoop en gelukkig helpen de meeste over het algemeen wel, maar dan ben ik daarna wel helemaal kapot. Ik zou zeker niet stoppen met TREC, t is zonde als je daardoor niet meer de dingen kan doen die je leuk vindt. Wellicht weer even ene opfrisgesprek bij de psycholoog? Ik heb bv ook kalmeringspilletjes, misschien kan je dat overleggen met je arts? Ik krijg er 10 per keer mee en daar doe ik heel lang mee, neem ze echt alleen in noodgevallen.
Ik hoop dat je kan genieten aankomend weekend.. t wordt in ieder geval beter weer!

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:23

Mag ik me hier ook melden?

Ik weet al een hele tijd dat ik heel overgevoelig ben voor emotie's, sfeer enz, en dat kan me ook erg beinvloeden en is soms ZO vermoeiend.
Nu heb ik er best wel een verleden in, en kan er nu redelijk goed mee omgaan. Maar het blijft lastig.
Ik heb er ook hulp voor, mede omdat ik een tijd anorexia heb gehad. Dat kan ik nu als verleden tijd beschouwen. Maar toch blijf ik moeite hebben met bepaalde dingen, omdat ik me alles zo aantrek. Gelukkig niet altijd. Ik leer ermee omgaan. En het heeft gelukkig ook positieve kanten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:01

@ knabbelgirl: ben best blessuregevoelig maar heb wel en heel hoge pijngrens. Dat ik vaak iets heb komt denk ik omdat ik niet altijd even handig ben. Ik heb ook heel snel blauwe plekken, geen handige combi dus. Ik had ook altijd wat in de vakanties, moest ik bijvoorbeeld weer met mijn voetje omhoog omdat ik iets gekneusd had. In mijn herinnering waren de meeste van mijn blessures ook in de vakantietijd, net ervoor gebeurd of tijdens de vakantie. Best slim van mijn lichaam, dan MOEST ik wel rust nemen om weer op te laden :D . Nu ik zelf meer rust neem als ik die behoefte heb zijn de blessures ook minder. Best grappig, daar had ik eigenlijk tot nu nooit zo bij stil gestaan!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:13

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:58

@ laulapaula: pilletjes wil ik eigenlijk niet aan en dat wordt me ook sterk afgeraden, maar ik ben wel benieuwd wat voor pillen jij dan hebt... Ik kijk het weekend aan, ga gewoon alles doen en daarna eventueel een opfrissertje bij de psycho :)

@ amanda: Muziek helpt inderdaad wel, lezen minder. Muziek kan me redelijk in slaap helpen, alleen ligt het niet zo lekker met diedopjes in je oren :). Drukte is natuurlijk een factor, maar op de TREC weekenden is het niet zo druk, het is dan puur de spanning van het hele weekend (wel leuke spanning!).

Wat ik heel vervelend vind is dat zo'n 'aanval' ineens komt. Het ene moment is het goed, het volgende moment is het helemaal mis. Ik voel niets aankomen en kan er ook niets tegen doen, dat is lastig.

Hoe beleven de andere 'aanvallers' het? Voel je het aankomen of niet?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:57

Meganyr schreef:
Hoe beleven de andere 'aanvallers' het? Voel je het aankomen of niet?

Paniekaanvallen voel ik soms wel maar meestal niet aankomen. Onderweg, ik ben fobisch voor reizen, voel ik vaak een paniekaanval wel aankomen, dat begint dat als een kriebel en een paar minuten later is het hyperen (al merkt nooit iemand daar wat van, ze vinden me hooguit wat rustig). Soms krijg ik ook 's nachts weleens een aanval, die komen dan ineens. Zo is er niets, en zo zit je met de een of andere suffe (mja, in mijn geval dan, verstandelijk weet ik dat het ongegronde angsten zijn) angstgedachte met bijbehorende lichamelijke uitingen.

Verder gebruik ik ook wel Nervovit. Is van Bional, vrij verkrijgbaar, zitten geen heel vreemde dingen in en helpt mij aardig goed. Niet alleen bij paniek maar ook bij andere stemmingen die iets té heftig worden. Bovendien wordt je er in principe ook niet duffig van, echt weggaan doet bv angst dan niet, maar de scherpe kanten gaan er vanaf en het wordt handelbaar.
(als leuke bijwerking krijg je er geheid katten mee op hun kant, door de valeriaan raken ze high als je te dicht bij hun neus praat als je net zo'n ding op hebt :D )

Iig Meganyr, alvast sterkte maar vooral heel veel plezier van 't weekend!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:57

Ik vrees dat ik mij ook kan plaatsen hierin (de paniekaanvallen).
Ik ben in mijn leven nog maar 2x 'op stap' geweest. Letterlijk beginnen overgeven en flauwvallen.
Nee, niet van de drank, want alcohol verdraag ik niet. Had letterlijk 1/2 cola op. Het geluid, het licht,
de drukte, ik word daar gek.
Met als gevolg, feesten is nooit aan mij besteed geweest. Een avondje cinema is prima vr me.
Een vriendin van me, waarvan ik vermoed dat ze ook een HSP-er is, heeft ook last van nachtelijke paniek
aanvallen bij stress. Toen ze studeerde als kleuterjuf en ze moest op stage, kreeg ze snachts paniek
aanvallen, begon ze in haar slaap ook vanalles recht te zetten, te verschuiven, ...
Ik heb vanacht ook zo een nacht achter de rug, waarin ik misselijk bleef, duizelig, angstig...
(Mn dochtertje ging vandaag vr 1ste keer na school). Ik vind dit ook best vervelend, ik verheug me ergens
op, ik beleef dit overdag goed, en 'snachts gaat het mis...

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:38

@megsnyr: Ik gebruik oxazepam. Heb verschillende homeopatische dingen geprobeerd, maar die hielpen niet.

Paniekaanvallen voel ik nu over het gemeen wel aankomen. Heb er nu 11jaar last van. Gelukkig nu veel minder dan toen het begon. Nachtelijke aanvallen heb ik in m'n heftigste periode gehad en dan belandde ik vaak bij m'n ouders in bed.. Heb ze nu sinds een jaar echt helemaal niet meer, ik had ze nog wel es incidenteel
Angst bij reizen komt je heel bekend voor. Kan ook niet reizen met het OV, vliegtuig of n boot of iets dergelijks. Hoop dat dat nog es beter wordt..
Alcohol drink ik vrijwel nooit. Uitgaan kan ik ook niet tegen, dat zijn echt TEveel prikkels.. Probeer het soms wel, maar meestal ben ik snel weer thuis..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:01

Ik vind reizen juist geweldig! Verre landen moeten echt elk jaar bezocht worden.
Maar, heel eerlijk, wel alleen de natuur van de verre landen. Zet mij niet neer in een drukke stad, en die paar uur hectiek op het vliegveld vind ik ook naar.
Soms heb ik de eerste dagen van een reis wel wat last 's nachts, maar dat is gelukkig snel over.

Oxazepam, haha dat heb ik één keer gehad. Dat was een paar uur flink flippen! Ik heb meer aan Temazepam, maar ja daar word je wel érg duf van :)...

Ik gebruik wel eens homeopatische middelen, zoals Bach's, Valeriaan, Valdispert, ik ken ze allemaal. Ze helpen in kleine mate maar niet als het echt 'los gaat'. Dan helpt niets meer en dát is zo vervelend.

Nu klinkt het trouwens alsof ik constant paniekaanvallen heb, maar dat is niet zo. Ik ben een zeer ondernemend persoon, extravert, enthousiast en evenwichtig, behalve die paar keer per jaar :). Enkel de voor jullie inderdaad bekende situaties vermijd ik (drukte) en ik zorg dat ik mijn rust neem als ik dat wil.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:39

Paniek aanvallen ken ik ook wel, al heb ik 't nu een stuk minder. Ik voel ze ook wel aan komen, en dan heb ik ook voor 'zo nodig' oxazepam bij de hand. ;)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:01

@meganyr: wat bedoel je met flippen? Dat het niet sterk genoeg is? T is ook wel zo dat als je het neemt als de paniekaanval al heeft doorgezet dat die paniekaanval dan niet zomaar weg is. Als ik het aan voel komen en merk dat ik het niet onder controle ga krijgen, dan neem ik er een. Of als ik weet dat er een situatie gaat komen waarbij ik vrijwel zeker een aanval ga krjigen, dan neem ik het wel es uit voorzorg.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:08

Ik ben ook een HSP-er maar word niet direct kapot van een dag bij mensen/kinderen zijn. Dit doordat zij bijv. nu ik op ponykamp help, zoveel vrolijkheid en energie uistralen. Ook ben ik een indigo kind.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:35

je hebt het ook in verschillende mate. Wel fijn dat je dat niet hebt. Maar mag ik vragen wat indigo betekend?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:49

@ Laulapaula: Nee, ik werd er letterlijk high van :). Maar voelde wel heel vervelend, dus dat niet meer. Het is al wel weer een paar jaar geleden, misschien dat ik het nog een keer ga proberen. Ik nam die ene ook niet vol in een bui hoor, ook toen het net begon.

Maar goed, vannacht heb ik weer lekker geslapen! Nu alles inpakken, nog 'even snel' werken tot 16 uur en dan... Jeeeeee!

Ik ben ook benieuwd wat een indigo kind is. Klinkt als iets met aura's :)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:52

@meganyr: oh zo :) haha Nee dat gevoel van high heb ik niet. Wordt er wel wat suf van, maar das juist goed :P werkse en ik hoop dat je een fijn weekend gaat krijgen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:03

laulapaula schreef:
je hebt het ook in verschillende mate. Wel fijn dat je dat niet hebt. Maar mag ik vragen wat indigo betekend?

ff gegoogled
Citaat:
Het Indigo-kind kan worden herkend door zijn of haar aura en door bepaalde andere kenmerken, volgens de Indigo Children webstek (Kryon Writings is eigenaar):

* Ze worden geboren met een koninklijk gevoel (en gedragen er zich ook naar).
* Ze vinden dat ze "het verdienen hier te zijn", en zijn verrast wanneer anderen er niet zo over denken.
* Eigenwaarde is niet zo belangrijk. Ze vertellen vaak aan de ouders "wie ze zijn".
* Ze hebben moeite met absoluut gezag (gezag zonder uitleg of keuze).
* Ze willen bepaalde dingen gewoonweg niet doen; bv. het wachten in een rij is moeilijk.
* Ze worden gefrustreerd door systemen die ritueel zijn en die geen creatief denken vereisen.
* Ze zien vaak hoe dingen beter kunnen worden gedaan, zowel thuis als op school, waardoor ze "systeembestrijders" lijken (non-conform tegenover elk systeem).
* Ze lijken asociaal tenzij ze bij iemand van hun eigen soort zijn. Als er geen anderen zoals henzelf in de buurt zijn, worden ze introvert en voelen zich alsof niemand anders hen begrijpt. De school is sociaal gezien een uitzonderlijk moeilijke omgeving.
* Ze reageren niet op "schuld"-discipline ("Wacht tot je vader thuiskomt en hoort wat je hebt uitgespookt").
* Ze zijn niet te verlegen om jou te vertellen wat ze nodig hebben

Als dit het goede is vind ik het niet echt positief iets :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:40

Dat is het volgens mij wel ja :j
Ik weet nooit zo goed wat ik daarvan moet denken....

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:47

Ik heb er nog nooit van gehoord. Lijkt me zowel voor de persoonz elf als voor de omgeving moeilijk om mee om te gaan. Maar misschien kan Klfan er zelf wat meer over vertellen.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:12

Ik had er nog niet van gehoord, maar ik vind het een beetje klinken als Asperger.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:08

Het klinkt inderdaad als een spirituele verklaring voor Asperger :).
Lijkt me moeilijk om te zijn/mee te leven, ik hoor graag hoe KLfan het ervaart.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:45

* Ze hebben moeite met absoluut gezag (gezag zonder uitleg of keuze).
* Ze worden gefrustreerd door systemen die ritueel zijn en die geen creatief denken vereisen.
* Ze zien vaak hoe dingen beter kunnen worden gedaan, zowel thuis als op school, waardoor ze "systeembestrijders" lijken (non-conform tegenover elk systeem).

Dit komt me ook wel bekend voor. Vooral dat gezag. Ik schijn een autoriteitsprobleem te hebben, zegt men (en klopt als een bus, ik word vreselijk recalcitrant van dwang :o ). Maar ook bepaalde systemen en 'zoals het hoort'. Als men mij niet het nut ervan kan vertellen dan heb ik enorme moeite om me er aan te houden...Als kleuter al. Moesten we gymspulletjes opruimen maar je mocht maar één knotsje tegelijk meenemen. Dus wat deed PbP? Yep, twee knotsjes. Ik had immers twee handen en bovendien scheelde het lopen. Juf kreeg het er maar niet in hoe het wel hoorde, simpelweg omdat ze niet iets kon bedenken wat boven mijn logica uitging (overigens zei ze tijdens een 'beklag' daarover aan mijn moeder dat ik eigenlijk gewoon gelijk had ook :') ).

Maar er is ook zoiets als NieuweTijds-Kinderen, is dat niet ongeveer hetzelfde idee of weer iets totaal anders?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:07

Nee, ik ben duidelijk geen indigo. Herken me helemaal niet in het rijtje. Ik loop altijd keurig in de pas. Ook echte paniekaanvallen ben ik niet bekend mee. Ik ben wel altijd heel zenuwachtig als ik iets nieuws ga doen, bijvoorbeeld naar een onbekende plek waar ik nieuwe mensen ga ontmoeten. Als kind kon ik daar echt ziek van worden, nu ben ik alleen misselijk en heb ik buikpijn. Maar dat uit zich niet in een paniekaanval, en als ik er eenmaal ben en een beetje weet wat er van me verwacht wordt is de buikpijn weer snel over. De eerste nacht dat ik ergens anders moet slapen, slaap ik eigenlijk niet echt omdat ik altijd erg moet wennen. Maar de 2e en volgende nachten kan ik meestal prima slapen op een andere plek dan thuis. Als mijn man en kind mee zijn heb ik ook veel minder problemen met slapen op een vreemde plek.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:37

Dat elders slecht slapen herken ik ook SusanH. Kan heel vermoeiend zijn als het langer dan 1 nacht duurt want dat gebeurt ook nog wel eens bij mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:05

Ik draai ook slaapdiensten...je zou zeggen dat ik na een paar jaar wel gewend ben maar helaas die ene keer per week is niet genoeg voor een goede nacht. Ik val altijd pas rond een uurtje of 2 a 3 echt in slaap en wordt om 6 uur weer wakker...gaap. Ik doe altijd maar een middagdutje als ik uit de slaapdienst kom, komt goed uit dat mijn dochtertje dat ook nog doet.