Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:06

Moon, waarom concerta in plaats van gewoon Ritalin? Klopt meeste verzekeringen vergoeden dat niet, omdat ze vinden dat Ritalin een veel goedkopere variant van hetzelfde middel is :) Krom, maar ja. Melatonine is niet zo duur toch, moest het toen ook zelf betalen inderdaad, weet niet wat voor dosering je gebruikt maar ik vond de kosten nog wel meevallen. Concerta is wel duur zeker in hogere doseringen, alternatief is Medikinet (ken de prijs daarvan niet), maar vermoed dat ze dat ook niet gaan vergoeden?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:36

Melatonine is inderdaad uit het pakket gehaald. 'Omdat het vergoeden mensen aanzet tot onnodig medicijngebruik' was de uitleg. En vervolgens word de melatonine elke keer dat we halen duurder... En op een uitkering is het toch wel een aardig bedrag in de maand.

Over dat gevoel dat je eigenlijk best aan het werk kan. Tja, heb ik bij tijden ook wel eens, dan voel je je zo ontzettend nutteloos als de mensen om je heen altijd maar naar hun werk moeten.
Dan gewoon even weer bedenken hoe slecht het gaat als je wél werkt/school gaat o.i.d. Bij mij is dat gevoel van nutteloosheid dan vaak heel snel weer weg. Zo wil ik me nooit weer voelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:39

Julius_Juut

Ik heb melatonine besteld op internet in nederland zonder recept.
Een pot van 3 mg 240 stuks en een pot van 5 mg met 100 stuks met time release.
Ik heb daarvoor 53 euro betaald. Die 100 stuks 5 mg gaan doormidden.

Het is wel stom, we gaan nu eerst even kijken of ik de Ritalin wat frequenter in kan nemen ofzo.
Of Concerta op de dagen dat ik wat moet doen, en Ritalin als ik thuis ben.
Die pieken en dalen zijn nu wat lastig.

Ik hoop weer wat aan het werk te kunnen als ik straks de medicijnen op orde heb.
Sinds ik Ritalin heb kan ik wel weer doen met de paarden wat ik moet doen.
Alleen ben ik op de helft nu afgedraaid en de rest van de dag niets meer waard..
En ik heb thuis ook nog dingen die ik moet doen, dus dat is niet fijn.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-02-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:40

Ik haal hier bij de drogist melatonine. 0.1mg, 500 stuks voor 10euro en daar doe ik ong. 3 maanden mee. HA gaf mij ook het advies om ze zelf bij de drogist te halen ivm prijs.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:41

Ik slik nu 2 mg, dan zou ik 20 van die dingen weg moeten werken. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:42

Kitten84 schreef:
Ik weet niet meer wat ik van mezelf moet denken. Heb ik nu een beperking of ben ik gewoon lui? Mijn schoonvader zei dat ik me niks aan moest laten praten, dat ik best aan het werk kan.

Praat ik mezelf dan wat aan? Maak ik iedere keer smoesjes waarom ik niet zou kunnen werken? Ik weet het gewoon niet meer

Je diagnose (ik neem even aan dat je die hebt) heb je niet zomaar gekregen. Het wil niet zeggen dat je niks kan, het wil wel zeggen dat het voor jou des te belangrijker is om niet zomaar alles te gaan doen qua werk. Daar wordt namelijk geen enkele partij beter van. En lui... ja, zo komt het helaas op veel buitenstaanders over. Maar dat is nou juist iets wat je je niet aan moet laten praten. :)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:59

Ik heb inderdaad diagnose ADHD en hoger functionerend autisme.

Er is zoveel onbegrip en ongeloof. Vandaag heb ik rondgestapt op een hele brave Fries die nog maar een week beleerd is. Mijn zus zei nog voor de grap: Pas maar op dat je niet valt, straks heb je gebroken arm. Ik zo: Nou ja,dan zien ze in ieder geval dat er wat is met me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:04

Dat is het ook; aan de buitenkant is niks te zien, sterker nog: Bij hoger functionerend autisme loop je nog de kans overschat te worden vanwege bv. verbale vaardigheden, of andere talenten. Het is moeilijk voor mensen om te bevatten dat je op het ene gebied zo uit kunt blinken en iets anders dat simpeler lijkt dan niet kunt. Heeft je schoonvader zich wel verdiept in jouw problemen, of roept hij desondanks zulke dingen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:24

Kitten84 schreef:
Ik zo: Nou ja,dan zien ze in ieder geval dat er wat is met me...

Wéér zo herkenbaar!! Nu liggen onze diagnoses ook erg dicht bij elkaar, ik heb Asperger en ADHD. En ik heb in frustratie al zó vaak geroepen dat ik wilde dat je het kon ZIEN aan me. Dan snappen mensen tenminste dat niet kunnen ook niet kunnen is en geen niet willen. Mensen hebben veel meer begrip voor aandoeningen die ze kunnen zien dan voor zoiets ongrijpbaars als ADHD/autisme. Laat staan degenen die denken dat je met die combinatie een in je eigen wereldje levende computernerd met teveel energie bent :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:26

Ik maak me allang niet meer druk om wat andere mensen denken eigenlijk.
Probeer blij te zijn met wat ik kan en doe... Ze kunnen beter over je praten als van je eten.. :o

Acceptatie noemden ze dat volgens mij. Snappie um Alwiene? %)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:41

moonfish13 schreef:
Ik maak me allang niet meer druk om wat andere mensen denken eigenlijk.
Probeer blij te zijn met wat ik kan en doe... Ze kunnen beter over je praten als van je eten.. :o

Acceptatie noemden ze dat volgens mij. Snappie um Alwiene? %)

Hihi, weet je wel zeker dat je dat al helemaal onder de knie hebt? Misschien moet je er anders nog wat met ons over praten he :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:50

Ja met mijn lotgenootjes. }:0

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:20

Ik heb ook wel kleine probleempjes met werken. Mijn ouders pushten mij alleen maar meer en meer om een baan te gaan zoeken en nu werk ik sinds 3 weken bij de kruidvat. Ik vind het vreselijk... Keer op keer komen er zo veel dingen bij en sommige dingen vind ik enorme onzin maargoed. Aan het eind van het werk ben ik ook helemaal uitgeput en kun je mij bijna van de grond wegslepen als het ware.

Vandaag ben ik zo'n beetje 4 uur onderweg geweest om naar een opleiding te gaan kijken en ik heb zo'n gevoel dat ik eindelijk iets heb gevonden dat mij ook echt ligt! Hippische Bedrijfskunde in Dronten. Het is niet zo heel erg groot, iedereen gaat gewoon normaal met elkaar om (daarom vertel ik waarschijnlijk niet dat ik een autistische stoornis heb) en ik kan daar eventueel op de campus blijven wonen waardoor ik eindelijk uit deze rotsituatie ben.

Heb alleen van de week wel weer gehad dat een vrouw enorm bot deed. De eigenaresse van mijn vz paard heeft ook nog bij iemand anders een paard gestald staan waar een oudere vrouw gebruik van kan maken. Ook heeft dat paard een verzorgster, alleen komt die bijna nooit dus mocht ik er dinsdag op! Normaal gesproken gaat het echt heel erg goed, alleen die dag was hij enorm traag. Die vrouw begon echt helemaal boos te worden en te zeggen dat hij eens flink afgerost moest worden en heeft hem daarna flink laten werken aan de longeerlijn waarna ik er weer op moest. Dat beestje was helemaal kapot... Hij wordt normaal al niet zo vaak gereden omdat die verzorgster bijna nooit komt. Als ze dan een keer komt rijdt ze ook in een enorm langzaam tempo en die oudere vrouw rijdt zelf ook niet al te vaak meer. Hoe kan ze dan verwachten dat een paard lekker actief loopt als die verder heel langzaam wordt gereden? Sorry hoor maar ik voelde mij toen erg ongemakkelijk toen ze zo raar deed :o

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:22

Dat is jammer van je ouders, locorette. Is er niemand die ze kan vertellen hoe het zit bij jou?

Mijn vader is ook zo, maar gelukkig heeft mijn moeder me groot gebracht en ze is meer begripvol. Soms vindt ze wel dat ik me niet moet aanstellen, maar ze is er wel voor me.

Vervelend van die vrouw. Het paard was zeker stijf?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:32

Ik heb geen idee. Mijn ouders zijn ongelofelijk koppig en ik ben blij dat ik binnenkort ruim 100km van hun vandaan ben eigenlijk :o Vandaag heb ik weer een trap van haar gehad omdat ze boos werd omdat ik haar tegensprak...

Nee ik had hem gewoon lekker warm gereden aan een lang teugeltje enzo maar daar kreeg ik ook gelijk commentaar op. Hij liep ook redelijk ontspannen met zijn lichaam, ik weet niet wat er toen eigenlijk aan de hand was.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:28

Sorry dat ik weer iets post hoor :o
zonet heb ik een gesprek gehad met mijn moeder en mentor... Het was echt vreselijk.
Mijn moeder begon te huilen en ze vertelde de ene leugen na de andere. Zoals 'Wij kunnen niks goed doen in haar ogen' 'Wij moeten ijskastouders spelen' enzovoorts.

Ten eerste, ze kunnen best wel iets goed doen in mijn ogen. Alleen kan ik dat niet benoemen omdat ik zo'n grote en dikke muur om mij heen heb gebouwd waar mijn ouders nooit doorheen zullen kunnen komen. En ik vraag ze vaak genoeg mee om leuke dingen te doen maar dan is het antwoord áltijd nee. Zo rijd ik al zo'n beetje 4 jaar bij mijn verzorgpaard en mijn ouders zijn maar 2 keer komen kijken ofzo. En de laatste keer was 3 jaar geleden. Als ik ze dan zo vaak vraag en ze willen alles goed doen, waarom komen ze dan niet?

En ijskastouders... Kan begrijpen dat het lastig is om geen emotie's te tonen naar mij toe, maar als iemand in mijn omgeving blij is, dan wordt ik ook blij. En de emotie die ze wel naar mij tonen is woede. Ik denk dat ik daarom ook snel boos kan worden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:49

Heel jammer van je ouders, je hebt die steun en begrip juist zo hard nodig.Als ik boos ben dan merk ik ook dat mijn dochter veranderd.Gisteren heeft ze rijst met boter en suiker gegeten, ze had de keus of een beetje zoetstof of suiker.Ze nam suiker,en het is heel erg mis gegaan.Uitdagen,en zeggen ik haat jullie, echt heel erg.Ik zat in bad ze kwam binnen en deed steeds het licht aan en uit.Vanmorgen ging ze nog door,dus hopen dat ze vanmiddag wat anders is.Ik weet dan echt niet hoe ik moet reageren.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:29

Ik had gister een accefietje met een lerares.
Ik doe de versnelde opleiding voor doktersassistente. Eerst zat ze te vertellen wat autisten zijn, en wat voor kenmerken ze heben. Hier werd ik al pissig om, klopte niks van. Daarnaast bestaan er geen autisten, maar enkel mensen met autisme, die onder elkaar heel erg kunnen verschillen. Ik zeg ook wel autist hoor, daar niet van, maar die vrouw sprak het echt heel apart uit..
Toen begon ze dat autitsen de opleiding nooit zouden kunnen halen, en ze zelf nooit door een doktersassistente met autisme geholpen wilt worden.

Ik heb toen even mijn bek open getrokken midden in de klas..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:31

Zo dat is wel heel erg zeg,iemand weet toch niet van te voren of iemand het is.Dus als je wordt geholpen zie je het toch niet aan iemand,pff kan me voorstellen dat er iets van heb gezegt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:07

Zo zeg, en dat geeft les op een medische opleiding?! Je zou zeggen dat die in ieder geval íets van kennis zou hebben...

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:15

Erg he. Ik neem haar tijdens haar lessen ook echt niet meer serieus.
Ze had ook na ons '' babbeltje'' geen flauw idee dat ik autisme heb. Naja, nu ben ik nog gemotiveerder om goed mijn opleiding af te ronden!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:28

Ik weet niet of iemand het hier ook heeft maar bij mij slaan die medicijnen gewoon niet aan. :+
Heb Ritalin, Concerta en Stratera gehad. Merkte geen één verschil.
Ook heb ik Melatonine 10 mg waar ik niet eens mee in slaap kom.. :=

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:55

iemand ervaring met oxipam (ofzoiets)?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:59

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:05

Oxazepam is een vrij mild middel. Ik heb het een tijdje gehad tegen paniek en slaapproblemen :) Zorg ervoor dat je het niet te lang inneemt (een maandje), anders kun je er aan verslaafd raken.