ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:05

is gewoon in capsules bij mij, snel in je mond en met water doorslikken, je proeft er niets van :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:09

Ik ben niet zo goed in t doorslikken, heb t wel eens meegeslikt met n vriendin van me, t hielp bij haar wel, maar ik vond t alleen maar heul vies

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:20

Ik ga morgen of overmorgen even naar een drogisterij denk ik. :) (als ik het niet vergeet... :'))

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:18

ik ga van de week die LTO3 pillen bestellen. ik ben benieuwd....
vandaag wel weer een goede dag met de ritalin. ik ga gelijk weer twijfelen... pffff..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:02

Hoi, meld mij hier ook even... mijn dochter wordt binnenkort getest op ADD en ik herken eigenlijk ook wel heel veel dingen bij mijzelf ;-) Ik sta ook niet te juichen om mijn dochter Ritalin oid te geven (het is toch een soort speed, amfetamine) In mijn speurtocht naar alternatieven kwam ik op neurofeedback. Heeft iemand daar ervaring mee. Eea is uitgezocht door oa de Radbout Univ van Nijmegen en het blijkt te helpen... ook op langere termijn. Ben erg benieuwd...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:18

Oh ja, de werkzame stof in LTO3 is L-theanine. Dat is een extract uit witte en groene thee. Ik heb nog geen 'echte' onafhankelijke rapporten gevonden dat het daadwerkelijk helpt :-/, helaas

Edit: na nog wat speuren toch een aantal 'dubbel blind met placebo controle' tests gevonden, echter op muizen en niet specifiek op ADHD. Wel een op mensen met Alzheimer... daar had een heel licht effect op.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:06

njiloj schreef:
ik ga van de week die LTO3 pillen bestellen. ik ben benieuwd....

Ik raad het je af, het is zonde van je geld...
Het is heel makkelijk om te beloven dat het werkt, maar er is nog helemaal geen wetenschappelijke ondersteuning voor en ik betwijfel of dat er wel ooit gaat komen. Voedingssupplementen die tot nu toe onderzocht zijn laten geen geweldige resultaten zien, maar worden wel tegen veel te veel geld aangeboden..

Embe, neurofeedback staat nog in de kinderschoenen en de wetenschappelijke bewijzen zijn nog niet heel sterk (oa door slecht opgezette onderzoeken) maar wel veelbelovend. Helaas is het verschrikkelijk duur, zeg maar gerust onbetaalbaar.. Ik zou het zelf dolgraag willen proberen, maar je betaalt tientallen euro's per sessie en je hebt ook tientallen sessies nodig, reken maar uit. Zorgverzekeringen vergoeden helaas niet tot nauwelijks.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:12

Ik zit aan de ritalin, omdat ik ADD had.
Heb nooit last gehad van rebound. Alleen maar dat wanneer ik stop met slikken, ik weer verval zoals ik eerst was toen ik het nog niet slikte: overdags heel veel moeten slapen en iets labieler.

Ik baal dat ik tijdens mijn schooltijd geen ritalin had. Dat had mijn schoolprestaties ten goede gekomen. Betere concentratie en uberhaupt wakker kunnen blijven tijdens het leren.

Heb geen last van bijwerkingen. Ja, heb minder honger dat wel. Maar dat is in mijn geval een zegen geweest.

Trouwens, volgens mijn psycholoog kun je er niet aan wennen, maar ik heb wel het idee dat ik soms een steeds hogere dosis nodig heb en dan stop ik er een tijd mee. Maar uiteindelijk verval ik weer en neem ik het toch weer.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:21

Mijn dochter zit in 2 havo/vwo en loopt tegen steeds meer dingen aan. Ik probeer haar zoveel mogelijk te helpen de dingen te regelen en structureren. Ze wordt nu echt een (wel heel lieve) puber en accepteert niet altijd mijn hulp meer. Net als elk ander meisje van haar leeftijd ga je je tegen je ouders afzetten en dat gebeurd nu ook. Daardoor loopt de boel vaker in het honderd... vind ik best moeilijk om mee om te gaan. Ik hoop dat er een oplossing komt zodat ze zichzelf beter kan helpen of weer laat helpen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:01

Daar moet ze mentaal denk ik naartoe groeien door steeds weer zichzelf tegen te komen. Dat is de enige manier.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:13

Idd, hoe moeilijk het ook is, ze moet haar eigen fouten maken. Je kan je hulp aanbieden, duidelijk maken dat die er is, en het haar eigen keus is om die aan te nemen, maar dat je ook het vertrouwen in haar hebt dat je haar haar eigen keuzes laat maken.

Overigens qua ogen: Mijn ogen zijn sinds ik aan ritalin zit van -6.50 naar -4.25 gegaan, flinke verbetering dus.... Hoewel het in mijn geval ook kan komen doordat ik van harde lensen terug ben gegaan naar een bril. (een verschil van 0.5 vind ik trouwens niet zo heel veel, dat kan ook door een natuurlijk proces komen.)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:40

nog een vraagje voor degenen die ritalin oid nemen: Hebben jullie ervoor gekozen omdat het echt heel erg was bij jullie zonder medicatie?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:06

Ik heb ervoor gekozen omdat ik het iig wou uitproberen. Bovendien liep mn studie zonder ritalin echt in het honderd, en ook mn dagelijks leven ging echt heel erg moeizaam. Geval van: niet geschoten is altijd mis, en als het werkt en je geen of weinig bijwerkingen hebt dan is dat erg fijn, en anders kun je altijd weer stoppen.
En ik heb geen bijwerkingen eigenlijk, dus, jeej :D

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:09

oke bedankt voor je mening :)
oja: is er iemand die buiten visolie nog iets in de buurt van homeopatisch neemt?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:13

Dank voor jullie reacties :-)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:13

Langcara schreef:
Trouwens, volgens mijn psycholoog kun je er niet aan wennen, maar ik heb wel het idee dat ik soms een steeds hogere dosis nodig heb en dan stop ik er een tijd mee. Maar uiteindelijk verval ik weer en neem ik het toch weer.

Je kan toch ook tijdelijk gewoon iets minder nemen? Bijv. halve ipv hele?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:24

een halve ipv een hele doet niets en dan kun je net zo goed, of beter, helemaal niets nemen. Wat ik zelf doe is afentoe/regelmatig bv in weekeinden ff paar dagen niets slikken. Niet zozeer vanwege werkzaamheid van de dosis, maar omdat als ik toch paar dagen niets anders doe dan bank hangen, dat ook wel zonder ritalin kan. Ik merk eigenlijk niet dat ik steeds meer nodig heb voor zelfde effect, zit op 1,5 per 3,5 uur en 2 hele is voor mij nogsteeds teveel (meaning, dan heb ik in feite een overdosis en voel me dan iets gespannen enzo, niet heel erg, maar voor dagelijks toch niet confortabel)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:32

hafjesliefde schreef:
oke bedankt voor je mening :)
oja: is er iemand die buiten visolie nog iets in de buurt van homeopatisch neemt?

Jup, Aloë Vera :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:33

Airborn schreef:
een halve ipv een hele doet niets en dan kun je net zo goed, of beter, helemaal niets nemen. )

Hoeft niet hoor. Mijn moeder neemt altijd maar een halve per keer.

Ik ben ook ooit begonnen met alleen halve. Werkt wel, maar een hele werkt bij mij beter.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:36

mja, bedoel ook niet dat een halve nooit werkt, maar de dosis halveren wil niet zeggen dat de werking ook halveert. Als ik maar 1 neem ipv 1.5 merk ik echt een groot verschil, als ik 0.5 neem dan heb ik echt heel weinig effect.

edit, ik ben ook ooit begonnen met 0.5, dat deed bij mij echt heel weinig, wel iets, maar weinig. Maar de goede dosis vinden is net als de goede interval vinden: uitproberen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:39

Airborn: vind ik wel interessant dat je zo kan 'spelen' met de medicatie... zo houd je de bijwerkingen ook een beetje binnen de perken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:47

Ik zit dit met aandacht te lezen, ik loop nu bij de psych en ik wil graag getest worden op ADD omdat het echt zo herkenbaar is voor mij, ik 'hoop' gekgenoeg dat ik positief getest wordt zodat ik er medicatie tegen kan nemen, ik word helemaal gek en ik sta op het punt om het te verliezen...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:50

Met wat ik aan posts van jou tegen kom Joolien kan ik me goed voorstellen dat je wel eens ADD zou kunnen hebben :j Hoop dan ook voor je dat het uit de tests komt, let er daarbij vooral op dat je je niet beter voordoet dan je bent!! Het is fijn om een labeltje te hebben vind ik, vanwege de meds en gewoon omdat je dan weet waarom je bent zoals je bent en waarom dingen die voor een ander zo simpel zijn bij jou niet lukken :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:53

Skygirl schreef:
Langcara schreef:

Je kan toch ook tijdelijk gewoon iets minder nemen? Bijv. halve ipv hele?

Dat werkt niet. Ik moet dan juist meer, wil ik de werking behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:57

Alwiene schreef:
Met wat ik aan posts van jou tegen kom Joolien kan ik me goed voorstellen dat je wel eens ADD zou kunnen hebben :j Hoop dan ook voor je dat het uit de tests komt, let er daarbij vooral op dat je je niet beter voordoet dan je bent!! Het is fijn om een labeltje te hebben vind ik, vanwege de meds en gewoon omdat je dan weet waarom je bent zoals je bent en waarom dingen die voor een ander zo simpel zijn bij jou niet lukken :j

Zo dat zou een last van mijn schouders zijn, gewoon mezelf weer kunnen zijn, het masker weg. Dat wijdt ik niet alleen aan ADD maar dat is sowieso iets waar ik aan moet werken. Het zou zoveel verklaren, en eindelijk kan ik uitleggen waar het aan ligt. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat de spych zegt...