Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:59

Vind het zelf raar dat er mensen zijn die dit egoistisch vinden. Ik studeer zelf psychologie, ken meerdere mensen met depressie en weet het met mensen kan doen en hoe erg deze mensen door een hel kunnen gaan.

Vaak is er aan de buitenkant niks aan te merken, dit is weer een reden om niet op uiterlijk te oordelen. maar in de hoofden van deze mensen maalt het maar door. en op een gegeven moment houd dat gewoon op dan kunnen ze niet meer, het kost veel energie en ze zijn niet gelukkig en hebben het gevoel dat ze mensen om hun heen alleen maar schaden.

Vaak lijkt het weer goed te gaan met mensen, maar dan hoeft maar een kleine slag genoeg te zijn om de knop om te zetten en over te gaan op zelfmoord. Ze denken dan dat iedereen beter af is zonder hun. En als je zo denkt dan is het alles behalve egoistisch voor zo iemand. Diegene doet het dan juist voor familie. Natuurlijk ook voor zichzelf voor de rust. Maar hier meer willen aangeven dat het niet egoistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:00

Vjestagirl schreef:
Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.

Van wie moet dat? Van jou? Van mij mag een mens over eigen leven en dood beslissen.
Medicatie slaat lang niet altijd aan of heeft allerlei vervelende bijwerkingen. Hulp zou vaak welkom zijn hoor, maar hoeveel mensen staan niet eeuwenlang op wachtlijsten, worden van het kastje naar de muur gestuurd etc. etc. Was het maar zo makkelijk als jij het stelt...

sarabande

RedPassion schreef:
Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust. :) Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.

Ja dat zou wellicht, net zoals euthanasie een tijd nodig gehad heeft, de toekomst zijn. Dat iemand afscheid kan nemen en met zijn geliefden om zich heen van de dokter een pil krijgt. Dat zou ook voor de achterblijvers beter zijn.

Maar dat is nu nog taboe denk ik

Sidera

Marjo_x schreef:
manie schreef:

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Ik ga geen mening geven over zelfmoord, maar ik vind dit altijd zo'n slechte argumentatie..
Ts vraagt zich iets af maar zij een mening over heeft, als jij die mening niet deelt ook prima, maar ga niet zeggen dat zij het niet egoistsich mag vinden }:0

Ben het met je eens, vrijheid van mening!
(oh zie net pas dat dit topic al 19 paginas heeft, dan is mijn reactie een beetje achterhaald denk ik :P )
Laatst bijgewerkt door Sidera op 07-10-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:01

Iemand die zelfmoord pleegt,kan niet meer helder nadenken.
Denkt maar aan 1 ding en dat is niet meer willen leven,wat doe ik hier nog denken ze steeds.
Zelfmoord is nooit egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:02

sarabande schreef:
RedPassion schreef:
Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust. :) Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.

Ja dat zou wellicht, net zoals euthanasie een tijd nodig gehad heeft, de toekomst zijn. Dat iemand afscheid kan nemen en met zijn geliefden om zich heen van de dokter een pil krijgt. Dat zou ook voor de achterblijvers beter zijn.

Klopt, en dat is jammer, vind ik. Natuurlijk moet zo'n pil niet zomaar voorgeschreven worden, ik snap dat het een heel grijs gebied is. Maar er zijn zoveel mensen waarvan (huis)artsen, familie en bovenal de persoon zelf al lang weten dat het niet meer gaat. Dan zou het toch voor alle partijen prettiger zijn om voorbereid te zijn en geen gruwelijke taferelen mee te hoeven maken?

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:04

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:
Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.

Jij weet niet wat die medicijnen met mensen doen. die hebben ook allerlei bijwerkingend ie echt niet leuk zijn. Niet iedere behandeling slaat aan bij mensen die geestelijk lijden, waardoor de frustatie alleen maar groter word en het alleen maar erger maakt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:04

sarabande schreef:
RedPassion schreef:

Het lastige is ook dat bij een depressie mensen vaak zelf niet meer zien dat het beter kan worden. In sommige gevallen is het ook zo. Maar er zijn ook gevallen met mensen met een ernstige depressie die de op dat moment een enorme doodswens hebben die later niet meer bestaat. Niet dat hij dan op het moment niet echt was of dat er geen gevallen zijn dat het wel de rest van het leven door gaat. Maar dat weet je inprincipe niet van te voren. Dat maakt het wel heel lastig denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:08

Ik vind het persoonlijk wel egoistisch in zekere zin.
Mensen die echt zelfmoord plegen zijn al ver heen en de enige die ze kunnen helpen zijn hun zelf. Als ze zelf geen hulp gaan zoeken ja dan houdt het gewoon op.
Ik heb zelf wel wat "ervaringen" met mensen die zelfmoord gepleegd hebben of willen doen. En dan kom je er ook pas achter hoe goed veel mensen een masker op kunnen zetten. Van de buiten zie je meestal helemaal niets en alles gaat goed ze hebben plannen maar ondertussen zitten ze met zich zelf in de knoop. Ik vind het altijd wel heel dubbel. Van ene kant lopen ze weg voor hun problemen door zelfmoord te plegen en dan familie achter te laten met die problemen. Ergens is dat egoistisch zeker als je kinderen end hebt. Die zullen altijd hun vragen blijven houden waarom? Dat is een antwoord dat je nooit zult krijgen. Kinderen dragen zoiets een heel leven mee en kunnen daar serieus problemen aan over houden dat is neem ik aan niet iets wat je wilt voor je kinderen.
Anderszijds zijn die mensen natuurlijk al zo diep gezonken dat ze daar niet meer normaal over kunnen nadenken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:08

Krips schreef:
Het lastige is ook dat bij een depressie mensen vaak zelf niet meer zien dat het beter kan worden. In sommige gevallen is het ook zo. Maar er zijn ook gevallen met mensen met een ernstige depressie die de op dat moment een enorme doodswens hebben die later niet meer bestaat. Niet dat hij dan op het moment niet echt was of dat er geen gevallen zijn dat het wel de rest van het leven door gaat. Maar dat weet je inprincipe niet van te voren. Dat maakt het wel heel lastig denk ik.

Dat klopt het is niet te vergelijken met iemand in het laatste stadium van kanker, dat is een veel duidelijker gegeven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:12

_Gabrielle_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Jij weet niet wat die medicijnen met mensen doen. die hebben ook allerlei bijwerkingend ie echt niet leuk zijn. Niet iedere behandeling slaat aan bij mensen die geestelijk lijden, waardoor de frustatie alleen maar groter word en het alleen maar erger maakt.[/quote]

En bij een lichamelijke behandeling zijn die bijwerkingen wel leuk?

Waarom is het in Nederland bijvoorbeeld uitgesloten dat niet aan welke ziekte dan ook laat doen. Artsen in het ziekenhuis beginnen met 'helaas zult u hier moeten blijven' en als je met iemand praat en je zegt dat je je lichamelijk niet zo goed voelt dan wordt je naar een arts gestuurd en vinden mensen het raar als je dat niet wilt, maar als je je geestelijk niet zo goed voelt en je wilt me niemand praten dan is het 'dapper' en 'sterk'. Als je als lichamelijk zieke je medicijnen niet slikt (omdat je je er ziek door gaat voelen, omdat je er niets meer door kan etc) en daardoor wordt het erger dan is het je eigen schuld, maar als je je medicijnen niet slikt als je geestelijk ziek bent dan ben je sterk en is het logisch want het heeft vervelende bijwerkingen.

Dat er een taboe rust op geestelijk ziek zijn hebben we allemaal samen veroorzaakt, inc de mensen die eraan lijden.

En RedPassion: ja, in samenwerking met een bevoegde arts. Als patient heb je vaak geen idee van hoe erg iets daadwerkelijk is, je bent grip op realiteit kwijt als je zelfmoord wilt plegen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:13

Vjestagirl schreef:

Ik ben blij voor je dat je zo te lezen (nog) geen ervaring met depressie hebt, en hoop voor je dat het zo blijft. Maar besef wel dat je met dit soort ongenuanceerde uitspraken mensen heel hard tegen het verkeerde been kan schoppen. Helaas is het niet zo simpel en eenvoudig als je het nu schetst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:15

Heino schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ben blij voor je dat je zo te lezen (nog) geen ervaring met depressie hebt, en hoop voor je dat het zo blijft. Maar besef wel dat je met dit soort ongenuanceerde uitspraken mensen heel hard tegen het verkeerde been kan schoppen. Helaas is het niet zo simpel en eenvoudig als je het nu schetst.

Fijn... Bedankt dat je mij kent. Ik zal het meenemen in mijn volgende gesprek. Dat je blijkbaar alleen maar ECHT depressief bent geweest als je ook dood wilt. Fijn. Blijkbaar ben ik dus niet door zo'n diep dal gegaan als dat mij verteld werd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:16

Vjestagirl schreef:
Als patient heb je vaak geen idee van hoe erg iets daadwerkelijk is

:? Het is toch zo erg als het voor jou voelt? Aan hoe erg iets is valt sowieso geen oordeel te hangen, dat is nogal subjectief. Wat de één onoverkomelijk vindt doet een ander niks.

Vjestagirl schreef:
je bent grip op realiteit kwijt als je zelfmoord wilt plegen.

Wederom nogal een statement waarvan ik me afvraag hoe je dat toch zo stellig kunt zeggen. Ten eerste heeft iedereen zijn eigen realiteit en waarheid. ;) Ten tweede gebeuren lang niet alle zelfdodingen in een moment van opwelling en wordt de keuze vaak genoeg heel weloverwogen en rustig genomen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:17

voorbeeld:

18 jaar ben ik al bezig om me levend te houden. Heb verschillende hulpinstanties gezien, verschillende medicatie gehad. Er zitten periode's tussen dat ik me goed voel. Maar en zijn meerdere periode's waarbij ik me niet goed voel. Behoorlijk wat mee gemaakt in mijn leven. Voel me niet begrepen, kan in iemand ogen niks goed doen. Vind dat de omgeving beter verdient. Is het dan nog eerlijk om die gene tegen te houden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:20

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:
Als patient heb je vaak geen idee van hoe erg iets daadwerkelijk is

:? Het is toch zo erg als het voor jou voelt? Aan hoe erg iets is valt sowieso geen oordeel te hangen, dat is nogal subjectief. Wat de één onoverkomelijk vindt doet een ander niks.

En daar hebben ze nou artsen voor, die dat wél kunnen inschatten.

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:
je bent grip op realiteit kwijt als je zelfmoord wilt plegen.

Wederom nogal een statement waarvan ik me afvraag hoe je dat toch zo stellig kunt zeggen. Ten eerste heeft iedereen zijn eigen realiteit en waarheid. ;) Ten tweede gebeuren lang niet alle zelfdodingen in een moment van opwelling en wordt de keuze vaak genoeg heel weloverwogen en rustig genomen.

En ik vind dat egoïstisch. Dat mag toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:23

Vjestagirl schreef:

Tuurlijk niet! Niemand kan in het hoofd van een ander kijken, ook zogenaamd 'geleerden' niet (heb eerder de indruk dat die er nog slechter in zijn :P). Zou lekker zijn zeg, ik voel me rot maar een arts kan me komen vertellen dat het zo erg allemaal niet is omdat hij/zij dat beter in kan schatten? Terwijl ik het toch voel en dat het enige is dat telt?

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:24

Vjestagirl schreef:

En wat nou als ze die al hebben? Als mensen al jaren lang therapie volgen en medicijnen slikken? Wat als dat niet helpt?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:25

Nee, in mijn ogen is zelfmoord niet egoïstisch, maar een gevolg van ultieme uitzichtloosheid van ernstig leed. Heel verdrietig. Het verlies van Antonie Kamerling en daarmee het besef dat hij zich zo uitzichtloos moet hebben gevoeld is ook heel verdrietig. Hier vallen tranen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:25

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:

Tuurlijk niet! Niemand kan in het hoofd van een ander kijken, ook zogenaamd 'geleerden' niet (heb eerder de indruk dat die er nog slechter in zijn :P). Zou lekker zijn zeg, ik voel me rot maar een arts kan me komen vertellen dat het zo erg allemaal niet is omdat hij/zij dat beter in kan schatten? Terwijl ik het toch voel en dat het enige is dat telt?

Een arts die al weet ik hoeveel gevallen heeft gezien, literatuur heeft gelezen van mensen die daar studies naar hebben gedaan, die medische kennis heeft. Die kan misschien wel inschatten dat iets wat JIJ onoverkomelijk vind eigenlijk best meevalt en dat het beter kan worden met bijvoorbeeld zonnetherapie, of met 1 pilletje per dag...

Je vraagt toch ook niet om euthanasie als je je pols gebroken hebt en daardoor (ik zeg maar wat) geen paard meer kan rijden?

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:26

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, niemand kan iemand anders zijn hoofd kijken. Het enige wat artsen kunnen doen is begrijpen, luisteren, meedelen in het verdriet of wat er ook maar gevoelt word en uiteindelijk prboeren te leidden naar een beter plek, iemand weer beter in zijn vel krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:26

91laura schreef:
Vjestagirl schreef:

En wat nou als ze die al hebben? Als mensen al jaren lang therapie volgen en medicijnen slikken? Wat als dat niet helpt?

Aangeven bij de behandelend arts dat ze ondragelijk lijden en euthanasie willen... Die dan de molen in gang kan zetten. Want hoewel het weinig voorkomt kan euthanasie ook toegepast worden bij geestelijk ondragelijk lijden.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:27

Vjestagirl schreef:

Een arts die al weet ik hoeveel gevallen heeft gezien, literatuur heeft gelezen van mensen die daar studies naar hebben gedaan, die medische kennis heeft. Die kan misschien wel inschatten dat iets wat JIJ onoverkomelijk vind eigenlijk best meevalt en dat het beter kan worden met bijvoorbeeld zonnetherapie, of met 1 pilletje per dag...

Je vraagt toch ook niet om euthanasie als je je pols gebroken hebt en daardoor (ik zeg maar wat) geen paard meer kan rijden?[/quote]

Was het maar zo makkelijk op te lossen met een pilletje per dag. Maar dat is het helaas niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:27

Vjestagirl schreef:

Daar heb ik het natuurlijk ook niet over. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de meerderheid van de mensen die zelfmoord pleegt al een ellenlang traject in de hulpverlening achter de rug heeft. En nee, dan werkt dat ene pilletje of de zoveelste therapie niet, en dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:29

RedPassion schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar heb ik het natuurlijk ook niet over. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de meerderheid van de mensen die zelfmoord pleegt al een ellenlang traject in de hulpverlening achter de rug heeft. En nee, dan werkt dat ene pilletje of de zoveelste therapie niet, en dan?

Zie boven.