wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:23

Ik heb een periode gehad dat ik regelmatig CT-scans kreeg voor mijn hypofyse, op een gegeven moment moest ik een foto van mijn schildklier laten maken na een slok en toen zagen ze mijn hele schildklier niet!!!
Daar lig je dan op die tafel met een apparaat vlak boven je keel en je hoort ze je endo bellen dat ze mijn schildklier niet konden vinden...slik!!
Wat blijkt, bij een CT-scan krijg je jodium ingespoten en omdat ik er nogal wat had gehad was mijn schildklier verzadigd en nam het de slok niet op :( !
Ik denk datBetadine, uitwendig gebruikt, niet veel kwaad kan.
Ik moest in het UMC voordat ik aan mijn hypofyse werd geopereerd douchen met Betadine en als het echt slecht was geweest hadden ze dat niet gezegd, hoop ik :o !

mirim

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:53

Ik had ook niet gedacht dat betadine niet zou kunnen, maar het stond in de bijsluiter van de shampoo (en dat is toch altijd voor uitwendig gebruik) af te raden was voor schildklierpatienten. Ik las de bijsluiter omdat ik wilde weten hoe de verdunning was en kwam toen las ik dit. Wel vreemd dat jij je hebt moeten douchen met betadine. Nou goed.....je zal er niets aan overgehouden hebben.:-)
Ik doe gewoon handschoenen aan en kan op die manier mijn paard wassen. En verder doe ik er maar voorzichtig mee.
Wel heel vervelend voor je dat ze je schildklier even 'kwijt waren'.Je schrikt dan inderdaad best wel....je ligt daar toch al overgeleverd en niet op je gemak. Bah!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

De ene schilklier patient is de andere niet. Jodium kan via de huid in de bloedbaan komen. Als je een schildklierprobleem hebt als nodulen waardoor jodium opname niet meer zelfregulerend is, kan dat leiden tot een te snelle schildklier, dat op zich weer kan leiden tot eigen problemen waardoor oa het risico tot hartinfarct optreed.
Fabrikanten van de betadine dekken zich dus in door te waarschuwen, omdat ze anders kunnen komen te staan voor een schadevergoeding/smartegeld als iemand wat krijgt, of overlijd door gebruik van een van hun producten. Het heeft dus meer te maken met het indekken van de fabrikant dan werkelijk direct gevaar voor de gebruiker.
Voor een trage schilklier op zich kan het geen kwaad.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:12

oke, dat klinkt heel logisch :-) Ik had al het idee dat het eerder ernstigere gevolgen zou hebben bij te snel werkende schildklier, omdat je bij trage juist jodium te kort hebt. Maar met veelvuldig gebruik van betadine en gebruik van de medicijnen krijg je misschien toch een vertekend beeld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:24

Ik heb vandaag weer eens een buitenrit gemaakt, paard heeft hoefschoenen en loopt dus heel erg goed.Ik ben echt helemaal kapot,ga zo lekker in een heet bad.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:16

Je heb nog gelijk ook Marleen, wel even genoten?

Ik ben blehh net alsof ik ziek ga worden maar toch net niet.
Had het gisteren en vadaag weer koud. Dan gaan bij mij de alarmbellen weer rinkelen en zou ik het liefst morgen laten prikken.
Nouja vrijdag naar de endo...even geduld maar hebben

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:20

oh mando, dus als jij het koud hebt, weet jij dat het gelijk weer niet goed zit?? mijn darmen liggen de laatste week echt weer enorm op een hobbel. blijf naar de wc gaan :( en het ging zo goed. en heb het de laatste weken sowieso erg koud.
maar 1 april doe ik mee met het lifelines onderzoek van het UMCG, misschien komt daar nog iets anders uit, je weet het nooit he :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:44

Ja het is weer heel verschillend nu heb ik het weer niet koud.. wordt er een beetje moe van, zie eigenlijk een beetje op tegen vrijdag de utislag van al mijn waardes. Weer misschien een pilletje erbij weer 4 weken van het pad af... daar zie ik erg tegenop weet niet of ik het nu zo makkelijk aankan.
Nouja is weer voor latere zorg, komen we ook wel weer overheen... *zei ze met knikkende knieen*

Zouden er iets van " blokkers" bestaan die je huidige medicijnen in stand houden en je niet weer terug gooien naar af... zal het eens vragen aan de endo vrijdag.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:22

Bij mij is het seintje ook altijd ...de kou. Ik krijg dan een heel koude neus, zelfs een heel stijf gevoel rond mijn neus en mond. Nou ja...vreemde verschijnselen. Gelukkig niet zo veel last van mijn darmen, want dat is ook heel vervelend.
lastig he, als je weet dat je weer helemaal terug bij af bent voor een paar weken als je opnieuw ingesteld moet worden?! Ik was dan ook heel blij dat mijn dosis gelijk bleef de laatste keer.
Ik hoop voor jou Mando dat de uitslag meevalt of dat de nieuwe instelling niet zo veel van je vraagt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:35

Kan het me voorstellen Mirim. Ik zal ook de vlag uithangen als mijn dosis op niveau blijft.
Niet meer die schommeling. Dat zou dan de 6e keer worden... en ben er nu wel klaar mee.
Ben echt wel peuneveu voor vrijdag hoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:37

Poeh meiden, heb je me wel eens stil gekregen. De endo is het vandaag gelukt.

Mijn TSH was gezakt naar.......... 5.5 yes yes yes.. (referentiekader tussen de 0.3-4)
Ik krijg er nog een half pilletje bij en over 6 weken weer prikken.

Ben zooooo blij.

Heb wel de Hasimotovorm dus ik zal altijd medicijnen moeten blijven gebruiken. Mijn lichaam maakt antistoffen aan jegens mijn schildklier dus het niet tijdelijk maar voor altijd.

Zo'n heerlijk gevoel, had er niet van geslapen zo nerveus was ik.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:20

Hey dat is best goed nieuws mando ! Komt in de richting nu dus :D gefeliciteerd.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:48

Wow ...wat goed dat de waarde zo'n eind gezakt is. En van dat halve tabletje erbij heb je hopelijk ook geen last. gefeliciteerd en maak er maar een fijn weekend van :-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:52

Dank jullie wel. Ben zo blij.

Ja goed he.. in dec nog 33 en nu ineens 5.5 wauw.

Ik hoop idd niet zoveel last te hebben van die halve.
Was net wel stunten hoor. Ik tabletjes doorsnijden, 3 al verziekt ik dacht nee.. dit werkt niet
Dus heb zo'n apparaatje gekocht en dat werkt prima, gelijk nog pillen erbij besteld.. dus kom maar op met de pillen hahahaha

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:53

Goed hoor van je waardes,ik heb er weer 15 mg er bij ben beneiuwd wat het gaat doen,ik hou alleen nog steeds vocht vast.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:14

Mando ik ben blij voor je, het mag nu ook wel eens een keer he!!!
Die Endo's doen wonderen he *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:40

Ja mooi he zo'n vlinderteam ;-)

Ik hoop dat jij je ook wat beter ga voelen marleen.
Balen joh dat je vocht vasthoud. Heb ik eigenlijk niet gehad ja misschien net voor het bekend werd want toen woog ik 10 kilo zwaarder.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:26

Bij mij is gisteren een te trage schildklier geconstateerd.

Klachten bij mij zijn:

Moe
Haaruitval
Depressies
Pijnlijke gewrichten
Laag libido
Koud
Brokkel nagels
Droge huid
PMS

Ze hebben er 1,5 jaar over gedaan voordat dit aan het daglicht kwam, door mijn pijnlijke gewrichten al
bij een neuroloog geweest, orthopeet en tot slot de reumatoloog die dit in mijn bloed ontdekte. Schandalig eigenlijk toch!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:28

Ja dat is het ook, gelukkig waren ze bij mij sneller alleen die nekhernia zijn ze gaan uitpluizen.

Het komt echt wel goed
Hoe hoog was je TSH / vrij T4 en wat moet je nu slikken?

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:32

De reumatoloog heeft mijn dossier overgedragen aan mn huisarts en daar zullen waardes nog gemeten moeten worden.
Overigens is dit een familiekwaal mn zus, tantes hebben het en mn oma had het ook.
Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts.

Iemand trouwens ervaringen met zwanger worden en schildklierproblemen?
Ben daar dus bang voor dat zwangerworden niet zo makkelijk zal gaan.... je leest van die rare dingen
op internet....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:30

Ik zou vragen of hij het overdraagt naar een endocrinoloog ipv je huisarts, als je waardes niet goed gaan wordt je daar toch naartoe verwezen

Je heb een schildklierforum waar dit hoofdstukje staat. Moet je eens daar kijken

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:53

Even een vraagje....wordt bij jullie altijd de B12 nagekeken? Mijn huisarts laat alleen de schildklierwaardes testen bij mij, maaar nog nooit de B12 en ik heb zo'n idee dat dat bij mij aardig scheef ligt.
Ik ga nu de Thyrax 's avonds slikken....ben benieuwd hoe dat bevalt. Vandaag dus eigenlijk de hele dag zonder tot vanavond. Ik ga er maar vanuit dat ik het niet merk en anders kan het vandaag wel lijden. Ik hou me rustig:-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:34

Nee niet, allesn de laatste keer bij het gehele onderzoek.
Zou het gewoon even vragen.. maar dan ook gelijk je lever/nieren enz enz.... dan weet je het tenminste

De hele dag zonder gedaan.. owww muppie...
Toen ik in de avond ben gaan slikken had ik eerst in de ochtend en toen diezelfde avond ingenomen.. heb wel slecht gelspan eomdat ik natuurlijk een overdosis had hahahahaha

Ik voel me er super goed bij.
Ik zit nu ook gewoon wat lekkers te eten en over 1,5 uur neem ik mijn thyrax.. tja het is zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:38

B12 wordt nooit standaard opgevraagd. Veel problemen van een trage schildklier zijn exact hetzelfde dan van een B12 tekort, behalve dat je van een B12 tekort ook neurologische problemen kunt hebben (dat heb ik).

Ik heb trouwens na twee weken moeten stopen met de medicijnen omdat het een rare werking op mijn hersens had. Ik moet nu doorverwezen naar een endocrinoloog.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:45

Fijn dat je doorverwezen wordt Lusitana. Zijn die goed in Portugal?

Als ik moest ophogen met 1 thyrax was ik echt 4 weken helemaal van het pad af... net alsof mijn hersenen in slaapstand gingen.
Nu opgehoofd met een halfje en dat gaat priuma, voel me eigenlijk heel goed.

Morgen mag ik weer naar de osteo... heerlijk die neemt weer 90% van mijn vermoeidheid weg.