Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
RedPassion schreef:Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust.Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.
Marjo_x schreef:manie schreef:
Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......
Ik ga geen mening geven over zelfmoord, maar ik vind dit altijd zo'n slechte argumentatie..
Ts vraagt zich iets af maar zij een mening over heeft, als jij die mening niet deelt ook prima, maar ga niet zeggen dat zij het niet egoistsich mag vinden
sarabande schreef:RedPassion schreef:Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust.Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.
Ja dat zou wellicht, net zoals euthanasie een tijd nodig gehad heeft, de toekomst zijn. Dat iemand afscheid kan nemen en met zijn geliefden om zich heen van de dokter een pil krijgt. Dat zou ook voor de achterblijvers beter zijn.
Maar dat is nu nog taboe denk ik
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
sarabande schreef:RedPassion schreef:Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust.Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.
Ja dat zou wellicht, net zoals euthanasie een tijd nodig gehad heeft, de toekomst zijn. Dat iemand afscheid kan nemen en met zijn geliefden om zich heen van de dokter een pil krijgt. Dat zou ook voor de achterblijvers beter zijn.
Maar dat is nu nog taboe denk ik
Krips schreef:Het lastige is ook dat bij een depressie mensen vaak zelf niet meer zien dat het beter kan worden. In sommige gevallen is het ook zo. Maar er zijn ook gevallen met mensen met een ernstige depressie die de op dat moment een enorme doodswens hebben die later niet meer bestaat. Niet dat hij dan op het moment niet echt was of dat er geen gevallen zijn dat het wel de rest van het leven door gaat. Maar dat weet je inprincipe niet van te voren. Dat maakt het wel heel lastig denk ik.
_Gabrielle_ schreef:Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
Heino schreef:Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
Ik ben blij voor je dat je zo te lezen (nog) geen ervaring met depressie hebt, en hoop voor je dat het zo blijft. Maar besef wel dat je met dit soort ongenuanceerde uitspraken mensen heel hard tegen het verkeerde been kan schoppen. Helaas is het niet zo simpel en eenvoudig als je het nu schetst.
Vjestagirl schreef:Als patient heb je vaak geen idee van hoe erg iets daadwerkelijk is
Vjestagirl schreef:je bent grip op realiteit kwijt als je zelfmoord wilt plegen.
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:Als patient heb je vaak geen idee van hoe erg iets daadwerkelijk is
Het is toch zo erg als het voor jou voelt? Aan hoe erg iets is valt sowieso geen oordeel te hangen, dat is nogal subjectief. Wat de één onoverkomelijk vindt doet een ander niks.
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:je bent grip op realiteit kwijt als je zelfmoord wilt plegen.
Wederom nogal een statement waarvan ik me afvraag hoe je dat toch zo stellig kunt zeggen. Ten eerste heeft iedereen zijn eigen realiteit en waarheid.Ten tweede gebeuren lang niet alle zelfdodingen in een moment van opwelling en wordt de keuze vaak genoeg heel weloverwogen en rustig genomen.
Vjestagirl schreef:En daar hebben ze nou artsen voor, die dat wél kunnen inschatten.
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:En daar hebben ze nou artsen voor, die dat wél kunnen inschatten.
Tuurlijk niet! Niemand kan in het hoofd van een ander kijken, ook zogenaamd 'geleerden' niet (heb eerder de indruk dat die er nog slechter in zijn). Zou lekker zijn zeg, ik voel me rot maar een arts kan me komen vertellen dat het zo erg allemaal niet is omdat hij/zij dat beter in kan schatten? Terwijl ik het toch voel en dat het enige is dat telt?
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:En daar hebben ze nou artsen voor, die dat wél kunnen inschatten.
Tuurlijk niet! Niemand kan in het hoofd van een ander kijken, ook zogenaamd 'geleerden' niet (heb eerder de indruk dat die er nog slechter in zijn). Zou lekker zijn zeg, ik voel me rot maar een arts kan me komen vertellen dat het zo erg allemaal niet is omdat hij/zij dat beter in kan schatten? Terwijl ik het toch voel en dat het enige is dat telt?
91laura schreef:Vjestagirl schreef:Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.
En wat nou als ze die al hebben? Als mensen al jaren lang therapie volgen en medicijnen slikken? Wat als dat niet helpt?
Vjestagirl schreef:Tuurlijk niet! Niemand kan in het hoofd van een ander kijken, ook zogenaamd 'geleerden' niet (heb eerder de indruk dat die er nog slechter in zijn). Zou lekker zijn zeg, ik voel me rot maar een arts kan me komen vertellen dat het zo erg allemaal niet is omdat hij/zij dat beter in kan schatten? Terwijl ik het toch voel en dat het enige is dat telt?
Vjestagirl schreef:Een arts die al weet ik hoeveel gevallen heeft gezien, literatuur heeft gelezen van mensen die daar studies naar hebben gedaan, die medische kennis heeft. Die kan misschien wel inschatten dat iets wat JIJ onoverkomelijk vind eigenlijk best meevalt en dat het beter kan worden met bijvoorbeeld zonnetherapie, of met 1 pilletje per dag...
RedPassion schreef:Vjestagirl schreef:Een arts die al weet ik hoeveel gevallen heeft gezien, literatuur heeft gelezen van mensen die daar studies naar hebben gedaan, die medische kennis heeft. Die kan misschien wel inschatten dat iets wat JIJ onoverkomelijk vind eigenlijk best meevalt en dat het beter kan worden met bijvoorbeeld zonnetherapie, of met 1 pilletje per dag...
Daar heb ik het natuurlijk ook niet over. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de meerderheid van de mensen die zelfmoord pleegt al een ellenlang traject in de hulpverlening achter de rug heeft. En nee, dan werkt dat ene pilletje of de zoveelste therapie niet, en dan?